fructaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:07

In de winter vind ik dat je sowieso beter niet kan beweiden, verschillende redenen :
- Het gras zit in een 'rust-toestand', voor meer info, zie ook die T-som, als dat voldoende is geweest gaat de boel groeien.
- Omdat het dus in een rust-toestand zit, zit er qua voedingswaarde ook niks in.

Maar die redenen zijn imo nog ondergeschikt aan de voornaamste :
- De zode heeft in de winter (nat, kou) heel veel te verduren van gewicht, kapot getrapt, wortels weggesleten etc. etc.

Omdat het nu warmer is + de zon schijnt meer gaat het idd harder groeien : hoger gehalte aan fructanen. Maar daarom dien je ook op te bouwen voor je paard.

Hoefbevangenheid of Spierbevangenheid (maandagziekte) kan zóveel redenen hebben. Hoeft ook niet eens echt alleen maar jong of vet gras te zijn. Kan ook bijvoorbeeld van een fikse rit en onvoldoende cooling down. De spieren verzuren, het bloed krijgt het niet afgevoerd en het lichaam raakt in de problemen.

Het is ook weer niet zo dat je kunt stellen dat het in bepaalde uren 'veilig' is. Maar het is ook niet zo dat het gelijk 'gevaarlijk' is. Bekijk het meer als iets wat geleidelijk en sluipend verloopt.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste is dat je kijkt naar of er niet overbeweid wordt, en of je management voldoende is (bemesting / bekalking).

Ik zie gras dus ook als een krachtvoer, en niet als een ruwvoer, vanwege A) de structuur (weinig vezels) en B) het energiegehalte (de suikers).

BrittKitt : naar mijn idee zou je wei er netjes uitzien. Je zegt dat er bepaalde stukken zijn die niet begraasd worden : Je zou kunnen overwegen om die stukken te maaien, of om schapen of koeien in te zetten. Door een gemengde veestapel erop te zetten worden verschillende stukken begraasd.

Mocht je trouwens een kleine wei hebben (minder dan een kwart ha per paard), dan is het ook het overwegen waard om de boel uit te mesten, of juist de mest te verspreiden zodat ze wel overal eten en er geen pollen blijven staan.

sassie76

Re: fructaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:55

Hi Maya,

Dank je wel voor jouw heldere uitleg! De verhalen rond fructaangehalte zijn zo divers en mijn biologielessen zijn van heel lang geleden ;-).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:46

Er zijn grasmengsels in de handel die laag in fructaan gehalte zitten. Probleem met deze mengsels is dat ze het niet op iedere bodem goed doen. Binnen de kortste keren overheerst het een of ander grassoort als je pech hebt.

Kijkend naar de praktijk hier valt mij het volgende op.
Ik heb een shetlander; kampioen in golfveldjes maken zullen we maar zeggen. Haar weiland bestaat uit zeer kort, maar wel bladrijk gras (weidemengsel Horse Master). Het gras heeft zich in de loop der jaren aangepast aan haar manier van grazen en de schraalheid van de bodem. Ik heb dus geen afgevreten stengeltjes, wat je vaak ziet in een eerst bemeste en daarna afgegraasde wei, maar hele kleine blaadjes en veel weegbree en paardenbloem.

Nu heb ik mij laten vertellen dat zo'n kort bladrijk weitje veel minder fructaan bevat dan een net afgegraasde wat stoppelig/stengelig kort grasveld. Dit omdat deze korte stengeltjes (de groeipunten) vol fructaan zitten. In een ienieminie grasplant, ligt het groeipunt veel lager bij de grond en zal minder snel worden afgevreten, zeker als er genoeg van die kleine miniplantjes staan (maw een groter stuk kort gras is beter dan een kleiner stuk gras). Kijkend naar de praktijk hier, geloof ik dat dit waar is, maar heb er niet direct een verwijzing of link naar.

Er zijn overigens wel grassoorten in de handel die voor dit soort overbegrazing 'ontwikkeld' zijn (oa Horse Master).
En dan heb je nog de kruiden in de wei; veel kruiden is minder gras. Maar ook daarin heb je soorten, oa paardenbloemblad, die meer fructaan bevatten dan andere kruiden.

