wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:00

Nou die van mij heeft in de wei zijn halster gewoon aan en in de stal gaat ie af. Heb ik bij mijn vorige paarden ook altijd gedaan en er is nog nooit iets gebeurd.

Yannicke

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:39

In de wei heeft hij meestal een halster om, op stal nooit.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:42

ik zou het niet doen ivb de dingen die kunnen gebeuren..in de stal kun je ze makkelijk pakken... meestal dan..kan wel begrijpen als ze zich moeilijk laten vangen in de wei dat het wel handig is:S dus ligt er aan :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:41

Op dit moment zet ik ze met halster om in de wei. Maar het is de overgangs periode. Om ze aan het gras te laten wennen mogen ze iedere dag een paar uur eten. Ik ben er dan wel zelf bij, dus kan het op afstand in de gaten houden. Daarna gaan ze terug in de paddock, en dan gaat het halster gelijk weer af, en ik naar huis. :D

Als ze straks 24/7 in de wei staan hebben ze geen halster om.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 01:39

Nooit halster om behalve als ik paardlief nodig heb. Dus op wei, in de paddock of in de stal staat ze gewoon zonder. Wel zo veilig. Het is een kleine moeite het halster om te doen bij het uit de wei of paddock halen, en de kans op blessures door het omlaten is mij echt te groot. Dat wil ik niet lopen!

Daarnaast vind ik dat los ook los is, dus zo kaal mogelijk. Scheelt wel dat mijn miep zich makkelijk laat vangen, die komt gewoon naar me toe. Maar ook de paarden/ pony's die zich moeilijker laten vangen staan gewoon zonder.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:07

Altijd zonder. Ik mijn wei zijn zoveel dingen waar ze aan kunnen blijven hangen, dat het risico echt te groot is. Bij de manege hier, waar mijn andere paarden staan zou het wel kunnen, omdat daar gewoon helemaal niets in de wei staat. Toch doe ik ze daar ook af.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:22

Eigenlijk altijd met, ze staan bij mn ouders op de boerderij, en mn vader moet wel eens door het land van de paarden met de trekker. Het is wel handig dat ze dan een halster omhebben zodat hij ze even op stal kan zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:32

Altijd af, als ze blijven hangen of vast komen te zitten..
Alleen als ik met ze bezig ben gaat hij om of in de trailer verder niet.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:20

ik laat me paarden hun halsters altijd om ook omdat andere mensen ze buiten zetten en binnen halen maar ook zoals wat gisteren is gebeurd toen zijn ze door het draad heen gegaan en zie die van mij dan maar te pakken te krijgen zonder hun halster :D
ik vind het veeel handiger!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:27

Yinari schreef:
Altijd zonder. Ik mijn wei zijn zoveel dingen waar ze aan kunnen blijven hangen, dat het risico echt te groot is. Bij de manege hier, waar mijn andere paarden staan zou het wel kunnen, omdat daar gewoon helemaal niets in de wei staat. Toch doe ik ze daar ook af.

Het verbaasd mij zeer dat jij jou paard daar dan laat beweiden als er zoveel risico`s om jou paard heen zijn. Niet alleen dat hij met zijn halster kan blijven hangen maar ook andere risico`s.

Hier gaan de paarden overdag de weide op met halsters, jonge paarden zonder. Die leren vanaf de geboorte wat het is om halsters aan/af te doen.

Op stal heeft hier geen enkel paard een halster om. Vind ik niet noodzakelijk en ik zou zelf ook niet een nacht met zo`n ding om willen staan :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:32

ik zou ze liever zonder zien, maar mijn verzorgclubje staat met halster op de wei, omdat een aantal van zich (nog) niet goed laat vangen. Dus met halster is net iets makkelijker.

Maar dat geldt dan ook voor eventuele dieven, dat is dus een reden dat ik die halsters eigenlijk liever uit zie. Lijkt mij ook gewoon leuker voor het paard, om dat ding niet de hele tijd te moeten dragen. :=

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:35

Alleen met wennen op de wei, als ze dus 1 of 2 uurtjes gaan hebben we de halsters om, bij meer dan
2 uurtjes weide gaan ze af. Ik heb gekozen dat ik het een te groot risico vind om halsters om te laten in de wei.
Ook in stal heb ik nooit een halster om, ja als ik mijn paard even op stal zet en er zelf bij ben, maar
verder nooit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:01

Heb ooit gezien hoe een paard aan het worstelen was die met halster om op stal stond, hij had geschuurd aan het weefrek en op de een of andere manier was het halster vast komen te zitten aan het weefrek, grote paniek in de tent!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:08

