Zweepje mee voor de zekerheid als je buiten bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:29

laatst had mjn vriendin ook een hond(naja hond? ut leek meer een kalf zo groot was ie)verjaagt met een zweep en die mensen keken ons raar aan..
Maar ja ik rijd ook met zweep buiten anders is er geen beweging in te krijgen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:32

Nee. Ik heb niets bij me. De pony is niet gewend aan zweep en/of sporen. Hij is altijd zonder gereden en heeft het niet nodig. Ik heb 3 keer een zweep erbij gehad en dat gaf geen problemen. Maar ik heb hem nu nog niet nodig dus neem ik hem niet mee. Mocht hij om wat voor reden dan ook de stop in gaan of te eigenwijs worden dan zal ik er wel aan beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:33

Natuurijk een zweep meenemen met buitenrijden. Misschien moet je je paard eraan herinneren dat je op hem zit en misschien moet je een hond eraan helpen herinneren dat een paard geen konijn is. Ik rij zowizo altijd met zweep ook al gebruik ik hem bijna nooit

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:37

Ik heb hem op buitenrit meestal bij me, al is het maar om honden te verjagen...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:39

Ik heb liever wel een zweep bij me als ik buiten ga rijden, maar ik doe het nooit. Bij Jordy is het namelijk zo dat ik pas later een zweepje erbij kan pakken, en dan nog is hij opgefokt. Als ik dat gelijk doe en Jordy is al maf, wordt het een erg snel ritje...
Jordy is gelukkig vrij snel zonder zweep te overtuigen dat hij ergens toch echt langs moet.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:09

Als ik een strand rit ofzo maak dan neem ik geen zweep mee. Moonlight wil dan wel snel genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:11

sweetieponys schreef:
Als ik een strand rit ofzo maak dan neem ik geen zweep mee. Moonlight wil dan wel snel genoeg.

huh... snel genoeg? het gaat toch om het luisteren, om het overwicht hebben op het paard?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:12

Ik heb alleen zomers een zweep mee.... om die akelige steekbeesten te !!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:01

Ik rijd altijd buiten, en altijd met zweep. Ik train dus ook buiten, en bovendien moet hij altijd even staken, verder komen de hondjes ook nog wel eens om klapjes vragen.
Maar als ik nog een keer naar t strand ga neem ik hem iig niet mee, dan is hij nml perfect aan mn been (nou te erg eigenlijk) en bovendien verschrikkelijk opgefokt.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 08:45

Ik rijd nooit met zweep. Alleen in de zomer wil ik er nog weleens eentje meenemen om insecten te verjagen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:18

Ik rij altijd met zweep, niet met sporen.
Okki is lekker aan het been, maar heeft buiten af en toe een tikje nodig als hij ergens niet langs wil. Verder gebruik ik de zweep ook om honden van me af te slaan, grrrr.... hangt er zo'n beest bijna aan Okki z'n benen, neemt de eigenaar niet eens de moeite hem terug te roepen. Nou, dan krijgen ze van mij een klap hoor!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:16

Ik neem alleen mijn zweep mee als ik erg ver weg ga tijdens een buitenrit.
Voor een rondje om het dorp neem ik mijn zweep niet mee.
Sporen zitten altijd standaard om mijn laarzen die ga ik er niet op en af halen iedere keer.

boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:17

ik reed ook altijd met zweep buiten. ik hoefde hem niet altijd te gebruiken, maar als ik hem niet bij had was hij zo koppig en luisterde hij bijna niet. 's Zomers was het ook altijd handig om de horzels onder zijn buik vandaan te krijgen. anders stopte hij elke keer om met zijn been tegen zijn buik te schoppen en dat hielp niet altijd. met een zweep kun je er beter bij Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:29

Mijn eerste echte verzorgpony Micky, een eigenwijs Welshje, liep niet zonder zweep. Je hoefde hem niet te gebruiken, maar als je er geen bij je had, dan was hij niet vooruit te branden en ging hij staken.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:33

Nico rijd ik in het bos nooit met zweep, word ie alleenmaar opgefokter van!

