Vaak van stal verhuizen, "slecht" voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:13

als jij merkt aan je paard dattie er niet aan onderdoor gaat dan heeft ie er geen moeite mee, misschien past jou paard zich heel makkelijk aan op verschillende stallen en voelt ie zich overal prima thuis.
sommige paarden raken wel helemaal van de rel als ze verhuizen, maar zoals die van mij is ook nergens van onder de indruk, die is ook zovaak op wedstrijd en alles geweest dat ze dagen weg was van huis in vreemde omgeving, maar die voelt zich ook overal thuis. maar nu ze ouder wordt probeer ik haar toch zoveel mogelijk op 1 plek te houden. als de stal me echt niet bevalt op den duur wil ik wel verhuizen maar dan ook eerst echt goed uitzoeken of de nieuwe stal wel goed is. maar zoals nu sta ik op een top plek en ga haar echt neit meer verhuizen.

dus als jij geen verandering bij je paard merkt, zou ik me er niet zo druk om maken. als jij blij bent is je paard ook blij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:49

Juul schreef:
Ik zei ook dat een nerveus paard dat niet van veel verhandering houd er dan wél last van kan hebben. ;)

Ik heb geen nerveus paard. ;)

Anoniem

Re: Vaak van stal verhuizen, "slecht" voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:50

Maar wel 1 die niet van verandering houd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:52

Mijn paard is dol op veranderingen (hij is heel snel verveeld, dus veranderingen zijn juist belangrijk bij hem), alleen niet op verandering van weiland en kudde. Hij hecht zich erg aan een plek blijkbaar en ondanks dat hij heel sociaal is en het met de meeste paarden goed kan vinden, zitten de paarden van deze kudde het diepst in zijn hart. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:53

Ja precies maar je snapt ook wel dat ik dat met veranderingen bedoel in dit topic denk ik. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:57

Internet is soms onduidelijk, maar ik snap je wel, hoor, Juul. ;)

Ik heb een heel gevoelig paard wat betreft zijn 'eigen plekje'. Ik vermoed dat dat komt juist doordat hij zijn hele leventje van hot naar her is gegaan en nu alweer een paar jaar rust gevonden heeft. Zodra ik dat doorbreek, zie ik weer dat kwetsbare paard, althans, dat was wat ik zag tijdens die laatste verhuizing. Hij is verder zo nuchten en stoer als wat. Wat ook kan zijn, hij staat er nu erg mooi bij (natuurgebied) en dat andere land boodt hem toch niet echt die ruimte, zoals hij nu heeft. Ik zag hem bv ook niet meer rennen en spelen, wat ik op de plek waar hij daarvoor en nu staat, wel zie. Hij kan hier heel maf doen, sprintjes trekken, bokken, racen, vliegen. :D

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:55

Ik denk ik niets aan mijn pony merk met verhuizen omdat hij nooit lang in dezelfde kudde heeft gestaan misschien? Op de manege stond hij iedere dag met andere paarden en ook waar die nu staat heeft hij een paar weken in een andere paddock gestaan. Het enige wat ik merkte aan de laatste verhuizing is dat hij de eerste weken heel actief/vrolijk was, maar wat wil je, van dik 20u per dag op stal naar 24/7 buiten... dat vind hij geweldig... hij laat zich niet eens meer vangen op de wei door iemand anders :D
Gelukkig heeft hij wel maar 2 eigenaren gehad, dat was de fokker tot 2 jaar en daarna ik. denk dat dat ook wel scheelt.

Paardengek13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:57

Volgens mij ziet hij er wel relaxt uit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:51

Hoezo moet ie nu nog 2x verhuizen dan? Je gaat toch emigreren, waarom kan je paard daar dan niet blijven staan totdat je weggaat?
Veel verhuizen is vaak een aanleiding tot maagzweren, ik denk niet dat dat voor elk paard waarheid hoeft te zijn(mijn paard leeft vaak helemaal op de eerste 3 maanden en daarna gaat ie weer terug naar z'n oude ritme).

