Paard heeft een hekel aan weidegang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:02

Zonder alles te hebben doorgelezen stel ik toch de volgende vraag. :o
Hoeveel gras staat er in de wei?

Mijn paard deed ook toen de paarden nog bij mn ouders stonden (stond niet veel gras in de wei). Na een paar uurtjes had ze het wel bekeken en wanneer het koud en/of natweer was zelfs na een uurtje begon ze heen en weer te stuiteren. Nu ze bij mij bij huis staat in een weide met voldoende gras gaat ze 's morgen om 7.00 uur in het land en ik haal haar rond 19.00 uur weer op. Ze heeft dan beslist geen haast om opgehaald te worden.

Nog een ander voorbeeld.
Vorig jaar september is een flessenveulen van een vriendin bij ons gekomen. Dit diertje is met de fles zonder andere paarden de eerste 4 maanden groot gebracht. Ook zij vond er in de wei niets aan en voelde zich het prettigst op stal. In de wei wist ze ook niet wat ze met die groene troep moest doen en als ze mensen zag, dan wilde ze daar naar toe. We hebben haar op stal geleerd hoe lekker gras is (als een stel kleuters hebben we gras geplukt, maar het werkte wel).
Later toen ze een beetje meer paard werd (mijn eigen veulen stond bij haar in de box en wei) vond ze naar buiten gaan wel een stuk prettiger al wilde ze overdag wel graag naar binnen als het regende.
Inmiddels na veel vijven en zessen staat ze nu met een koppeltje jaarlingen 24 uur buiten. En als ze ons ziet heeft ze er ook helemaal geen behoefte aan om op stal te gaan.

ireika

Re: Paard heeft een hekel aan weidegang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:17

Bedankt voor je reactie Alani,

Granny heeft echter 3 jaar lang altijd met gezelschap op een weide mogen staan... Dus hij weet echt wel wat gras is (als ik hem op de paddock zet gaat hij ook meteen zoeken naar eenzame grassprietjes dusja...)

En op de wei waar hij staat is er echt véél gras, bovendien is Granny ook niet van de vetste, dus hij kan die paar uurtjes grazen echt wel gebruiken... maar toch galopeert hij onozel in het rond...

(komt me nu net te binnengeschoten dat hij dat op stal eigenlijk ook een beetje doet, alleja, hij smeert zijn hooi altijd over zijn hele stal uit, gaat erin staan, loopt wat rond,... waardoor hij ook al bijna te weinig binnen krijgt... (hij is wel niet nerveus op stal, draait gewoon regelmatig eens om) )

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:54

misschien mist hij ireika gewoon? wat doet hij als hij bvb op stal staat en ireika komt langs?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:58

Paljassofie schreef:
misschien mist hij ireika gewoon? wat doet hij als hij bvb op stal staat en ireika komt langs?

Hinniken :Y) maar hij hinnikt ook gewoon naar mij enzo (wss ook naar andere paarden, nog niet op gelet)

Maar zou hij dan niet eerder de hele tijd baantjes trekken aan de zijde waar Ireika staat?
Want nu galopeert hij echt hele toeren rond...

(maar ik vermoed inderdaad ook dat hij rustiger zou zijn bij Ireika)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:01

ik zou het eens proberen en hem eens samen met haar op die weide steken.

gaat de rest snachts op stal? Want dan kan je als de rest binnen zit het 's avonds eens testen, zodat je de rest niet stoort.

ligt het niet aan de weide zelf? is er een andere weide waar je het eens kan proberen?

Heb je hem er al eens alleen opgestoken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:06

Kan Ireika niet gewoon bij die ruinen groep in?
Om te proberen, dan heeft hij zijn vriendinnetje. En de dames weten doorgaans toch precies wat ze willen ;) .
Gaat het nog niet, nou ja, dan tijd om weer iets anders te verzinnen.

(momenteel woont mijn merrie ook met een eigen kudde heren, gaat super.)

Wat betreft zomerexceem, je sprayt hem wel, maar geen deken?
Kan best zijn dat hij er meer last van heeft dan je denkt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:11

Sjolvir : heb je gelijk in :j ging dit ook nog zeggen, maar was het vergeten.
Kan je hem niet eens met een zeer goed vliegendeken buiten zetten, kijken wat het geeft?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:43

Het probleem is dat het deken dan ook op stal aanmoet omdat ik het niet elke ochtend en avond kan komen aandoen/afhalen.
Bovendien vrees is ik dat de deken in no-time een prachtige verzameling lapjes zou worden... (Granny heeft zelf al over de 35 schrammen over zijn lijf gehad van de andere ruinen, ze laten hem nu wel met rust, maar met een deken op zou hij volgens mij weer net iets te veel hun aandacht trekken...) (of Granny zou het zelf op een of andere manier stuk krijgen, toen hij nog bij mij op de wei stond mocht ik zijn deken gemiddeld twee keer per week hernaaien...)

