Hoe krijg je een mooie paardenstaart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorindaikke

Re: Hoe krijg je een mooie paardenstaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:28

ohkee,, ja die borstel hebben ze bij de welkoop ook geloof ik ga ik maar ff kopen denk ik ;)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:12

In een emmer water even laten weken (staart in emmer water houden)
wassen
antiklit opdoen
laten drogen
klitten eruit halen
zachtjes kammen of knopen eruit halen met je handen
eventueel daarna nat maken
enkele vlechten indoen
daarna de vlechten eruit
en WAUW :D

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:22

daantje99 schreef:
Voorzichtig de klitten eruit halen maar niet te vaak borstelen, er gaan dan onnodig heel veel haren uit. Dan wordt de staart zo dun. Verder zou ik af en toe even wat antiklit gebruiken, helpt heel goed.

Helemaal gelijk.
Mijn pony heeft ook niet echt een mooie staart.
Ze staart is ook erg dun, dus ik kam het nooit eigenlijk.
Als ze staart met modder aan de onder kan vies is, pak ik gewoon een emmer met sop, en doe ze staart er even in, er dan even er dorheen halen en klaar:P

Ook pluis ik m af en toe even uit.
En na het uitpluizen ff goed veel Equstar (hoe je t ook schrijft) er in spuiten.
Als die dan weer in de wei gaat ofso, gewoon even in een vlecht doen ;)

Groetjess

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:14

ik was de staart met 2 in 1 shampoo, even laten inwerken, uitspoelen, met een handdoek "droog" deppen en daarna doe ik er babyolie in... staart blijft mooi en ziet er nooit echt vies uit. haal dagelijks de strootjes eruit maar doe er verder eigenlijk niets aan behalve voor een wedstrijd wassen en anti- klit erin.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:39

bedankt voot jullie tips ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:32

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:50

Oja, nog een tip:
Gebruik geen anti-klit producten met siliconen, zoals equishine en equistar en al die andere sprays. Haren zijn dan wel dood materiaal, maar hebben toch vocht nodig om soepel en sterk te blijven. Siliconen vormen een dun laagje rondom het haar waardoor het glad aanvoelt, maar daardoor kan het haar geen vocht meer opnemen. Het droogt dan uit en daardoor breken de haartjes makkelijker af, en worden de manen/staart dus langzaamaan steeds dunner.

Het is veel beter om anti-klit zonder siliconen te gebruiken, zoals cowboy magic detangler of riders magic (niet helemaal zeker, maar volgens mij bevat die laatste ook geen siliconen, die ruikt alleen wat minder lekker, en je hebt er meer van nodig, dus hij is wat duurder). En er zijn ook anti-klit producten voor mensen zonder siliconen (even de ingredienten lezen, alles wat eindigt op -cone of -one is een vorm van siliconen.)

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:43

Ik gebruik liever geen anti-klit. Gewoon een borstel. En dan van onder naar boven borstelen. zo verlies je het minste haar. Uiteraard pak je de staart onderaan stevig beet en ga je stukje voor stukje omhoog. Natuurlijk ligt het er ook wel een beetje aan of je een wat dunner staartje hebt of een vollere.

Succes!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:47

Ik spray de staart ongeveer 3 maal per week in met antiklit spray. Daarnaast pluis ik hem iedere dag uit, maar wel met me vingers. Op de dagen dat ik met de spray heb gespoten dan ga ik er met de borstel doorheen. Dat werkt perfect

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:52

Mooie staarten zijn voor mij: Dikke recht afgeknipte staarten.

Je knipt de staart recht af tot onder het spronggewricht. Houd het bij met kockpitspray en na 3 weken knip je weer iets af. ZO groeit ie dik en vol aan. Daarnaast is het haar sterker.

