Altijd met halster het land in, maar zonder eruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:47

Dat vind ik ook een mooie oplossing.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:54

Ik had ook altijd een gevecht met vangen.
Steeds rende ze weg van mij, als ik te dicht bij kwam.
Ik moest haar gewoon laten rennen, en telkens als ze een scheinbeweging maakte ook een rondje.
Toen kwam ze er achter dat wegrennen veel meer energie kost dan naar je toe komen.
Nu kan ik dr zo pakken, ongeacht in welke wei ze staat.
Ik heb het nooit opgelost met snoepjes, of naar de goede stal lopen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 09:07

noviceh schreef:
Mijn paard krijgt het ook altijd voor elkaar het halster af te doen in het land. Gewoon een kwestie van een paar keer rollen en dan net zo lang met je hoofd over de grond heen schuren tot het ding af is! :D Voordeel bij haar is dat het halster ook zo weer om is.
Een halsband is inderdaad een goed alternatief! Mag ik vragen waarom je paard zo moeilijk is met halsters/hoofdstellen?

BoGi is verwaarloosd in het eerste jaar van zijn leven, hij was een hengst, die eigenlijk naar de slacht zou gaan.
Hij was totaal niet gewend aan mensen om zich heen.
Ik heb hem dus al die tijd al, maar een halster/hoofdstel om doen is altijd al een probleem geweest.
Ik weet niet waarom hij het eng vindt, want ik kan er wel gewoon op en zo.
Verder is het een perfecte pony. Hij leert snel, weet alles heel snel op te pikken. Alleen iets over zijn hoofd doen, vindt hij verschrikkelijk!

smeetjoew

Re: Altijd met halster het land in, maar zonder eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:19

Dat vetertje is een goede oplossing! Gemakkelijk, maar volgens mij doeltreffend!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:34

Super tips allemaal!!
Ik ben gaan kijken naar een koeien halsband en je raadt het nooit, maar er bestaan ook paarden halsbanden. Dus die heb ik besteld, vrijdag halen!!

Mocht dit niet werken, dan doe ik het halster om en knoop ik zijn manen om het halster.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:48

of je doet beide wAARDOOR DE HALSBAND FUNGEERT ALS 'HANGER' VOOR HET HALSTER ZEG MAAR. DUS TUSSEN DE OREN DE HALSBAND DOOR HALSTER DOEN ZODAT DIE AAN ELKAAR ZITTEN. SNAPJE WAT IK BEDOEL?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:59

Ik zou dus zonder halster doen, kennelijk gaat het halster af bij rollen, maar als ze achter hun oren krabben dan kunnen ze wel eens in het halster verstrikt raken. Nu zijn er weer veel vliegen, dus de kans dat ze gaan schuren aan een paal, of zelf krabben is groot.

Mijn ervaring is ook al een aantal keren geweest dat het halster dicht in de wei lag, maar ook een keer dat zijn gezicht kapot was en halster ook, ook dat het halster over 1 oor was geschoven en een milimeter van zijn oog met de gesp zat. Dat was voor mij de limit, nooit meer halster om omdat ik een pony ken die op die manier haar oog was verloren.

Mijn paard komt wel als ik wil, loopt achter mij aan, maar natuurlijk niet als hij pas 10 minuten op de wei staat. Sommige paarde zullen dat nooit doen, die willen buiten blijven. Maar ik heb altijd een halstertouw bij mij en ik kan dus door het touw losjes over zijn hals te leggen en in een lus te houden, hem mee geleiden. Ik doe dit nu ook bij mijn jonge shetje. Hij vind dat eng zo een touw om zijn nek dus ik laat hem lopen op klakken van mijn tong, maar als hij de andere kant op draait, dan heb ik hem met het touw.

Ik denk dat je dit prima kan aanleren om je paard zo van het land te halen.

Als ze het eenmaal kennen kan je zelfs door je hand over zijn neus te leggen, en dan niet knijpen maar gewoon je arm onderlangs over zijn hoofd te leggen hem overal mee naar toe nemen zonder touw of halster en dat kan losjes, gewoon als een soort begeleiding om de route aan te geven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:05

Vjestagirl schreef:
Bij ons lopen de paarden ook naar binnen toe. Het geren is hoogstends een klein drafje, en iedereen gaat keurig in zijn eigen stal staan. Is een kwestie van opvoeden.

Bij ons ook. En ze zijn zelfs zo netjes dat een van onze paardjes echt heel moeilijk liep ze hem netjes voor lieten gaan en netjes er achter stonden te wachten tot ze de stal in kwamen...
(en dat voor zo'n eigenwijze Haf.... )
Okay ze hebben ook wel eens met zijn viertjes in 1 box gestaan maar dat komt uiteindelijk wel goed.

