Stal uitmesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:25

ik kijk elke dag even en haal de natte plekken en drollen weg, strooi dan wat stro bij, mijn paardjes doen gelukkig het meeste buiten de is er in de stal niet veel te doen :D

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:56

Het is beter om iets teveel er uit te halen als te weinig waardoor je paard vieze stro eet.. dat lijkt me niet geheel gezond voor het paard.. beter wat extra werk en een gezond paard als het risico dat je paard ziek wordt.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:54

Ik mest ongeveer 2 keer in de week. en ik moet zeggen ik ben blij met mijn redelijk schone paardje.
Wel doe ik iedere dag dat ik niet mest een laag schoon stro eroverheen zodat hij niet in het natto stro gaat liggen.
Dus in principe staat mijn pony altijd op schoon droog stro.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:43

Zo een hebben ze er hier ook staan. Stal wordt elke ochtend helemaal leeggemaakt en ook de urinevlekken poetsen wij zoveel mogelijk weg. Dat helpt in dit geval een hoop, zeker omdat het paard vaak op dezelfde plek plast en het daar de grond week is. Verder wordt de stal niet onnodig veel opgestrooid, gezien het de volgende dag weer zo vies is. Pony heeft hier dus geen meter hoog stro staan na het strooien, maar heeft wel elke dag een lekkere frisse, schone stal. Ik ben bang dat je er niet veel meer aan kunt doen, pony hier hebben wij op betonnen grondlaag gehad en zijn daarna wel overgegaan op matten vanwege de weke plekken, en verder wordt de stal dus elke dag leeg gehaald.

cocochanel

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:33

Die van mij is ook echt zo'n viezerik .. ik mest iedere dag net als jij,al het vieze eruit,schone aan de kant,veeg zelfs daarna alle hoekjes en gaatjes schoon,gooi er ieder dag eigenlijk wel aardig wat plakker bij,beetje afhankelijk wat ik eruit heb gehaald maar meestal wel 3 kwart van alles ongeveer,behalve als ze van smorgensvroeg tot savonds laat de wei op gaan,dan is haar stal nog wel redelijk schoon..
Vriendin van mij mest op dezelfde manier als mij en doet soms een hele week met hetzelfe stro zonder dat ze bij hoeft te strooien..

Denk dat wij dus inderdaad de wat viezere paardjes hebben ;)
Heb trouwens inderdaad ook hoe meer stro ik erin doe hoe schoner haar stal :)

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:49

Ik zou gewoon al het natte er uithalen en het droge aan de kant doen. Ik zou er niet al te veel bij gooien, dat scheelt weer als je de volgende dag er weer heel veel uit moet halen. :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:03

Ik heb één héél schone merrie (Mush), en twee enorme viespeuken (Margriet en Willow).
Bij Mushje is het simpel, achteraan rechts in de hoek is het vies, dat schep ik leeg, de rest herverdeel ik, beetje proper stro er op en klaar. Bij de twee anderen is het wat meer scheppen en puzzelen, komt er vaak op neer dat ik een halve tot driekwart stal leegschep. Maar goed, ik zou ook liever in een proper bedje liggen :+

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:08

Mijn paard mestte toen ik hem net kreeg ook door de hele stal heen. Maar ik vond dat altijd zo'n gedoe met uitmesten, dat ik hem zindelijk gemaakt heb.

Gewoon een weekje helemaal niet mesten en alle drollen en het natte stro consequent in 1 hoek gooien. Na een week is dat natuurlijk een flinke berg, dus dan
moet je de hele stal wel schoonmaken.
Dit heb ik een week of 3 moeten volhouden en nu schep ik vaak om de dag de drollen eruit, maar alleen de rechterachterhoek plast en mest hij, dus scheelt een hele hoop werk!

Bananenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:25

BarendregtF schreef:
Wij doen zelf elke dag het grootste gedeelte eruit! dus op dezelfde manier als je het doet!
Ik vind het schoner... dan dat je elke keer een laag strooit en je paard naar mijn mening op de te dikke laag stro staat.

Ik vind de manier die je zelf doet goed

ben ik het helemaal mee eens!
Dan ligt i teminste niet op ouwe drollen :o