Zouden jullie dit paard (andalusier) kopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:04

Idra schreef:
Ja, dat is een vooroordeel hoor, je moet gewoon de JUISTE andalusiër eruit pikken, en geen 'oud' type met korte verheven drafpasjes... Ik weet dat dit vooroordeel bestaat over Andalusiërs, maar graag zou ik dat willen doorbreken en wel 'scoren' met mijn Anda. Op Grand Prix niveau rijden er toch ook anda's mee? Ze kunnen het wel hoor, je moet gewoon het juiste paard vinden.

Ehhh ik wil je niet teleurstellen maar ik heb een OUD type met verheven pasjes... en die kan wel degelijk draven en goed ook...

Ben wel benieuwd naar dit paard heb je geen foto van hem? enne waarom wil je zo graag een andermans mening? jij bent toch op zoek?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:05

Citaat:
Ja, dat is een vooroordeel hoor, je moet gewoon de JUISTE andalusiër eruit pikken, en geen 'oud' type met korte verheven drafpasjes... Ik weet dat dit vooroordeel bestaat over Andalusiërs, maar graag zou ik dat willen doorbreken en wel 'scoren' met mijn Anda. Op Grand Prix niveau rijden er toch ook anda's mee? Ze kunnen het wel hoor, je moet gewoon het juiste paard vinden.

Tsja... en door de vraag vanuit de markt wordt er dus weer een ras aangepast aan de moderne dressuursport... Fok ze maar groter (dus meer risico´s op beengebreken omdat het groter fokken te snel gaat) en doe afbreuk aan de oorspronkelijke gangen door ze vlakker te laten lopen.

Mijn mening: je kiest voor een ras omdat je valt voor het ras. Als dat ras qua beweging niet voldoet aan het plaatje dat men graag in de dressuurring wil zien, dan is dat erg spijtig voor de sport. Is mijn mening.

Overigens, onze Lusitano is 1.55 en mijn echtgenoot van 1.90 misstaat er totaal niet op. Kwestie van je referentiekader aanpassen.

Of je dit paard moet kopen? Net als Leonoor krijg ik mijn twijfels door de lange verkoopperiode en die geweldige aanbieding...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:07

Je vraagt ons om een mening, die krijg je dus. Je geeft ons de nodige informatie en daaruit haal ik de dingen waarop ik mijn mening geef. Als dat niet is wat jij wilt horen, kan ik niets aan doen.
Jij koopt het paard, niet ik. Ik heb hem niet gezien en weet niet wat jij zoekt. Wens je verder heel veel succes.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:12

abby schreef:

Mijn mening: je kiest voor een ras omdat je valt voor het ras. Als dat ras qua beweging niet voldoet aan het plaatje dat men graag in de dressuurring wil zien, dan is dat erg spijtig voor de sport. Is mijn mening.

Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:17

Ik kreeg mijn paard toen ze 6 was en ze was nog helemaal groen. Ik heb totaal geen problemen gehad met haar nieuwe dingen aanleren e.d Ik heb zelfs het gevoel dat het makkelijker was omdat ze zelf volwassener was. Het is moeilijk om een paard iets af te leren, maar iets bijleren is helemaal niet zo moeilijk.

Doen dus!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 15:26

Ik ben ook helemaal niet op zoek naar een andalusier die zijn rastypischheid verloren is, daar ben ik zelf ook heel hard tegen. Ik wil dus geen paard zonder kniehef, ik wil een paard met kniehef EN ruimte.

Cloris: ik heb spijtig genoeg geen foto's van deze hengst...

En ik vraag iemand anders mening omdat ik een twijfelkip ben Haha!

Het probleem is dat iedereen hier in mijn buurt allemaal warmbloedfreaks zijn, en enorm neerkijken op het ras Boos! . Velen raden mij af om een Spanjaard te kopen (de veel gehoorde circus-mening komt dan meestal naar boven Frusty ), maar ik ben gewoon helemaal weg van het ras.

Sommige mensen zeggen me dat je toch niet moet beginnen aan het kopen van een achtjarig paard dat nog niets kan, daarom wou ik even jullie mening hieromtrent horen.

Nou ja, ik zal gewoon nog een keertje gaan kijken...

Bedankt allemaal!!! Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:38

Nou, ik zou het gewoon doen. Zoals Eleonoor al aan gaf, geen enkel paard is te oud om te leren. Het is maar net de vraag in hoeverre jij capabel bent om er een goede basis in te rijden. Maar maak je over de leeftijd maar geen zorgen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:45

Ik zou het juist zien als een voordeel dat er nog weinig mee gedaan is. Er zijn zoveel andalusiers waarvan door hun uitsraling veel meer van wordt gevraagd dan ze aankunnen.
Lipizzaners zijn rond hun 8e pas volwassen, ik gok dat dit bij anda's het zelfde is. Dat hodt in dat je van af dat moment eigenlijk pas met moeilijke oefeningen mag beginnen.
Als hij niet bang is voor het bit en zijn ruiter accepteerd is er volgens mij geen enkel probleem en kun je de training zo oppakken.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 21:28

Ja das waar... ze zijn ook pas volwassen rond acht...

