Stallen van Damwand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renate5

Re: Stallen van Damwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:01

Waarom neem je geen containerstallen? Deze zijn er vanaf 1500 euro excl transport. Hebben wij ook, maar deze zijn wel geisoleerd. Ben je in één keer klaar. Of inderdaad zelf een stal bouwen van hout met het idee van een soort tuinhuis, maar dan groter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:12

onze stallen hebben gok ik niet meer dan 500,- gekost. hout hadden we nog liggen en kregen nog wat van bedrijf. damwandplaten waren 100,- hebben er nog over.
houten platen waren ook 100,-
hekwerk was 50,- en zelf slijpen en lassen.
en grindtegels kan je vaak gratis afnemen.
dan wat waterkabel en kabels voor stroom en dan wat schroeven en golfplaten.

wij hebben dus een ruimte gebouwd met daarin 2 stallen met daartussen een pad van 2 meter. op die manier heb je plek om te poetsen/opzadelen of wat dan ook. dan sta je altijd droog.
meer foto's moet ik nog zoeken die komen nog

containers zijn wel in de zomer erg warm. moet je er wat aan klussen maar dan kan het wel. *zijn wij ook nog voor aan het kijken voor extra stalle erbij*

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:24

renate5 schreef:
Waarom neem je geen containerstallen? Deze zijn er vanaf 1500 euro excl transport. Hebben wij ook, maar deze zijn wel geisoleerd. Ben je in één keer klaar. Of inderdaad zelf een stal bouwen van hout met het idee van een soort tuinhuis, maar dan groter.

maar zijn containerstallen niet te klein voor een paard ( 1.75) dan? ze zien er zo klein uit, zie er weleens pony's instaan ( en vindt het eerlijk gezegd ook niet zo mooi staan het staat bij ons wel direct naast de tuin dus we kijken er elke dag tegenaan in de zomer).

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:26

ikke20 schreef:
onze stallen hebben gok ik niet meer dan 500,- gekost. hout hadden we nog liggen en kregen nog wat van bedrijf. damwandplaten waren 100,- hebben er nog over.
houten platen waren ook 100,-
hekwerk was 50,- en zelf slijpen en lassen.
en grindtegels kan je vaak gratis afnemen.
dan wat waterkabel en kabels voor stroom en dan wat schroeven en golfplaten.

wij hebben dus een ruimte gebouwd met daarin 2 stallen met daartussen een pad van 2 meter. op die manier heb je plek om te poetsen/opzadelen of wat dan ook. dan sta je altijd droog.
meer foto's moet ik nog zoeken die komen nog

containers zijn wel in de zomer erg warm. moet je er wat aan klussen maar dan kan het wel. *zijn wij ook nog voor aan het kijken voor extra stalle erbij*

Oké, dan waren jullie helemaal niet duur uit. en waarvan heb je de stallen zelf gebouwd dan? steenschotten?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:29

Containerstallen zijn 3 bij 2,60 idd niet zo heel groot, maar ik zet de paarden min. 8 uur per dag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:54

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:26

renate5 schreef:
Containerstallen zijn 3 bij 2,60 idd niet zo heel groot, maar ik zet de paarden min. 8 uur per dag buiten.

die van mij staan wel 24/7 buiten, maar als de grond echt hard is in de winter dan wil ik ze wel de ruimte geven als ze op stal moeten. en hoe hoog zijn ze ongeveer dan, want daar zit ik bijhoorlijk over te twijfelen. Ik denk dat ze veelte laag zijn voor een groot paard

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:27

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:02

Stallen met een buitenkant van damwandprofiel lijkt me een goede keus.
Persoonlijk zou ik ze niet tot op de grond laten lopen, maar op een gemetseld of gestort muurtje zetten. Dan blijft de onderkant toch net wat langer goed. Als je dit zo'n 80 cm maakt heb je meteen een stevige onderkant zodat het damwand niet beschadigd wordt.
Als afsluiting/voorkant zou ik de amerikaanse hekken willen aanraden.
Deze zijn lekker luchtig en kun je helemaal wegdraaien of alleen de deurdoorgang gebruiken. Afhankelijk van het soort hek kun je ze zelfs als voer'ruif' gebruiken.
AfbeeldingAfbeelding
De hekken zijn niet goedkoop, maar ze gaan heel lang mee en zijn reuze handig in gebruik.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:17

