OPFOK, wat mag je verwachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:37

daffie1986 schreef:
ikdoemaarwat schreef:
daffie1986: kan je jouw mening onderbouwen?

Jawel hoor. Ik ben van mening dat paarden in de opfok te weinig kilometers maken en dat onbeperkt voeren slecht is en al helemaal in combinatie met elkaar want dat verhoogt de kans op OC/OCD. Bij ons thuis hebben we een betonpad met vooraan een voerhek, het betonpad loopt naar achter met links een groot land voor de koeien en rechts eerst een zandplaat voor de kuil en daarachter een winter weidje. De paarden zouden aan de voorkant eruit kunnen naar het voerhek, maar we gaan het hek verzetten naar de achterkant zodat ze een pittig stuk over het betonpad heen moeten dit is namelijk weer goed voor het hoefmechanisme en sterkere pezen en botten. En bijkomend voordeel is dat je ze ook vaker in handen kan nemen om ze handmak te maken en je kan ze zelf in de gaten houden. Op de meeste opfok bedrijven kunnen de paarden in een paddock(zand) en hoeven niet veel kilometers te maken in de winter naar het voerhek. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb. Ik heb geen ervaring verder hoor met Sieling, maar was meer een conclusie uit het bezoek aan de internetsite.

Ik ben het deels met je eens. Als je het zelf in de hand hebt, dan doe je het zoals jij het beste vindt.
Voor wat betreft invloeden Oc/OCD is idd ongedwongen beweging en voldoende voeding een must. En moeten groeispurten zoveel mogelijk voorkomen worden, dus niet volpompen met brok. Het is algemeen bekend dat OC/OCD zich ontwikkeld in de 6e tot 12e levensmaand van het veulen. Maar niet alleen voeding en omgevingsfactoren spelen ingeval van OC/OCD een rol, ook is er een mate van erfelijkheid van toepassing.

In professionele opfokbedrijven zoals bij Sieling komen de dieren veel in de hand en staan met brokvoeren vast. Bij de meeste dieren die hier opgefokt worden, gebeurt het super en als je er tig hebt staan dan zal er altijd eentje uitglippen. Bijzonder banketstaaf als dat die van jou is natuurlijk. Een kennis van mij heeft er inmiddels een heel stel in de opfok bij Sieling gehad en zij zijn super tevreden.
Natuurlijk zijn er ook opfokbedrijven waar ze in het winterseizoen helemaal niet naar buiten gaan. Hiervoor zou ik dus niet kiezen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:46

Topic om te onthouden, zie al wat stallen voorbij komen en zal hopelijk volgend jaar ook een veulen hebben wat in de opfok mag.

Vind ik best moeilijk, want net als Alani en Daffie wil ik het graag allemaal zelf in de hand houden en het zoveel mogelijk buiten laten lopen.
Sta echter op eeh hele kleine stal, waar geen box vrij komt en daarnaast ben ik van mening dat een veulen met leeftijdsgenoten moet opgroeien en niet met zijn moeder en een 19 jarige pony.

friskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:00

Zelf zou ik mijn veulen het liefst 24/7 buiten zien, als er maar een schuilstal opstaat. Waarom opteren sommigen onder jullie voor een binnenstal?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:02

de mijne staan zwinters in binnenstal maar met uitloop naar buiten
dus kunnen zelf bepalen binnen of buiten ;)
en windgaas voor de loopstallen dus vollop frisse lucht ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:16

friskie schreef:
Zelf zou ik mijn veulen het liefst 24/7 buiten zien, als er maar een schuilstal opstaat. Waarom opteren sommigen onder jullie voor een binnenstal?

ik heb in de winter liever ook land met een schuilstal maar helaas moet mijn paardje dan zo ver weg staan dat regelmatig bezoeken niet zo makkelijk gaat
dus kies ik voor deze optie

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:23

@ ikdoemaarwat, ik dacht dat waar jou paardje stond ook opfok was, of is dat alleen voor merries?

Als mijn paard drachtig wordt en ik volgend jaar idd een veulen heb lopen ga ik denk ik toch voor de opfok in de eiffel.

Ojajoh

Re: OPFOK, wat mag je verwachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:17

daar is idd ook een kleine opfok,maar voor merrie's en ruinen tot 2 jaar en hengsten tot 1 jaar

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:05

@ Alani: Daarom zou ik dus ook voor Sieling kiezen als ik wel gebruik zou maken van een ander zijn accomodatie. En idd OCD is ook gedeeltelijk erfelijk dus daarom moet je ook niet met positiefe paarden fokken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:21

friskie schreef:

Ligt wat mij betreft aan het ras, gebied en hoe hoog de weide ligt.
Ik ben van mening dat mijn warrmbloedpaarden het beter doen wanneer er een combi is van weidegang en (loop)stal. Vanaf mei tot november lopen ze wel 24/7 buiten. En natuurlijk in een koppel (8 jaarlingen) leeftijdsgenoten.
Maar iedereen doet het op een manier waarvan hij/zij vindt dat dat het beste is.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:56

friskie schreef:
Als ik het zo allemaal lees, dan wordt het veulentje toch regelmatig aan de hand genomen (gezien de smid komt...) ikzelf zou verwachten dat ie dagelijks aan de hand komt of ben ik daar een beetje 'te erg' in? Als de smid of veearts komt, moet het veulen toch rustig kunnen staan. Dit kan toch niet als het om de 6 weken eens binnen komt....(24/7 buiten)

als het goed is prent je dit de eerste 6 maanden al bij je veulen erin.
en als ze het eenmaal weten dan is om de 6 weken echt wel goed hoor.
mijn 2-jarige staat nu op het land en die komt alleen in handen voor de smid of ontworming
en verder niet.
maar hij is nog net zo makkelijk als altijd

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:56

Caspar2007; niets aan toe te voegen

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:54

Alani schreef:
Caspar2007; niets aan toe te voegen

dank je wel :D