is dit normaal / kan dit kwaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:39

@Caspar: jouw paard is alleen klinisch gekeurd. 58 cm in 2 jaar is heel veel en de kans dat hij rontgenlogisch niet helemaal is orde is, is reel.
@Kady: 10 cm in 1 maand is enorm en ik zou hem qua voeding temperen. Niet veel brok voeren, wel veel ruwvoer/gras. Uiteindelijk krijgt jouw paard zijn maat wel, alleen de snelheid waarmee hij (uit elkaar)groeit, kun je wel beinvloeden. OCD ontstaat normaal op de leeftijd van 6 tot 9 maanden, maar reken erop dat als hij nu zo hard groeit dit zijn gezondheid niet ten goede komt (botten, pezen kunnen dit niet bijhouden). Ook zal hij vast last krijgen van groeipijnen. Geef hem ook de tijd voordat je ermee aan het werk gaat. Je kunt wel te snel beginnen maar niet zo gauw te laat. Succes.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:41

Marion71 schreef:
@Caspar: jouw paard is alleen klinisch gekeurd. 58 cm in 2 jaar is heel veel en de kans dat hij rontgenlogisch niet helemaal is orde is, is reel.
@Kady: 10 cm in 1 maand is enorm en ik zou hem qua voeding temperen. Niet veel brok voeren, wel veel ruwvoer/gras. Uiteindelijk krijgt jouw paard zijn maat wel, alleen de snelheid waarmee hij (uit elkaar)groeit, kun je wel beinvloeden. OCD ontstaat normaal op de leeftijd van 6 tot 9 maanden, maar reken erop dat als hij nu zo hard groeit dit zijn gezondheid niet ten goede komt (botten, pezen kunnen dit niet bijhouden). Ook zal hij vast last krijgen van groeipijnen. Geef hem ook de tijd voordat je ermee aan het werk gaat. Je kunt wel te snel beginnen maar niet zo gauw te laat. Succes.

volgens mijn DA komt het wel goed.
er valt weinig te zeggen over de groeipatroon.
iedereen denkt dat hij de 1,70 wel haalt maar hij kan nu ook stoppen met groeien.
en dan zou hij dus op 1,61 blijven hangen.
ik maak me er niet druk om.

Marion71

Re: is dit normaal / kan dit kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:15

@Caspar: klopt de maat is genetisch bepaald. Of hij nou 1.61 blijft of 1.70 wordt, feit blijft dat hij heel hard is gegroeid. Dat geeft een grotere kans op ellende. Maar je hebt gelijk, je ziet het vanzelf wel en er iets aan veranderen kun je nu toch niet meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:48

Kady1 schreef:
daffie1986 schreef:
Elk paard is met 3 jaar nog niet uitgegroeid!!!! Mijn 6-jarige is ook nog steeds beetje aan het groeien. Dus het is heel normaal en helemaal omdat hij te mager was gaat dit iets harder.

Dat weet ik wel hoor, maar ik maakte me zorgen omdat hij nog zo mager is en ineens zo veel groeide.

Bedoelde het niet aanvallend hoor, dus dan weet je dat i.i.g.