hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:25

Ik neem aan dat je niet met hem naar de hengstenkeuring wilt (er van uit gaande dat hij papier heeft), ik neem ook aan dat je niet met hem wilt dekken?
Dan zou ik hem laten castreren. Ik heb zelf een hengst en drie merries voor mij is het geen optie meer om de hengst te laten castreren hij is al 20 jr en zou dan op de tafel moeten wat zijn gezondheid niet toelaat.
De hengst is super braaf en handelbaar maar heeft wel last van zijn hormonen met drie merries op stal. Zie het zo een puber naakte vrouwen voor houden is ook vragen om problemen. Hij zal hoe dan ook zijn moeder willen dekken, de merrie laat dat nu nog niet toe, ze zoogt hem ook nog, maar misschien later wel. En dan heb je een hoop gedoe.

Ik begrijp nu uit je verhaal dat je het zielig voor hem vindt, maar vindt je het niet zielig voor hem als hij dadelijk 3 of 4 jaar oud is en de kudde moet verlaten omdat hij onhandelbaar is? en dan nog gecasteerd moet worden?

Als het hengst zijn geen functie heeft zou ik altijd kiezen voor castratie uit oogpunt voor het welzijn van het paard zelf

hutch84

Re: hengst laten?castreren? of sterriliseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:49

mijn mening is pas casteren als ze minimaal 2 jaar of ouder zijn ik heb een shire staan die vroeg re met 1 jaar niet door ons ge castreerd is volgens zijn oud eigenaren heeft hij daarna zijn huidige been stand gekregen door dat de operatie veel schade toegebracht had
mij hengst veulen loopt gewoon bij de merries zodra er een hengstig is gaat hij met een van de ruinen lekker in een afgezet stuk jij kan er dan voor kiezen even je merrie apart te zetten zodat hij niet kan dekken en na een jaar nog drinken ook al ziet je merrie er goed uit ik zou het toch gaan afleren hoor maar dat moet je zelf weten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:24

idd basje98 wat wil je nou met je ethisch verantwoordelijkheid heen? jij vind het ethisch verantwoord als je paard achterop een merrie springt terwijl je dacht even een buitenrit te maken? jij vind het verantwoord dat beest helemaal door te laten draaien en door hekken heen te denderen om maar bij een merrie te komen?

denk es in als mannen zich net zouden gedragen als hengsten zouden we ze dan echt niet castreren? stel je voor lopen al die mannen met die piemels op hun knieen maar aan de vrouwen te snuffen breken in een huis in om er maar eentje te kunnen dekken vechten constant met andere mannen om de vrouwen die er toevallig aanwezig zijn en als ze er eentje hebben gehad gaan ze weer naar de volgende...

ik vind het niet echt ethisch verantwoord om een paard rond te laat te lopen die onnodig hengst is... heb je jezelf nooit eens afgevraagt of jij niet toevallig een makkelijke hengst hebt? en heb je je wel es afgevraagt hoe goed het voor de rug van de merries is als er constant een hengst boven op kruipt? heeeel ethisch verantwoord allemaal

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:09

nou nou dat is nogal een heftig antwoord hoor er zijn ook hengsten die er niet aan denken om te springen op een merrie tijdens of na het rijden en ze kan toch ook gescheiden weiden
en mannen en paarden vergelijken is geen vergelijking hoor erg vergezocht
de mijne blijft ook hengst zolang als ik vind dat het goed gaat

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:03

Jeetje wat een vergelijk zeg , mannen en hengsten !
Dat vind ik inderdaad ook erg ver gezocht!

