Pensionstalling of manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:21

Ik heb tot twee jaar geleden altijd op een manege gestaan met mijn paard. Het was een FNRS manege met ongeveer 200 paarden. Nu sta ik op een pensionstal met veulenopfok waar ong. 60 paarden in pension staan en 50 in de opfok.

Voordelen manege:

- Er is altijd iemand die je kan helpen (indien nodig)
- Kantine
- Mogelijkheid tot meerijden in de lessen

Voordelen pensionstal:
- Relatief rustig (geen kinderen!!)
- Mogelijkheid tot zelf uitmesten
- Er is in overleg met de staleigenaar meer mogelijk (qua tijden, laten rijden / longeren / losgooien)
- Openingstijden zijn bij ons van 7.00 tot 22.00
- Eigen instructie (gediplomeerd) mag

Nadelen manege:
- Alle binnenbanen (lees 3!!!) elke dag bezet
- Openingstijden in het weekend en op feestdagen gelimiteerd (feestdag was tot 10.00 uur 's ochtends)
- Veel kinderen
- Geen mogelijkheid tot zelf uitmesten
- Geen mogelijkheid tot eigen instructeur van buitenaf

Nadelen pensionstal:
- Veel privélessen 's avonds (wel een goedwerkende kalender aanwezig)

Voor mij geen manege meer.... Maar alle maneges zijn niet gelijk en ook de pensionstallen niet. Maak een lijst wat jij wel en niet belangrijk vind en ga is in de buurt naar een paar maneges / pensionstallen.

Kavena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:12

ik ga mijn pony voorlopig stallen op een manege, waar ik zelf al 8 jaar rijd, en dan kijk ik wel hoe het me bevalt, er zijn 3 bakken 2 binnen en 1 buiten, en er is meestal altijd wel 1 vrij, ook is er naast de buiten bak een springweide, waar je ook kunt rijden.

voordelen aan onze manege (dit kan dus bij andere manege anders zijn):
- Gezellige kletsen met anderen (kan ook bij pensionstal)
- Je paard wordt gevoerd, stal wordt gedaan ect.
- Je paard wordt bekapt, geent, wormenkuur gegeven. enz.
- Je paard wordt in de gaten gehouden bijv, kijken of hij geen wonden heeft.
- Onderlinge wedstrijden, bixie's georganiseerde buiten ritten enz.
- Altijd mensen die je willen helpen.
- paarden hebben genoeg vriendjes op zich heen.
- ze zetten je paard in de wei als je dat wilt.

Nadelen aan onze manege, (dit kan dus bij andere manege anders zijn.):
- Soms er druk
- mensen zitten veel aan je paard.
- kleine kinderen die rennen.
- soms het warme water op.
- stallen zijn niet zo luxe.
- Mensen die het altijd beter willen weten.
- mensen die zeggen dat je het verkeerd doet terwijl ze er zelf niets vanaf weten.
- mensen die denken dat het een manege paard is en gaan vragen of zij er ook een keer op mogen rijden.
- jaloerse mensen, die dus gaan roddelen enzo.

Op mijn manege is het altijd wel heel gezellig, dus ik zal kijken hoe het bevalt als mijn pony daar staan.
bevalt het niet dan kan ik altijd nog naar een andere pension stal in de buurt gaa.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:08

Ik vind een pensionstal leuker.
Je hebt meer rust. De bak voor jezelf en soms krijgt je paard ook iets meer aandacht.

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:48

Pensionstal.
Dan heb je de bak voor je zelf zegmaar.
& Geen rennende en gillende kinderen om je heen.
Op manege's word je paard ook door alles en iedereen geaait enz..

Dus ik ben zeker voor een pensionstal. ;)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:29

Ik zou voor een pensionstalling kiezen. Ik heb zelf op een manege gereden en een pensionpony daar verzorgt en heb ook op pensionstallen gereden (2)

1. de manege
voordelen
*er werd voor je gemest
*er was altijd wel iemand
*als er iets is met je paard/pony is er altijd een instructie ofzo aanwezig
*ze waren lid van de FNRS
*alles was netjes
*er was een kantine
*je kon gewoon meerijden in je les met je (verzorg)paard (was wel vol 10 mensen in 1 les)
*het was overal dichtbij
*er was een solarium
*er was een spuitplaats
*er werd veel georganiseerd (wedstrijden, ruiterkamp, feesten enz.)

nadelen
*het was er vaak heel druk
*vervelende kinderen die maar bleven zeuren om te poetsen/longeren/rijden
*ze mochten niet veel het weiland op
*je werd altijd in de gaten gehouden met het rijden
*er waren veel groepjes en was vaak ruzie
*veel verwaande mensen
*na schooltijd waren er lessen en er was 1 binnenbak en 1 buitenbak en als je na schooltijd of 's avonds kwam waren er lessen met lekker weer buiten (dus moest je terwijl het snikheet was in de binnenbak rijden of verplicht op buitenrit) en met slechtweer moest je perse buiten rijden of het nu stormde, hagelde, sneeuwde of regende.
*les is op vrij laag niveau