Maar tot nu toe gaat het goed met de spray en de creme, hij schuurt alleen als ik het pas om de 3 dagen opdoe ipv om de 2 dagen.

Morgen gaat hij normaal gezien eens op een afgezet stukje alleen staan. Als dit niet lukt ga ik inderdaad wel vragen om Ireika er bij te zetten. (Al begin ik steeds meer te vrezen dat dat ook niet zal helpen, want op de wei zelf loopt hij niet naar haar te hinniken ofzo)

Nu ja, ik zie het wel aan... (desnoods ga ik zaterdag weer eens babysitten als poging om uit te zoeken wat hij me zo hopeloos probeert duidelijk te maken...)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:48

Wij hebben ook een ruin die niet tussen andere ruinen kan. Hij raakt dan in paniek en rent alleen maar rond. Sinds hij als enige ruin tussen de merrie's staat, is het probleem opgelost!
Misschien het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:48

Hebben jouw paarden ooit samen gelopen? Ik krijg het vermoeden dat jouw ruin een vreemde eend is in de bijt en dat hij niet voor niets zo rond rent op de wei. Die 35 schrammen die zijn mannelijke fans hem geven is ook niet voor niets. Wordt hij wel geaccepteerd in die kudde?

Ik zou hem niet alleen op een stuk wei zetten, dan toch wel naast die kudde met ruinen zodat hij toch nog bij de kudde is, iig wel samen dan met jouw merrie, die kent hij toch? Ga je hem alleen zetten, dan is hij helemaal verstoten en kan hij helemaal uit zijn dak gaan.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:56

Russel: hij wordt inderdaad niet geaccepteerd door de kudde ruinen, hij is bang van hen, ondanks dat ze hem nu met rust laten, zoekt hij toch ook geen toenadering, hij staat meestal helemaal aan de andere kant dan de 3 andere paarden ofwel loopt hij rondjes.

Het meest ideale dat ik kan bedenken is dat hij inderdaad gewoon met mijn merrie mag staan, maar ik weet niet of de staleigenaresse dat gaat zien zitten, maar het behoort zeker tot een van de mogelijkheden als hij ook niet alleen kan staan (met alleen bedoel ik wel inderdaad dat hij gewoon een stukje van de wei afgebakend krijgt voor hemzelf)

De weken voordat hij op de wei mocht met de groep heb ik hem wel eens op zijn eentje op de wei gezet. Dan stond hij rustig te grazen, alleen als hij van iets verschoot rende hij een rondje en ging dan weer verder met eten...

Het rare is ook dat het een paar dagen wel weer goed ging, maar nu dus niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:02

Jouw staleigenaresse zal dat toch moeten gaan realiseren, ze is ook verantwoordelijk voor het welzijn van jouw paard, en ze kan niet verwachten dat jij deze niet ideale situatie laat doorgaan.

Ik kan je vertellen dat mijn paard heeft anderhalf jaar in een gemengde kudde heeft gestaan, een paar merries waren de boosdoeners en 2 ruinen. Het dier is zo op zij gezet dat hij 1 hoekje had waar hij stond op 3 benen, hij was mager, totaal geen lust meer, leek depressief als dieren depressief kunnen zijn, ook is zijn luchtweg allergie in zo een heftige manier teruggekomen, wellicht omdat hij zo slecht in zijn vel zat.

De groep was te groot voor het stuk waar ze op stonden en ze kwamen te kort per dag buiten. Nu hij daar niet meer staat is hij een totaal ander paard. Ook mijn paard is heel snel pispaal in een groep, helaas. Ik wist gelukkig dat ik hem weg kon gaan halen, maar ik kreeg ook geen medewerking. Als het te veel moeite is, zou ik toch echt een andere plek zoeken. Natuurlijk laten ze hem nu met rust, hij zal steeds plaats moeten maken en zij zullen steeds hem vertellen waar en wanneer hij mag grazen. Hij zal het blijven proberen tot hij het opgeeft en zo ging het met mijn paard. Niet leuk om te zien. Wat hij is een heel vrolijke frans. Gelukkig heeft hij nu zijn vaste maatje en zijn eigen plekje.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:10

bedankt voor je reactie Russel

Ik kan echter niet zomaar weg van deze stal, als het echt té erg wordt dan moet ik ze terug bij mij op de wei zetten, maar dat betekend ook dat het gedaan is met rijden en mn paarden in de winter in de blub staan en ik er weer helemaal zelf voor moet zorgen (wat best moeilijk is vanwege mn studies)
Maar dan denk ik dat het zelfs nog beter is om hem op stal te houden en alleen een paar uurtjes op de wei zetten als ik er bij ben...

