Schoonmaken van 'daarbeneden' bij een merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:22

dr tepels pulk ik regelmatig die velletjes weg en dan met wat lauw water schoonsponsen en dr vulva doe ik ook gewoon met water. en zomers doe ik het altijd na het rijden, want dat zweet tussen dr billen vinden de vliegen ook wel erg fijn.
als moeder natuur het allemaal zou regelen zouden we onzelf dan ook niet hoeven wassen toch... ? :+

Blondie_

Re: Schoonmaken van 'daarbeneden' bij een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:58

Je kan mensen niet met dieren vergelijken...

dus in de natuur lopen paarden allemaal rond met een ranzige stinkdoos.. dacht het toch niet ;)
net als de koker schoonmaken vind ik ook nutteloos. nooit gedaan en ook nooit nodig geweest.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:03

Ik doe het eigenlijk mooit.. Bij al mijn merries nog nooit gedaan. Wat is dat wat tussen de tepels zit dan? Is dat niet gewoon huidvet?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:10

Ik doe het echt nooit en het is ook nooit nodig geweest. Heb het ook nog nooit iemand zien doen of horen zeggen.

Vinden we hier het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden :+ ?

En ik zeg niet wie ik met wie bedoel hehe..

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:24

Blondie_ schreef:
Je kan mensen niet met dieren vergelijken...

dus in de natuur lopen paarden allemaal rond met een ranzige stinkdoos.. dacht het toch niet ;)
net als de koker schoonmaken vind ik ook nutteloos. nooit gedaan en ook nooit nodig geweest.

Nee, daar heb je gelijk in: je kan mensen niet met dieren vergelijken (in dit opzicht).

Maar deze paarden lopen niet in de natuur en zijn zodanig gefokt dat ze niet alles meer zonder een tussenpersoon kunnen (de mens). Paarden die in het wild zijn geboren zijn veel soberder dan onze 'zachte eieren paarden' :+ Onze paarden kunnen toch niet zonder wormenkuren, entingen ect? Anders hadden we dat geld wel bespaard toch?

Ik vindt de vergelijking die je maakt dus niet helemaal kloppen, gedeeltelijk vindt ik dat het beter is om de natuur na te bootsen maar tot een bepaalde hoogte want ik wil mijn paard nog lang niet kwijt aan een paar stomme wormpjes of een virusje. ;)

Mijn vraag was ook: is het een goed idee om het 'daarbeneden' schoon te maken en waarom? Ik denk dat ik er wel uit ben: alleen als het paard bijvoorbeeld diaree heeft (zoals in het begin dat ik haar net had, van de spanning). Verder laat ik het zoals het is, maar als ze onder het zadel komt (over een paar jaar) en er zit bijvoorbeeld zweet tussen haar billentjes waar vervelende vliegen op af komen, zou ik dat wel even voor haar weghalen. Is wel zo diervriendelijk want in de wei hebben ze geen bomen of struiken (en soms geen andere paarden) om tegenaan te schuren. Wat moet zo'n paard dan? De hele middag met een jeukende kont in de wei blijven staan?

Maar ja, verder ben ik het met je eens: laat de 'natuur' (voor zover dat mogelijk is) zijn gang gaan ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:10

Je kunt bijna paarden niet meer als 'wild in de natuur-dier' zien. Er zal vast iets in het paardenlichaam zijn dat net als bij ons dat reinigt van binnen, maar de buitenkant van de vulva en anus duidelijk niet.. Ranzig gezicht en moet niet heel lekker voelen. Waarom dan niet de moeite nemen even een natte doek erlangs te doen. Natuur of niet, er ontstaan gewoon veel infectie met dat vuil, bij ons ook maar bij een paard veel eerder. Is ook geen ramp maar voorkomen liever dan nazorg.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:23

Gewoon met babydoekje even erlangs hoor.
Vaak zit er vuil, al is t maar modder van de wei ofzo, en ook onder de staart (hoe ze t voor elkaar krijgen weet k ook niet :P)
Mijn pony ging dan altijd schuren!
Toen ik t elke dag even schoonmaakte was er niks meer aan de hand.

Zag bij de pony's op de manege ook wel eens dat er net een strootje ofzo in de anus stak :+ (haha lekker verhaal :P) maar lijkt me erg vervelend voor zo'n paardje dus zou t zeker wel even controleren.

En als je zegt van: Mijn paard laat dit niet toe, tsja..........

De kans op blaasontstekingen enzo na schoonmaken lijkt me niet echt reeël, maar je moet er natuurlijk ook niet IN gaan met je spons/babydoekje, alleen de buitenkant :Y)

Overigens worden deze "onderdelen" in de natuur schoon door het dekken en veulens die drinken, maar aangezien mijn merrie niet steeds gedekt wordt maak ik t liever even zelf schoon ;)