Ik ga hem zo snel mogelijk nog eens opzoeken..

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:20

laat je vooral niet beïnvloeden door je omgeving.

jij vind een andalusier mooi? jij wil met een andalusier dressuurrijden?
ok!

bedenk wel: sommige jury's kijken neer op een andalusier en plaatsen liever een warmbloed voorop. ook hebben andalusiers vaak te weinig ruimte in vergelijking met warmbloeden. (denk aan de commentaar die na Jerez de la frontera kwam op rafael soto en z'n 2e plaats)

wees zéér voorzichtig met een paard dat al lang te koop staat, niet meer in conditie is, én sterk gedaalt is in prijs.

in dressuur kan je best een paard met wat 'uitstraling' gebruiken. *LOL*

andalusiers zijn inderdaad niet zo goedkoop.

voor 4000 EUR kan je, mits je wat uitkijkt een goed gereden kwpn'er vinden waar je direct mee kan starten op wedstrijd.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 22:41

Ja, ik laat me dus ook niet beinvloeden door mijn omgeving. Ik ben weg van het ras, en ik wil geen warmbloed.
Ook al zal ik misschien nooit wat winnen, daar doe ik het niet voor, ben niet zo'n wedstrijdfreak. Wil eigenlijk gewoon voor mezelf goed rijden...

Ik ga idd voorzichtig zijn met hem, ik zou hem bijv nooit kopen als ik hem niet een maand op proef kan nemen, anders kàn ik gewoon niet weten of hij snel zal leren...

Dank je allemaal voor de reacties!!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:30

Idra, over je vraag of een 8-jarige niet te oud is om dressuurmatig aangereden te worden:
In principe absoluut niet, een 8-jarige is juist in de bloei van zijn leven en is normaal gesproken geestelijk en lichamelijk in staat om het gevraagde erg snel op te pikken.
Het speelt natuurlijk wel mee wat er in het verleden met het paard gebeurd is.

Je hebt een indruk gekregen van wat hij kan (en wat hij niet kan Knipoog ), veel belangrijker nog is op welke manier hem de dingen geleerd zijn.
Voor een paard dat alleen wat recreatief gereden is en nauwelijks beleerd is omdat hem bijna niets aangeleerd is, zou ik zelf geen schrik hebben en het zou geen belemmering zijn om hem te kopen; alles valt tenslotte te leren.

Wel zou ik zeker alert zijn op kleine details en je ogen en oren goed openhouden als het gaat om zijn verleden.
Je loopt nl. altijd het risico dat er weldegelijk geprobeerd is om er meer uit te halen, maar dat dit om een of andere reden mislukt is (denk bijv. aan karakter of medische problemen etc.)
Dan wordt het imo. meteen een ander verhaal want het risico is groot dat er rare toeren mee uitgehaald zijn en dat je hier later problemen mee krijgt.

Aan jou de zware taak om uit te vogelen hoe de vork precies in de steel zit.
Zelf zou ik zeker iemand meenemen met veel kennis van zaken, er zijn immers nogal wat dingen waar op gelet moet worden en er zijn ook nogal wat zaken waar je eigenlijk meer over te weten moet komen.

Heel veel succes, ik hoop dat je je droompaard gevonden hebt !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:36

Tsk, tsk, tsk:

1. Een Andausiër is bij uitstek een paard is dat je een tijdje kan laten staan. Dat doen ze hier al eeuwen niet anders.
Kijk, als je een paard in conditie wil houden, moet je dat bijhouden en élk paard heeft behoefte aan gezelschap en wat te doen, maar een Andalusiër is wat verzorging betreft een uitzonderlijk weinig veeleisend en hard paard.
2. Een Andalusiër is bij uitstek een dressuurpaard in die zin dat het en ideaal paard is om wat voor dressuur dan ook aan te leren. Dat bij klassieke dressuur de jury naar het plaatje zoekt wat op het moment in de mode is en waaraan de Andalusiër noch in hoogte noch in meest voorkomende kleur noch in gangwerk helemaal aan voldoet, is een heel ander punt.
3. Een ouder paard kun je net zo snel nieuwe dingen aanleren als een jong. Vaak sneller zelfs omdat er meer rust in zit. Punt is dat er vaak eerst wat afgeleerd moet worden en dát kost tijd. Een volwassen paard dat nog weinig heeft geleerd en dus niets hoeft af te leren is geen nadeel.
Aanleren en trainen kost echter tijd, of dit paard nu jong of ouder is, en naarmate het paard ouder is, hou je dus minder bruikbare bloeitijd over.