Ik heb ook niet de indruk dat de groep ruinen hem telkens van zijn plaats duwen of hem verplichten om op een bepaalde plek te grazen, zij kunnen bijvoorbeeld heel rustig in een hoek aan het grazen zijn zonder naar hem om te kijken en toch begint hij plots rond te galoperen...

Maar gelukkig is hij er inderdaad niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:27

Dan kun je vragen of hij dan in de ochtend met jouw merrie op de wei mag en dat de groep in de middag gaat, dan gaat jouw paard met de merrie op stal met hooi. Dan kan jij in de avond komen om te rijden en eventueel nog even buiten.

Probeer een compromis te maken met die mensen, want geloof mij, een leuke plek in de kudde gaat hij niet meer krijgen, kennelijk is het óf een vaste groep die al lang met elkaar lopen of een niet sociale groep. In de groep waar mijn paard werd gezet, liepen een aantal ruinen al heel lang met elkaar en wilde hem er niet bij hebben, werd dus steeds weggestuurd en dan nog een paar zure merries, het totaal was geen sociale groep met elkaar. 2 ruinen vochten elke dag om de macht.

Je zou nl denken als een paard 1 1/2 jaar zich voorzichtig afzijdig gedraagt, hij dan toch eindelijk wel mee mag spelen? Mijn ruin is heel sociaal en heel vriendelijk in een kudde, hij kan als het mag van de kudde binnen een dag een vaste maat uitzoeken. Maar het moet wel mogen en hij mocht niet, werd voortdurend hardhandig alle kanten op gestuurd.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:35

Ja wel het rare is dat Granny net géén toenadering zoekt...
de groep was helemaal nieuw gevormd vanaf de eerste dag dus alle 4 de ruinen samen zonder dat ze daarvoor al samen hadden gestaan.
Het was meteen duidelijk wie de leider zou zijn, en deze heeft ook veel achter de andere paarden gezeten, maar die vochten een beetje terug en werden dan gewoon maatjes, Granny blijft er gewoon altijd van weglopen, zelfs wanneer ze echt geen bedreigende signalen naar hem sturen...

We zoeken zowizo naar een oplossing, want nu loopt hij door de draden heen, dus er komt zowizo verandering, we moeten gewoon zoeken naar wat haalbaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:38

Wordt hij niet door de draden heen gejaagd dan? Als hij bang is, dan zijn ze genoeg dreigend voor hem, zijn krassen, zijn dan toch wel duidelijk, zijn behoorlijke terechtzettingen van de ruinen naar hem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:40

Zou inderdaad voor een compromis gaan, want is niet normaal dat je paard 35 schrammen heeft!
Een keer onenigheid oke, maar dat is wel overdreven. (levert wel eens wat schade op, maar moet zeggen dat
ik vorig jaar 1 x een hoefafdruk op mijn paar d'r dikke petouche heb gevonden, nadat er nieuwe dominante merrie
bij in de wei was gezet, maar daarna was het weer vrede.)

Mijn merrie wordt met exceem deken (ik noem het pyama) altijd nog geaccepteerd en iedereen snapt haar en zij iedereen.
Dus geen enkele communicatie stoornis. En dus ook geen lapjes deken.
Denk bij de hoeveelheid schrammen etc. dat de groep niet helemaal bij hem past.

De reden dat mijn merrie nu tussen de ruinen staat is ook een sociale.
Er was 1 ruin over zonder aansluiting (maar geen mot of zo, dus niet een zichtbaar probleem),
die is toevallig buurman (met alleen hekje ertussen) van mijn pony, vandaar het idee om mijn merrie tussen de ruinen te gooien.
Hij heeft nu ook een maatje. (erger nog, hij vind het ZIJN! meisje, maar de rest vind het best. En mijn merrie, ach
die eet het liefst en dirigeert de rest indien nodig.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:41

Even aantal is ook altijd wel fijn, kunnen ze koppeltjes vormen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:50

