Alternatieven voor een zadelkast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:28

Mijn paps neemt dat soort dingen ook mee van zijn werk hoor. :D
Het ligt er een beetje aan wat, maar vaak hoeft hij het niet eens te betalen.
Ik heb ook 2 terrariums die mijn vader gemaakt heeft, dat glas heeft hij ook niet betaald omdat het veelal uit de sloop komt en dus eigenlijk niks gekost heeft.

Woody2015

Re: Alternatieven voor een zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:32

Hmmm helaas doet mijn mannetje werken op een school, dus denk niet dat het dat word.

Ik heb nog 2 weken, en dan meot ik wat hebben.......lastig hoor!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:53

Ik heb zo'n dubbeldeurs legerkast (zoeen als Javelin plaatste), daar zat eerder ook mijn westernzadel in, maar daarvoor moet je wel even een handige meneer inschakelen of zelf handig zijn.
Ik heb nl. de onderste drie kleine vakjes weg (laten) halen. Met de haakse slijper eerst het tussenschot afzagen op de hoogte waar je wilt en dan aan de achterkant en de onderkant 'van buitenaf' met een boor de puntlasjes stuk boren (hij zit niet over de hele lengte vast gelast maar is dus gepuntlast op een paar punten).
Zo houd je drie 'hangende' kleine vakjes en onderaan een groot open stuk. Daar kan op een verlaagd bokje of een zadelsteun aan de zijkant van de kast, een westernzadel overdwars in de kast.
Die legerkasten zijn heel regelmatig te koop.
Je hebt ook een dergelijke uitvoering in hout, zoeen heeft een stalgenoot. Dat zijn Duitse legerkasten, héél gegelijk en nog net een slag breder, daar kan zonder sloopwerk een westernzadel overdwars in.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 06:41

Nou een handige man heb ik ;)

Maar om de een of andere reden klan ik die betreffende legerkasten die groot genoeg zijn niet vinden.....

Zal eens in Duitsland zoeken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:02

Nou zo'n duitse legerkast kan ik al helemaal nergens vinden, dus of het ligt aan mij of ze zijn er niet!

Dus als iemand anders ze wel vind dan meld je maar hoor haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:59

In't nederlands, dus op MP enzo, moet je zoeken op PSU kast (zo heten ze officieel). Je kunt deze man even mailen hoe breed die van hem is, je hebt ook smalle 2-deurs kasten. Ik zal zo de mijne even voor je opmeten.
Deze meneer verkoopt ze ook: http://link.marktplaats.nl/242073343 Even je zadel meten, dan weet je of de jouwe past (als je een wat korter westernzadel hebt blijft íe misschien onder de 70 cm.) daar hebben meer mensen die ik ken em vandaan, volgens mij past in de brede 1-deurs ook een westernzadel overdwars (zal straks op stal de breedte van m'n 1-deurs PSU-kast daar meten én vragen waar ze die vandaan heeft, bij ons op stal staan er een stuk of 20 en zijn nog niet zo lang geleden aangeschaft)

Edit: Mijn kast is dus 1 meter breed, dan zullen de kasten bij ons op stal dezelfde zijn als van die meneer in Ligtenvoorde denk ik.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:29

Nee helaas ga ik die 70 cm niet halen, daar is mijn zadel net te lang voor.
Mijn vriend heeft goed gemeten en zegt dat ik toch minimaal 60x75 cm moet hebben omdat ik anders moet gaan proppen ;)

Ben benieuwd hoe groot die van jou is Francis?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:39

Ik denk dat je met die maten er beter zelf 1 kunt gaan maken. :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:00

Die van mij is dus 1 meter breed. Diepte is net als die smallere kasten 55 cm.
Stalkasten zijn idd ook 70 breed.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:08

Ik heb een diepvrieskist voor mijn zadel enzovoort. Ideaal!! :+
Ik heb een steun gemaakt van hout die net iets te lang is voor de kist en die erin gedrukt.
Erg goedkope oplossing ook! Een kapotte diepvries kun je gratis krijgen en dan is hij nog prima te gebruiken voor deze doeleinden. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:27

OH, als zadelkist kende ik em nog niet, maar is een idee. Ik heb wel altijd een grote vrieskist als voerkist gehad. Ideaal. Alleen rekening mee houden dat'ie niet meer vacuum zuigt als'ie 't niet meer doet, dus niet 100% water dicht is. Dus minimaal onder een afdak zetten. Maar dan staat het voer droog, vorstvrij en ongedierte vrij. En er kan véul in, ik had drie verschillende soorten voer en dat zette ik gewoon in de zak in de kist. Dichte zak liggend, aangebroken zak er bovenop. Konden de wortels er ook nog in.
Maar goed, als zadelkist zal het ook best gaan. Moet je zo'n kist alleen wel kwijt kunnen op stal...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 06:33

Nou kwijt kan ik hem zeker wel op stal maar ik vraag me af of je zotiets ook goed af kunt sluiten.
Kijk een hangslot knip je zo door he, nu maken e als het moet alles wel open hoor maar je wilt natuurlijk wel het beste....... ;)

Als voerkist heb ik hem ook altijd gehad, ideaal!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:33

Niet goedkoop maar dan heb je wel wat http://link.marktplaats.nl/245041606
Deze leverancier heeft heel veel verschillende metalen kasten, 't is een handelsonderneming dus je zou ze es kunnen bellen of ze ook 2e hands hebben.
En bij meerdere kasten andere prijs, misschien zijn er stalgenoten die ook zo'n kast willen.