Hoe dan ook; simpel is het zeker niet om je paard gewoon goed op wei te kunnen houden zonder allerlei risico's :+

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:53

Vlakbij de wortel zit het meeste fructaan, dus dat is waarom ze uit kort gras meer fructaan halen dan lang gras. Kort gras bijten ze korter af, dus dat gras wat dichtbij de grond zit eten ze ook waar het meeste fructaan in zit. Lang gras bijten ze minder kort af, dat laten ze ook langer achter.
Fructaan zit vooral in het gras als het gras weer begint te groeien, dus op een mooie zonnige dag na de winter (hele voorjaar zo'n beetje :P ) en 's ochtends want want dan is het net nacht geweest, was het kouder, geen zon en dan komt ineens de zon erbij en wordt het warmer waardoor het gras ook weer wat begint te groeien en er dus meer suikers in het gras komen.
Maar om echt hoefbevangenheid te voorkomen is het het verstandigste om ze in de bak te zetten met alleen hooi. Die van mij werd ook altijd hoefbevangen door er maar naar te kijken.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:25

hmm interessant, Maya bedankt voor de uitleg.... een stalgenootje vertelde mij van de week dat gras alleen in de nacht fructaan aan maakt zodat het overdag kan groeien, maar dat verhaal was in strijd met de fructaanindex van paard natuurlijk en in strijd met het verhaal van gestressed gras....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:28

Wat een leerzaam topic. Erg duidelijk ook qua uitleg en toelichtingen +:)+ Wij hebben destijds ons land dood gespoten en laten inzaaien met "speciaal" paardengraszaad. Een dure grap, maar de problemen waren wel verholpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:44

@Isapaardje : heel interessant artikel.
Het is jammer dat er zoveel verschillende wei-omstandigheden zijn om een goed breed afvies te kunnen geven.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:19

Ik heb ook niets toe te voegen aan eerdere uitleg. Mijn tinker heeft een tijd op een pensionstal gestaan met 2ha. voor 20 paarden, zeer kort overspannen gras met een hoefbevangen gevoelig ras funtest, altijd drama met de weidegang. Is ook ernstig bevangen geweest.

Later ben ik in de gelukkige positie gekomen dat ik 3ha. weidegrond bij het huis heb, de paarden van de vorige eigenaar waren er 6 mnd. eerder afgehaald dus gras was mooi lang,(ik heb het expres niet laten maaien om het gras niet extra aan te zetten tot groei) dit heb ik in 4 gelijke stukken verdeeld, ze hoeft dit slechts te delen met 2 shetlanders, ik laat het niet overbegrazen en weid op tijd om. Ze staan zomer en winter 24/7 in het land en zijn nooit meer bevangen geweest.

Uit ervaring ben ik dus het meest bang voor kaal gegeten schrale weides. Als ik bang ben voor overgewicht gaan ze in de paddock 2 maal een aantal uur.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:52

Maya schreef:
Wat vind je er verwarrend aan? :+ :) Probeer dat anders eens te verwoorden, dan kan ik / we kijken of we het anders kunnen uitleggen? :)

Om het uiteindelijk tot uitvoeren te brengen, dus zeg maar kiezen in welke wei ze nu het beste kunnen staan. Wanneer het gevaar geweken is en ze weer naar de andere wei kunnen bijvoorbeeld.

Overigens ik heb het topic en de reacties nu meerdere keren doorgenomen en alles als punten in een document gezet, beetje schoolachtig idee maar het begint nu allemaal meer tot mij door te dringen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:56

Hmmm.. maar dat is idd het hele lastige... Omdat je dus naar de hele situatie per de laatste periode moet kijken, weersomstandigheden, begrazingsomstandigheden. Gezond verstand, oog, je gevoel, kijken en nadenken :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:36

Maya weet jij dat, kan het trouwens ook zo zijn dat bepaalde mest (bij bemesting) het land meer fructaan heeft als andere soorten bemesting?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:39

Eeh... ja, dat kan geloof ik wel. Maar dat is dan ook weer afhankelijk van het soort gras (welk ras / type / groeipunt). En daarnaast de weers-omstandigheden / periode van het jaar.

Of het zo is dat je kunt stellen dat bijv. koeienmest of paardenmest of kunstmest 'altijd' meer fructaan opleveren tov andere soorten bemesting weet ik niet. Moet ik even nadenken / uitzoeken hoe dat ook weer zat. Dat kan ik iig niet zo oplepelen. Misschien Madamx ? Die weet vrij veel van bemesting af.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:43

Ik zal haar eens een pb sturen :)
Dank je wel

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:48

interessant, moet ik even volgen en opzoeken in m'n cursus.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:48

een toevoeging
Na de hele lange droge periode in april is het gras erg gestresst geraakt: vol met fructanen om bij de eerste beste regen te exploderen in groei. Daarom zijn deze weken dat het begint te regenen na de droogte erg gevaarlijk voor hoefbevangen gevoelige paarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:52

ik denk dat de verwarring van TS komt doordat m'n vroeger dacht dat hoefbevangenheid voort kwam van teveel jong en eiwitrijk gras terwijl men nu eerder van mening is dat het gewoon algemeen te rijke voeding is en zelfs eerder (snelle) suikers. Vandaar misschien pony's op een kort weiland houden, dan hebben ze minder gras en bijgevolg minder voedingsstoffen. MAAR ondertussen is m'n erachter dat er zoiets als fructaan bestaat en voornamelijk ik de groeizone (net boven de wortels) aangemaakt wordt. Maar wanneer de concentraties het hoogst zijn weet ik niet meer, moet ik opzoeken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:57

petitparis, dat klopt inderdaad. Vroeger werd altijd gezegd dat het gras te jong/ te vet en te eiwitrijk is, daar mochten dan geen pony's op in verband met kans op hoefbevangenheid. Omdat dit eigenlijk altijd gezegd is en ik er pas achter gekomen ben dat dit niet zo is, ben ik mij er verder in gaan verdiepen. Ik vind het erg interessant te lezen zo en er gaat een wereld voor me open :D

