Hoevaak mag een pony bereden worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_94

Re: Hoevaak mag een pony bereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 20:16

Ik zat te denken aan een haflinger, of een Fjord aangezien die zo breed en sterk zijn.
alleen die vind ik weer zo klein. ik heb liever een grote E-Pony van 1.55-1.57 m

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:20

een tinker is dat niks voor jullie ?

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:39

Ik zou het niet doen. Zoveel mensen op een paard. Op mijn paard heeft pas 1 iemandt anders gezeten in haar hele leven en dat was de genen die haar zadelmak heeft gemaakt. Zo blijven ze fijn gevoelig. Want iedereen geeft weer anders druk en zit anders ook al rijd je bij de zelfde rijinstructeur. En met vier mensen twee lessenn in de week is ook veel te veel.
Zeker een jong paard heeft de helft van de week nodig om te rusten en alees te verwerken wat hhij of zij heeft geleerd. Ook een ouderpaardje heeft rust nogdig. En 2 daagjes logeren inde week zijn ook heel belangrijk.

Ik rijd bijv. dag1 rijden 2/longeren 3 rust 4 rijden 5 longeren 6 rijden 7 rust.

Rust is niet in de stal staan maar lekker buiten soms ook nog een wandelingetje maken ook bij het longeren maak ik soms nog een wandelingetje

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:56

Als je recreatief gaat rijden, dan zou ik 1x in de 2 of 3 weken per maand lessen per persoon.
Ik zelf zou dus echt niet met zoveel mensen doen, je hebt nooit dat je 2 dagen achter elkaar kan rijden of extra goed kan trainen want het wordt toch weer 'verpest' door een familielid!

Ik rijd mijn leaspaard met z'n 2en en ikzelf vind dat al veel!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:01

Onderschat het idd niet om een paardje te delen.
Als je niet 100% hetzelfde denkt over het verzorgen en rijden, is dat heel frustrerend. Bij veel paardenvoel je het goed als er een andere ruiter op heeft gereden.
Hoe fanatieker je wordt des te meer je zult merken dat je kan botsen met je familie.

Tinker lijkt mij ook goed!
Echter een te klein gebleven gelder is ook heel fijn om mee te werken en rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:18

Bij een paard delen geldt, geven en nemen, net zoals in de rest van ons leven.
Maar zie het maar zo, niet delen is geen paard.
Wel delen is samen een paard.

Heb dus zoals gezegd, mijn pony ruimschoots gedeeld (had ook nog een vaste verzorger).
Bovendien ging de mijne 4 maand per jaar naar de andere kant van Nederland op vakantie in de wei, ik nam mee terug een fjord met z.e., wij bemoeiden ons niet met wat de ander met het paard deed. (anders had het niet gewerkt) We vertrouwden elkaar wel! (hele goede vriendinnen) Zo ruilden wel elke zomer.

Daarvoor heb ik samen met nog 2 meiden 3 jaar lang verzorg paard gehad, arabier hengstje (dekte en schouwde ook) en van die diertjes zegt iedereen ook dat het niet kan.
Gewoon goede afspraken maken en geven en nemen in belang van het paard en je hebt lol voor 10!
Wel zaak geschikt type te vinden en misschien de hoeveelheid keren die er per persoon gereden worden aanpassen.

En ach, misschien was ik sneller gekomen waar ik nu ben als ze niet door anderen was gereden, maar wat dan nog?
De weg ergens naar toe kan ook fantastisch zijn!
(heb overigens wel eens gevloekt, als ik na een week vakantie van de manege eindelijk de goede galop aanspringen erin had en ze
dat in de les binnen 2 dagen weer wisten te verpesten, maar ach, ook daar kom je wel overheen)

Maar als de een tentamen heeft en moet leren, kan de ander rijden.
Als er 1 ziek is kan de ander het paard verzorgen.
Samen... heeft ook voordelen.
Dan maar een keer minder rijden, maar des te meer lol!

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:27

Ik zal zowiezo 1 a 2 dagen in de week je pony een rustdag geven.
(Hier even een soort rooster van een week zegmaar:)

Maandag: Les - jij
Dinsdag : Vrij rijden - moeder
Woensdag: Vrij
Donderdag: Les - Zusje1
Vrijdag: Nu jij - later je kleine zusje
Zaterdag: Iemand v.d familie lekker longeren.. (even een rustigere dag)
Zondag: Les - moeder (later misschien je kleine zusje?)