Als het paard gezond is.... DOÉN! Een apto hengst is inderdaad snel rond de 9000 Euro. Ze zijn met papieren hier in Spanje echt niet goedkoper. Dan kunnen ze vaak wel wat meer, maar dat is niet altijd een onverdeeld voordeel. Zie punt 3.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:10

Ik zou het paard laten keuren en als hij goed is heb je een leuk paard voor een redelijke prijs.
Ik zou het een voordeel vinden dat hij nog niet alles kan, ze hebben er dan ook niks eraan verpest. Het voordeel is dat hij al uitgegroeit is en je dus niet zoveel rekening hoeft te houden met dat het paard nog te jong en aan het groeien/ontwikkelen is.
Zegt niet altijd iets over het paard hoe lang deze te koop staat.
Ik heb mijn merrie ookal een tijdje te koop staan, maar omdat ik eigenlijk haar niet weg wil doen heb ik haar al een paard keer terug getrokken uit de verkoop om haar even later weer te koop te zetten, want eigenlijk moet ik haar gewoon verkopen.

Cantaor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:30

Ik hoop dat het doorgaat met je eventuele Andalusier!!!!! Eindelijk weer iemand die niet meegaat met de stroom van Hollandse paarden.......
Barokke paarden hebben zoveel meer uitstraling, als ze alleen al in de wei lopen vallen ze al 100x meer op dan die 13 in een dozijn warmbloed paarden.
Als jouw toekomstige anda wordt goedgekeurd dan zou ik hem lekker gaan trainen en iedereen laten zien dat de gewone dressuur zeker geschikt is voor Anda's en andere Barokke paarden.

Veel SUCCES...............

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:42

Cantaor schreef:
Ik hoop dat het doorgaat met je eventuele Andalusier!!!!! Eindelijk weer iemand die niet meegaat met de stroom van Hollandse paarden.......
Barokke paarden hebben zoveel meer uitstraling, als ze alleen al in de wei lopen vallen ze al 100x meer op dan die 13 in een dozijn warmbloed paarden.

Dat jij, Cantaor, een Barok paard meer uitstraling vindt hebben mag gerust. Maar je kan het niet zomaar stellen.
Wij hebben thuis 3 Friezen en ik persoonlijk zie liever mijn eigen paarden in de wei, ik vind die een veel betere uitstraling hebben. Ik vindt dat bijv. mijn Gribaldihengst veel meer opvalt dan de Friezen, als hij door de wei veert met dat elastieke lijf en die Fries de graspollen om je oren stampt.

Ik heb overigens wel enorme twijfels,
voor 4000 euro ggk hengst, ik vertrouw het echt voor geen meter!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:58

als ie goedgekeurd word en hij heeft zijn bouw een beetje mee voor de dressuur en dan ook nog eens het karakter waar jij voor gaat
gewoon doen
een paard van acht kan alles net zo leren als een jonge gup \vaak nog sneller omdat het beestje volwassen is en dus waarschijnlijk veel meer rust in zijn koppie en lijf heeft
ga gewoon weer eens langs en maak eens een proefrit, neem iemand mee die kan beoordelen hoe hij het doet en eventueel er even op stapt om te voelen hoe hij et doet, en als het boem is en hij komt door de keuring heen
DOEN

groetjes en succes
sonja

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 02:02

Ik vind het trouwens wel vreemd dat hij is goedgekeurd voor dekhengst, maar absoluut geen hengstenuitstaling heeft. Misschien zie ik spoken hoor, maar het klinkt mij niet logisch in de oren.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 02:05

Cantaor schreef:
Als jouw toekomstige anda wordt goedgekeurd dan zou ik hem lekker gaan trainen en iedereen laten zien dat de gewone dressuur zeker geschikt is voor Anda's en andere Barokke paarden.

Veel SUCCES...............

Sorry hoor maar wat is er mis met Hollandse Paarden? ik ben zelf een liefhebber van het Spaanse en Portugese paard en ja voor MIJ hebben die meer uitstraling maar je kan toch niet zomaar even stellen dat Hollandse paarden geen uitstraling hebben Verward

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:20

Tessebes schreef:
Ik vind het trouwens wel vreemd dat hij is goedgekeurd voor dekhengst, maar absoluut geen hengstenuitstaling heeft. Misschien zie ik spoken hoor, maar het klinkt mij niet logisch in de oren.