Aangezien wij binnenkort gaan verhuizen was ikzelf ook al op zoek geweest naar ideeën en kwam dit tegen http://www.hrg4x4.be/ , dan moet je even bij plooistallen kijken :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:46

DubbelDun schreef:
Stallen met een buitenkant van damwandprofiel lijkt me een goede keus.
Persoonlijk zou ik ze niet tot op de grond laten lopen, maar op een gemetseld of gestort muurtje zetten. Dan blijft de onderkant toch net wat langer goed. Als je dit zo'n 80 cm maakt heb je meteen een stevige onderkant zodat het damwand niet beschadigd wordt.
Als afsluiting/voorkant zou ik de amerikaanse hekken willen aanraden.
Deze zijn lekker luchtig en kun je helemaal wegdraaien of alleen de deurdoorgang gebruiken. Afhankelijk van het soort hek kun je ze zelfs als voer'ruif' gebruiken.
AfbeeldingAfbeelding
De hekken zijn niet goedkoop, maar ze gaan heel lang mee en zijn reuze handig in gebruik.

Okee, dus een stuk van de grond af. ja daar heb je wel gelijk in om ze op een muurtje te zetten. zoiets heb ik volgens mij ook al voorbij zien komen. Alleen vindt ik de keuze van die hek weer wat minder ( ben bang als ze een keer met hun poten naar voren komen en er vast tussen te komen zitten :+ )

@ deaglán, ja die ben ik ook al eerder tegengekomen, maar die zullen ook vast wel een hoop centjes kosten. maar het idee vindt ik wel weer leuk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:03

Ik heb sinds kort deze staan en de zijwanden zijn 'bekleed' met windvanggaas en de achterkant met een laag vijverfolie (tot op 70 cm hoogte). Dus geen 'gevangen beentjes'. Overigens zijn de openingen dusdanig groot dat ze wel erg onbenullig moeten doen willen ze daarin vast komen te zitten.
In Amerika worden deze hekken als tientallen jaren gebruikt voor komplete stallen, paddocks, etc en ik heb nog niet gelezen dat er vaak iets gebeurd.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:22

deflin schreef:
@ deaglán, ja die ben ik ook al eerder tegengekomen, maar die zullen ook vast wel een hoop centjes kosten. maar het idee vindt ik wel weer leuk

De volledige plooistal kost 6000,- maar hij is nog meerdere soorten aan het ontwikkelen, zou gewoon eens navraag doen als je het interessant genoeg vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:42

Op zich een leuk idee, maar bedenk je wel dat die wanden hooguit 20/28 mm dik zijn en dat een 'normale' paardenwand zo;n 40/45 dik is. Dat is niet voor niks. Eén flinke trap tegen het materiaal en de boel staat ontzet.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:12

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:06

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:06

DubbelDun schreef:
Op zich een leuk idee, maar bedenk je wel dat die wanden hooguit 20/28 mm dik zijn en dat een 'normale' paardenwand zo;n 40/45 dik is. Dat is niet voor niks. Eén flinke trap tegen het materiaal en de boel staat ontzet.

okee :+ wist ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:27

Of je moet mini's houden :+
Om maar even een idee te krijgen van de kracht van een paard; ik heb Ascot stallen. Dat zijn betonnen elementen van 35/40 mm gewapend beton. Daar zijn dus al 2 platen van doormidden geschopt. Niet dat ze echt doormidden zijn, op de wapening blijven ze wel hangen, maar er zitten wel gaten in en fraaier wordt het er niet op.
Hoge kosten voor stallenbouw is niet leuk, maar probeer het ook niet té goedkoop te willen doen. Veiligheid voorop en duurzaamheid als goede 2e ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:21

DubbelDun schreef:
Of je moet mini's houden :+
Om maar even een idee te krijgen van de kracht van een paard; ik heb Ascot stallen. Dat zijn betonnen elementen van 35/40 mm gewapend beton. Daar zijn dus al 2 platen van doormidden geschopt. Niet dat ze echt doormidden zijn, op de wapening blijven ze wel hangen, maar er zitten wel gaten in en fraaier wordt het er niet op.
Hoge kosten voor stallenbouw is niet leuk, maar probeer het ook niet té goedkoop te willen doen. Veiligheid voorop en duurzaamheid als goede 2e ;)

nee daar kan ik het helemaal mee eens zijn. veiligheid gaat altijd voorop, ( vandaar mijn angst van die hekken. :o )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:09