Ik vind ook dat een hengst niet onnodig hengst zou moeten blijven en dat het welzijn op de eeste plaats komt !
Ik weet echter nog niet of hij wel of niet naar de hengstenkeuring gaat , ik vind het daar nog te vroeg voor , hij is nog te jong om te zeggen hoe hij zal uitgroeien, tot nu toe ziet hij er meer dan goed uit (volgens een aantal kenners) , dus wil ik hem nog zeker een jaar de tijd geven om zich te ontwikkelen.
We laten zijn moeder opnieuw dekken , dat geeft ons zeker nog een jaar de tijd , zolang heb ik besloten gaat hij met de jongste ruin gescheiden op de wei . Als moeder gedekt is en zwanger bevonden is gaan ze gewoon weer samen in de wei .
Onze hengst is zeker geen doetje , maar zeer goed onder controle te houden , we zijn allemaal zeer consequent en dat werpt echt wel vruchten af , hij kent al bepaalde comando's en weet waneer hij moet ophouden .
Bij vreemden is hij nog wel a-sociaal , maar ja hij is ook pas een jaar oud ( dit vergeet je gewoon af en toe omdat hij al zo groot is ), dus dan zijn we echt wel voorzichtig , a-sociaal in de zin van aandacht trekken , nieuwsgierig zijn en over mensen heen lopen , tussen de meisjes en de andere paarden in gaan staan omdat hij vind dat hij nu wel eens even aan de beurt is met kriebelen ( en dan gewoon ook op tenen gaan staan of ze wegduwen )
ik zet hem nu even apart ( samen met een van de ruinen of met z'n moeder )als de meisjes willen rijden , maar hij is het er helemaal niet mee eens , hij wil gewoon bij de gezellige menigte zijn .
Ik durf niet te beweren dat het een pracht van een hengst is , maar diverse mensen ( oa van het stamboek) adviseerden toch nog even te wachten met castreren omdat hij tot nu toe erg goed uitzag en een interessante bloedvoering heeft.

tja de discussie gaat over het ethische aspect ,
Ethisch is voor mij dat de kudde zich goed voelt , bij een hengst die de merrie(s) constant lastig valt is er stress , doet hij dat niet (en die zijn er ) is het toch ok om hem hengst te laten ( hetzij sterriliseren of gewoon hengst laten).
Als de hengst altijd in een kudde heeft gestaan ,bij z'n merries , die hij heeft mogen dekken, maar je wilt geen veulens meer dan is Sterrilisatie een heel goede oplossing , toch ?
Je moet gewoon de situatie bekijken ,en die is bij iedereen anders , toch ?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:20

Hoi,
ik heb net mijn paarden uit noodzaak in een kudde moeten zetten. daar liepen jonge paarden en drachtige merries in. De jonkies waren zogezegd jaarlingen, waaronder ook hengsten. nu bleek dat ze dit jaar dus 2 werden!! En echt waar, mijn merrie heeft afgezien! Ik vrees er zelfs voor dat ze vol is. Die jonge gasten weten al heel vroeg hoe het werkt hoor.
Langs de ene kant zit je met je merrie: je laat haar terug dekken, waardoor ze niet meer hengstig wordt, maar waardoor de band tss haar huidig veulen (je hengst) en haar verbroken wordt door de komst van het nieuwe veulen. Momenteel is je hengst de enige in de kudde, maar sommige hengsten ( ik veralgemeen niet) kunnen giftig reageren op een veulen. Kan altijd...
Dat een zoon zijn moeder niet dekt, is niet waar. Het is in sommige stamboeken zelfs toegestaan om in eerste lijn te dekken. Heb een hafflingerhengstje geweten van rond 1 jaar die zijn eigen mama gedekt heeft. De eigenaars hadden dit niet verwacht en ze liepen nog gezellig samen...
Wat je ruinen betreft: ook voor hen zijn er gevolgen. Want ergens zijn zij concurrenten, onrechtstreeks. Het is mogelijk (weeral, het KAN maar is MOET niet) dat je hengst zich bedreigd gaat voelen, en zich tegen hen keren eens hij volwassen genoeg is.
Wat je merrie betreft: zij is alleen, dus hij gaat zijn aandacht en hormonen op haar richten, waardoor zij weinig rust gaat kennen. In zijn pubertijd vooral, want dan is het nogal moeilijk voor hem om zich onder controle te houden met al die opspelende hormonen. Dan moet zij al serieus dominant zijn om hem op zijn plaats te houden.
Ik ben een felle voorstander van hengsten, want zij zijn eigenlijk beter van karakter, maar ik heb wel zoiets van: als je niet van plan bent te dekken ermee, laat hem castreren. Is beter voor jou, je kudde en ook voor hem, want hij gaat geen constant gevecht moeten leveren met zichzelf.