Die krassen waren van in het begin dat hij erbij stond, toen werd hij inderdaad echt achternagezeten en dacht ik dat hij er doorheen gejaagd werd. Ik heb vorige week echter een paar dagen zitten observeren, en in het begin joegen ze hem inderdaad op (hij was een paar dagen uit de kudde gebleven) maar de volgende dagen keken de andere paarden zelfs niet op wanneer ik hem erbij kwam zetten.
Hij gallopeerde dan na een tijdje telkens toertjes en aan de poort helde hij met zijn hoofd over de draad waar blijkbaar niet veel stroom op stond en deze kwam gemakkelijk los. De volgende dag hebben we er een extra stroombatterij op gezet en hij heeft toen ook gevoeld dat er stroom op zat en blijft er voortaan ook van af.
Het ging ook goed op de weide, hij galopeerde minder en brak niet meer uit dus hij mocht weer met de rest de hele dag buiten, maar dat is dus na een paar dagen weer mis gegaan, en hij heeft de draden helemaal achteraan van de weide doen sneuvelen naar horen zeggen...

Maar het is dus niet meer dat de ruinen hem erdoor jagen, hij wil er van zijn eigen gewoon uit...

Op dit moment staan ze met vier, dat is dus een even aantal, maar ze Granny is blijkbaar niet uit op het trio...
Misschien zou het inderdaad kunnen helpen om mijn merrie erbij te zetten, maar wat als de dominante ruinen haar "opeisen?" of zou dat niet gebeuren daar mijn merrie in de stal ook naast mn ruin staat? (het zijn open stallen, ze kunnen met hun hoofden aan elkaar)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

vervelend, heb je ook al eens geprobeerd hem alleen te zetten of samen met een merrie die braaf is of een ander braaf paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:03

Er staan dus nu 2 koppels begrijp ik en jouw paard is nummer 5? Ik persoonlijk denk dus wel dat hij daar achteren door de draad is gejaagd. Dat is nl met mijn paard ook gebeurd, die liep ook bij 3 ponies op een wei van 2 hectare, dus ruimte zat, toch? Dat ging dus ook niet en toen weer een paar dagen rust en toen weer was het mis. HIj is een paar keer van barre armoede door de draad gesprongen. Dat was een stroomdraad met nog eens een gladde ijzerdraad, dus niet erg prettig.

Toen kwam dus de momenten dat hij niet meer de wei op durfde, dus ook gewoon niet wilde en ook idd probeerde er zo snel mogelijk weer af te kunnen, hij was zo bang geworden van het pak slaag dat hij steeds weer kreeg. Ook die ponies reageerde niet als ik hem er bij zette, maar dan ineens is het gewoon raak. Het ging dus niet.

Het compromis was, dat ik hem in de ochtend buiten zette en dat die meiden hun ponies na het middaguur buiten zette. Ik kwam dan in de middag om hem te rijden. Ik kon dat gelukkig doen omdat ik part-time werkte.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:09

nee hij is nummer 4 :) (dus hij + 3 ruinen, een even getal)

Ik denk echt niet dat hij er door werd gejaagd, maar hij wil er wel duidelijk af. (om hem er op te krijgen moet ik hem inderdaad ook bijna achter me aanslepen, en toont hij echt dat hij er niet op wil... maar we hadden gehoopt dat eens hij zou merken dat de rest hem met rust laat, hij wel van het gras zou kunnen genieten, dit ging echter maar een paar dagjes goed...)
Op zich is er wel nog genoeg weide om nog eentje bij te maken (de weide is nu opgedeeld in 5 stukken) dus eventueel kan ik wel vragen om hem met mijn merrie te zetten, maar ik weet wel dat het 'veel gevraagd' is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:12

Ik zal het gewoon vragen. Dat hij niet wil is duidelijk. Dat ze hem met rust laten, weet je niet, je zit er niet heel de dag naast.

Ik zelf ben niet van het type, hij moet niet zeuren en hij went er wel aan en niet miepen. Als het niet klikt, dan klikt het niet en dan kan je hem beter met een aardig paard samen zetten, tenslotte is hun leven al niet natuurlijk en als ze ook al niet kunnen ontspannen die paar uur dat ze buiten mogen zijn.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:20

goh, denk niet dat dat "veel gevraagd" zou mogen zijn eerlijk gezegd :o het is voor hun toch ook beter als hun draden heel blijven?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:23

Ja dat vind ik ook hoor Russel... maar nouja, tis ook niet míjn pensionstal he...
Maar ik ga het zeker wel nog eens vragen als het morgen niet lukt...

(En ik ben er dus wel letterlijk een paar dagen van het begin tot het einde bijgebleven als hij op de wei stond om te zien wat er gebeurde, hij begint echt te galoperen zonder aanwijsbare reden, de anderen staan dan echt gewoon braafjes te grazen...)
Ik zit nu echter vollop in mijn examenweek, en kan dus niet weer gaan Granny-sitten...

[