In dubio, hoe paard op de weide en met wie...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: In dubio, hoe paard op de weide en met wie...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:58

2 van de 4 paarden verwacht ik problemen van.
De ruin zal in dit geval misschien minder erg zijn omdat het om een merrie gaat, de merrie zal denk ik des te erger zijn omdat het om een merrie gaat.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:02

bij onze pensionstal gaan alle paarden met zijn 20 op 1 land. Ruinen en merries gewoon door elkaar. Was daar in het begin wel huiverig voor, maar gaat super goed! beter dan in de winter als ze met 5 per groepje in een paddock staan. Toen had ik nog wel eens schaafplekken, nu nergens last van. Wel krijgen wij per 1 mei twee nieuwe stalgenoten, hoop wel dat die paarden door de kudde worden geaccepteerd.

Ik zou ook inderdaad in het begin een draad er tussen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:50

Misscien kan je voorstellen om 2 groepen te maken. De merrie met die ruinen die ze zelf heeft uitgekozen, dus graag om zich heen heeft. Dan de wei in 2 delen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:52

Ik denk niet dat ze dat doen.
De wei is in totaal zon 3 hect.
Van okt tot mei hebben ze dat. Vanaf mei word de wei 1 hect, en dan langzaam aan steeds een stukje verder naar achter.
Als je dan de wei gaat splitsen blijft er nog maar een halve hect over.
Dan erbij staan ze al 8 jaar zo dus ik denk niet dat ze dat voor mij gaan veranderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:59

Maar 5 paarden op 3 hectare moet makkelijk kunnen, meestal is de amok omdat er veel te veel paarden op een veel te klein stukje staan.

Zorg dat hij een goede conditie heeft en misschien dat je het zelf bij kan zijn als ze hem er bij zetten. Ik zou hem sowieso de nacht er voor eerst bij de groep op stal doen, dan de ochtend bij het eten en dan pas in de middag naar buiten. Misschien kan je dat regelen? Misschien al die avond er voor even met de meest aardige, wellicht laagst in rang zijnde in de bak samen? Heeft hij al even kennis gemaakt met 1tje en wellicht klikt dat wel.

Mijn ervaring is dat paarden elkaar ook beschermen. Maatjes komen voor elkaar op.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:01

griebels schreef:
Dit heb ik destijds ook gedaan maar mijn tip is toch echt om hem juist met de meest dominante apart te zetten. Als je hem met de minst dominante apart zet en ze gaan weer terug in de kudde, worden ze beide opgejaagd...

Zo deden ze het ook bij de pensionstal waar ik heb gestaan.
Als het nieuwe paard goed overweg kan met het dominante paard, zal de rest van de kudde dat accepteren

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:02

de makkelijkste ruin (e pony) blijft snachts buiten staan, de rest gaat op stal.
Dus als hij overdag appart staat de eerste paar dagen kan hij die dagen snachts bij de brave ruin staan.

de andere paarden komen er smorgens bij en gaan einde van de middag begin van de avond er weer uit.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:04

Wij doen het zo, we hebben een vaste groep van drie paarden.
Ik neem steeds 1 paard uit die groep en doe ik bij het nieuwe paard in een aparte weide.
Ik bekijk het gedrag van beide en afhankelijk daarvan (kan 2-3 dagen zijn maar soms ook een week) haal ik weer een nieuwe uit de vaste groep. Het 1e paard uit de vaste groep doe ik weer naar zijn eigen groep.
Zo staat het nieuwe paard steeds met één van de paarden uit de vaste groep.
Zodra het nieuwe paard alle drie gehad heeft doe ik ze bij elkaar in een grote weide en gaat het meestal goed.
Ze hebben dan niet zoiets met z'n allen, die gaan we pakken, ze kennen elkaar tenslotte al.
Dit zijn overigens op 1 na (die is met pensioen) allemaal wedstrijdpaarden.
Het is even wat werk, maar zo gaat het bij ons altijd prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:06

Misschien is dat een optie. Als paarden met elkaar buiten blijven is de rangorde gevecht vaak ook minder. Vaak zie je dat ze als ze met elkaar buiten komen, steeds weer even het baasje over elkaar moeten spelen en dan is het weer goed. Blijven ze buiten dan is er meer rust.

Je hebt kans dat hij met die E pony dan een koppel gaat vormen en dan zou het nog wel eens helemaal zonder kleerscheuren kunnen gaan. Maar het kan ook zijn dat die merrie jouw ruin helemaal te gek vindt, dan is ze juist niet bij hem weg te slaan. Als de andere ruinen duidelijk onder haar staan, dan is jouw ruin juist de Adonis.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:08

ik dacht eerst ook aan om de weide dan in eerste instantie op te splitsen. Het is natuurlijk erg lastig, jouw paard moet geaccepteerd worden, en zo niet dan zou je alsnog naar een andere stal moeten gaan. Je kan het altijd proberen, maar dan eerst gescheiden naast elkaar zetten. En wanneer het goed gaat, bij elkaar zetten (wel erbij blijven!) en dat dan steeds opbouwen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:09

mijn paard word zoiezo een merrie.
En die andere merrie is echt een pis merrie.

De hoogste in de rangorde is de valse ruin, daaronder de merrie, en de epony ruin en de ruin die ik nu rijd zijn het makkelijkste.

Dan van die paarden afwisselen is inderdaad wel een idee, maar ik weet niet of merrie en valse ruin te scheiden valt want die 2 zijn juist helemaal 1 samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:11

Dus ik begrijp dat je nog geen paard hebt? Merries zijn vaak de baas op de wei. Ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken, dan is er ook meer evenredigheid. 3 ruinen, 2 merries. Jouw merrie zal een ruin uit zoeken en dat kan nog wel eens die gemene zijn... ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:13

Nog niet nee. Ben nog bezig in mijn zoektocht, maar het is toch fijn als je van te voren weet of je ergens terecht kunt :D

Het word hoe dan ook een merrie. En dan hopelijk geen doetje :D