Niets is altijd 100% zeker, helemaal met onbenullen als paarden :)
In de grotere opfokbedrijven hebben ze allemaal van dit soort voerhekken. Scheelt een hoop voerverspilling.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:11

wij hebben inderdaad de stallen zelf gebouwd.
onderkant hebben we grindtegels rechtop gezet en die half in de grond gezet. onder de grindtegels zit zeil dus eigenlijk zitten de tegels ingepakt.op die manier winddicht en waterdicht.

de damwandplaten overlappen de grindtegels de damwandplaten hangen niet tot helemaal op de grond maar net iets erboven.door de grindtegels tocht het niet. dan is er aan de binnenkant ribben gemaakt aan ene kant ziten de damwandplaten er dan tegenaan. andere kant houten platen. weet niet precies wat voor hout.

voorkant van de stal is gemaakt van ook de grindtegels. daarop zitten horizontaal bielzen. daarboven hekwerk.hethekwerk is gemaakt door een heras hekwerk. horizontaal door te slijpen. als hij door is verleg je het een beetje zodat de spijlen van het bovenste stuk op het horizontale onderste stuk komen te staan. hierdoor krijg je kleinere openingen tussen de trailies dus veiliger voor rondvliegende hoeven. wel moet je het dan weer vast lassen.

de vloer is van omgedraaide grindtegels stevig genoeg voor paarden zakken niet snel weg zijn snel gelegt goedkoop aan te komen prima ondergrond en wordt niet glad als ze nat zijn.

Afbeelding
stal in aanbouw de balk rechts van de trap tot aan einde van de bouw is 1 stal. balk links van de trap tot einde bouw is andere stal. stuk tussen balken is tussenpad.
Afbeelding
van blauwe zeil af is 1 stal in aanbouw. dit is dus de binnenkant waar later platen tegenaan zijn gekomen.
Afbeelding
platen er al tegenaan halve voorwand van 1 stal staat al.
Afbeelding voorkant stal bovendeur staat open maar geeft ideetje van het hekwerk en de stevige voorkant
Afbeelding
binnenkant stal hier zijn de grindtegels goed zichtbaar aan de onderkant en de houten plaatwerk.

moet er even bij vermelden had 2 eczemers dus stal heeft veel te verduren gehad met dat geschuur. maar alles is nog zeer goed.
hopelijk heb je er nog wat aan

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:45

Oja, dat wilde ik ook nog even zeggen. Als je damwand kiest is het wel veel makkelijker dan hout. Mijn twee paarden begonnen er namelijk meteen aan te knabbelen!

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:19

Neen zelf geen stallen ervan, maar ken wel mensen, zijn ook 2de hands verkrijgbaar in diktes en makkelijk te verwerken.

Ja dat had ik gezien, ( verslaafd aan marktplaats :D )
zou je misschien ook een foto bij die mensen kunnen maken zodat wij een beejte kunnen zien hoe de constructie inmekaar is gezet en waartegenaan en hoe ze de deuren erin hebben gemaakt. en hebben ze de binnenkant ook nog afgewerkt met iets anders of alleen die platen.[/quote]

Constructie is de basis (hetzelfde) bij iedere schuur of stal.
Deuren kunnen er gewoon in gezaagd worden, zijkanten afwerken met profielen en je kan iedere deur erin hangen die je wil, geldt ook voor luiken.
In de basisconstructie (de stal) kun je dan je boxen plaatsen .
Wij hebben zelf in onze schuur een gebruikte schuifdeur (vanuit de kassenbouw ) geplaatst.
Zal kijken voor foto's.

menjoopsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:19

Aangezien wij binnenkort gaan verhuizen was ikzelf ook al op zoek geweest naar ideeën en kwam dit tegen http://www.hrg4x4.be/ , dan moet je even bij plooistallen kijken

ik vind dit wel heel handig!!
maar hoeveel kost dat dan voor 2/3 stallen?
en waar is dat??

Groetjes!

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:17

Dit is ook waar ik naar op zoek ben.
Jammer dat veel foto's niet meer zichtbaar zijn.
Zijn die nog eens zichtbaar te maken?