Gebruiken jullie lauw of koud water om je paardje te wassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:25

Staart en voeten gewoon met koud water als het buiten minimaal 10 graden is. Lijf met koud water bij minimaal 20+.

vorige week was het hier 22 graden en toen heb ik in de zon uit de wind m`n pony ook gewassen. lauw water schrobben, koud water afspoelen. en dan Lekker met een paar handoeken wrijven en dekentje erop. Was in 5 min. droog en ze gaf niet de indruk dat ze het erg vond.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:28

louiisie schreef:
lauw water, ook in de zomer.
want ik denk niet dat ik het zelf prettig zou vinden om onder een koude douche te gaan, dus daarom mijn paardjes ook niet..

Ik vind die ijskoude slang in de zomer zalig hoor! Ik was m`n paard dan in bikini en ben zelf minstens zo nat. Het is denk ik heel erg paard gebonden. Fjord bij ons moet niets van koud hebben, pony kan echt genieten van koude douche.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:30

Rianne schreef:
Mijn paard staat zijn spieren helemaal aan te spannen als ik hem met koud water afspuit, als je met koud water afspuit over zijn lichaam remt dit de aanmaak van eiwitten af, die juist zorgen voor het herstel van de spieren na het werken.

Ik denk trouwens ook niet dat je de paarden in het wild kan vergelijken met de huis-tuin en keuken paarden van tegenwoordig...

Ook goed paarden die buiten staan zonder deken en hebben gerend. Ja die van mij trekt ook samen, maar het is ook een stukje gewenning 2 tellen later is het namelijk over. Heb he toverigens nog maar 1 keer hoeven doen

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:38

daffie1986 schreef:
Ook goed paarden die buiten staan zonder deken en hebben gerend. Ja die van mij trekt ook samen, maar het is ook een stukje gewenning 2 tellen later is het namelijk over. Heb he toverigens nog maar 1 keer hoeven doen

Dan is dat het verschil tussen ons, ik wil mijn paard niet zien samentrekken van de kou die op de spieren komt.

Anoniem

Re: Gebruiken jullie lauw of koud water om je paardje te wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:00

Joh, dat is puur de reactie van de huid die samentrekt, en niet van de spieren. Je kan je paard ook téveel ver"poppen"....
Het samentrekken wat je ziet is niet anders dan wat je ziet als je zelf even aan het eind van een douchebeurt een koude straal over je lijf jaagt, ook voor een mens verre van ongezond.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:06

En ik spring na de sauna van 80/90 graden ook gewoon het koud dompelbad van rond de 12 graden...en daar heb ik nooit iets van gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:12

Precies, wij krijgen er ook niks van en rillen ook even..... een paard net zo, bovendien, een halve dag in de regen staan is onaangenamer dan even een douchebeurt met een koude straal, je hebt ook nog een handvol stro bij de hand en een zweetmes, neem ik aan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:56

Staart en benen doe ik in de winter ook met koud.

Hele lijf met lauw/warm.
En in de zomer gewoon met koud.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:02

altijd met koud water, ook in de winter als haar billen,achterbenen en staart vies zijn gaat gewoon de slang erop :+
ze is het gewend :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 01:04

Lekker met warm water. :j

Tuurlijk, ze kunnen best tegen koud water. Kan ik ook wel. Maar lekker is het niet.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 01:46

wij hebben ook alleen koud water hier.
Staart en benen was ik altijd met koud water maar voor hem volledig te wassen neem ik gewoon de waterkoker om het water al zo op te warmen.
Alleen in de zomer was ik hem volledig met koud water.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:05

_Sigrid_ schreef:
En ik spring na de sauna van 80/90 graden ook gewoon het koud dompelbad van rond de 12 graden...en daar heb ik nooit iets van gekregen.