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:04

stipje

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 05:19

Ik heb mijn jaarlinghengst vorige week laten ruinen. Hij kan straks lekker in de groep met verschillende leeftijden merries.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:28

meliciana schreef:
Langs de ene kant zit je met je merrie: je laat haar terug dekken, waardoor ze niet meer hengstig wordt, maar waardoor de band tss haar huidig veulen (je hengst) en haar verbroken wordt door de komst van het nieuwe veulen. Momenteel is je hengst de enige in de kudde, maar sommige hengsten ( ik veralgemeen niet) kunnen giftig reageren op een veulen. Kan altijd...

Wat je ruinen betreft: ook voor hen zijn er gevolgen. Want ergens zijn zij concurrenten, onrechtstreeks. Het is mogelijk (weeral, het KAN maar is MOET niet) dat je hengst zich bedreigd gaat voelen, en zich tegen hen keren eens hij volwassen genoeg is.

Wat je merrie betreft: zij is alleen, dus hij gaat zijn aandacht en hormonen op haar richten, waardoor zij weinig rust gaat kennen. In zijn pubertijd vooral, want dan is het nogal moeilijk voor hem om zich onder controle te houden met al die opspelende hormonen. Dan moet zij al serieus dominant zijn om hem op zijn plaats te houden.

Ik ben een felle voorstander van hengsten, want zij zijn eigenlijk beter van karakter, maar ik heb wel zoiets van: als je niet van plan bent te dekken ermee, laat hem castreren. Is beter voor jou, je kudde en ook voor hem, want hij gaat geen constant gevecht moeten leveren met zichzelf.

Dat zijn moeder nu opnieuw gedekt wordt geeft hem een jaar langer de tijd zich te ontwikkelen , ik kan hem dan nog altijd laten castreren.
Natuurlijk ga ik geen risico in als het veulen er is.
Zijn moeder is lief en geduldig met hem , maar maakt hij spatjes krijgt hij een mep van heb ik jouw daar ..... hij luistert vrijwel gelijk en druipt af .
En zo is het ook met de oudste ruin , toen hij geboren was zijn ze vrijwel gelijk samen op de weide gegaan , deze ruin is lief voor de hengst , maar ook deze is zeeeeeer duidelijk , vaak hoeft hij maar te kijken naar de jonge hengst , deze gaat dan al gelijk veulenhappen ( dat doet de 3jarige ruin trouwens ook nog bij de oudste ruin )
De 3 jarige ruin en de hengst zijn aan elkaar gewaagd , ze grazen samen , en halen samen onzin uit , spelen en doezellen samen .
Krijgt deze ruin genoeg van de escapades van de hengst gaat hij hem gewoon uit de weg ( gelukkig is er plaats genoeg).

Dus het komende jaar is zeker wel te overbruggen , al zal ik volgend jaar weer met dezelde vragen en gedachtes zitten .
Toch denk ik dat ik eens naar de hengstenkeurig ga , kijken wat ze van hem vinden ........
is het niets , zijn de ballen er nog snel af gehaald , toch ...