Citaat:
een toevoeging
Na de hele lange droge periode in april is het gras erg gestresst geraakt: vol met fructanen om bij de eerste beste regen te exploderen in groei. Daarom zijn deze weken dat het begint te regenen na de droogte erg gevaarlijk voor hoefbevangen gevoelige paarden.

Nu is mijn andere pony ook gevoelig voor hoefbevangenheid, ik kan haar dus nu beter dan schraal zetten bij mijn hoefbevangen pony?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:09

leerzaam hier, over bemesting wil ik nog wel wat kwijt. Chemische bemesting ( kunstmest, stikstof etc.) kan ook hoefbevangenheid in de hand werken, je jaag namelijkmet deze bemesting het gras de grond uit. Als je wilt bemesten doe dat dan organisch en buiten de twee groeimaanden om, mei en augustus, deze twee maanden zijn risicovoller over het algemeen buiten dat wat janoek benoemd over de periode van regen na droogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:17

Waarom jaag je het gras dan weg Garny95 in jouw optiek? :)

Ik ben namelijk van mening dat je met kunstmest juist stabieler kunt bemesten dan met natuurlijke bemesting. Omdat kunstmest uit vaste waardes bestaan, afhankelijk van 'hoeveel' je bemest, kan je dus gerichter doseren. Bij natuurlijke mest is dat veel meer afwachten.

Bemesten (met kunstmest dus) doen wij idd altijd in het voorjaar, zo eind maart / begin / half april ergens, afhankelijk van het weer. Dus juist voor de groeimaanden. Koeien gaan dan na een 2-3 weken op de wei. Paarden 3-4 weken na bemesten. Verder bemesten we niet meer in het jaar.

Kalken doen wij trouwens ook niet, heeft onze grond niet nodig.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:29

voor het gemak even van het internet geplukt:

* Kunstmesten
* Organische meststoffen.

Er zit een wezenlijk verschil tussen deze twee. En ze hebben beide hun voor en nadelen, of toch niet?

De voordelen van kunstmest:

* Het is goedkoop! En daar is alles mee gezegd.

De nadelen van kunstmest:

* Het lost snel op in water en spoelt daardoor ook snel uit.
* Het geeft een korte maar hevige groeistoot, waardoor de plant gemakkelijk en snel verzwakt.
* Er is kans op verbranding.
* De zouten in de mest tasten het bodemleven aan en bij uitspoeling een belasting voor het milieu.
* Er kan niet met warm weer gestrooid worden
* Korte werking.

Voordelen van organische mest:

* Veilig in gebruik voor u en het milieu.
* Positieve werking op het bodemleven.
* Lange werking.
* Kan altijd gestrooid worden zonder verbrandingsgevaar.
* Spoelt niet uit.
* Positieve werking op de structuur.
* Geeft een stevig gewas met een gezonde weerstand tegen ziekten en plagen.

Nadelen van organische mest:

* Geen!

ik wil even aanvullen dat kunstmest het bioleven in je grasmat behoorlijk teniet kan doen en daarbij is organisch bemesten ook sturctuurverbeterend.
Ik verbaas me erover dat er nog zoveel kunstmest gebruikt wordt op het land, terwijl het in bijv. de tuinen al behoorlijk veranderd is, daar wordt veel meer organisch bemest maar ook duurder.
Kunstmest is iets wat je maandelijks zou moeten toepassen terwijl bij organische mest de voedingstoffen veel langzamer vrijkomen, daar zou 2 x per jaar volstaan.

Mijn paard staat gelukkig op een niet bemest land, in mijn optiek moeten paarden heel sober gehouden worden met de energie in gras.

