oren knippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: oren knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:13

Ik heb ook een paard dat het niet zo leuk vind. Nou het went er maar aan. Ik hou van mooie lege oortjes, oke helemaal kaal hoeft nou ook weer niet, maar plukken met vies oorsmeer, nee dankje.

Ze went er maar aan, praampje op.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:35

Scheren: moet je elke dag gewoon bezig zijn met het scheerapparaat. eerst moeten ze het geluid gewoon worden. Eens ze daar niet meer van verschieten, eventjes proberen de puntjes af te scheren. ondertussen af en toe eens proberen met een schaar, zodat ze toch al gewoon worden dat er aan "gepruld" wordt. Ik denk dat de meesten hier wel weten hoe het te doen,en de ene heeft nu eenmaal meer tijd dan een ander. Als je wedstrijden of shows doet, is het belangrijk dat ze dit op korte termijn leren. Daarom elke dag 5 minuten ermee bezig zijn, en normaal op een week of 2-3 moet het lukken. Ik geef paarden die nerveus en onrustig zijn kamille-extract. dat is een natuurlijk kalmeringsmiddel, en werkt in na een kwartier-20 minuten. En ik denk dat scheren ook wel de properste manier is. Met een schaar moet je al serieus goed geconcentreerd zijn om recht te knippen ;) . en belonen natuurlijk, want het is een mentale opgave voor hen in het begin.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic/persoonlijk verwijderd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:39

Mijn tinker heeft megalange pluimen en was altijd overgevoelig aan de oren.

Ik mocht er nooit aanzitten maar op een gegeven moment heb ik toch kans gezien om ze bij te knippen. Ik toiletteer niet echt, maar knip dus alleen dat af, wat onder het hoofdstel kan komen.
En sindsdien is de gevoeligheid over gegaan en mag ik gewoon aan haar oren komen.

Volgens mij kwam het dus omdat die pluimen vaak klem onder het hoofdstel zaten en dat trekt natuurlijk.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:56

Ik heb er hier eentje die het doodeng vind...
Maar zijn rechteroor mist dan ook een klein stukje :(:) ... Dit was al zo toen ik hem kocht, en het valt eigenlijk in z'n geheel niet op. Ik weet niet wat er gebeurd is, vermoed ook een klein ongelukje hier of daar met knippen van de oren of manen, want hij is nogal panisch van de schaar.
Met veel geduld is het met de jaren beter geworden: ik kan zonder probleem zn oren aanraken nu en manen knippen/trekken...
Alleen de oren knippen doe ik gewoon niet. Wil hem die stress besparen.
In de winter scheer ik 1x , en dan scheer ik met n kleine tondeuse de oortjes de uit als ik zn hoofd doe. Hij krijgt dan wel n praam op als het echt niet lukt, maar vorig jaar viel dat eigenlijk redelijk mee. Hij vind n simpele schaar veel enger, dan n tondeuze :+

Echt veel haar zit er niet in de oren. Tis eigenlijk best netjes...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:59

@ meliciana: Uitbranden is geen gevaar hoor! Paarden worden ook gebrand aan de hoeven en dan vluchten ze toch ook niet weg? Kwestie van leren en wennen. Daarnaast wordt over het algemeen (wat mij is geleerd) wegbranden van haren alleen toegepast als de oren en de baard geknipt worden. Vanwege de happen.

Een paard keert niet zomaar toe als je hem brand. :n
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic/persoonlijk verwijderd.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:01

Ik snap wat je bedoeld. Bij ons deed iemand dat altijd met een kaars bij de baard. Zelf zou ik het niet durven, het zou best mógen bij mijn pony, maar ík durf het niet

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:15

Eerst een paar keer per dag aan de oren van je paard zitten en daarna een paar keren oefenen met het geluid van de schaar.
De oren dichtvouwen en de puntjes knippen en dan loop je weinig kans dat het fout gaat hoor. Waarschijnlijk is het zo gebeurd..

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:24

eenitraM schreef:
@ meliciana: Uitbranden is geen gevaar hoor! Paarden worden ook gebrand aan de hoeven en dan vluchten ze toch ook niet weg? Kwestie van leren en wennen. Daarnaast wordt over het algemeen (wat mij is geleerd) wegbranden van haren alleen toegepast als de oren en de baard geknipt worden. Vanwege de happen.

geen gevaar? als je paard eens even zijn hoofd verzet, zit je al op de huid. en dat het enkel het haar is, dat snappen we wel. maar net zoals een aansteker bij je arm: je zit rap te ver. het is je aangeleerd, maar zou toch een beetje verder kijken dan dat .
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic/persoonlijk uit quote verwijderd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:41

meliciana schreef:
eenitraM schreef:

Maar schijnbaar is branden bij vele nog niet echt duidelijk. Het is alleen maar haar branden. Netzo als je bij je arm een aansteker houd. Niet de huid zelf _O-

geen gevaar? als je paard eens even zijn hoofd verzet, zit je al op de huid. en dat het enkel het haar is, dat snappen we wel. maar net zoals een aansteker bij je arm: je zit rap te ver. het is je aangeleerd, maar zou toch een beetje verder kijken dan dat .

Als het paard zijn hoofd beweegt doe je automatisch je hand van de steker af. Geen gevaar.

