Welke rassen kunnen ZEKER heel het jaar op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kb1993

Re: Welke rassen kunnen ZEKER heel het jaar op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:22

trekpaaden kunnen ook goed 24/7 op wei staan

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:31

Elk paard kan 24/7 buiten staan, zolang er maar beschutting is.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:25

Uiteraard kan elk paard op de wei, mits deze dit gewend is vanaf zijn eerste levensjaren en zo niet, dan rustig aan laten wennen aan de koudere temperaturen. Ik zou mijn paard dan ook liever niet per direct de wei op gooien en zo laten staan.. gewoon rustig aan, en daar kan dus een winterseizoen overheen gaan. Zou dus vooral gaan kijken naar wat voor paard je wilt hebben, en daar dan gewoon óf een aantal eisen bij stellen ( gewend om buiten te staan met koudere temperaturen ), óf je eisen verminderen en dus er vanuit gaan dat je nieuwe aanwinst het eerste jaar nog flink zal moeten wennen aan de kou.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:31

Ik heb dan wel een fjord (die nu ook 24/7 buitenstaat) maar die stond tot 1 december met 250grams deken op in stal.
Per 1 december dag en nacht land opgegooid (omdat ze een boxloper is) na 1 dag was dr deken al kapot en toen zonder deken laten staan, geen dag ziek door geworden en binnen 2 weken was ze een teddy beer.
Verder kan inprincipe elk paard buiten , allene als ik de keuze had gehad zou ik het paard vanaf de zomer laten staan, dan groeit de vacht wat lekkerder mee.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:54

Tinker kan ook nog ;)
Eigenlijk kunnen ze het allemaal wel, als ze niet geschoren zijn of gewoon een dikke deken ophebben.
Maar de wei moet niet hoog staan

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:20

Die dikke deken hoeft helemaal niet hoor. Het is nu elke keer wat kouder, dan weer wat warmer. Als je ze nu gewoon lekker op de wei zet en je laat ze van de herfst zo lang mogelijk staan merk je vanzelf of ze het in 1 keer aankunnen. Van de herfst gaat die vacht alweer gelijk in de groei, en met een beetje geluk zijn ze la teddybear in de winter. Als je gelijk een deken opdoet krijgen ze die vacht nooit .. ze zijn het immers niet gewend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:34

Mijn IJslander is bepaald niet gelukkig op stal, eigenlijk heeft hij op drie weken na zijn hele leven buiten gestaan. Kou deert hem niet, met dagenlang regen ben ik in de herfst/winter minder blij, heb daarom net een ongevoerde regendeken voor hem aangeschaft.

Ieder paard kan het hele jaar door buiten, op de wei weet ik niet ivm de grond, maar buiten zou zeker moeten kunnen, zo lang je ze er inderdaad maar aan laat wennen en ook in de gaten houdt dat ze genoeg voer hebben om zich warm te houden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:37

Net zoals vele hier ben ook ik van mening dat ALLE rassen 24/7 buiten kunnen staan :j Het ligt echt niet aan het paard, maar meer aan de eigenaar en hoe die het paard voorbereid op het 24/7 buitenstaan. Wel ben ik ook echt voor een schuilstal of overkapping waar het paard kan staan zodat hij/zij zelf kan kiezen met slecht weer :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:33

Bij mij staat heel het jaar door in de wei
1 Arab
1 Hannoveraner
1 Belgisch Trekpaard

De twee eersten hebben een jas om, de Arab omdat ze dat al meer als 20 jaar gewend is en omdat ze anders te veel moeite heeft met zichzelf warm houden (ze wordt er 27), de Hannoveraner omdat ik niet graag kletsnatte paarden op de trailer mee zeul.
Ze kunnen wel schuilen maar eigenlijk doen ze dat niet vaak... (alleen de Arab, die is bang van regen...)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:35

elk paard kan altijd buiten staan en zonder beschutting!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:38

Jolandaa_ schreef:
elk paard kan altijd buiten staan en zonder beschutting!

Als ze er aan gewend zijn. Je kan niet een paard in de winter vanuit een stal met drie dekens op ineens op het land zetten. Dan heeft het paard niet genoeg wintervacht ontwikkelt. Dus je moet juist altijd vanaf de zomer op het land zetten, dan maken ze in de winter vanzelf genoeg vacht aan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:41

nee dat is waar.. maar dat is de wel de schuld van een mens die een paard verpest daarin. maar een 'normaal' niet verwend paard kan altijd op de wei èn zonder beschutting..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:44

Het kan wel zonder beschutting, maar een schuilplek voor als het erg nat is en hard waait is wel erg fijn voor een paard. Kou doet ze niks, en regen ook niet, maar regen en harde wind kan ervoor zorgen dat de vacht te nat wordt.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:58

Alle paarden kunnen het hele jaar buiten staan. Mits ze kunnen schuilen en droog kunnen staan/ liggen.
Ik heb zelf 2 KWPN'ers en 2 shetlanders. Ze lopen dag en nacht, zomer en winter buiten en kunnen in een loopstal schuilen, eten en liggen. Meestal staan ze buiten, ook als het erg rotweer is. Ik doe ze in de winter nog een regendeken om. De 2 KWPN'ers gebruik ik vrij fanatiek in de dressuur. Na de training komen ze even op stal met een zweetdeken om, zodra ze goed droog zijn gaan ze weer naar buiten. Ze worden niet geschoren. Ook als het gevroren heeft gaan ze naar buiten, ze weten en leren zelf dat ze voorzichtig moeten zijn. Voor paarden is het het beste om ze zo natuurlijk mogelijk te houden.

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:52

Als ze te lang op de wei staan kunnen ze ook hoef bevange raken..
Dat kan komen door TÉ veel gras.
Of door TÉ veel jong gras ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:56

Alle rassen!
Ik vind wel dat sommige mensen echt denken dat hun paardje van suiker is, en dat ie niets kan hebben. Maargoed dat is mijn mening.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:01

AngelStar_xx schreef:
Als ze te lang op de wei staan kunnen ze ook hoef bevange raken..
Dat kan komen door TÉ veel gras.
Of door TÉ veel jong gras ;)

Nietus. Door te veel fructanen.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 05:20

bij ons op de wei staan ijslanders, haflingers, een camarque en drie volbloed arabieren het hele jaar buiten. Volgens mij kan elk paard buiten staan! een van die volbloeds kwam van stal af die was 11 toen hij op de wei kwam. het eerste jaar in de winter een deken op gehad maar zijn vacht heeft zich inmiddels aangepast! in stal is het vaak dezelfde temperatuur als buiten alleen staan ze gedwongen stil dat is veel erger. ene paard hoort van nature buiten te staan!