Slecht verharen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:55

Dani62 schreef:
10 FEITEN EN FABELS OVER VERHAREN

2. Verharen duurt minimaal een maand
Fabel, een gezond paard dat een goede verzorging krijgt wisselt in een kleine twee weken van vacht.

bij paardjes die op stal staan duurt het twee weken ja, maar bij paarden die 24/7 buitenstaan en een dikke vacht hebben, duurt het veel langer. Eerst gaan de lange haren eruit, dan de haren die de vacht dik maakte en dan de ondervacht en dan pas komt de zompervacht te voorschijn. :j

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:31

Wij gebruikten altijd zonnebloemolie door het voer. Geeft ook een mooie glanzende vacht

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:33

Arabesk schreef:
Dani62 schreef:
10 FEITEN EN FABELS OVER VERHAREN

2. Verharen duurt minimaal een maand
Fabel, een gezond paard dat een goede verzorging krijgt wisselt in een kleine twee weken van vacht.

bij paardjes die op stal staan duurt het twee weken ja, maar bij paarden die 24/7 buitenstaan en een dikke vacht hebben, duurt het veel langer. Eerst gaan de lange haren eruit, dan de haren die de vacht dik maakte en dan de ondervacht en dan pas komt de zompervacht te voorschijn. :j

Inderdaad. Ik ken geen enkel paard dat met 2 weken van volle wintervacht in de zomer vacht is. Ik ken dezelfde volgorde als Arabesk. Soms begint het verharen van de lange haren buitenste vacht al eind januari te verharen. En nu zijn de laatsten pas (bijna) uit vacht. Ook verharen de meeste ponies langer dan grote paarden. Daarbij hebben we bij ons 2 ijslanders op stal en die doen er nog veel langer over.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:36

Lijnzaadolie dat werkt bij mijn paard erg goed. Maar als het echt zo blijft, dan zou ik de VA even raadplegen..

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:44

Ik zou hem gewoon eens goed ontwormen. :+

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:47

starjo schreef:
Ik zou hem gewoon eens goed ontwormen. :+

Het hoeven niet perse de wormen te zijn.

Een van mijn ponies heeft nu ook nog een behoorlijk dikke vacht, zij heeft bij haar vorige eigenaren
bijna de hele winter zonder deken gestaan waardoor het natuurlijk langer duurt dan wanneer ze wel een deken op
zou hebben.

Pony is gewoon netjes ontwormd en heeft ook al een vitamineshoot gehad, maar het duurt gewoon wat langer.

brennie75

Re: Slecht verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:13

die van mij had geen wormen dat had ik laten testen en ook hij zat dik in zijn vacht!
groetjes!

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:05

Onze Jess, 15 jarige quartermerrie, heeft dit jaar ook veel meer last gehad met verharen. De andere paarden overigens niet.
Ze is verder gezond. Inmiddels is ze er doorheen en is het net een spiegeltje :-)
Nog even geduld dus en het komt helemaal goed!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:06

Misschien moet je ook eens kijken of hij genoeg "goed" voer binnenkrijgt. Het kan zijn dat ie ook last heeft van zijn tanden en niet genoeg voer binnenkrijgt. En daardoor de energie niet heeft om goed te verharen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:12

Ik haak even in... Mijn pony is nu een week of 4/5 aan het verharen.. eerst de witten delen, die zijn nu ook zo goed als gewisseld, maar de bruine delen (bont) zijn nog volop aan het verharen.

Als ik naar de foto's van vorig jaar kijk was hij rond deze tijd al lang door zijn haar heen.
Hij is nog jong. 3 jaar, hij krijgt bijna onbeperkt ruwvoer (hooi)
elke dag een handje musli, en hij heeft een liksteen..
Mestonderzoek is gedaan, geen bijzondere uitkomst..
De da heeft pas geleden zijn tanden nog bekeken..

Ik begin me toch zachtjesaan zorgen te maken..

Zijn vriendinnetje is ook nog aan het ruien, maar die is 23 jaar..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:15

Jester_ schreef:
waaar kan je die vitamine shot kopen?
of alleen bij de DA?

Je hebt van die spuiten net als wormenspuiten, die kun je bv. gewoon via http://www.depaardendrogist.nl krijgen. Of gewoon in de ruitersportzaak.

Zelf heb ik deze nooit gebruikt, maar mijn huidig paard krijgt ook 2x per jaar een vitamine injectie van de DA. Deze wordt geïnjecteerd en niet via de mond toegediend. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee, helpt goed met het verharen :j

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:06

FitzChivalry schreef:
Ik haak even in... Mijn pony is nu een week of 4/5 aan het verharen.. eerst de witten delen, die zijn nu ook zo goed als gewisseld, maar de bruine delen (bont) zijn nog volop aan het verharen.