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:31

heel erg bedankt! wat een geweldig forum is dit! :)

We zitten alle3 te denken aan een haflinger, en het maakt ons ook niet uit hoe het eruit ziet; iemand van 1.78 m op een haflinger. we zijn niet van plan om fanatiek mee te gaan doen aan wedstrijden. zoals ik al zei, mischien af en toe een proefje rijden. Het belangrijkste is dat het een lieve en makke pony is, een die we kunnen vertrouwen ook met mn kleine zusje erop.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:34

De meeste Haflingers zijn niet geschikt als kinderpony. Het zijn paarden met erg veel humor :+ , die behoorlijk sterk en eigenwijs zijn.
Maar als jullie er allemaal in de week ook oprijden, dan zal het voor je zusje onder begeleiding niet echt een probleem zijn. Alleen voor een jong kind is een haflinger niet geschikt als rijdier. Als knuffelpony wel, want daar houden ze vaak wel van.
Haflingers puberen tot en met hun zesde jaar, dan is het beter om te kijken naar een haflinger die ouder is dan 6 jaar.
Veel succes met je zoektocht.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:44

Ik ga helemaal met Sjolvir mee..
Je kan beter meerdere mensen hebben die hem liefde geven en veel aandacht..
dan 1 iemand die hem verwaarloosd.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:47

Ik vind persoonlijk met 4 verschillende mensen op 1 paard rijden wel iets teveel.
Maar dat terzijde....

Dat zou dan betekenen dat het paard 8 keer per week bereden wordt, dan moet je wel een paard kopen die de conditie daar er voor heeft anders is het wel zwaar lijkt mij maar dat is logisch.

Ik zou inderdaad in ieder geval 1 rustdag houden.
Ik ga er van uit dat je kleine zusje niet heel intensief rijdt?

Het is wel mogelijk, maar kijk goed naar het paard of die er lol in heeft en of hij/zij het aan kan.
Waar een wil is, is een weg.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:54

We gaan zeker niet 8 lessen per week rijden, we moeten nog even kijken hoe we dat gaan doen, waarschijnlijk allemaal 1 les per week.
dan kunnen we hem nog longeren en dan heeft ie ook nog eens 1/2 daagjes vrij ;)

Mijn kleine zusje is nu 7, dus ze zal er niet veel/intensief op gaan rijden.
bovendien gaan we het paard recreatief rijden, niet fanatiek aan de wedstrijden.
en we zoeken inderdaad wel een pony waar ook kinderen op kunnen rijden, het zal dan ook geen jonge frisse pony worden :P

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:59

En als je nou 2 paarden neemt. Aangezien jullie recreatief willen rijden kan je teminsen met zen tweeen rijden. Een kleine pony en een paard dat is voor jullie en voor de paarden fijner!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:49

Sanne_94 schreef:
heel erg bedankt! wat een geweldig forum is dit! :)

We zitten alle3 te denken aan een haflinger, en het maakt ons ook niet uit hoe het eruit ziet; iemand van 1.78 m op een haflinger. we zijn niet van plan om fanatiek mee te gaan doen aan wedstrijden. zoals ik al zei, mischien af en toe een proefje rijden. Het belangrijkste is dat het een lieve en makke pony is, een die we kunnen vertrouwen ook met mn kleine zusje erop.

bedenk wel dat als de verhoudingen niet kloppen, de kans op overbelasting ook groter zijn, zéker als de ruiter niet erg ervaren is.

Haflingers zijn leuk, maar ook ik vind de meeste niet erg geschikt als leerpony voor beginners.
(beginners niet negatief bedoeld, ook op mijn niveau maak ik nog een hoop foutjes die toch veel impact hebben, vandaar. Hoe beter je leert rjden, hoe meer fouten je voelt en ziet :o )

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:54

om terug te komen op je beginpost, ik zou zelf kiezen voor om de week 2 mensen lessen.

Dus bijv. de ene week jij en je moeder, de andere week je zusjes. Je hebt dan misschien minder les, en het verschilt per persoon en per paard maar 4 dagen in de week lessen... poeh ik denk dat dat vooral in het begin nog te intensief is.

Vergeet ook niet dat als je een nieuw paard koopt dat ook het paard moet wennen, en ook moet wennen aan zijn 4 nieuwe baasjes. Lessen is vaak toch intensiever als vrij rijden, dus daarom zou ik om de week afwisselen...

Kwa pony/paard.. moeilijke keus! Wat al gezegt is kunnen haflingers en tinkers een hoop hebben, kwa gewicht en lengte, omdat ze grover gebouwd zijn. Maar het karakter moet ook bij jullie alle 4 passen.. Ik kan je geen ras adviseren, alleen zou ik wel even goed kijken met zijn 4e (voorlopig nog met zijn 3e toch?) welk ras het beste bij jullie past.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:02

inderdaad voorlopig met zn 3en, mijn zusje moet eerst leren rijden, dat doet ze nu dmv privelessen (aan de longe) op een andere manege.
1 vraagje nog, tot welke lengte gaat een E-pony? wanneer is het een paard?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:59

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:14

bedankt! ;)
de meeste haflingers hebben toch een stokmaat rond de 1.45 m?
dat zou dan betekenen dat het een D-pony is? en geen E-pony?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:28

Sanne_94 schreef:
bedankt! ;)
de meeste haflingers hebben toch een stokmaat rond de 1.45 m?
dat zou dan betekenen dat het een D-pony is? en geen E-pony?

