Leefomstandigheden verbeterd na campagne dierenbescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Leefomstandigheden verbeterd na campagne dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:31

Mijn dier staat al 2,5 jaar in een gemengde groep, 's winters overdag buiten, en zomers dag en nacht. Dus nee, ik heb niets aan haar situatie veranderd.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:33

precies :j

koop dan nog een shetje of liever helemaal geen..

misschien durven mensen die hun paard WEL 23 uur op stal hebben staan ook niet te reageren in dit soort topics ... :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:35

Ik ben er van overtuigt dat je helemaal geen paard zou moeten kopen als je niet weet dat een dier heel, heel veel beweging nodig heeft en in een kudde hoort te staan, dat ruwvoer belangrijker is dan krachtvoer, dat het normaal is als het ene paard eens uithaalt naar het andere enz enz enz...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:36

mvs schreef:
misschien durven mensen die hun paard WEL 23 uur op stal hebben staan ook niet te reageren in dit soort topics ... :o

ik denk dat er op bokt nog maar weinig rondlopen die op zo'n stal staan, of in elk geval houden ze hun mond erover, want de opinie op bokt is toch wel dat dát echt niet kan en daarmee is bokt z'n tijd al ver vooruit en ruimdenkender dan menig andere groep paardenmensen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:41

das waar,

toch kan ik ook wel een aantal mensen op bokt opzoeken die nog wel hun paard alleen in de 'molen' zetten.... helaas

ook wel een factor die meespleet is dat er nu steeds meer belangstelling komt voor het hele paard natuurlijk gebeuren :) zo komen op mijn manege de paarden nu gewoon elke dag met de kudde buiten (ook swinters) en zijn ook veel net startende ruiters erg geinterreseerd in de 'paardentaal' en proberen ze verder te kijken dan hun neus lang is..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:54

Tja paardentaal is maar een hele kleine factor. Huisvesting is 99%, voeding, verzorging en omgang bij elkaar maar 1%.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 05:33

@manueeltje82
Super dat je je paard hebt verhuisd n.a.v. de campagne van de DB. Top. Veel plezier met je paard.
En je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, met paarden leer je je hele leven. Dat maakt het zo boeiend.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 06:28

@ TS goed dat je je paard hebt verhuisd!
Ik kan me voorstellen dat wanneer je nog maar net een eigen paard hebt, en dan ook nog een manegepaard en je ook alleen maar manege-voorbeelden hebt gezien; je niet meteen denkt aan meer weidegang enz.
Goed dat je toch binnen vlotte tijd deze verbetering hebt gedaan!

Ik denk dat de campagne best nuttig kan zijn.
Mensen die al jaren paarden houden op deze manier zullen niet hun ogen openen door een simpel spotje. Maar mensen zoals TS, die nog maar net komen kijken, of ouders die een eerste pony kopen voor hun dochter en die gewoon bij de ponyclub op de stalling zetten; dat zijn de mensen die je kunt bereiken met zo'n spotje. En inderdaad; ieder "gered" paard is er weer 1 :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:40

Arabesk schreef:
mvs schreef:

ik denk dat er op bokt nog maar weinig rondlopen die op zo'n stal staan, of in elk geval houden ze hun mond erover, want de opinie op bokt is toch wel dat dát echt niet kan en daarmee is bokt z'n tijd al ver vooruit en ruimdenkender dan menig andere groep paardenmensen.

Volgensmij zijn er wel een heleboel die zo hun paard houden.
Maar die zeggen niets. Half randstad zit zo betreffende staling. Maar ik woon in het zuiden en beetje leuke pensionstal is tegenwoordig ook zo. Lijkt mij stug dat dat er dan niemand van die mensen op bokt zitten.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:57

precies :j hier rondom amsterdam stikt het van stallen die de paarden niet op de wei zetten.. sportpaarden zouden blessures op kunnen lopen als ze de wei op gaan is dan het excuus... daarom ook zeker goed dat Anky bij de campagne betrokken is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:20

dat is een superstrategische zet van ze :j

Gelukkig is de randstad niet groot. Klanten van ons die in Amsterdam wonen hebben hun paard in Bergen gestald. Drie kwartiertjes rijden, maar het paardje staat wel superfijn nu.

