leek als het om graaskorf gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:44

Ik heb gister een babyblauw graasmasker binnen gekregen. Wilde geen zwarte meer, wordt zo warm in de zon.
Deze is ook fijn afgewerkt met kussentjes achter de oren en onder de kin.
Het enige nadeel is dat het gat om door te grazen erg klein is.. Heb m net zelf groter gesneden.
Mijn paard vind het helemaal niet fijn.. maar vorig jaar had ze zoveel overgewicht gekregen dat ze longproblemen kreeg.. Veel hoesten ed. Obesitas..
Nu doe ik het alleen nog maar overdag met masker.. Ze moet toch een beetje wennen. Misschien over paar weekjes dag en nacht. Ik kijk gewoon hoe ze eruit ziet

opisop_shop

Re: leek als het om graaskorf gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:45

als je het gat groter maakt scheurt het wel snel uit is mijn ervaring!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:47

Was ik ook bang voor.. Maar het is zo ongelofelijk dik rubber (dikker dan bij mijn vorige, zwarte, masker) Dus hoop dat t goed gaat. Heb de randjes met schuurpapier glad gemaakt, zodat ze niet scherp zijn voor haar lippen.. Hoop dat t houdt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:41

opisop shop, die heb ik inderdaad en er zitten een paar gaatjes aan de onderkant,en er zit geen halster aan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:20

Helaas schuurt hij bij zijn keel,de rand is erg scherp en er zitten dus schuurplekken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:11

Hallo,
Ook mijn haf heeft een graaskorf om. Die van de paardendrogist maar nu krijgt hij bij zijn kin een schuur plek. Welke kan ik dan beter nu nemen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:52

Er zit een scherpe rand en hij heeft hem nu een paar dagen niet om gehad,het probleem nu is dat als ik kom hij al weg loopt.Hij wil hem niet om,hij is ook erg groot dus ik kan niet snel die band achter zijn oren krijgen als hij weg draaid.Dus ik moet iemand mee nemen anders lukt het niet.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:58

Bij het begin vond mijn pony het ook niet leuk, maar ze kreeg dan telkens een snoepje. Nu komt ze wel vaker.
Als ze echt niet wil komen, dan doe ik hem op stal op. Steeds ergens anders op doen wil soms ook wel helpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:29

Ik leg altijd de bodem vol met wat snoepjes, stukjes wortel appel of brood. Je kunt je paard ook even vastzetten aan een halster om de nek, als ze dan achteruit willen lopen voelen ze die druk en blijven ze staan. Moet je paard wel aan gewend zijn anders gaan ze juist hangen uiteraard ;)

Het gras is bij ons nog erg kort en wil nog niet groeien door het weer, dus bij ons liggen ze gelukkig nog steeds in de kast; blijft lastig in gebruik zeker als ze ook al eczeem hebben; dan ben je er al zoveel tijd aan kwijt en moet je al zoveel pielen :(

Ik kan het model wat wij verkopen wel erg aanbevelen trouwens, die vind ik echt goed en ook mooi goedkoop al zeg ik het zelf :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 08:09

Ik heb de korf snel afgedaan(emmermodel) hij had het erg benauwd en kreeg haast geen lucht meer.Vorige week was hij af gegaan en heeft iemand hem verkeerd omgedaan dus met de lucht gaten onder zijn keel.Iemand anders heeft hem toen gered, die zag dat hij het heel erg benauwd had.Gisteren met die warmte weer erg benauwd,dus heb ik zo,n halster model gehaald die zijn veel beter.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:21

Mijn shet (en alle andere paarden op stal) heeft er een van de paardendrogist. Ik kan wel aanraden daarvan een maat groter te nemen als je denkt nodig te hebben. Ik begon met een XS die was duidelijk te klein dus omgeruilt voor een S. Daar kreeg hij schuurplekken van dus nog een maat groter geprobeert en nu gaat het prima. Mijn shet van 97 cm loopt nu dus met maatje M, maar dat gaat prima.

@Eefste: een baby blauwe, wist niet dat dat ook al bestond. Waar heb je die vandaan?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:03

Die van mij zat ook tegen bevangenheid aan. Liep heel slecht op het harde, maar ook op het gras! Ik had er ook over zitten denken, maar ik krijg zelf zo'n benauwd gevoel als ik die dingen zie! (zal wel psychisch zijn) Dus zo'n graaskorf wil ik echt pas als laatste redmiddel gebruiken!

Hij staat overdag op het land, maar loopt nu ieder dag minstens een uur aan de longe en nu is hij al weer zo ver dat ik er weer op kan rijden. Ook is hij al behoorlijk afgevallen! Iedere dag veel bewegen was in dit geval ook een oplossing!