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:04

daffie1986 schreef:
Hoezo moet ie nu nog 2x verhuizen dan? Je gaat toch emigreren, waarom kan je paard daar dan niet blijven staan totdat je weggaat?
Veel verhuizen is vaak een aanleiding tot maagzweren, ik denk niet dat dat voor elk paard waarheid hoeft te zijn(mijn paard leeft vaak helemaal op de eerste 3 maanden en daarna gaat ie weer terug naar z'n oude ritme).

Omdat ze daar regelmatig zonder water op de wei staan en ze krijgen beschimmeld brood enzo. paarden worden met de week magerder, of juist moddervet. en er wordt NIKS tegen gedaan.
Elke week ligt er wel een dood beest... dieren opvangen noemen ze het... dat doen ze daar, om ze uiteindelijk daar maar aan hun lot over te laten want dat gaan ze vanzelf wel dood en zijn ze er ook vanaf. Hoeven bekappen wordt zo hardhandig gedaan dat het beest kreupel loopt :(

Maarja ze zijn inmiddels verhuisd, uurtje geleden. hoef mij niet meer druk te maken dat mn pony dood in de wei ligt doordat ie weer koliek heeft.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:01

Als je paard zeer slecht verzorgd wordt is verhuizen uiteraard het beste, voor je paard er bij doodvalt...
Maar het geeft zeker stress voor een paard, elke keer opnieuw aanpassen, nieuwe vrienden, ... Dus als het niet nodig is, doe je het mss beter niet maar uiteraard als hij niet goed verzorgd wordt anders en het helpt niet van met de staleigenaars te praten dan verhuis je beter..

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:20

het ligt aan het karakter.
Maar ik snap jou ook heel goed, want je wilt het beste voor je paard.!

Het is wel een mooie trouwens !

en als hij er niks tegen doet zal het wel goed zijn.
Mijn paard toen die er net stond was die de eerste dag gewend en zo braaf.
Dus jaa. geen probleem eigelijk.

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:30

vaak verhuizen is niet echt goed voor een paard.
maar als ik jou verhaal lees is het noodzakelijk dat je hem dus nog een keer verhuisd voordat je gaat emigreren!

ik zit ook een beetje in een rotsituatie; mijn paardje is in februari verhuisd naar een hele leuke/goede en ook nog gezellige stal.
het gaat echt super met haar daar en ze heeft ook veel ''vrienden".
ik ben vlak daarna opgepland zwanger geraakt en ga bij mn vriend inwonen die 45min tot wel een uur rijden bij mn paard vandaan woont.
dus het is echt geen optie om haar daar te laten staan, dus moet ze helaas weer verhuizen.
maar oooh wat is het moeilijk een leuke stal te vinden... heb er wel 8 gezien daar in de buurt.
we hebben een hele lieve verzorger voor haar gevonden en nu besloten haar te laten staan tot na de verhuizing en de zomervakantie.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:51

Ik denk ook dat het niet heel erg goed is, maar niet zo zeer kwaad kan... Mijn paard is ook vaak verhuist wegens omstandigheden.
Gelukkig heeft ze nu in de zomer een vaste weide en in de winter een vaste stal. Er is 1 paard die op de zelfde weide staat en ook op dezelfde stal, merk wel dat ze daar steun aan heeft en daarom minder op mij "hangt" in het begin.

Ze is wel 1x flink ziek geworden door het verhuizen, gelukkig is dit helemaal goed gekomen. Ik heb dan ook wel een sensibel paard die ws minder goed met stress om kan gaan.

Ik merkt echter wel dat ze het makkelijker is gaan vinden. Hier ben ik erg blij om. Gelukkig heb ik nu vaste plekken voor haar!
Succes met verhuizen, zal me niet te druk maken en hem gewoon goed in de gaten houden :)

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:13

verado schreef:
het ligt aan het karakter.
Maar ik snap jou ook heel goed, want je wilt het beste voor je paard.!

