Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:36

geweldig!!!
en wat leuk, dit is dus wat ik altijd in mijn hoofd heb gehad voor als ik ooit mijn eigen stuk land kan hebben en paard(en). +:)+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:37

Dani62 schreef:
tess_84 schreef:
Wij hebben een stuk grond van om en bij de 30a, écht niet groot dus, ik heb ook maar één paard. .

Waarom al deze moeite doen voor één paard? Een paard alleen kun je toch niet optimaal gelukkig maken, met wat voor huisvesting dan ook ...

Of ik de wei nu gewoon in 2 of 3 stukken verdeel, of ik maak één track en twee stukken wei, wat is het verschil? Ik moet de wei sowieso in stukken delen, omdat er van het gras anders niet veel meer overblijft als ik ze 24/24, 7/7 buiten wil.

Gelieve misschien ook ON topic te blijven...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:39

rare redenering.. dus omdat 1 van de dingen die een paard gelukkig maken niet lukt, heeft het ook geen zin om andere dingen te doen waar het paard gelukkig van wordt :+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:41

suze_ schreef:
rare redenering.. dus omdat 1 van de dingen die een paard gelukkig maken niet lukt, heeft het ook geen zin om andere dingen te doen waar het paard gelukkig van wordt :+

Dat vond ik inderdaad ook al raar. Kan ik ze misschien beter in een stal van 3 op 3 zetten zonder buiten te kunnen kijken etc, want ja, gelukkig is ze toch niet?
(ik had zo'n reactie trouwens wel verwacht, 't is weer typisch bokt haha)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:44

Wat ik zeg is dat je één paard niet gelukkig kunt maken. Waarom moeite doen voor één paard als één paard houden sowieso geen optie is (of 'zou moeten zijn' zoals blijkt op typical bokt). Niet zo onredelijk, dacht ik toch, offtopic of niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:46

Zoiest willen wij ook al heel lang, maar dan zonderpaadje, al is dat ook een leuk idee. Wij dachten meer ana een parkje, met wat heuveltjes en een plas om in te drinken.

Maarja Ik denk niet dat het voor iedereen haalbaar is. Wij krijgen nu wel een aantal wilgen in een groepje in het midden voor schaduw.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:48

Ik vind Paddock Paradise een prachtig concept. Heb zelf een artikeltje geschreven over het boek van Jaime Jackson: http://hippolog.wordpress.com/2008/10/2 ... -paradise/
Toen ik het boek las, raakte ik ook helemaal geinspireerd. Als ik ooit de mogelijkheid heb een paard aan huis te nemen, zou ik denk ik ook voor dit systeem gaan. Als je teveel geld hebt, zou je idd ook hit-actief en pp kunnen combineren. Bijv. het idee van pp en dan met het voersysteem van HIT erin. En dan een goede bodem aanleggen.

Nog wat leuke linkjes:
http://www.naturalhoofcare.net/paddockparadise.htm
http://www.performancebarefoot.co.uk/page64.html
http://www.successful-natural-horsecare ... adise.html
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 16-04-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:49

Ik zou een paard ook zeker niet alleen willen houden , is gewoon niet goed voor de geestelijke gezondheid , maargoed daar gaat het topic verder niet over ;)

Tess : ik zou in jouw situatie dan eerder zoiets doen :

Afbeelding

Om de stal heen een stukje verharden / zand om te liggen , dan een track die rondom loopt en het weiland in 2 stukken deelt.
In de hoeken kun je dan ook nog wat leuks aanbieden.

En je paard(en ;) ) kunnen dan altijd bij de stal en als je wilt ook op de track lopen , en je hebt nog steeds een keuze uit 2 stukken weiland.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:53

Dat is ook een leuk idee, pmarena! Bedankt :))
Een paard alleen houden of niet is een heel andere discussie inderdaad.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:53

das erg leuk idd pmarena :j die ronde vormen doen ook wat natuurlijker aan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:55

Daarom , dat is juist het mooie ervan , je krijgt dan een beetje een soort parkje , zeker als je met wat beplanting gaat werken :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:57

Blijft er van die beplanting dan wel veel over als de paarden er aan kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:59

Ik denk dat dat wel even zoeken is naar de juiste beplanting , die niet aantrekkelijk is voor paarden + je paarden voldoende voeren zodat het ook niet aantrekkelijk wòrdt.

Of totdat een boompje hoog en sterk genoeg is , even gaas eromheen zodat het paardebeest er niet bij kan.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:12

wat voor beplanting zou kunnen? t is namelijk wel erg mooi om een beetje beplanting te hebben zodat het inderdaad meer park/tuin is en niet zon stuk pferdenland ;) waar de paarden dus ook liever niet aan eten :D

lijkt me prachtig om je paarden eigenlijk in de 'tuin' te hebben lopen

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:17

Dat is dan wel even zoeken denk ik, niet aantrekkelijk, maar dan ook niet giftig...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:20

Jammer genoeg weet ik daar ook niet veel van af , dat is ook een beetje reden om dit topic te openen : voor wat tips ;)

Bvb. welke beplanting is geschikt ? En nog wat leuke ideeën qua voorzieningen en entertainment voor de paarden.