Ze gaan liever drie keer per week langs bij een goede huisvesting dan dagelijks bij een gevangenis.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:27

jah das waar.. maar ik met mijn fietsje ben toch wat beperkter :P gelukkig komen er hier wel steeds meer optie's om je paard toch zomers dag en nacht buiten te hebben en swinters ook gewoon lekker op het land :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:39

mvs schreef:
precies :j hier rondom amsterdam stikt het van stallen die de paarden niet op de wei zetten.. sportpaarden zouden blessures op kunnen lopen als ze de wei op gaan is dan het excuus... daarom ook zeker goed dat Anky bij de campagne betrokken is

Mijn paard staat bij een training en handelsstal, waar ze nu dus ook pensionpaarden hebben. De pensionpaarden worden gelukkig zo veel mogelijk naar buiten gedaan, zo'n 6 uur p dag. Maar de eigen paarden , paarden in training , fokmerries en hengsten komen zo goed als niet buiten. Ook soms met als excuus blessures, maar de blessures door de stal(hoofdwonden) de witte drukplekken van zadels, beenbeschermers ed, om nog maar te zwijgen van paarden die stijgeren en bokken als hobbelpaarden in hun stal, worden niet gezien.En dan lachend praten over mensen met paarden en paardemensen(waar ze zichzelf duidelijk toe rekenen)misselijk word ik ervan. Ik denk dat de campagne voor deze mensen nog wel fanatieker mag, die zien het echt niet! Die hebben een bord voor hun kop, zeg maar gerust een stalen plaat.
Nadeel is voor ons pensionklanten dat je er bovenop moet blijven zitten met de weidegang, ze denken dat een druppel water een paard doet smelten.
triest, triest diep triest |( |( |( |( |( |( |(

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:42

Dat is inderdaad nog het ergste, ze vinden zich nog paardenmens ook nog. Want ze zijn zo geweldig kundig. En het kan echt niet anders hoor, met hun paarden met pit.
Als je dan verteld dat het op andere plaatsen in nederland wel anders kan, ook met sportpaarden met pit, dan kan dat niet, lieg je.
Echt erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:44

manueeltje82 schreef:
Een aantal weken geleden is de dierenbescherming met een nieuwe campagne gestart om paardenhouders bewuster te maken van o.a. het belang van sociaal contact en beweging. Wie is er zich na aanleiding van deze campagne nog meer bewust geworden dat de leefomstandigheden van je paard niet aan deze norm voldeden en heeft daar wat aan gedaan?

Ikzelf heb mijn paard verplaatst van een manege waar mijn paard 23 uur per dag op stal stond naar een stal waar hij overdag buiten staat in een ruinenkudde. In eerste instantie heb ik nog een poging gedaan om meer aan de norm van 4 uur per dag beweging op de manege te voldoen maar dat leidde zeer snel tot ruzie met de manege eigenaar. Nu mijn paard ergens anders staat merk ik pas wat een verschil het maakt voor een paard. De mijne bloeit echt op onder de nieuwe omstandigheden.

Het doet echt heel erg veel goed voor een paard. MIjn paard stond ook in een kudde, gemengd, helaas maar een uur of 3 per dag en dat was waarschijnlijk ook de reden dat het niet zo ging. Veel amok in de kudde en mijn paard verpieterde helemaal, hij was het banketstaaf. Nu staat hij thuis met een maatje, hele dagen buiten, wel snachts op stal, maar hij is zo opgeknapt. HIj ligt buiten samen te slapen, blijft liggen als je er naast komt staan, is vrolijk, speelt heel veel. Zijn humeur is zo opgeknapt, maar ook zijn lijf is beter geworden.

