Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Nonieej_ schreef:Er wordt gezegt dat vlas de hoeven uitdroogt is dat nou waar of niet?
wat vinden jullie van vlas?
Scum schreef:Drollen vind ik juist minder erg dan nat. Ok, daar zou je een vieze kleur van krijgen als je die laat liggen. Maar de amoniaklucht komt voornamelijk van het nat. En dat is voor mij de reden om het er elke dag uit te halen.
En uitmesten is lastiger lijkt het wel. Ik moest laatst helaas alles eruit scheppen omdat mijn paard de waterleiding had gesloopt en haar hele stal is verzopen.... SUPER zonde! Mustang1995 schreef:_Nonieej_ schreef:Er wordt gezegt dat vlas de hoeven uitdroogt is dat nou waar of niet?
wat vinden jullie van vlas?
hey vlas holt de hoeven uit maar droogt ze niet uit van z'n uitgeholde hoef zie je niks of weinig vaak bij zware rassen die op vlas staan zie je het goed het zal niet goed zijn maar slecht is het ook niet teminste het kan geen kwaad je hoeft hem echt niet af te maken of zo ik vind vlas lekker spul hoor

hoeven goed afspoelen poos, olie of vetje er over
hoeft niet .

meggiemeg schreef:Mijn paard heeft ruim 9 jaar op stro gestaan en nooit een vieze natte stal gehad, staat sinds ruim een jaar op vlas.
Voordelen van stro: paarden hebben wat te knabbelen als het hooi op is.
Nadelen van stro: meer mesthoop.
Voordelen van vlas: minder grote mesthoop, lager kostenplaatje wat bodembedekking betreft.
Nadelen: niet eetbaar voor de paarden dus meer hooi dan bij een strostal. Stal oogt niet schoon/droog door de donkere kleur die het aanneemt bij gebruik. Heb je een paard wat graag de bodem omwoelt is vlas niet ideaal want het kan geen laag gaan vormen. Wil je echt optimaal van vlas gebruik maken moet je toch wel een vaste bodemlaag gaan krijgen.
Voordelen: kostenplaatje bodembedekking ligt lager.
Bij het uitmesten heb ik geen tijdswinst, zelf vind ik stro makkelijker mesten.
Skaatje schreef:KNIP
Als er helemaal nieuw vlas in ligt is het de eerste dagen een beetje glad.. Je veegt je wel helemaal gek en als je 's avonds thuis komt komt het ook nog uit je kleren
het is veel makkelijker op te slaan, neemt veel minder ruimte in beslag en zorgt voor minder rommel.