Kosten voor een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

breggeltje83

Re: Kosten voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:02

Mijn 3 jarige ruin heb ik ook vanaf veulen af aan.
Maar hij heeft zeker tot 2,5jr. lekker in het land gestaan in een grote groep. Dit heeft hem echt heel erg goed gedaan. Super sociaal met andere paarden. Dit kun je zelf echt niet doen als hij thuis of op een pensionstal staat.
Veulens moeten lekker 24 uur per dag buiten kunnen staan of met een groep in 1 grote stal lopen.
Ik heb ook nog een jaarling merrie. Ook zij staat heerlijk op het land en ze groeit als kool!!!
Kosten zijn dan ook nog is veeel lager dan op een pensionstalling.
Bij mij zitten de wormenkuren en hoefsmit er zelf bij in.
Heerlijk dat alles word geregeld door iemand die er meer verstand van heeft dan ik. (niet dat ik er geen verstand van heb, maar zij meer dan ik als het om opfokken gaat).

Kosten komt wel ongeveer rond de 100,- per maand.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:05

Een vriendin van mij heeft een veulen en die staat niet in de opfok. Staat hier vlakbij met 2 andere haflingers met een stal en weiland.
Paardje heeft het prima naar zijn zin en heeft een geweldige band met zijn eigenaar.
Voor stallingsgeld betaalt zij 50 euro per maand en voor de rest vallen de kosten tot nu toe wel mee.
Denk dat ze 75 euro per maand in totaal kwijt is.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:18

opisop_shop schreef:
Ja, maar een veulen op stal kan toch niet opgevoed worden; ze hebben op stal immers geen contact met elkaar?
als je hem dan perse binnen wilt houden, zou je hem dus in een loopstal moeten plaatsen wil je genoeg contact waarborgen.

hij staat toch niet 24/7 binnen? snachts binnen en overdag buiten, dan wordt ie wel degelijk opgevoed hoor.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:40

Ik vind het jammer dat er altijd wordt geroepen dat je geen veulen hoort te kopen als je er weinig ervaring mee hebt.
Ik heb vorig jaar een jaarling gekocht, en was m'n eerste jonge paard. Daarvoor had ik wel al 12 jaar ervaring opgedaan met paarden, maar nooit met veulens. Ik ben ook een jong miepje van 20 die alle kosten voor zichzelf neemt,en dat lukt best.
Als je met jonge paarden wil werken, moet er eentje je eerste zijn .. En dat hoeft niet per se fout te gaan!

Even ontopic dan:

Mijn jaarling staat 24/7 op het land met leeftijdsgenootjes. Voor stalling, incl. onbeperkt ruwvoer, betaal ik 100€ p/m.
Daarnaast komt er om de 3m een ontworming bij (15€), af en toe controle door de hoefsmid (30€) en jaarlijkse inenting (30€)
Mijn spullen koop ik gedoseerd. Ik heb nu al heel wat voor als ik hem volgend jaar ga inrijden. Dit heb ik in het afgelopen jaar stukje bij beetje gekocht, zodat ik ook nog voldoende kon opzij houden voor evt. onverwachte kosten.

Wat de omgang betreft, heb ik al veel gehad aan mijn jonge paard. We zijn samen gegroeid, en hebben al heel wat bijgeleerd.
Ik vond het zo leuk een jong paard te hebben, dat ik 3 weken geleden nog een veulen heb bijgekocht.. Zo zie je maar dat het goed te doen is, als je het wil..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:47

Onze nu jaarlingen hebben we vorige zomer gekocht, toen ze van de moeder afgingen.
Ze staan op een weiland. €65,-
Ga ze 2 x per dag voeren, 1 handje brok en 2 handjes muesli dus doe best lang met een zak voer.
Verder om de 8 weken even bij laten vijlen door de smid € 20,-
En inenting eerste keer moet je 2x de basis = 2x €17,50 (eerste jaar) daarna nog maar 1x per jaar
Ontworming 3 x per jaar, ik heb dit jaar op aanraden van de da de pramox + 2x de equest is € 50,- voor het hele jaar
Poetsspullen en halster zijn de kosten wat je ervoor uit wilt geven... Alleen het halster ik heb alweer 2 nieuwe moeten kopen, ze waren eruit gegroeid :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:04

Hanneke: Ik zou een goed boek zoeken over veulens en deze eens lezen en dit vast houden als richtlijn want je weet het zelf al per veulen en karakter verschilt de aanpak. En je leest het al iedereen heeft een andere mening over een veulen houden enz. Maar uiteindelijk maak jij de keuze en niet de mensen hier.