Het is wel een mooie trouwens !

en als hij er niks tegen doet zal het wel goed zijn.
Mijn paard toen die er net stond was die de eerste dag gewend en zo braaf.
Dus jaa. geen probleem eigelijk

Maar je moet hem niet telang ergens laten staan, en dan weer. want dan raakt hij nooit gewend

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:01

Het is voor je paard natuurlijk ook iedere keer een andere omgeving, andere mensen, andere paarden, misschien ook wel ander voer en andere etenstijden :+
Dus ik denk niet dat een paard het zo leuk vind om steeds weer te verhuizen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:50

Ik weet dat mijn paard doodongelukkig zou worden, heeft heeeel veel moeite gehad toen ze net op mijn oude manege kwam staan.. wel wat minder toen ik haar daarvandaan plukte (omdat ze doodongelukkig was daarzo..) en is nu ze lekker een tijd hier staat helemaal opgebloeit. heeft haar vriendjes en haar vertrouwde omgeving, ik moet er niet aan denken dat ik haar van hot naar her zou verhuizen.. Dan hou ik geen paard meer over.

Maar als jou paard er wel tegen kan.. Maar ik blijf er toch niet echt voor..

Colinda100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:34

Licht eraan, wat voor type paard je hebt(denk ik) heb je een wat nerveus paard dan kan het zijn dat hij/zij op den duur depri wordt.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:39

Ik denk dat dat per paard verschillend is. Wij hebben hier paarden die geen stap van de kudde weg willen, maar mijn paard waar ik wedstrijden op rijd, staat ook vaak her en der op stal op concoursen. En hij vind dat helemaal niet erg. Sterker nog, volgens mij vind hij het best leuk ;)

Misschien is het ook wel zo dat je pony er uiteindelijk aan gewend raakt, en dat het hem naderhand niets meer uitmaakt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:44

Ach ze zeggen wel eens: paardenvolk is nomadenvolk.

Ik ben er ook zoeen die het beste wil voor zn paard. Helaas zijn sommige dingen niet vantevoren te voorzien en als die de gezondheid (geestelijk of lichamelijk) van mn paard schaden ben ik ook zo weer vertrokken.
Sommige paarden kunnen ertegen andere niet. Ik denk altijd maar zo, als hij merkt dat hij er zelf beter van wordt dan is het leed niet zo groot.

Wij hebben met de endurance vaak dat ze een nachtje (of 2 ) op een vreemde stal moeten overnachten omdat de afstand naar de wedstrijd te groot is om 2x op 1 dag te rijden en dan de wedstrijd er ook nog bij.
En met vakantie gaat poownie ook altijd mee dus slaapt hij ook 3 weken in een vreemde stal met andere gewoontes en een ander ritme.

Is ook kwestie van wennen en aanleren denk ik. Een paard wat zn hele leven op 1 stal heeft gestaan zal moeilijker wennen dan een die af en toe eens verhuist om welke reden dan ook.

Langer doorzoeken is een optie, maar wie het komt die het eerst maalt is het hier in de regio. Denk jij te lang na dan is de box vaak alweer vergeven voor je het erf af bent gereden.
Zelfs stallen waar je al hebt gestaan kunnen in de loop der jaren veel veranderd zijn.

Belangrijkste is dat je kijkt en luistert naar je paard, die moet er 24/7 staan of hij nou wil of niet. Paarden kunnen heel goed aangeven wat ze wel of niet bevalt aan een stal, de kunst van de eigenaar is om dat te zien en te begrijpen, en vooral om er wat mee te doen ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:58

Er zitten ook voordelen aan vaak verhuizen. Je leert je paard heel goed kennen, dat is misschien alleen voor pensionhouders erg lastig. Ik heb heel goed leren zien wat welke huisvesting doet met mijn paard. Ik heb haar gezien van rustig ontspannen , naar hyper en druk/neurotisch. Je maakt mij niet wijs meer dat weidegang, hoeveelheid bix/hooi, kwaliteit bix/hooi, de manier waarop er door staleigenaren met een paard omgegaan word, stalmaatjes en de mogelijkheid lekker te dollen met paardenvriendjes niet een wereld van verschil maken in het karakter van een paard. Naar mijn mening kan je elk paard gek krijgen, maar precies uitzoeken waarmee je paard gelukkig is vergt misschien wel wat pensionstallen, so be it!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:13

Amen Jolin _/-\o_