Er zijn erbij die groter zijn.
Moet je wel even zoeken en vaak zijn ze wat duurder.

Voor je moeder vind ik een D pony toch wel érg klein.
Met mijn 172 zou ik daar niet eens meer opstappen :o

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 11:56

Ja ik vond t ook wel een beetje klein.. beter eentje van 150 m.
die heb ik ook wel es gezien

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:18

Natuurlijk kan het wel , met z'n vieren 1 paardje delen , maar de charme van een eigen paard gaat er dan wel een beetje af.... zowel voor het paard als voor jezelf.

Een eigen paard is lang niet zo leuk als je het alsnog met anderen moet delen. Je kunt meestal niet goed ergens aan werken en de fijnafstelling met je dier vinden , omdat er ook nog anderen op rijden die ook allemaal toch net iets andere maniertjes hebben. Je moet steeds wachten totdat het jouw dag is , kunt nog niet spontaan lekker met je paard op stap.

En het paard heeft nog geen vaste ruiter die hij helemaal perfect aan kan leren voelen , en loopt nog hartstikke vaak in een groepsles mee wat voor de meeste paarden op recreatie-niveau nu ook niet bepaald superleuk is , dat achter elkaar rondjes draaien in zo'n suffe manege.

Dat is ook het gevaar ; dat het voor jullie wel leuk is en afwisselend genoeg omdat je niet zo vaak rijdt , maar het paardje is wel elke keer erbij en als die 4 lessen in de week met 4 verschillende mensen moet rijden is het nog net een soort manegepaard.

Zetten jullie het dier wel ergens neer waar het dagelijks lekker minimaal enkele uren op de wei komt ? :)

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:07

we zetten hem neer op een pensionstal in westervoort aan de dijk, tuurlijk is daar weiland :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 06:33

pmarena schreef:
Een eigen paard is lang niet zo leuk als je het alsnog met anderen moet delen. Je kunt meestal niet goed ergens aan werken en de fijnafstelling met je dier vinden , omdat er ook nog anderen op rijden die ook allemaal toch net iets andere maniertjes hebben. Je moet steeds wachten totdat het jouw dag is , kunt nog niet spontaan lekker met je paard op stap.

Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Onze Janouk rijdt met mijn man Z dressuur/L vaardigheid voor de koets, mijn zoon rijdt B dressuur voor de koets en ik rijd met de koets B dressuur en B dressuur onder het zadel, mijn bijrijdster rijdt B dressuur onder het zadel. Een echte familie Haflinger dus. En geloof me, Janouk weet precies wie er op de bok van de koets zit en wie er in het zadel zit. Een veelzijdige training is juist goed voor een paard.
Als er 1 persoon op rijdt, kunnen er ook allemaal problemen in sluipen, omdat je vaste maniertjes van rijden hebt. Juist rechts heel vast zit, of juist links.

xLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:59

het is mss wel een beetje veel 8x in de week te rijden , maar je kan ook bijvoorbeeld om de week doen dat jij die week 2 lessen op hem rijdt en dan jij of je zusje of je moeder vrijrijdt en dan de andere keer dat je moeder of je zusje die 2 lessen rijdt of 1 les jij en dan je zusje en je moeder vrijrijden en dan weer omwisselen , want 8 x in de week vindt ik wat te veel

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:13

Nou, ik laat eens wat anders horen:

Ik vind 8 keer in de week rijden helemaal niet te veel. Natuurlijk moet je de pony/het paard even gelegenheid geven conditie op te bouwen, maar daarna is het geen enkel probleem. Als je allebei een uur rijdt, dan rijdt het paard twee uur op een dag, kunnen ze echt wel hebben hoor. En als je in die twee uur nog wat anders doet dan rondjes in de bak lopen (bv. een sprongetje, een buitenrit, eens longeren etc), dan vindt je pony het ook nog leuk :)
Wel zou ik elke week een vrije dag inroosteren, omdat een paard dat net als wij wel fijn vindt. En ik zou niet twee zware dressuur of springlessen achter elkaar doen. Maar verder lijkt het me geen enkel probleem!

edit: Wat dacht je van die mensen die een urenlange buitenrit gaan maken, dat is toch ook niet zielig?

edit2: Veel verschillende baasjes vinden sommige ponys alleen maar leuk, want dat betekent veeeel aandacht :) (Zoek hier natuurlijk dan ook wel je pony op uit)