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:36

gillian schreef:
Zoveel mogelijk afblijven, alleen met je vingers de strootjes eruit halen.
Af en toe een keer goed wassen. Als het nog nat is insprayen met anti klit en zo op laten drogen. Kun je de staart de volgende dag zo met je vingers uit de klit halen.

dat wou ik nou ook zeggen! ;)
niet te veel prutten, na het wassen en insprayen met antiklit gebruik ik wel zo'n speciale paardenborstel en ik vind 'm super fijn!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:39

wassen met Cowboymagic, dan uitpluizen, antiklit erin en dan met een goede borstel erdoor en dan om de 2 a 3 dagen weer wat antiklitmiddel erin doen, niet borstelen tussendoor en af en toe een heel klein stukje van de staart afknippen, bijpunten zogezegd, maar het blijft aanleg, sommigen krijgen nooit een mooie dikke staart.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:47

mijn pony heeft een schitterende staart,die verzorg ik,bv voor een proef,zo:

-eerst goed natmaken
-inwrijven met een fijne(antiklit)shampoo(cowboy magic,of een wat goedkopere maar ook heel fijne shampoo is silkcare van leovet)
-dan even laten intrekken
-heel goed uitspoelen,tot echt alle zeeprestjes weggespoeld zijn
-even iets laten drogen
-goed insprayen met antiklit(ik heb de silkcare antiklit spray van leovet,echt fijn en ruikt lekker,cowboy magic is ook fijn,maar wat duurder)
-ook dat eventjes laten intrekken
-met je vingers de staart uitpluizen en van de ergste klitten ontdoen
-en als finishing touch doorborstelen met bv de oster staartborstel

en voila: een schitterende droomstaart!

de kortere versie:

als de staart niet echt te vies is,kan je het wassen achterwege laten,en de staart eerst lekker insprayen met antiklit,even laten intrekken,uitpluizen met je handen en naborstelen met staartborstel

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:55

MysticTinker schreef:
Oja, nog een tip:
Gebruik geen anti-klit producten met siliconen, zoals equishine en equistar en al die andere sprays. Haren zijn dan wel dood materiaal, maar hebben toch vocht nodig om soepel en sterk te blijven. Siliconen vormen een dun laagje rondom het haar waardoor het glad aanvoelt, maar daardoor kan het haar geen vocht meer opnemen. Het droogt dan uit en daardoor breken de haartjes makkelijker af, en worden de manen/staart dus langzaamaan steeds dunner.

Het is veel beter om anti-klit zonder siliconen te gebruiken, zoals cowboy magic detangler of riders magic (niet helemaal zeker, maar volgens mij bevat die laatste ook geen siliconen, die ruikt alleen wat minder lekker, en je hebt er meer van nodig, dus hij is wat duurder). En er zijn ook anti-klit producten voor mensen zonder siliconen (even de ingredienten lezen, alles wat eindigt op -cone of -one is een vorm van siliconen.)

Cowboy Magic is één siliconenbom... :o

Nifiejke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:35

cowboy magic :p das egt geweldig :p wonder spul eigenlijk :p de knopen zen er direct uit

Nifiejke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:37

autumn08 schreef:
MysticTinker schreef:
Oja, nog een tip:

Cowboy Magic is één siliconenbom... :o

maar op school ( doe dierenzorg op de moment ) word er gezegt dat cowboy magic tog de haren nog bocht laten opnemen ... als we paarden verzorgen hebben ... der zijn er veel die dit niet toe laten maar cowboy magic valt hier niet onder

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:09

Ze zeggen dat de je de staart dagelijke met echt ijskoud water moet afspuiten/sponsen en dat die dan op een gegeven moment voller word. Vooral bij de staartwortel.
Maar of dat nou zo fijn is voor je paard...??

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:49

Romy_Winter schreef:
Ze zeggen dat de je de staart dagelijke met echt ijskoud water moet afspuiten/sponsen en dat die dan op een gegeven moment voller word. Vooral bij de staartwortel.
Maar of dat nou zo fijn is voor je paard...??

idd als je niet oppast krijgt ie nog spontaan een koliekaanval door het koude water, maar snap het idee dat de haarporien dan sluiten door de kou wel, daardoor splijt het haar minder snel.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:32

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:33

Ik heb 2 paarden en een pony (ook een veulen, maar die doet nu even niet mee). Het vergt heel wat inspanning om hun staart te verzorgen. eerst ontklit in hun staart, daarna kam ik alle losse haren er uit (heel voorzichting), daarna was ik de staart uit met shampoo en doe ik er concitioner op. Als laatste spray ik er glasspray op. Daarna vlecht ik hem ik. Ik laat de vlecht ongeveer een dag in en dan doe ik hem uit. Het gevolg is een mooie, krullende en zachte staart.