De keuring van PRE hengsten zit heel anders in elkaar dan bijvoorbeeld KWPN hengsten. Je kan "gewoon" een keuringscommissie op stal laten komen, dan wordt hij uitgebreid bekeken, vanalles opgemeten e.d. en als hij aan bepaalde voorwaarde voldoet is hij APTO (goedgekeurd) Vraag me niet hoe alle details in elkaar zitten, maar het is in geval heel wat anders als een heel verrichtingsonderzoek van 100 (?) dagen enzovoort. Dus een goedgekeurde Andalusische hengst wil niet zeggen dat die hengst al vvoor vele succesvolle nakomelingen e.d. heeft gezorgd.
En dat bedoel ik absoluut niet ten nadele van het paard dat Idra op het oog heeft.

Idra: als je het zelf echt een leuk paard vind en je hebt hem uitgebreid laten keuren en hij is gezond, waarom zou je er dan niet voor gaan? Om zijn leeftijd zou ik me echt geen zorgen maken. 8 is absoluut niet te oud om te leren. Liever een paard van 8 dat weinig kan, dan een 8 jarige die al afgereden is.
Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik de prijs voor een 8 jarige PRE hengst wel laag vind. Dus dan komt toch meteen de vraag in me op: is hij wel gezond? Maar goed, als je hem uitgebreid laat keuren bij een goede kliniek, wordt dat risico toch een stuk kleiner.
En persoonlijk vind ik juist de uitstraling die PRE hengsten kunnen hebben erg aantrekkelijk. Maar als jij niet opzoek bent naar een "macho" en het klikt, who cares?

succes ermee!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 11:03

Ja, het is idd best verdacht dat hij zo weing kost, maar hij kwam wel van meer... Ik denk dat ze er gewoon echt van af moeten. Wat misschien ook weer verdacht is...

En ik hou ook echt van de stoere macho uitsraling van PRE hengsten, maar hij is nu echt helemaal uit conditie, je zag zijn ribben enzo. Ze hebben foto's laten zien van hem in de zomer, toen was hij echt Kwijl en macho!
Op zich ook weer niet zo'n goed teken, maar ik koop sowieso geen paard (meer) zonder dat hij volledig klinisch is goedgekeurd.
Knipoog

En ik vind KWPN'ers en BWP'ers ook vaak hele mooie paarden, hoor! Tis gewoon, ik val superhard op de barokjes....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:11

Klinisch EN RONTEGENOLOGISCH!
Daar zit hem vaak de adder!
Wie weet heeft hij wel hoefkatrol en hebben ze hem gewoon ingespoten.
Ik zou bij een rontgenologische keuring ook bloed laten afnemen, dit bewaren ze een tijdje voor je en mocht er na een paar dagen/weken een rare verandering optreden bij het paard kun je dit laten onderzoeken.
Dit moet je ook al aangeven als je gaat kijken, je hebt er altijd foute mensen tussen zitten en nu laat je iig weten dat je op je hoede bent.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 11:37

Ja, was het vergeten erbij te zetten: natuurlijk ook rontgenologisch...

En ik wil hem eerste een tijdje op proef, sowieso, omdat ik dan pas echt weet of hij zich dressuurmatig zal laten bewerken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:50

't lijkt de autohandel wel; hoe goedkoper hoe minder er aan mag mankeren Knipoog

Als dressuur echt zó belangrijk is, koop dan zo'n Nederlands paard. Een andalussiër is een prachtig en oud ras met specifieke kenmerken en die zijn niet helemaal wat de klassieke dressuur op dit monent zoekt.
Koop hem als je graag een andaluisër wil, maar bespaar jezelf teleurstellingen als het voor dressuur is. Tis al erg genoeg dat omwille van die dressuur de stokmaat van dit ras onder druk staat en de kwaliteit er daardoor bepaald niet op vooruit gaat.

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:33

Hey Idra!

Als ik jou was zal ik er nog een keertje langs gaan om hem eens goed te beoordelen! Ik vindt andalusiers ook super mooie paarden en het is echt onzin dat ze niet geschikt zouden zijn voor de dressuur. Dat hij 8 jaar is, heeft denk ik niet zo heel veel invloed om iets te leren. Hij is nu namelijk wel in de bloei van zijn leven. Maar je kan dan natuurlijk niet verwachten dat ie na een jaar al oefeningen uit het Z kan lopen. Ik bedoel, daar doet een 4 jarige ook een paar jaar over. Maar als de aanleg er is, wordt dat heus niet minder omdat hij een paar jaartjes ouder is!! Ik vind het trouwens ook aardig verdacht dat hij zo goedkoop is, want dan was hij waarschijnlijk al lang verkocht lijkt mij. En als hij echt goed was, zouden ze hem ook wel voor 7000 euro kunnen verkopen, andalusiers kosten nou eenmaal een hoop geld. Als ik jou was zou ik er dus gewoon nog een keertje langsgaan en dan eerst door iemand laten voorrijden, zodat je hem vanaf de grond kan beoordelen en daarna zelf erop gaan. En zeker laten keuren! Ik hoop dat alles goed komt en dat je een fijn paardje vind!

groetjes yvette