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:18

@wheaty succes met je keuze en bij enige twijfel geen hakkie takkie weg zakkie want dat kun je niet ongedaan maken.
Evt zou je idd zoals de meeste al geroepen hebben wanneer je merrie hengstig is hem even appart van de merrie kunnen houden.
Misschien is nu afspenen ook wel beter hij is al een jaar en word nog steeds door mama groot gebracht waardoor hij wel ontzag heeft voor haar maar hoe langer hij erbij loopt hoe langer hij ook recht op haar denkt te hebben en dat is lastig als hij straks een grotere stoere hengst is en zijn mama weer een veulie heeft. Misschien word hij dan wel vervelend ?

En zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen met sterilisatie en castratie? Bij castratie worden de ballen weggehaald en bij sterrilistatie alleen de zaadstrengen door gesneden? Dan blijven de ballen dus wel aanwezig ??

Misschien beetje dom maar wist dit echt niet !!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:24

Steraliseren zou ik nooit aan beginnen en dat onzin gebeuren dat het ethisch niet verantwoord is, het zou door een man geschreven kunnen zijn. En ja die vergelijking vindt ik goed want als de hond gecastreerd moet worden zit de man al met geknepen handjes over ze lieftallige en niet te vergeten heilige balletjes heen alsof de zijne er afgaan.

Een hengst kan prima in een groep gehouden worden, echter met zijn eigen moeder samen zie je toch niet altijd of het hem niet lukt. Met 9 maanden kan hij al bevruchten, zet ze anders appart de hengst met 1 ruin en de merrie met de andere ruin. Hengsten worden ook vaak in de opfok gehouden, dus waarom zou dit niet meer kunnen als ze 3 zijn? Een vriendin van mij heeft ook een hengst van nu 3 jaar, deze heeft altijd met andere paarden gestaan en staat nu samen met een andere hengst die nog nooit in z'n leven met andere paarden heeft gestaan en ze zijn me toch een potje staatsgevaarlijk!!! Als je spelen, nieuwsgierigheid, respect voor het schrikdraad onder gevaarlijk verstaat dan!!!! Het kan prima, maar het is juist de mens die eens iets meer moeite en tijd erin moet steken en is over de drempel heen moet stappen dat hengten niet samen kunnen. Tuurlijk er zijn altijd uitzonderingen, maar moeten we onze iedeeen aan hun opleggen omdat ze vooral geen krasje of wondje op mogen lopen? Het zijn paarden en als je geen wondjes wilt moet een porseleinen paard houden en in de kast achter slot en grendel zetten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:28

@Sjelle: Bij steraliseren blijven de ballen idd zitten en door het verwijderen van de zaadstreng is de hengst niet meer vruchtbaar maar kan nog steeds een harde krijgen, en blijft dus hetzelfde gedrag vertonen als een hengst.

@wheaty: Ik zou, als de tijd daar is, gaan voor een staande castratie.
1. Het is goedkoper;
2. Minder bacterien;
3. Geen gevaarlijke narcose;
4. Hij ligt niet lange tijd op zijn rug;
5. Hij herstelt vaak veel sneller.

Sucses.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:41

@ Daffie bedankt voor je uitleg.
Dan heb ik nog een vraagje voor jullie, mijn ruin is toen ik hem kocht direct gecastreerd door een castreur (staande castratie) van de vorige eigenaar.
Ik heb hem daarna na 3 weken opgehaald.
Hij is nu bijna 8 maand ruin maar dekt, heeft een stijve en roept om de hengstige merries als ze hengstig zijn. Als ik dan met hem bezig ga kwa lopen of rijden heeft hij alleen maar oog voor de dames en hinnekt en showt erop los.
Nu heeft hij gisteren mijn 2 jarige haf merrie gedekt ( de hele dag) waardoor hij nu binnen blijft heb geen zin in beschadiging. ( heeft ze al licht aan der doos) Want hij gaat er ook echt in! daar ben ik niet blij mee.