Waarschijnlijk als die stal de merries en ruinen apart had gehouden, zoals ik had gevraagd, was het met mijn paard niet zo gegaan.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:45

inderdaad echt vreselijk.. ik denk dat de dierenbescherming hier ook meer informatie over zou moeten hebben, want ook dat is echt dierenmishandeling.. ook is het zo'n zonde van die paarden, ze staan maar in hun stal zonder enig nut :( ik ken zat mensen die dolgraag er mee aan de slag zouden willen gaan ( waaronder ikzelf) mensen vinden het inderdaad normaal dat een paard een paar weken op stal staat ik heb ook op een stal gewerkt waar een paard maar op stal stond en heb ook gevraagd of ik hem niet in de paddock mocht zetten.. kreeg ik als anwoord" ohh maar das normaal hier, hij gaat binnekort wel weer naar huis' ja.. 4 weken later

en met die sportpaarden heb je ook nog dat (ik noem maar een naam) Pietje 6 kilobix krijgt per dag en pietje is zo wild.. hoe zou dat nou komen?? hij gaat toch ook nog in de stapmolen..

mensen hebben inderdaad echt een stalenplaat voor hun kop ;(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:50

Wat ik graag zou willen weten over deze paarden is hoe ze reageren op een open wedstrijd terrein? Dat geeft toch problemen, naar mijn idee?
Ze durven buiten de stal, in de binnenbak, mijn paard niet eens te laten neuzen met haar buurpaard, want dat is een ander paard???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:53

Dat soort mutsen zijn erg irritant, blij dat ik daar van af ben. Mijn buufje heeft een pracht sportpaard, staat lekker buiten en ook op de wei elke dag... :Y)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:55

En inderdaad er gaat een hoop voer in.
Ze lopen ook allemaal met een bit als ze er rondjes mee lopen door de bak, want ook los mogen ze niet, om een flinke snok te krijgen als ze even willen bewegen, of er gaat een touw door de mond als ze met een halster lopen.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:25

Toen mijn paard nog manegepaard was ergerde hij zich aan alles en iedereen. Hij sprong tegen de tralies op als bepaalde mensen ervoor stonden. Hij heeft ook een hoop manegeklanten zijn stal uit gejaagd met bijten, dreigen en stijgeren. Verder heeft hij singeldwang en is hij luchtzuiger.
Hij was al veel meer tot rust gekomen toen hij van mij werd en alleen ik en mijn bijrijder nog met hem bezig waren. Maar het verschil dat ik nu merk in zijn gedrag is enorm. In eerste instantie had ik al geregeld dat hij terug zou gaan naar de manege aangezien er een nieuwe uitbater kwam die de paarden dagelijks op de paddock zou zetten. Zo zou hij dan wel aan 4 uur beweging per dag komen. Maar door de enorme verbetering in mijn paard besefte ik na een week al dat dat niet meer genoeg was. Hij is nu echt ontspannen en vrolijker. Hij was erg zuur en dat merk ik meestal alleen nog op stal aangezien 2,5 jaar lang mensen alleen maar in zijn stal waren voor vervelende dingen zoals zadelen. Hij vertrouwt mij veel meer en rijden gaat ook veel beter. Hij loopt nu lekker neerwaarts ipv met zijn hoofd in de lucht. Ik kan ook meteen aan hem merken als iemand van de manege op zijn nieuwe stal is zonder dat ik diegene gezien of gehoort heb. Dan verandert hij meteen en gaan de oren de nek in. Jammer want had best nog wel eens een keer op de manege aan een wedstrijd willen deelnemen maar zelfs dat kan ik hem niet meer aandoen.....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:40

Ik kan het me ook niet voorstellen dat zulke paarden geboren worden, die worden naar mijn idee toch merendeel gemaakt door de omstandigheden. Het ligt niet in de aard van een paard om vals ed te zijn. Ze hebben als soort veel te veel belang bij een kudde dan moet je wel sociaal zijn. En hoe meer ze op een natuurlijke manier gehouden worden, hoe socialer ze zijn ook voor ons.
Manueeltje; wat een heerlijke positieve verandering voor jou en je paard.