OP de vorige stal moesten de halsters om anders werden ze niet buiten gezet, maar nu hebben ze nooit het halster op.
Hoog uit bij de smid

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:05

Altijd zonder halster, het risico is mij te groot.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:08

altijd zonder! risico vind ik te groot!
en silfanoo is ook erg speels, dus hij heeft nooit een halster om in de paddock/weide.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:12

Ik zie paarden niet graag in een kudde met een halster om staan. Paarden gaan nu weer 24/7 naar buiten en dan is er lang niet altijd toezicht. Mochten ze eens een flinke ruzie gaan maken of wild aan het spelen zijn en d'r pakt er eentje een paard bij het halster dan kan er teveel mis gaan. Voor mij geen risico's lopen dus.. Overigens zie ik er het nut ook niet van in, ik ga er dan ook vanuit dat je je paard gewoon de wei uit krijgt zonder halster.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:51

Omwille van de risico's staan ze bij mij zonder. Daarnaast zijn ze ook gewoon allemaal makkelijk te vangen...

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:11

lekker af laten lijkt mij..
voor het paard een stuk prettiger en ze krijgen er ook niet zo'n afdruk van
(een van de redene waarom wij het niet meer doen)
en als je paard ontsnapt, zul je denk ik een iets beter hek moeten maken of iets dergelijks, want wij hebben er nooit last van.
ja we hebben het een paar keer gehad met de shetjes die we toen nog hadden.. maar toen hadden we nog geen stroomdraad. Toen we dat wel hadden, was het namelijk heel snel afgelopen.
dat was het enigste dat hielp, want die shetjes hebben een keer gewoon de planken van de ingang doormidden gebroken, en toen hebben we balken genomen en die hebben ze gewoon open geschoven.
hoezo die kleintjes zijn slim!

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:53

Ik zit een beetje met een probleem..

Mijn paard heeft binnen 1 week 2 halsters in de wei kapot getrokken.
1 daar van alleen het gespje.
en de andere was er zoon ring aan de zijkant kapot ofsoo waardoor het hele halster uit elkaar viel :+ ..
''Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat het niet een van de sterkste halsters waren..''
Hij heeft niks aan ze hoofd ofzo. (wondjes/ schaafplekken)
Ik vraag me wel is af hoe die het flikt om ze kapot te maken.
Ik heb m wel is zonder halster in de wei gedaan, alleen is dat niet erg makkelijk om m er steeds uit t weiland te halen..
Wat is dus beter?..
- Een sterk halster kopen.
- Zonder halster in de wei doen.

(ohja uit verveling kan het ook niet, hij staat met nog een paar andere paard waar mee die het hartstikke goed mee kan vinden.)

x

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:24

Ik zou eens zonder keelriem doen. Een sterker halster is niet veilig, geen halster is niet praktisch. De keelriem is vaak met een schaar of mes (wel voorzichtig), zo te verwijderen. Je hebt alleen meer kans dat hij ze zoek maakt, maar nu heeft hij hem toch ook niet meer om als je komt.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:26

Geen! Ze kunnen inderdaad ergens aan blijven hangen. Meestal loopt dit met een sisser af maar ik heb net nog een topic gelezen waarin de pony zichzelf gestikt heeft door ergens aan te blijven hangen (en de eigenaar was maar heeeeel eventjes weg). Heel sneu ongeluk |(

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:28

SunnyBL schreef:
Geen! Ze kunnen inderdaad ergens aan blijven hangen. Meestal loopt dit met een sisser af maar ik heb net nog een topic gelezen waarin de pony zichzelf gestikt heeft door ergens aan te blijven hangen (en de eigenaar was maar heeeeel eventjes weg). Heel sneu ongeluk |(

Er is bij ons eigenlijk niks waar de paarden achter kunnen blijven hangen.
Alles is met stroomdraad afgezet. ;)

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:31

Niks? En elkaar dan? Je wil echt niet weten wat ze af en toe uitspoken. In hetzelfde topic schreef iemand dat haar paard met zijn eigen achterbeen in het halster was blijven hangen, gevolg ---> paard kwijt

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:52

Ze hebben bij ons ALTIJD het halster af, of ze nou in de wei staan, in de paddock of in de stal.
Want ze staan met z'n tweeën en ze willen nog wel eens wild rond rennen en dan kunnen er ook ernstige ongelukken gebeuren zoals jullie al zeiden.