Nu spiekte ik gisteren even tussen zijn benen en zag dat zijn 'zak' samengeknepen was.
Dus ik heb gevoeld en ik voelde vanuit zijn buik zeg maar een harde bobbel richting zijn lege zak.....zijn dit de overgebleven zaadstrengen? verder heb ik geen bal kunnen vinden maar omdat hij zo heftig is op de hengstige merries was ik even aan het twijfelen.
Ander stalgenootje heeft ook even gevoeld en bij haar ruin ook en die heeft die bobbel dus niet!
Wat kan het zijn? iemand idee? Anders bel ik zowieso even de da als dit te lang blijft.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:43

:o hoop dat mijn vraag beetje duidelijk is----- zie nu dat mijn vraag hier eigenlijk niet hoort dus heb hem ook elders gesteld.
Sorry

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:45

Is jouw paard geen klophengst? Het kan zijn dat er 1 is blijven zitten en dan is hij ook nog vruchtbaar. Mijn ruin heeft dat spring gedrag ook een tijdje gehad, maar alleen als de merrie hengstig is. Overigens komt hij er niet in. Als dat dus het geval is zal hij weer onder het mes moeten, vraag het even aan de dieren/veearts.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:15

daffie1986 schreef:
Is jouw paard geen klophengst? Het kan zijn dat er 1 is blijven zitten en dan is hij ook nog vruchtbaar. Mijn ruin heeft dat spring gedrag ook een tijdje gehad, maar alleen als de merrie hengstig is. Overigens komt hij er niet in. Als dat dus het geval is zal hij weer onder het mes moeten, vraag het even aan de dieren/veearts.

Ik durf het niet te zeggen was er zelf niet bij en hij is gewoon bij een castreur geweest.... ik heb hem na 3 weken opgehaald als zijnde ruin dus had dit gedrag niet meer veracht eigenlijk. Ik kan ook echt nergens op internet of elders vinden wat het kan zijn wat ik gevoeld hebt.
Het schijnt dat de zaadlijders terug de buikholte in gaan na castratie dus denk niet dat dat het is.
Misschien dan toch een bal? Ik ga de dierenarts bellen in ieder geval.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:17

Lekker laten castreren, vergeet niet dat als hij moeders dekt je verder van huis bent.
Ik heb mijn shet ook laten castreren met 11 maanden omdat hij mijn merrie als klimrek zag.
Als de hele handel is ingedaald kun je dit gewoon laten doen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:13

Sjelle schreef:
@ Daffie bedankt voor je uitleg.
Dan heb ik nog een vraagje voor jullie, mijn ruin is toen ik hem kocht direct gecastreerd door een castreur (staande castratie) van de vorige eigenaar.
Ik heb hem daarna na 3 weken opgehaald.
Hij is nu bijna 8 maand ruin maar dekt, heeft een stijve en roept om de hengstige merries als ze hengstig zijn. Als ik dan met hem bezig ga kwa lopen of rijden heeft hij alleen maar oog voor de dames en hinnekt en showt erop los.
Nu heeft hij gisteren mijn 2 jarige haf merrie gedekt ( de hele dag) waardoor hij nu binnen blijft heb geen zin in beschadiging. ( heeft ze al licht aan der doos) Want hij gaat er ook echt in! daar ben ik niet blij mee.

Nu spiekte ik gisteren even tussen zijn benen en zag dat zijn 'zak' samengeknepen was.
Dus ik heb gevoeld en ik voelde vanuit zijn buik zeg maar een harde bobbel richting zijn lege zak.....zijn dit de overgebleven zaadstrengen? verder heb ik geen bal kunnen vinden maar omdat hij zo heftig is op de hengstige merries was ik even aan het twijfelen.
Ander stalgenootje heeft ook even gevoeld en bij haar ruin ook en die heeft die bobbel dus niet!
Wat kan het zijn? iemand idee? Anders bel ik zowieso even de da als dit te lang blijft.

