De strijd tegen het JKK (JacobsKruisKruid)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:17

Ik lees even mee! :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:29

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:57

Ik raad iedereen aan bovenstaand stuk eens goed te lezen.
Das nou nml. eindelijk eens een informatief stuk waar men wat aan heeft !
Goede duidelijke info over manieren van bestrijden en de evt. risico's van diezelfde manieren , want lang niet alle manieren van bestrijden zijn slim om toe te passen.
De planten er met de hand of ander "mooi", "handig" of "goed werkend" hulpmiddel uit-trekken bijv. levert je een dikke kans op nog meer plantjes op ipv. van dat je er vanaf komt.
Op die link vind je ook oplossingen die bruikbaar zijn zodat je niet elk jaar meer Jakobskruiskruid in je wei krijgt.

Karolien_

Re: De strijd tegen het JKK (JacobsKruisKruid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:30

Omdat het door mij gestarte topic is gesloten stel ik hier mijn vraag maar.
Heeft iemand van jullie ooit geprobeerd wat er gebeurt als je de rosetten van Jacobs Kruiskruid met een onkruidverbrander te lijf gaat?

Dit is de theorie:
Onkruidbranders

Onkruid op het terras? Weg ermee!
Onkruid verhitten, professionele tuinlieden doen het al jaren. Het is gemakkelijk, milieuvriendelijk en effectief. Door verhitting van de planten, dus niet het verbranden ervan, zet het vocht in de cellen uit, waardoor ze springen. Vervolgens drogen de planten uit en na 2 tot 3 dagen kan het onkruid worden opgeveegd. Dus geen chemische middelen, maar een milieuvriendelijke oplossing voor het onkruidprobleem.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:47

Daar zijn wel proeven mee gedaan door o.a. Harper en Wood. Het probleem is daarmee dat je nieuwe open plekken creeert omdat je ook de concurrerende planten en grassen mee brandt, je creert dan echt een bodemverstoring. Op een terras is natuurlijk anders, de plantjes staan niet in het gras. Als je ook het gras verbrandt heb je kans dat de zaden in uit de ondergrondse zaadbank voldoende licht krijgen om te kunnen kiemen. De kunst is om voor een zo dicht mogelijke zode te zorgen, valt niet mee natuurlijk in een paardenwei. Maar het is wel mogelijk door tijdig te roteren en de grasmat te laten herstellen.
Een handige is in ieder geval waar je de planten verwijderd hebt te mulchen, zo voorkom je in ieder geval licht dat de zaden nodig hebben om te kiemen. Als je planten uit wilt steken ( ook niet zonder risico is dat) probeer dat dan te doen als de grond wat vochtig is, dan heb je een wat grotere kans dat er geen wortels afbreken waar weer nieuwe plantjes uit kunnen groeien. Het is nu trouwens een goede tijd omdat rozetten nog niet zo diep geworteld zijn als volwassen planten.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:59

Dank je Esther, voor de uitleg.

Je presenteert wel meteen weer een dilemma. Het is in het belang van de paarden om zo veel mogelijk buiten te staan. Als ik onze paarden dag en nacht buiten wil laten staan zonder dat ze de wei vernielen zou ik echter veel meer grond moeten hebben. Dat is voor mij financieel en praktisch gezien niet haalbaar. De keuze is voor mij dan al snel gemaakt. De paarden gaan toch zo veel mogelijk naar buiten en ik probeer het JKK zo veel mogelijk te bestrijden.

Overigens vraag ik me af of roteren voor mij een oplossing is. Al mijn weiden zijn dagelijks in gebruik. Ik zou alleen kunnen roteren door de weiden te splitsen. Ik weet niet of ze daarna nog groot genoeg zijn om te zorgen dat ze niet onherstelbaar vernield worden voordat het andere gedeelte hersteld is.

Ik kan alleen mijn paarden lief aankijken en zeggen dat ze voorzichtig moeten lopen :+ .

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:15

@Karolien dat is zeker vaak een dilemma. Hoeveel paarden en hoeveel grond heb je en heb je heel erg veel last van JKK in de wei? In het artikeltje waar ik eerder naar verwees in deze discussie staan wel wat praktische tips ook geschikt voor de kleinere weides. Maar ja hangt natuurlijk ook weer van de definitie klein af; -) Op mijn website staat een artikeltje over een roteringsysteem in de praktijk bij de downloads, misschien kun je er wat mee.
Als je nu veel JKK hebt zou je pleksgewijs kunnen spuiten met een selectieve herbicide. Die laat het gras wel staan. Bij grote planten lukt dat vaak niet, maar bij rozetten wel. Wel doen als het goed groiezaam weer is zodat die plantjes die herbiciden ook op kunnen nemen tot in de wortels door het groeien wat ze doen. Misschien een idee om stuk voor stuk de wei zo te behandelen in vakken zeg maar en stokjes neer te zetten waar je hebt behandeld zodat er niet onverhoopt de uiteindelijk dode plantjes achterblijven. Na een dag of 14 ziijn ze normaliter wel echt dood inclusief de wortels.