Bezweet, wat voor deken nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Bezweet, wat voor deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:57

gezellig hier.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:57

En dat om een vraag over een deken :=

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:59

Nou inderdaad :=

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:04

Ik gebruik nu een cooler deken om mijn paard na het rijden op te laten drogen.
Maar mijn paard is in het najaar geschoren (niet bij het zadel en haar benen) en staat 's nachts op stal.

Als je paard 24/7 buiten staat en buiten de artrose helemaal gezond is kan je haar na het uitstappen als het buiten warm is zo weer buiten zetten. En even rollen door het zand is natuurlijk helemaal mooi.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:10

nou, lekker is het hier. wat zijn mensen toch vbaak snel op hun teentjes getrapt...
maar goed.
van wat voor spul is zo'n cooler deken dan gemaakt? oe herken ik die?

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:21

Rody zit ook nog flink in z'n vacht. Met dit weer, vooral overdag, spuit ik m meestal even af. Tis er warm genoeg voor. 's Avonds doe ik m dan een fleecedeken of dralon op, maar overdag laat ik m dan gelijk in de paddock rollen in het zand en dan zo het land weer op. Zoals het weer vandaag is kan dat goed. Alhoewel het bij jullie aan zee wel iets koeler is. Maar rollen is een erg goede tip!

Wat een gezeik weer om een deken zeg..

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 14:24

Het waait hier af en toe wel flink ja, en 's avonds zonder zonnetje koelt het toch best snel af. Daarom twijfelde ik wat.
Rollen doet ze altijd wel, zodra ik haar los laat in de paddock gaat ze al meteen liggen. Fijn dat ik antwoord op mijn vraag heb, dan gaat ze gewoon 'naakt' terug voortaan mits ze goed op adem gestapt is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:39

Waar zijn ze van gemaakt:

Bucas heeft het over een 'Power Droogblijf micorvezel'
Amigo over geborsteld polyester.
Die van Rambo zijn gemaakt van natuurlijke ademende materialen zoals katoen.
Horsewere heeft het over sterk 1000D Polyester

Ik heb er één van glad sterk elastisch synthetisch materiaal wat veel vocht op kan nemen. Ik gok Polyester, het lijkt een beetje op een kruising tussen en panty en een tentdoek. Het is net een burka voor een paard, zeker met hals en masker. Buiten het opdrogen is het wel prettig tegen de vliegen.

Maar naakt terug de wei in na een zandbad is wel zo gemakkelijk

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:06

Die heb ik nog nooit gezien? Weet je de naam van het model? Of heb je een foto?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:40

Ik heb geen foto van de mijne en voor het type zou ik naar de stal moeten. Maar je kan het wel opzoeken. 'Cooler Horse' bij Google Afbeeldingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:46

Een paard wordt echt niet ziek als je die nat buiten zet, vooral niet als ze gewent zijn buiten te staan.
Ze moeten natuurlijk wel "op adem" zijn. Ik spuit mijn ene paardje even af en laat hem rollen in het zand. Mijn andere gaat "gewoon" de wei in.
Mijn opa zet zijn paard wel eens even op stal (zonder deken) met een plakje hooi, om haar vervolgens na een 1/2 uurtje buiten te zetten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:57

Ik vind een paard van 18 helemaal niet te oud! Jeetje, dan kan ik zo wel stoppen. Elk paard is anders, sommige zijn op hun 16e al oud sommige doen nog hardstikke leuk mee op hun twintigste. Bovendien worden ze alleen maar ouder als ze niet bewegen e.d. dan roesten ze veel eerder vast, bijwijze van spreken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:08

Ja die van rambo heb ik ook topding! houd de wind tegen ,reflecteerd zon en ze worden er keurig droog onder zonder weer op te warmen...er is zelfs een hele dunne regendeken voor eronder ik gebruik m als ik met dat warme weer mijn 21-jarige na een zz-z proef op de trailer zet en ik wil dan dat ie niet te snel afkoelt want hij moet nog een proef

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:55

ja kan je paard scheren dan heeft ie het niet meer zo warm
ook kan je je paard even laten rollen dat helpt vaak ook wel
succes..!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:45