Ik hoor trouwens wel heel veel dat ze schuurplakken krijgen van zo'n korf!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:10

Smartie loopt nu twee weken met de graaskorf van de paardendrogist. De schuurplekken zijn nu aan het genezen.
Ze moeten er aan wennen (eelt kweken)ik ben blij dat ik toch door heb gezet. De plekken heb ik ingesmeerd met groene leem en later met vaseline.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:14

Leedebee schreef:
Die van mij zat ook tegen bevangenheid aan. Liep heel slecht op het harde, maar ook op het gras! Ik had er ook over zitten denken, maar ik krijg zelf zo'n benauwd gevoel als ik die dingen zie! (zal wel psychisch zijn) Dus zo'n graaskorf wil ik echt pas als laatste redmiddel gebruiken!

Hij staat overdag op het land, maar loopt nu ieder dag minstens een uur aan de longe en nu is hij al weer zo ver dat ik er weer op kan rijden. Ook is hij al behoorlijk afgevallen! Iedere dag veel bewegen was in dit geval ook een oplossing!

Toch heb ik liever een paard met wat schuurplekken, dan een paard die hoefbevangen is.

De schuurplekken bij mijn pony zijn ook al bijna weg. Het haar groeit ook super snel terug :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:06

SIEMxFUNNY schreef:
Leedebee schreef:

Toch heb ik liever een paard met wat schuurplekken, dan een paard die hoefbevangen is.

De schuurplekken bij mijn pony zijn ook al bijna weg. Het haar groeit ook super snel terug :)

Dat is waar! ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:16

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:52

Die van mij had de plekken op de neus en op het puntje van haar kin.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:21

Had je dan niet een maatje te klein?
Ik neem ze expres een maat groter, dan hebben ze voldoende ruimte om de neus heen. Anders krijg je daar idd plekken!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:30

Ik had de keuze uit maat paard of pony. Ik heb voor mijn haf de paarden maat genomen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:37

Hoe lang duurde het bij jullie voordat ze het doorhadden hoe het werkt? Die van mij lijken er weinig van te snappen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:00

kwartiertje. Het is wel een haflinger en eten is dan ook zeer belangerijk.
Ik heb hem omgedaan eerst geprobeerd om het duidelijk te maken door er gras door te doen. Ik heb toen een harde knal van d'r gehad en heb haar daarna gewoon op het land gelaten.
Ze had het gelukkig heel snel door.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:02

In de maten zitten soms ook nog wat verschil.
Ik heb voor mijn haflinger maat Full genomen en die zit echt als een " emmer" om zijn neus, zo lekker ruim :)
Onze welsh heb ik maat cob gedaan, heeft normaliter dus maat pony en zit ook mooi ruim.

Bij ons hadden ze het snel door, zie anders de tips die ik bij die van ons heb geschreven:

TIP: leg de eerste paar keer wat stukjes appel, wortel of brood in de korf om uw paard hieraan te laten wennen. Zo wordt het een aangename ervaring voor uw paard. Let de eerste keren goed op of uw paard daadwerkelijk eet en drinkt met de korf om.

Het is ook handig om de stukjes appel enz. op de grond te leggen zodat ze merken dat ze gewoon van de grond kunnen eten met de korf om.

We gaan trouwens wel een beetje offtopic met al dat korven-gepraat :o

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:37

capopjekop schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat ze het doorhadden hoe het werkt? Die van mij lijken er weinig van te snappen.

Ik ben begonnen met een half uurtje, dan een uurtje per dag om, omdat ze het ook niet snapte. Na een week had ze het pas echt goed door.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:49

Ik heb hem gewoon omgedaan en een paar dagen omgelaten, want hij zat tegen hoefbevangen aan.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:18

mijn shetlander loopt er nu voor het tweede jaar mee.. Helaas wees een stalgenoot mij erop dat haar shetlander die net zo lang een graaskorf om heeft, problemen krijgt met haar tanden. De voortanden slijten schuin af en hoewel de tanden vroeger mooi aansloten kun je er nu tussendoor kijken. Bij mijn shet ook meteen gekeken en ja hoor.. ook al slijtage te zien! Ik baal er echt als een stekker van want het ging zo goed zo met die kap, tja elk jaar een kleine schuurplek onder dr kin, maar met twee weken beetje verzorgen was dat ook weer weg..

Zijn er meer mensen die dat hebben gemerkt en ervaringen hiermee hebben? Die van mij heeft overigens zo'n graasmasker van de paardendrogist.