Aantal tips na meerder veulens gedaan te hebben op stallen en voor particulieren:

- Het ligt er ook aan waar je het veulen koopt en of het al veel in de hand is geweest, want dan is het vaak al wat meer gevormd in opvoeding aan de hand. Kent nog helemaal geen halster of iets is het moeilijker. Vraag dit ook zeker bij aanschaf en kijk eens of je al makkelijk een voetje kan krijgen. Laat een dierenarts eens kijken voor een klinische keuring. Dan zie je ook hoe de eigenaar van het veulen er mee was.

Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen merrie veulen en hengst veulen. De hengsten worden een keer geslachtsrijp en moeten gecastreerd worden als je het handelbaar wil houden en maar 1 paard hebt niet hengst laten kan je bijna nergens terecht. Deze kosten krijg je dan ook en wisselen heel erg per kliniek dus goed rondvragen helpt.

Per regio, per opfok en stal, per smit en dierenarts veschilen de kosten heel erg wat je betaald voor alles. Ik heb in meerdere regios gewoont. Lobby ook goed rond in de regio. Vraag mensen in de regio naar hun ervaringen van hoefsmit, dierenarts enz. Dat kan veel schelen aan kosten.

Tip: Als een hoefsmit niet voor 1 paardje maar voor meer komt kan je korting krijgen. Wij betalen maar 15 euro voor bekappen. Zelfde met enten en ontwormen. Enten kost ons maar 16 euro dit puur omdat we niet voor 1 paard laten komen. Ontwormen ook maximaal 10 en soms iets meer bij een duo omdat we voor meerdere paarden vragen.

Tja: Denk dat je eens rond moet bellen met de dierenartsen wat je kost voor keuring, enting en ontwormen.

kwa aanschafspullen: Halster en borstels in het begin. Longeerlijn. En niet alles hoef je nieuw te kopen er is ook genoeg goed spul 2de hands te koop. Wel goed reiningen voor gebruik. Veulens zijn nog gevoelig voor virussen enz.

Dat was het wel..en laat je door alle commentaar niet onthouden het te proberen en zorg dat je iemand hebt waar je hulp kan krijgen als je het even niet meer weet. Eens moet de eerste keer zijn dat je met zoiets te maken krijg. Praat ook eens met eigenaren van veulens kan ook helpen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:07

Wel is het zo maar dat las ik al dat je veulen niet alleen staat en speelmaatje heeft en een ouder paard voor opvoeding. Dat werkt prima en helpt jou ook om geen bijdehandje te krijgen die extreem op mensen gericht is maar daardoor ook zijn grens niet kent.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:15

Inderdaad staat mijn, inmiddels 2 jarige, vanaf 8 maanden in de opfok in een groep van zo'n 7 paarden. 's Zomers op het land worden de groepen met leeftijdsgenoten bij elkaar gegooid en is het een groep van ongeveer 20-25 paarden.
Voor hem is het een goede situatie, hij heeft t best naar zijn zin in de groep, mankeert eigenlijk nooit iets, op een virusje na.

Zijn halfbroertje heeft echter in dezelfde opfok gestaan, maar voor dat paard was het duidelijk minder geschikt. Hij had nl. vaak last van slokdarm verstoppingen, koliekachtige verschijnselen en veel plekjes en wondjes. Eigenlijk mankeerde het dier om de haverklap wel iets.
Toen hij 3 was en naar huis kwam is hij binnen een paard maanden enorm opgeknapt. Echt een heel ander paard en totaal geen last meer van verstoppingen.
Onbewust heeft hij wss toch spanning gehad van het in de groep staan.

IMO is een gecombineerde groep het allerbeste. Dus wat oudere paarden voor de opvoeding en een paar jonge dieren om mee te kunnen spelen. Alleen is dit in praktijk vaak lastiger te realiseren.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:25

Jibbel klopt helemaal maar begreep dat Hanneke dit wat meer zelf in de hand heeft met wat er in haar weide staat? Zorg wel voor schuil en droge voeten stukken. En klopt elk paard is verschillend. De ene kan het hebben in de opfok en de andere komt er slecht uit omdat hij gewoon wat meer zenuwachtig is. Jammer genoeg kijken opfok stallen daar niet vaak genoeg naar of zeggen tegen de eigenaar dit paard is niet zo goed in de kudde pak hem met 1 of 2 apart. Helasa.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:39

blue_kim schreef:
opisop_shop schreef:
Ja, maar een veulen op stal kan toch niet opgevoed worden; ze hebben op stal immers geen contact met elkaar?
als je hem dan perse binnen wilt houden, zou je hem dus in een loopstal moeten plaatsen wil je genoeg contact waarborgen.

hij staat toch niet 24/7 binnen? snachts binnen en overdag buiten, dan wordt ie wel degelijk opgevoed hoor.

Ook de hele winter?

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:28

Ontworming
Dierenartskosten
Halsters
Eten voor veulens
Stalling (bij ons 200 euro)
Bijkomend potje geld voor eventuele problemen
...