Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
meliciana schreef:Langs de ene kant zit je met je merrie: je laat haar terug dekken, waardoor ze niet meer hengstig wordt, maar waardoor de band tss haar huidig veulen (je hengst) en haar verbroken wordt door de komst van het nieuwe veulen. Momenteel is je hengst de enige in de kudde, maar sommige hengsten ( ik veralgemeen niet) kunnen giftig reageren op een veulen. Kan altijd...
Wat je ruinen betreft: ook voor hen zijn er gevolgen. Want ergens zijn zij concurrenten, onrechtstreeks. Het is mogelijk (weeral, het KAN maar is MOET niet) dat je hengst zich bedreigd gaat voelen, en zich tegen hen keren eens hij volwassen genoeg is.
Wat je merrie betreft: zij is alleen, dus hij gaat zijn aandacht en hormonen op haar richten, waardoor zij weinig rust gaat kennen. In zijn pubertijd vooral, want dan is het nogal moeilijk voor hem om zich onder controle te houden met al die opspelende hormonen. Dan moet zij al serieus dominant zijn om hem op zijn plaats te houden.
Ik ben een felle voorstander van hengsten, want zij zijn eigenlijk beter van karakter, maar ik heb wel zoiets van: als je niet van plan bent te dekken ermee, laat hem castreren. Is beter voor jou, je kudde en ook voor hem, want hij gaat geen constant gevecht moeten leveren met zichzelf.
daffie1986 schreef:Is jouw paard geen klophengst? Het kan zijn dat er 1 is blijven zitten en dan is hij ook nog vruchtbaar. Mijn ruin heeft dat spring gedrag ook een tijdje gehad, maar alleen als de merrie hengstig is. Overigens komt hij er niet in. Als dat dus het geval is zal hij weer onder het mes moeten, vraag het even aan de dieren/veearts.
Sjelle schreef:@ Daffie bedankt voor je uitleg.
Dan heb ik nog een vraagje voor jullie, mijn ruin is toen ik hem kocht direct gecastreerd door een castreur (staande castratie) van de vorige eigenaar.
Ik heb hem daarna na 3 weken opgehaald.
Hij is nu bijna 8 maand ruin maar dekt, heeft een stijve en roept om de hengstige merries als ze hengstig zijn. Als ik dan met hem bezig ga kwa lopen of rijden heeft hij alleen maar oog voor de dames en hinnekt en showt erop los.
Nu heeft hij gisteren mijn 2 jarige haf merrie gedekt ( de hele dag) waardoor hij nu binnen blijft heb geen zin in beschadiging. ( heeft ze al licht aan der doos) Want hij gaat er ook echt in! daar ben ik niet blij mee.
Nu spiekte ik gisteren even tussen zijn benen en zag dat zijn 'zak' samengeknepen was.
Dus ik heb gevoeld en ik voelde vanuit zijn buik zeg maar een harde bobbel richting zijn lege zak.....zijn dit de overgebleven zaadstrengen? verder heb ik geen bal kunnen vinden maar omdat hij zo heftig is op de hengstige merries was ik even aan het twijfelen.
Ander stalgenootje heeft ook even gevoeld en bij haar ruin ook en die heeft die bobbel dus niet!
Wat kan het zijn? iemand idee? Anders bel ik zowieso even de da als dit te lang blijft.
Citaat:idd basje98 wat wil je nou met je ethisch verantwoordelijkheid heen? jij vind het ethisch verantwoord als je paard achterop een merrie springt terwijl je dacht even een buitenrit te maken? jij vind het verantwoord dat beest helemaal door te laten draaien en door hekken heen te denderen om maar bij een merrie te komen?
denk es in als mannen zich net zouden gedragen als hengsten zouden we ze dan echt niet castreren? stel je voor lopen al die mannen met die piemels op hun knieen maar aan de vrouwen te snuffen breken in een huis in om er maar eentje te kunnen dekken vechten constant met andere mannen om de vrouwen die er toevallig aanwezig zijn en als ze er eentje hebben gehad gaan ze weer naar de volgende...
ik vind het niet echt ethisch verantwoord om een paard rond te laat te lopen die onnodig hengst is... heb je jezelf nooit eens afgevraagt of jij niet toevallig een makkelijke hengst hebt? en heb je je wel es afgevraagt hoe goed het voor de rug van de merries is als er constant een hengst boven op kruipt? heeeel ethisch verantwoord allemaal
Het ligt er gewoon aan hoe je ermee omgaat, daar zit het hele punt. Het beest draait in zijn geheel niet door - hij is nog nooit door een hek gegaan en nu hij een merrie bij zich in de wei heeft zal daar al helemaal geen reden meer toe zijn. Als een hengst de hele dag de mogelijkheid heeft om te dekken, denk je dan echt dat hij nog op andere gaat springen? Juist minder, omdat ze gewoon in totaal veel rustoger worden. Mijn hengst wilde nog wel eens naar mensen "happen", niet boos bedoeld, maar gewoon omdat hij alleen niet gelukkig was. Nu hij samen met de merrie staat is het plotseling over. Gek he? Als je nu bij hem in de wei staat zou je bijna denken dat het een ruin is - hij is weer gewoon PAARD, sinds zijn leefonmgeving een tikje natuurlijker is geworden. Als de merrie hem niet hoeft, dan schopt ze hem ook aan de kant, het heeft twee dagen geduurd, maar toen begreep hij dat ook en laat hij haar met rust. O ja, ze staan ook samen zelf te kriebelen, de merrie gaat onder de straat van de hengst staan als er veel vliegen zijn, ze proppen zich samen in en schuilstal van 3x3 meter als ze teveel last van de mugjes hebben in de avond..... klinkt helemaal niet zo gek denk ik. Citaat:a-sociaal in de zin van aandacht trekken , nieuwsgierig zijn en over mensen heen lopen , tussen de meisjes en de andere paarden in gaan staan omdat hij vind dat hij nu wel eens even aan de beurt is met kriebelen
Citaat:Steraliseren zou ik nooit aan beginnen en dat onzin gebeuren dat het ethisch niet verantwoord is, het zou door een man geschreven kunnen zijn
Citaat:@wheaty: Ik zou, als de tijd daar is, gaan voor een staande castratie.
1. Het is goedkoper;
2. Minder bacterien;
3. Geen gevaarlijke narcose;
4. Hij ligt niet lange tijd op zijn rug;
5. Hij herstelt vaak veel sneller.