Met sporen heel af en toe, haast nooit.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:09

eigenlijk vind ik dat je altijd iets moet meenemen om je paard vooruit te krijgen in een gevaarlijke situatie, ik vergeet het wel vaak alleen want faf is al druk genoeg van zichzelf, maar stel dat je paard midden op de spoorweg overgang niet meer wilt lopen omdat ie schrikt van de belletjes? Das levensgevaarlijk, als je dan een zweep of sporen hebt kun je hem ( hoe gemeen ook) even vooruit slaan.....
en dat vooruit slaan doe je natuurlijk alleen in een gevaarlijke situatie, als faf midden op de weg weigert, tja sorry dan wachten de auto's maar even ik sla haar dan niet vooruit, ik geef alleen een paar tikken en drijf haar naar voren.
Maar ik zou altijd iets meenemen!!!!
groetjes maaike

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:58

Ik vergeet ook regelmatig om een zweep mee te nemen, terwijl ik voor noodgevallen liever wat bij me heb.
Maar op het moment is alles nog zo nieuw voor Nic dat ik mijn handen vol heb aan hem Gaaaap

Een vriendin is een keer aangerand in het bos en sindsdien heb ik besloten met zweep het bos in te gaan!

Ik rijd wel heel braaf met cap. Goed he!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:09

Ik heb ook buiten altijd een zweepje mee.
Ik gebruik hem echt nauwelijks, maar ze weet het als ik hem niet mee heb en kan dan ineens verkeersdrempels en dingetjes ineens 'eng' gaan vinden, een tikje kan dan helpen haar te herinneren dat ze er normaal ook langsgaat.
En inderdaad, voor de honden, heb er al menig bijtgraag hondje mee bij de staart weggejaagd.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:49

Bij een paard die nog al eens om kan draaien wel.
Ik heb hem altijd bij me.
Je weet maar nooit, een heel braaf paard kan ook weleens omdraaien.
En dan moet je hem toch eens even goed vertellen dat dat niet zo lief van hem is.
je moet je paard toch altijd even laten weten dat je een zweep bij hebt, en dat je geen zin in gekke kunstjes hebt.

Bij ons op stal staat ook zo een knol die je al van het terrein af moet slaan om te zeggen dat we vandaag niet gaan bokken steigeren, omdraaien, en over paaltjes gaan springen..

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:00

Verschilt bij paard...
Bij een echte vierganger waarbij echt de kont er onder gereden moet worden neem ik vaak een zweepje mee ( heeft dan niets met wel of niet voorwaarts zijn te maken), maar meer om even een tikje energie erbij te stoppen, en hup..kont er onder
Dit doe ik vaak bij trainingsritjes...
Paarden die erg voorwaarts zijn en waar ik gewoon lekker mee naar buiten ga...daar blijft het zweepje thuis bij..Lachen

Indies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:24

RoCKyLoVE schreef:
laatst had mjn vriendin ook een hond(naja hond? ut leek meer een kalf zo groot was ie)verjaagt met een zweep en die mensen keken ons raar aan..
Maar ja ik rijd ook met zweep buiten anders is er geen beweging in te krijgen

Dat was ook wel lekker slim van die mensen he? Ze houden de hond vast als wij voorbij komen en 2 meter verder laten ze hem los...Komt ie als nog op ons af

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:35

ik neem wel vaak een zweepje mee maar dat ligt eraan welke kant ik opga.
hier zijn veel sloten dus als ze achteruit lopen en niet reageren op been komt een zweepje goed van pas.
ook gebruik ik m'n zweepje voor vervelende automobilisten.
vaak heb ik een jonge pony mee en als ik even aangeef dat ze even langzamer moeten en ze steken de middelvinger op dan geef ik een tik op het dak.
maja dat is friesland he?
maar voor de rest rijd ik niet zoveel met zweep.