hoe oud was je paard dattie gecastreerd werd? veel ruinen hebben nog wel last van hengsten gedrag hoor, had er op mn vorrige stal 1 die was vrij laat gecastreerd en die zat elke week wel op een hengstige merrie, was er niet weg te slaan.
maarover dat zak probleem, tsjah geen ervaring mee dan zou ik toch even de DA over opbellen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:04

hij was 2,5 jaar hij is in september 2008 geholpen.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:25

Mijn oudste ruin was bijna 3 toen hij gecastreed werd , het heeft zeker nog een jaar geduurt voordat hij "rustig" werd , heeft zelfs een keer een merrie willen dekken tijdens een buitenrit ( ik zat er nog op ).
en soms ,
soms denk ik dat er iets van weefsel is blijven zitten , hij gedraagd zich nog wel in bepaalde situaties als een hengst , mensen vragen me dan ook of hij nog hengst is ( vooral het schreeuwen , jeeminee)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:32

De Hengst gaat difinitief nog een jaar langer hengst blijven.
We zijn dinsdag met z'n moeder bij de va geweest om haar de checken vanwege de dekking .
De eerstvolgende hengstigheid gaat ze gedekt worden.
Volgend jaar zien we dan wel weer verder .

Dank jullie wel allemaal , voor alle tips en raad .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:56

Dat kan natuurlijk ook, succes.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:11

Mijn bijna jaarling is 2 weken geleden gecastereerd en toen was hij 11 maanden..het kan dus wel!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:57

Mensen, ik wilde jullie alleen even bericht geven dat de hengst en de merrie nu een aantal weken samen staan en het gaat prima. Als ze hengstig is dekt hij haar af en toe, maar dat gaat heel ontspannen; even snuffelen, een keer piepen, de merrie gaat ervoor staan, hij springt erop, en binnen een minuut is hij er al weer af. Allemaal geen enkel probleem hoor. En omdat de dekking maar zo kort duurt denk ik niet dat het een probleem is voor de merrie. Beter een paar keer per dag een minuutje een hengst erop dat 1 x per dag een aantal uur een mens op de rug, dat geeft waarschijnlijk veel meer schade.

Citaat:
idd basje98 wat wil je nou met je ethisch verantwoordelijkheid heen? jij vind het ethisch verantwoord als je paard achterop een merrie springt terwijl je dacht even een buitenrit te maken? jij vind het verantwoord dat beest helemaal door te laten draaien en door hekken heen te denderen om maar bij een merrie te komen?

denk es in als mannen zich net zouden gedragen als hengsten zouden we ze dan echt niet castreren? stel je voor lopen al die mannen met die piemels op hun knieen maar aan de vrouwen te snuffen breken in een huis in om er maar eentje te kunnen dekken vechten constant met andere mannen om de vrouwen die er toevallig aanwezig zijn en als ze er eentje hebben gehad gaan ze weer naar de volgende...

ik vind het niet echt ethisch verantwoord om een paard rond te laat te lopen die onnodig hengst is... heb je jezelf nooit eens afgevraagt of jij niet toevallig een makkelijke hengst hebt? en heb je je wel es afgevraagt hoe goed het voor de rug van de merries is als er constant een hengst boven op kruipt? heeeel ethisch verantwoord allemaal