Niet zo kleinzeerderig doen zeg. Jeetje, jij krijgt ook niet meteen brandwonden van het feit dat je je haren in de fik zet. Haren zijn dood. En blijven niet in de fik staan. Het schroeit.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:51

De wereld van keuringen etc zou ook paarden eens als dieren moeten gaan zien en niet als stukken vlees of wat dan ook. Maar goed dat is een heel andere discussie.
Zoiezo is een kaal oor dom om te doen, het haar geeft ze ook bescherming tegen vliegjes etc die het oor in kunnen vliegen. Alleen het buitenste uitstekende haar wegknippen voor het mooi is prima, maar de rest hebben ze toch echt nodig als bescherming.
TS, ik zou iig doorgaan met oefenen zoals je bezig bent en dan ook eens knipgeluiden op afstand maken etc, zo went je paard ook aan het geluid van de schaar. Als beide niet meer eng is kun je straks vanzelf de uitstekende haren afknippen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:47

Ik zou het met afgebogen schaar proberen ! :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:43

eenitraM schreef:
meliciana schreef:

geen gevaar??? als je paard eens even zijn hoofd verzet, zit je al op de huid. en dat het enkel het haar is, dat snappen we wel. maar net zoals een aansteker bij je arm: je zit rap te ver. het is je aangeleerd, maar zou toch een beetje verder kijken dan dat .

Als het paard zijn hoofd beweegt doe je automatisch je hand van de steker af. Geen gevaar.

Niet zo kleinzeerderig doen zeg. Jeetje, jij krijgt ook niet meteen brandwonden van het feit dat je je haren in de fik zet. Haren zijn dood. En blijven niet in de fik staan. Het schroeit.[/quote]
er is altijd een klein gedeelte dat blijft doorbranden, met een irritante geur erbij. en de haren uit de oren zijn geen 30 cm lang, ze zit heel dicht bij het oor. en een paard zijn reflexen zijn altijd vlugger dan die van ons. een kleine schrikreactie, en jij hebt de tijd niet om je aansteker dicht te doen. je zou je moeten schamen om met zo'n voorstellen af te komen. je noemt me kleinzeerderig, wat dus aangeeft dat het eigenlijk niks doet als je eens "per ongeluk" in een oor zou branden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-05-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic/persoonlijkverwijderd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:55

Ik knijp de oren dicht en knip de uitgestoken haren eraf, meer doe ik niet, je vraagt om oorproblemen als je het helemaal kaalscheert, dan komt er regen erin, vuil komt erin en insecten komen erin, mij niet gezien hoor en het zit er niet voor niks.

Ik heb geen rare happen erin, maar het ligt er ook aan van hoe netjes je werkt, zelfs met wintervacht ziet het er nog netjes uit, als ik geknipt had.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:14

Veel mensen die hier nog de oren van de paarden uitscheren (of uitbranden) kunnen zich beter maar even verdiepen in de nieuwe "regels" zoals die bij keuringen gehandhaafd worden. Bij het KWPN in elk geval en ik neem aan dat de rest hier inmiddels aan meedoet.

Oren mogen niet meer uitgeschoren worden, neus- en baardharen mogen niet meer weggeschoren worden.

Dus stop asjeblieft met die onzin en ga gewoon netjes met je paard om.
En nu voor TS: inderdaad gewoon rustig benaderen, liefst met een gebogen schaar werken. Oren dichtknijpen en uitstekende haren wegknippen. Lekker in alle rust oefenen, komt echt wel goed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:06

ieder zn eigen manier van omgaan met paarden, de 1 brand het de ander vind dat zielig, maar om elkaar daar nou zo op aan te vallen.

maar als je toch de binnen haren wilt laten zitten dan zou ik inderdaad net als wat velen zeggen gewoon rustig laten wennen aan de schaar door in de lucht te knippen en dan zou ik de oor dicht drukken en dan de buitenste plukken wegknippen.
maar gewoon veel oefenen en geduld hebben, komt vanzelf wel goed.
succes!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:40

alleen de haren die uitsteken wat wegknippen met een verbandschaar.....de rest in het oor HOORT er ook en heeft een FUNCTIE..... Net zoiets als de tastharen wegknippen!!!!!! Ook zoiets belachelijks..die haren hebben ook een functie, maar omdat het voor het zicht niet mooi is moet het er maar af, verder word er niet eens bij nagedacht...
branden en pramen doe ik niet aan ...zeker niet voor zoiets onbenulligs als een paar haartjes verwijderen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:21

Branden moet je ook alleen bij brave paarden doen.
Ik heb het ook geleerd op een toileteercursus bij de fjorden maar dan ging het wel alleen om de baardharen.
Het ziet er idd veel netter uit.

Oren uitscheren is bij mij echt uit den boze evenals tastharen wegknippen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:23

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat men daarin meer op elkaar in ging, dan op het onderwerp. Ook al ben je het totaal niet met elkaar eens, houd het respectvol en blijf bij het onderwerp. :) Graag weer vriendelijk verder, zonder persoonlijk te worden.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:38

De plukken die echt uit de oorschelp steken,knip ik eraf. Vaak hangen hier in de winter ook klitten in,niet zo handig. De rest laat ik gewoon staan, het interesseert me niet zo erg. Als de dag komt dat ik met mijn merrie en haar veulen naar de keuring moet, zal ik de reglementen wel eens effe nakijken of dat nu écht nodig is :D

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:17

Ik doe het gewoon met een scheerapparaatje. Gaat sneller en makkelijker en het paard van mij interesseert het toch niets

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:18

scheerapparaatje ;)

Praam erop .. klaar :D

angelolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:25

Myca schreef:
Ik doe net als BrittKitt. Het oor vastpakken en dicht drukken. De plukjes haar die er uit komen met een afgeronde geboven schaar van onder naar boven af knippen. Wat er in het oor zit laat ik zitten, dat geeft ook bescherming tegen vliegjes enzo.

-- Ik vind deze manier ook het beste, bij mijn eigen paard doe ik ook gewoon het oor vast houden en het zachtjes dicht drukken en de haren die er uit steken wegknippen. *D Ik zou wel de rest laten zitten, want deze zitten er om de vliegen buiten te houden ;)

Doeei! :# :wave: :P