daffie1986 schreef:ikdoemaarwat schreef:daffie1986: kan je jouw mening onderbouwen?
Jawel hoor. Ik ben van mening dat paarden in de opfok te weinig kilometers maken en dat onbeperkt voeren slecht is en al helemaal in combinatie met elkaar want dat verhoogt de kans op OC/OCD. Bij ons thuis hebben we een betonpad met vooraan een voerhek, het betonpad loopt naar achter met links een groot land voor de koeien en rechts eerst een zandplaat voor de kuil en daarachter een winter weidje. De paarden zouden aan de voorkant eruit kunnen naar het voerhek, maar we gaan het hek verzetten naar de achterkant zodat ze een pittig stuk over het betonpad heen moeten dit is namelijk weer goed voor het hoefmechanisme en sterkere pezen en botten. En bijkomend voordeel is dat je ze ook vaker in handen kan nemen om ze handmak te maken en je kan ze zelf in de gaten houden. Op de meeste opfok bedrijven kunnen de paarden in een paddock(zand) en hoeven niet veel kilometers te maken in de winter naar het voerhek. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Ik heb geen ervaring verder hoor met Sieling, maar was meer een conclusie uit het bezoek aan de internetsite.
Ik ben het deels met je eens. Als je het zelf in de hand hebt, dan doe je het zoals jij het beste vindt.
Voor wat betreft invloeden Oc/OCD is idd ongedwongen beweging en voldoende voeding een must. En moeten groeispurten zoveel mogelijk voorkomen worden, dus niet volpompen met brok. Het is algemeen bekend dat OC/OCD zich ontwikkeld in de 6e tot 12e levensmaand van het veulen. Maar niet alleen voeding en omgevingsfactoren spelen ingeval van OC/OCD een rol, ook is er een mate van erfelijkheid van toepassing.
In professionele opfokbedrijven zoals bij Sieling komen de dieren veel in de hand en staan met brokvoeren vast. Bij de meeste dieren die hier opgefokt worden, gebeurt het super en als je er tig hebt staan dan zal er altijd eentje uitglippen. Bijzonder banketstaaf als dat die van jou is natuurlijk. Een kennis van mij heeft er inmiddels een heel stel in de opfok bij Sieling gehad en zij zijn super tevreden.
Natuurlijk zijn er ook opfokbedrijven waar ze in het winterseizoen helemaal niet naar buiten gaan. Hiervoor zou ik dus niet kiezen.