Dat ik een makkelijke hengst heb zegt iedereen, maar ik denk dat een willekeurige hengst dat was geweest :D Het ligt er gewoon aan hoe je ermee omgaat, daar zit het hele punt. Het beest draait in zijn geheel niet door - hij is nog nooit door een hek gegaan en nu hij een merrie bij zich in de wei heeft zal daar al helemaal geen reden meer toe zijn. Als een hengst de hele dag de mogelijkheid heeft om te dekken, denk je dan echt dat hij nog op andere gaat springen? Juist minder, omdat ze gewoon in totaal veel rustoger worden. Mijn hengst wilde nog wel eens naar mensen "happen", niet boos bedoeld, maar gewoon omdat hij alleen niet gelukkig was. Nu hij samen met de merrie staat is het plotseling over. Gek he? Als je nu bij hem in de wei staat zou je bijna denken dat het een ruin is - hij is weer gewoon PAARD, sinds zijn leefonmgeving een tikje natuurlijker is geworden. Als de merrie hem niet hoeft, dan schopt ze hem ook aan de kant, het heeft twee dagen geduurd, maar toen begreep hij dat ook en laat hij haar met rust. O ja, ze staan ook samen zelf te kriebelen, de merrie gaat onder de straat van de hengst staan als er veel vliegen zijn, ze proppen zich samen in en schuilstal van 3x3 meter als ze teveel last van de mugjes hebben in de avond..... klinkt helemaal niet zo gek denk ik.

Citaat:
a-sociaal in de zin van aandacht trekken , nieuwsgierig zijn en over mensen heen lopen , tussen de meisjes en de andere paarden in gaan staan omdat hij vind dat hij nu wel eens even aan de beurt is met kriebelen

Dit is dus geen asociaal gedrag, dit is heel normaal paardengedrag. Trekken omdat hij nieuwsgierig is? Nieuwsierigheid is voor een paard erg belangrijk, hiervan leren ze ontzettend veel, en al helemaal op de leeftijd van 1 jaar. Ze zijn dan bezig de werled te ontdekken, en dat heeft niks met asociaal gedrag te maken. Veel gedrag van jonge hengsten is speelgedrag, als ze bv op een ander paard springen is dat niet direct om ze te dekken, zelfs jonge merries vertonen dit gedrag!

Citaat:
Steraliseren zou ik nooit aan beginnen en dat onzin gebeuren dat het ethisch niet verantwoord is, het zou door een man geschreven kunnen zijn

Ben wel een vrouw hoor.

Citaat:
@wheaty: Ik zou, als de tijd daar is, gaan voor een staande castratie.
1. Het is goedkoper;
2. Minder bacterien;
3. Geen gevaarlijke narcose;
4. Hij ligt niet lange tijd op zijn rug;
5. Hij herstelt vaak veel sneller.

1. Het ligt aan de leeftijd van de hengst of het goedkoper is of niet, bij mijn hengst was het net zo duur geweest. 600 Euro vindt ik ook niet veel. maargoed
2. Er zijn ook niet meer bacterien, dat is juist bij castratie zo, streilisatie is een operatie in een sterile omgeving, castratie gebeurt op de gekste plekken.
3. Dat ligt dus aan de leeftijd van het paard, een oudere hengst moet ok voor castratie onder narcose. En tegenwoordig is een narcose ook niet meer zo gevaarlijk, dus ook daar is geen probleem. Hoewel ik wel moet toegeven dat ik dit het spannends van allemaal vond, vooral het wakker worden vond ik eng, maar ook dat is goed verlopen. Mijn hengst is een 'vechter' zoals sommigen dat noemen (zou ikz elf niet kiezen), en stond erg vroeg op, is daardoor met zijn hoofd langs de rubber muur geschaafd maar er is niets ergs gebeurd. tegenwoordig zijn er ook speciale dingen waar ze in kunnen hangen bij het wakker worden zodat ze niet om kunnen vallen.
4. Sterilisatie duurt ook niet lang, dus hij ligt ook niet lang op zijn rug
5. Van castratie herstellen ze juist langzamer, er is een grote wond die moet genezen, mijn hengst was na sterilisatie na een dag alweer de oude (en kon ik 20 km aan de hand weer naar huis lopen aangezien Mr. niet graag met de trailer gaat).

Mvgr

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:30

Als je hem in deze groep wilt houden zou ik hem laten ruinen. Na de ingreep kan hij gewoon weer terug in de groep. Wel dagelijks de nodige zorg aan hem (afspuiten) geven. Ben je in ieder geval eventuele dekkingen voor.