Totdat het wel een keer fout gaat.. ik voorkom liever dan genezen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:25

Is mijn paard dan zo raar dat ze koud water wel lekker vind? (nouja in de winter wsl niet, maar dan was ik haar ook niet)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:30

Nee hoor, mijn paard vind koud water zomer's soms ook lekker, als het heel benauwd buiten is. :j

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:33

Skygirl schreef:
Is mijn paard dan zo raar dat ze koud water wel lekker vind? (nouja in de winter wsl niet, maar dan was ik haar ook niet)

Nee hoor dat is het niet, net zoals elk mens, is elk paard ook anders, en heeft iedereen een andere gevoelstemperatuur.

SarahSterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:44

Ik wil mijn leasepony vandaag ook gaan wassen, het wordt 24 graden en er is alleen koud water.
Maar iedereen hier zegt wat anders...
Is het nou verstandig om te doen of toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:11

Ja hoor, gewoon doen, SarahSterre.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:12

Ze worden er niet slechter van hoor Sarah. :) Mijn paard vind het alleen niet zo lekker. :D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:12

Wij hebben alleen koud water uit de slang,dus als ik ze was,dan met koud water

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:05

Rianne schreef:
_Sigrid_ schreef:

Totdat het wel een keer fout gaat.. ik voorkom liever dan genezen.

Vast nooit naar de sauna geweest dan?
In Finland, Rusland en IJsland is dit een deel van hun cultuur. Het wordt juist als zeer gezond beschouwd. Enkel mensen met hartproblemen en zwangere vrouwen mogen dit niet doen. Als je gezond bent is er geen enkel probleem.
Dus ik denk dat je een gezond paard ook prima onder een koude kraan kan zetten. Zij hebben nog een veel mooier systeem om op temperatuur te blijven dan wij.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:12

Denk niet dat het warme water alleen voor ons comfort is. Beiden paarden van mij vinden koud water helemaal niks, mijn merrie die al wat ouder is laat zich wel afspuiten met koud water maar absoluut niet van harte maar meer omdat ze anders weten dat ze op haar kop krijgt, ze staat wel te draaien. Warm water blijft ze braaf staan, half slapend. Mijn ruin ( sinds 2 weken ) van 20 maanden blijft echt niet staan met koud water, lees hij steigert en springt zelfs tegen de muur aan, warm water heeft hij echter nooit een probleem gevonden, als veulen zijnde spoot ik hem de benen altijd af als hij in de modder had gestaan. Helaas voor hen op mijn huidige stal hebben ze alleen maar koud water om af te spuiten, dus dat wordt nog een hele klus om die kleine te leren ook met koud water af te spuiten, vooral omdat hij heel veel wit heeft :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:16

met koud water, als ze er aan moeten wennen doe ik het wel met lauw water maar anders gewoon met koud water. in de zomer gooi ik er na het rijden een paar emmers water over heen, vind ze heerlijk en het brengt de temperatuur goed omlaag met heel warm weer.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:40

Ik groom ook sinds kort bij een stalgenootje die endurance wedstrijden rijdt. En daar worden de paarden trouwens altijd gekoeld met flessen koud water! Zo raken ze snel hun warmte kwijt en gaat de hartslag weer naar beneden en kunnen ze weer fris verder. Het is hier dus zelfs noodzakelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:43

bij de praktijkschool in Oenkerk gooien ze er ook emmers water over heen als ze met warm weer gereden hebben, soms is de temperatuur van de paarden te hoog en dan moet je er idd koud water over heen gooien om die temperatuur weer naar beneden te krijgen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:26

Nu spuit ik haar hoefjes elke dag af, omdat die bij haar erg droog zijn en het vet er beter intrekt als de hoef nat is..
Ze heeft nu aan haar achterbeen ook weer een wondje,dus dat moet ik zoiezo nog elke dag afspoelen en ontsmetten..
Heb enkel koud water..Haar staart was ik als het een klein beetje beter weer is, en haar hele lichaam doe ik pas in hartje zomer...