Als ik naar de foto's van vorig jaar kijk was hij rond deze tijd al lang door zijn haar heen.
Hij is nog jong. 3 jaar, hij krijgt bijna onbeperkt ruwvoer (hooi)
elke dag een handje musli, en hij heeft een liksteen..
Mestonderzoek is gedaan, geen bijzondere uitkomst..
De da heeft pas geleden zijn tanden nog bekeken..

Ik begin me toch zachtjesaan zorgen te maken..

Zijn vriendinnetje is ook nog aan het ruien, maar die is 23 jaar..

Volgens mijn DA komen echt veel paarden dit jaar slecht door de vacht. vergeet ook niet dat we temperaturen hebben gehad van -17. Volgens mijn DA wisselen de paarden daarom moeilijker dit jaar. Bij meerdere paarden heeft hij kweekjes genomen en er kwam niks uit. Ik zou me dus geen zorgen maken. Mijn paard ziet er momenteel echt niet uit en volgens de DA moet hij er over een maand weer goed uitzien. Dat advies heeft mij 30 euro gekost ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:35

Manueeltje.. je da zou nog wel eens gelijk kunnen hebben..
Pablo heeft van de winter buiten en in een buitenbox gestaan.. hij had idd een hele dikke vacht..

Ik wacht het nog even af..
Thankx.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:39

De mijne heeft nu een week na het DA bezoek het grootste deel van zijn wintervacht afgegooid. Hier en daar nog wat dons maar het meeste is weg. Wel nog wat licht behaard op de borst maar dat groeit wel bij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:12

Die van mij zijn ook niet binnen 2 weken klaar met ruien hoor,was het maar waar :P Ben denk ik ook al ruim een maand verder.Denk wel dat het ook een beetje ras-afhankelijk is...sobere rassen doen er wat langer over.
Drafrommel was wel snel door het haar heen.

Bij mijn ene IJslander blijven op de een oft andere manier een deel van de lange haren zitten :? iemand daarmee bekend?

Scheren wordt hier alleen in geval van nood gedaan,als de wintervacht te snel opkomt en de temp. nog te hoog zijn.Dan wordt de boeg en hals eruit gehaald zodat ze beter kunnen ventileren.Een paard ellendig in de wei zien staan vind ik ook niets,laat staan dat hij moet werken.Gevaar voor oververhitting :n Vacht groeid toch redelijk snel weer aan.

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:26

Bij mij op stal staat er ook heen, is er nu al wat beter doorheen, ik ben er toen flink met een korte manenkam doorheen gegaan, er kwam toch wat uit :7
Wat bij hem heeft geholpen is veel borstelen en plukken.

Dat binnen 2 weken verharen is echt onzin :7
me verzorgpaardje (fjord) is echt een bolletje wol in de winter, nou die is er nog steeds niet helemaal door heen !

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:44

Ha Brenda, die lange haren, bedoel je de baard, of ergens op het lichaam? De stugge haren van de baard blijft meestal langer hangen.
Pretta is er nagenoeg doorheen, alleen in haar oksels en op haar onderbenen heeft ze nog winterhaar.

Wat ook goed wil helpen is twee keer per dag poetsen en met mooi weer een keertje wassen en drogen met een zweetmes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:24

Alet :wave:

Hele lichaam...Beer is al zo glad als een zonnetje,Fax niet helaas.Je kunt het vooral goed bij de kruinen zien,zijn dikke haren.
Misschien van de week even wassen als het mooi blijft,poetsen wordt heul uitgebreid gedaan :D

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:11

Bij 1 van die van mij blijven de langere haren idd op de kont zitten. Die zitten ook nog flink vast en het wordt niet gewaardeerd als je eraan plukt. Verder laat zijn vacht inmiddels echt goed los dus hij zal er nu zo wel een keertje doorheen zijn. Vorig jaar was hij ook zo taai met verharen...

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:49

Bij mijn pony (half shet) is de ondervacht ook nog niet helemaal weg. Op de zijkanten van haar buik, bij de flanken en op haar achterhand zitten nog wat haren, als worden het steeds minder. Het lijkt alleen een beetje raar want die zijn helemaal bruin verkleurd, terwijl de rest donkerbruin tegen het zwarte aan is :=
Maarja, ze is ook al 20, vroeger ging het wel iets sneller. Het is geen dikke laag en ze heeft er gelukkig geen last van.