:D

Goed dat je een paardenhalsband heb besteld, alleen zou ik persoonlijk niet zijn manen er omheen knopen mocht hij hem er toch af willen halen dan neemt hij wel hele plukken manen mee.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:18

Knopen is misschien groot woord, maar een veter door vlechten.. hij heeft lange manen.
Of het halster achter zijn oren tussen de manen door en dan in de manen een vlecht leggen.
Ik probeer eerst vanaf vrijdag/zaterdag een halsband.

Wat het naar de stal lopen, weet niet of het met opvoeding te maken heeft of gewenning.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:19

Ik denk inderdaad dat dat ook te maken heeft met gewenning, geen opvoeding. (over het lopen naar de stal)

Lijkt mij ook een goed idee van de halsband ja.
Dan zou je eventueel als je hem te pakken hebt aan de halsband, hem een halster om kunnen doen en hem er zo aan laten wennen. Heel veel succes hè!!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:28

Vjestagirl schreef:
Pienb schreef:
Opvoeden is dat ze zich gewoon laten pakken uit de wei en goed meelopen naar de stal, rustig de stal in gaan en wachten tot jij halster af doet.
Niet de juiste stal in rennen???

Opvoeden is vanalles. Dat kan zijn dat ze zich laten vangen, ik vind het ook opgevoed als ze gewoon keurig hun eigen stal in wandelen.

waar mijn paard staat, staan 4 andere paarden bij .
als mn opa [de eigenaar van de 2 andere ] ze roept ,
dan komen ze eraan en lopen ze naar hun eigen stal .
ik vind dat wel een stukje gehoorzaamheid !

[koeien]halsband is wel een goed idee ! ;)

hopenlijk gaat dit wel lukken :o

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:14

Verplaatst van RT naar VSW.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:30

Ik hou jullie op de hoogte hoe het vrijdag gaat.. Dan heb ik de halsband en dan weet ik hoe hij het doet.

Jullie allemaal heel erg bedankt voor de tips!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:42

Kom ik gisteren in de winkel... Halsband niet geleverd, komt nog.. Ok, dat kan gebeuren, is niet zo erg.
Ben doorgereden naar stal, wij zouden gaan rijden.. Dus Mas haalt Tinka uit het weiland en ik ben nog heel even alles aan het pakken voor het rijden. Ik hoor ineens heel veel gehinnik. (normaal zou BoGi tussen de draadjes langs gaan en dan gewoon naar stal komen, maar dat werkte niet) Dus ik denk ik roep: "Kom maar"
Niet dus..
Ik loop terug naar stal, pak het halster en het touw, loop naar het weiland en denk bij mezelf, waarom ga ik het uberhaupt proberen. Ik krijg het halster er toch niet om...
En BoGi blijft maar bij het draadje staan.. ik laat het halster zien en hij loopt weg. Ik roep hem terug en hij komt daadwerkelijk terug... Komt naast me staan en ik zeg tegen hem: "Als je mee wilt naar stal zal je toch echt je halster om moeten" En ik hou het halster voor zijn neus...

En nu... nu dat raadt echt niemand... want dit verwachtte ik niet eens...
Hij doet zijn neus in het halster en ik kan hem zo omdoen. En ik krijg hem zo mee naar stal...
Als ik klompen had gehad, waren ze gebroken..
Maar mijn broek zakte er echt van af.

Nu zit ik in dubio... Halsband afbellen... of toch laten komen...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:43

Absoluut toch laten komen. Dat dit eenmalig is gebeurd, geeft nog geen garantie voor verdere brave ophaalritjes. Maar het is iig een goed teken!
Je had toch wel wat lekkers mee he? Want dat is wel essentieel als dit soort dingen voor komen om je paard meteen positief te stimuleren. :j :j

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:45

ja, ik heb altijd lekkers in mijn zak.
Zeker bij hem. Met lekkers krijg ik mijn zin. (en hij daarna) :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:29

Wat super! Hopelijk zet dit door en heb je heel die halsband niet nodig :D

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:43

Ik weet niet of deze tip al gegeven is.. mocht hij nou naar jou toe komen of jij mag naar hem toe met halster in je hand, dan werkt het bij angstige paarden vaak om wat lekkers te geven en vervolgens langzaam(!) halstertouwtje over hals heen te leggen. Als je daarna een halster hebt wat makkelijk los en vast kan achter de oren, hoef je ook niet over de oren van je paard heen (dit levert vaak ook irritatie op bij paarden.) -dus, losmaken, neus vragen, langzaam rechterkant van kopstuk over de hals en rustig doorschuiven naar achter zijn oren, vervolgens vastmaken, tussendoor goed ademhalen, zucht eens een keer overdreven diep uit.-

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:30

Dank je voor de tip Siebjuh,
Alleen die werkt bij BoGi niet. Er mocht in eerste instantie niets om de nek... Een touw al niet.. En over zijn neus mag eigenlijk ook niets.

Vandaag eens kijken wat meneer doet. Hahahaha