Een paardenvacht werkt als een zweetdeken en zit ook nog een stuk beter dan de meeste dekens. De vacht is dan wel nat, maar z´n huid al heel gauw niet meer.
In tegenstelling tot mensen, worden paarden niet gauw ziek als ze bezweet zijn. Zij hebben een lekker dekentje op van nature.... Al ben ik zelf wel enigszins voorzichtig met tocht en koude als het paard echt nog heel nat is. Een paard zal zichzelf niet zo snel helemaal in het zweet werken, dat doen wij ruiters. Dus als er hard is gewerkt, moeten we ook zorgen voor een gelijkmatige afkoeling.
Goed uitstappen en laten rollen. Voor z´n spieren is het belangrijk dat het paard niet te snel afkoelt, dus een beetje nazweten geeft niets. Dat komt door de natuurlijke warmteregulatie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:10

Een paard op leeftijd _O-

Toen mijn pony nog in wintervacht zat en bezweet was liet ik haar vaak rollen zodat ze lekker zanderig was, zweetdekentje er op en even aan de hand verder uitstappen en wat gaan grazen oid. Het zand neemt heel veel vocht op waardoor ze sneller droog zijn, dat kan je er later ook zo vanaf borstelen :j
Naar mijn ervaring werkt het zo het beste! In de winter gebruik ik een wollen deken en in de zomer een amigo cooler, ik ben niet zo'n fan van fleecedekens.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:46

1906 Zou jij een paard wat 24/7 buiten staat echt laten scheren? Nee toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:47

Mijn paard staat ook dag en nacht buiten (met schuilstal), die is dan wel niet geschoren, maar die is op tijd onder deken gezet zodat de wintervacht kort blijft. Waarom is dat niet goed? Vacht groeit onder die deken wel aan tot wanneer het goed is denk ik.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:25

1906 schreef:
ja kan je paard scheren dan heeft ie het niet meer zo warm
ook kan je je paard even laten rollen dat helpt vaak ook wel
succes..!!!

Scheren is geen optie, ze is niet meer in training en we rijden haar nauwelijks in het zweet. Mijn vraag is vooral voor de avonden, dan koelt het toch snel af. 's Middags zet ik haar vaak gewoon in het zonnetje en droogt ze binnen een paar minuutjes.

Bedankt voor alle reacties!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:45

voor de avonden denk ik dat als je paard goed op adem is en alleen de plekken onder het zadel en de singel nog wat nat lijkt het geen kwaad kan om ze al buiten te laten. Later rollen in het zand of in het stro helpt ook bij het opdrogen.
bij temperaturen rond 10graden en hoger zou ik me helemaal geen zorgen maken. Als je zelf daarentegen rillerig bent of er staat een gure wind, zou ik als het kan het paard even binnen houden, indien niet mogelijk wat hooi of wortelen in de schuilstal zodat het even wat te doen heeft en uit de wind blijft.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:14

Ik denk dat als het niet te hard waait ze best op het land kan hoor. Ze moet alleen niet op de tocht staan dat is funest voor paarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:37

Wat een gemiep over minder met je pony doen :? Beweging is juist goed, en zweten gaan ze niet dood van.

Wat ik altijd doe na het rijden, maar dan in de winter (paard staat niet onder dekens, wintervacht, geen zweetdeken aangeraakt afgelopen winter) is na het rijden afzadelen en nog 15 a 20 minuutjes stappen aan de hand. Dan droogt ook vaak de zadel plek al een hoop, evenals haar flanken en is ze mooi op adem en afgekoeld. Soms nog wat nat, maar so be it. Mijn paard staat dan wel snachts op stal, maar ook dan zette ik haar gewoon eventjes weer terug in het land. Ze leeft nog steeds :D

In jouwn geval zou ik hetzelfde doen, om ook even de zadelplek wat te laten afkoelen rustig tijdens het stappen ipv gelijk stilstaand in het land (al zou dat ook niet erg zijn hoor).

Verder heb je idd dingen gedaan die ik ook doen; vitamine stootjes & lijnzaad (al geef ik gekookt).