Op jouw vraag maya, het gaat om die hevige groeistoot waardoor je zeg maar 'geil' gras krijgt met weinig structuur en een hoop stress

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:35

Maya schreef:
Bemesten (met kunstmest dus) doen wij idd altijd in het voorjaar, zo eind maart / begin / half april ergens, afhankelijk van het weer. Dus juist voor de groeimaanden. Koeien gaan dan na een 2-3 weken op de wei. Paarden 3-4 weken na bemesten. Verder bemesten we niet meer in het jaar.

ik heb eens met een bioloog gesproken die vertelde dat de koeien in nederland structureel aan de diaree zijn en dat klopt ook wel, runderen in het wild hebben stevige drollen en geen vlaaien. Wij zijn vlaaien alleen gewoon gaan vinden, in de natuur is ook meer aanbod van diverse soorten gras etc. Hier bestaan de weides uit een mix van bepaalde soorten die vaak nog worden overbemest ook, van de mest moeten we tenslotte ook af en daarna nog een paar keer een gift kunstmest. Het is allemaal productie geworden, het gras, de melk, de koeien, alleen wil dat niet zeggen dat dat ook het beste is, ook niet voor onze paarden.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:43

Hier nog 1 die altijd met die vragen rondwandeld.
1 van mijn paarden is wel eens hoefbevangen maar helemaal niet vaak. Ze staat op ontzettend rijk koeiengras. Engels Ray, Thymothee en veel klaver. Daar wordt overheen gegooit, Kunstmest, Koeienmest en Varkensmest. Er zit misschien wel meer dan 1000 VEM in, (Voeder Eenheid Melk), is voor koeien. Ze staan er meestal 24/7 op. Diegene die wel eens hoefbevangen is wordt heel regelmatig gereden. Iedereen zegt altijd goh, dat jou paarden daar op kunnen lopen en niet hoefbevangen worden. Het gras wordt eigenlijk nooit overbeweid.
Mijn tante heeft een haflinger die gronisch hoefbevangen is. Die staat in een land wat nooit bemest wordt, eigenlijk regelmatig overbeweid wordt, waarbij daar ook hele delen niet gegraast wordt. Maar ze zet die haflinger dan ook al heel erg snel stil, dus zou zei het fructaan niet verbranden.

Maar zou die haflinger dan beter afzijn op mijn weide??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:10

garny95 schreef:
* Veilig in gebruik voor u en het milieu.

Nou... bij het gebruik bij drijfmest is er een grote kans op verstikking (mensen) vanwege de gassen die vrijkomen. Daarnaast : wat is er onveilig aan kunstmest voor de mens? Ik zie er niks aan. Je moet het niet in een geventileerde ruimte in je kunstmeststrooier doen. Je moet geen mondkap opdoen bij het vullen.

Daarnaast : bij nadelen kunstmest en voordelen natuurlijke mest, staat er een opmerking mbt de structuur. Wat is de onderbouwing daarvan? Waarom is het slecht / goed voor de structuur?

Het enige argument tegen kunstmest en voor natuurlijk wat ik zonder meer aanneem is het risico voor verbranding. Dat klopt ook gewoon. De rest staat geen onderbouwing bij en kan ik me direct niet in vinden.

Het allerbelangrijkste nadeel van organische mest wordt dus vergeten. Terwijl dat ook een van de gevaarlijkste is. Overige nadelen :
- Onhandig in gebruik, je moet altijd groter / uitgebreider materieel hebben dan bij kunstmest.

garny95 schreef:
Mijn paard staat gelukkig op een niet bemest land, in mijn optiek moeten paarden heel sober gehouden worden met de energie in gras.

Ik ben juist van mening dat je door bemesting je grasmat zo stabiel mogelijk kan houden. Daarnaast vind ik bemesten met kunstmest bergen minder stinken, de troep zie je er ook niet van. Bij natuurlijke mest blijft dat altijd een tijd liggen.

Die hevige groeistoot is mijns insziens ook geen probleem. Je krijgt dan lekker lang gras, een mooie vette weide. En ja, het is dan gewoon een periode wachten en de paarden er niet oplaten. Maar daardoor wordt gras wel een mooi krachtvoer onderdeel van het dieet van het paard.

Het klopt wel dat veel weides erg krachtig zijn en dat koeien daarom aan de dunne raken. Die van ons krijgen ook hooi bijgevoerd voor de structuur / smaak / dieet. Overigens zijn onze koeien voor de hobby, geen productie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:11

Met natuurlijke mest krijg je ook een stevigere grasbodem. De wortels verspreiden zich meer zodat ze de meststoffen beter kunnen opnemen. Het gras groeit trager.
Als je land dat met kunstmest is gestrooid maait, dan zie je ook veel 'open plekken' in het veld. Geen dichte grasmat, maar pollen.
In een weiland met natuurlijke mest zie je wel een dichte grasmat.

Gras wat helemaal niet bemest wordt, zal op den duur alle mineralen uit de bodem onttrekken om te kunnen groeien en als die op zijn, zelfs de zwaardere metalen. Daarmee krijg je op een ander vlak een 'gevaarlijke' grasmat.
Sowieso kun je een mineraalarm weiland krijgen als je nooit bemest.

Wil je geen dierlijke mest of kunstmest op je gras, dan is het strooien van klei- of zeemineralen een optie.