Je zou deze man ook nog kunnen bellen... die heeft echt zó veel zooi, misschien heeft hij ze of weet hij hoe je d'r aan kunt komen. http://www.legerdump.com/
Die van mij heb ik ook echt via de landmacht dus die moet binnen het leger nog wel te krijgen zijn lijkt me (nu heb ik deze omdat m'n ex voor de landmacht werkte maar dan moeten ze ook wel via de dump e.d. te krijgen zijn).

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:52

Ik zocht iets anders, maar dacht ik kijk toch even...
als je op marktplaats bij zoeken 'zadelkast' intypt (zoek in titel en beschrijving) krijg je vanalles, ook gebruikte kasten die er heel bruikbaar uit zien.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:42

@ lejo, maar 80% van alle kasten op MP is te klein!

@Fracis, bedankt ik ga er eens achteraan!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:45

Bij ons op stal zijn de zadelkamers gewoon erg goed afgesloten en ze zitten altijd op slot. En de pensionklanten hebben allemaal een sleutel. Ik heb dus niet mn kast zelf ook nog afgesloten, onderling wordt er bij ons nooit gejat.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:53

hou je nog 20% over :P

Nee das flauw, maar ik denk dat je beter voor het geld van een dure 'gewone kast' (en die dan ook nog ombouwen) een goeie zadelkast kunt kopen die er toch veel aangeboden worden. Als je toch veel geld uit gaat geven.
Kan me niet voorstellen dat je zo'n groot zadel hebt dat deze niet in een echt zadelkast past.
Deze kasten zijn vaak heel goed af te sluiten en kun je naar wens laten inrichten.

Dat bedoelde ik eigenlijk met bruikbaars op marktplaats.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:23

Een westernzadel past idd niet in een gewone zadelkast, wel in een westernzadelkast uiteraard, maar die zijn zo duur dat je voor dat geld dus ook een nieuwe dubbeldeurs PSU waar je véél meer in kunt bergen dan in zo'n zadelkast, want die zit met een zadel en een pad en een hoofdstel ook gelijk zo'n beetje vol. Als ik dan zou moeten kiezen of ik 350 aan een westernzadelkast uit gaf of aan een nieuwe grote PSU kast, dan wist ik 't wel.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:26

@lejo, zoals Francis al aangeedt voor een westernzadel is veel te klein.
Je moet al snel minimaal een afmeting hebben van 60x80 cmen dan heb je geluk, want de meeste westernzadels hebben een minimale maat van 70x75 cm nodig.

En idd, die westernkasten zijn over het algemeen erg duur voor wat je ervoor terug krijgt.

Waar ik heen verhuis staan ze ook achter slot en grendel, maar toch wil ik mijn zadel nog ectra opbergen in een afgesloten kast.
Ga er ook niet vanuit dat het voor de andere pensionklanten nodig is ;) maar aangezien er toch nogal wat zadelroven gebeuren de laatste tijd wil ik er alles aan doen om dat zo moeilijk mogenlijk te maken natuurlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:41

Zit er geen 2e hands bouwmaterialenzaak bij je in de buurt. Daar kun je heel goed hout/betonplex halen voor een veel lagere prijs als nieuw.
Een kast zelf maken is niet moeilijk en zeker aan te raden als je er een westernzadel in kwijt wilt.
Diep moet echt wel 80 cm zijn en de breedte net wat je stal toelaat :+ (ervaring leert dat ze nooit groot genoeg zijn :D )

Ik heb mijn oude kast ook zelf gemaakt en ik meen dat ik ergens een beschrijving heb gemaakt van hoe ik dat gedaan heb.

Edit: in dit topic veel handige tips en mijn oude kast
[WN-TR] Eigen westernzadelkast bouwen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:52

@DD bedankt voor de tip, zal het topic eens door snuffelen!

Zoals het er nu uitziet word het ook zelfmaak ;)
We willen een kast/kist maken waar alleen het westernzadel in past en eventueel het andere leerwerk, en waar je dan onderin nog wat neer kan zetten.
Dan halen we gewoon een normale PSU of Lockerkast waar ik de overige spulletjes in zal doen, zoals dekens en dekjes en noem maar op, deze kun je op plekken genoeg gratis of zelfs bijna voor niks ophalen :D

Als ik voor een grote kast wil gaan ben ik gewoon teveel geld kwijt, en dat is niet de bedoeling.
Al met al gaat het er natuurlijk om dat mijn spullen vrij van ongedierte en achter slot en grendel liggen 8-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:59

Vraag dan wel of je die zadelkist ergens vast mag zetten aan de muur ofzo, anders nemen ze je zadel alsnog met kist en al mee...

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:54

Wij hadden ook legerkasten, verschillende afmetingen. We hadden bij een de zadelsteun tegen de zijwand want hij paste niet in de lengte erin. Dat kan allemaal makkelijk! Echt een geweldig hoor, die dingen zijn supergroot.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:11

Trouwens.. Loes, als je toch alleen een kist gaat maken voor je zadel, kun je op MP ook wel grote dekenkisten vinden waar een westernzadel in past, of bij de dump een grote legerkist halen (grote metalen kisten waar persoonlijke bezittingen in gaan bij uitzending, of grote munitiekisten). Check die link van die dumpzaak die ik eerder plaatste nog maar es, die heeft ook van dat soort grote kisten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:15

Mijn westernzadel heb ik in een grote tuinkast van de gamma. Hij kan onderin overdwars staan en boven heb ik dan plenty ruimte voor dekens, ledervet, medicijnen e.d. Hoofstellen en longeerspullen aan haken aan de binnenkant deur. gaat prima.