2. de rustige pensionstal met 7 paarden
voordelen
*ze letten niet de hele tijd op je
*er was een kantine (wel vies en koud maar het was er)
*er waren geen groepjes want daarvoor waren er te weinig mensen
*ze konden veel het weiland op
*de stal was bij het huis van de eigenares en het huis van haar zus dus was er ook vaak wel iemand aanwezig in het geval dat je paard wat heeft.
*er is een (verotte) spuitplaats

nadelen
*het was ook vaak te rustig er waren dagen dat je niemand zag
*ze hadden een rooster dat iedereen een aantal dagen voerde en paarden buiten en binnen zette (voeren en buitenzetten moest om 7 uur 's ochtends dus daar ging je vrije dag en het moest ook 's avonds om 9 uur en ik en de eigenaar van de pony waren allebij 13 toen we daar waren dus moesten die dijk af fietsen om half 9 's avonds ook 's winters dat wilde mijn ouders niet hebben)
*het was een vieze oude stal
*het was overal ver weg (je moest een dijk af fietsen van 25 minuten lang
*als je les wilde moest je iemand laten komen
*er werd te weinig op je gelet (tijdens mijn pennytijd)
*er was ook een meisje van toen 15 en die had af en toe geen zin om te voeren dus hadden de paarden geen eten (gelukkig hadden ze het snel door dus werd ze erop aan gesproken)
*er was alleen een kleine buitenbak die slecht gedraineerd was

3. normale pensionstal
voordelen
*het is niet druk en niet rustig
*de groepjes vallen reuze mee (misschien ook doordat er veel volwassenen zijn)
*bijna lid van de FNRS
*stal aan huis dus als er iets is dan is er meestal wel iemand (thuis of op stal)
*er worden regelmatig dingen georganiseerd
*paarden mogen veel naar buiten
*er is ook een (kleine) binnenbak
*goed gedraineerde buitenbak
*de eigenares is zelf ook instructie en daar kan je goede (prive)les van krijgen
*het is er vrij netjes (als de pensionklanten meewerken)
*er is een spuitplaats
*op deze stal kijken mensen niet de heletijd naar wat je aan het doen bent maar je kan niet zomaar een vreemd paard uit de stal pakken en daarmee gaan rijden/poetsen of iets doen (kon op stal 2 wel).
*het is overal redelijk dichtbij
*als je paard kreupel is of je wilt op een ander dan kan je les nemen op de paarden/pony's van stal of er een leasen (dan rij je hem 1 keer per week)

nadelen
*er zijn 2 keer per week lessen (woensdag 1 uur zaterdag 2 uur)
*er is geen kantine

Ik rij zelf op stal 3 nu en daar ben ik heel blij mee als ik een eigen paard krijg/kan kopen dan zou ik hem zeker hier stallen.
Ik zou gewoon op verschillende stallen gaan kijken en eens kijken waar je een goed gevoel over hebt.
Ik heb alweer heel veel getypt ik hoop dat je er wat mee kan succes!

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:10

Pensionstal

Bij ons zijn de maneges ook duurder, terwijl op een pensionstal (bij ons dan) de paarden meer buiten staan, je meer ruimte hebt om in de bak te rijden (zonder die manege lessen), je hebt geen mensen die je paard allemaal snoepjes geven ect en het is ook een stuk rustiger (ligt natuurlijk aan de grootte van de stal)
Vandaar zeg ik pensionstal.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:00

Ja, ik heb zelf ervaring met beide en kan toch wel zeggen dat ik toch echt veel liever op een pensionstal sta.

Op een manege heb je heel veel last van irritante leskinderen die de hele tijd in de weg lopen en zitten te slijmen.
Niet altijd natuurlijk, maar heb dat zelf wel zo ervaren.
En de bak is vaak bezet, soms hebben ze wel een extra bak voor de pensionklanten maar als dat niet het geval is moet je je tijden plannen om de lessen heen en dat is soms best lastig. En in de les meerijden is meestal ook niet ideaal omdat de les niet echt op heel hoog niveau wordt gegeven.

Nou heb je wel een verschil tussen een kleinschalige pensionstal (waar ik nu sta) en een grote pensionstal.
Mijn ervaring met een kleinschalige pensionstal is dat de mensen elkaar meer in hun waarde laten (de meesten rijden recreatief) en het is heel gezellig onderling. Op die andere pensionstal, kreeg ik altijd commentaar en zaten ze allemaal te zeuren (en zelf op een paard stappen? Nee hoor...maar ondertussen wel grote praatjes).

Nightfall

Re: Pensionstalling of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:29

Ik vind een pensionstal fijner, hoewel het daar vooral 's avonds ook nog behoorlijk druk kan zijn.