En als je het echt serieus aanpakt , bvb. hoe je een waterpoel of zelfs een riviertje het beste kunt realiseren.

Ik heb zat ideeën maar helaas niet de kennis om het allemaal goed uit te voeren , zou mooi zijn als we in dit topic flink wat tips kunnen bundelen zodat we allemaal wat ideeën op kunnen doen om onze weides te verbeteren :)

Ik zou zelf ook heel graag een klimaatbosje van 3 in een driehoekmodel geplante walnotenbomen willen. Die schijnen vliegen / insectenwerend te zijn , redelijk snelgroeiend , dichte en volle bladerkroon waardoor ze goed schaduw geven , worden vrij groot dus paarden kunnen er nog lekker tegenaan schuren ook , zien er decoratief uit en geven nog eens noten ook :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:20

Heel interessant idee.. bij ons is het al een beetje zo..
wij hebben een track.. via de track kunnen de paarden naar de achterste weide..

Ook hebben wij veel bomen staan, en hebben we een flink stuk verharde grond.. en een vijver..

Ik vond de linkjes allemaal erg leerzaam.. ga dit eens verteren.. ze zijn nu met onze weide bezig.. dus dit is het moment om er iets leuks mee te doen..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:40

Pmarena, wij hebben een walnotenboom in de wei, die boom rechts achter is er zo één. Naar het schijnt hebben paarden graag zo'n boom idd :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:43

Gaaf !! En is het een beetje een grote boom ?

En is hij lang kaal in de winter :P

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:48

Wat ook leuk is voor de belgen onder ons (ik weet niet hoe het zit in nederland) is dat je subsidies kan krijgen voor bepaalde dingen die in een paddock paradise thuishoren.
Het hangt ook af van streek tot streek, maar je kan jaarlijkse subsidies krijgen voor poelen, bepaalde knot-bomen, houtwallen,... en laat die dingen nu perfect een padock paradise opvrolijken ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:51

Walnoot is leuk als het niet de Black Walnut is, want die zijn zwaar giftig.
Denken jullie er wel aan dat alles bereikbaar moet zijn voor landbouwmachines (hekken en draaicirkels)..of wil je voortaan met de hand maaien/inzaaien/mesten ;)

Ronde vormen zijn leuk, maar wat denk je dat dat aan meerkosten zijn bij een stevig hekwerk.
Leuk als je paarden kunt houden achter prikpaaltjes, maar dat gaat bijv. met een veulen aan de voet al niks worden.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:10

Ik vraag me af of je je paard dan wel 24 uur per dag buiten kan houden? Er zitten superleuke ideeen tussen, maar als ik aan onze eigen kudde denk...
Die staan dag en nacht buiten en trekken maar een keer of 2 per week even een sprintje door de wei. Die gaan echt geen boomstammen springen oid...
Je kan zelfs van een gewone weide al een aantrekkelijkere omgeving maken, wij hebben een stoepje ind e wei, daar wordt altijd gevoerd. Van de voerplek naar de waterbak is ongeveer 200 meter lopen, bij de waterbak hebben we een poeltje voor de hoeven. En er zitten twee natuurlijke kuilen in het land, waar grondig in gerold wordt. Allemaal dingen die je zo voor elkaar hebt, paarden die altijd buiten zijn, hebben niet zoveel behoefte aan obstakelparcoursen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar uit puur plezier een rondje in gaan maken.
Je kan dan volgens mij beter aanpassingen maken binnen de dagelijkse routine (bijv een doorwaadbare plaats op weg naar de waterbak) ipv grasland opofferen aan een parcours!

Ashkerlon: In NL krijg je ook allerlei subsidies voor bepaalde beplanting. Alleen ben je hier weer afhankelijk van bestemmingsplannen om wat je in je land mag planten. Bij ons mag je namelijk geen boom planten in het land(ons stoepje ligt ook illegaal ;) )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:15

ja, hier ben je ook afhankelijk van bestemmingsplannen. Maar als je toestemming hebt om een poel aan te leggen, is het altijd interessant om na te gaan of je ook subsidies kan krijgen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:17

Mja, en in bos mag je geen paarden houden... In België heb je vanaf een troepje van 3-4 bomen al een bos haha :D

't Is een heel grote boom, maar nu pas begint die serieus bladeren te krijgen. Zal eens kijken of ik een foto vind waar die op staat.

Hoe herken je een Black Walnut dan, DubbelDun?
Een stukje van 30a is makkelijk te doen met de hand :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:20