Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: VLAS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:37

Marliesje, ik heb je een PB gestuurd met info.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:44

Dank je.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:26

_Nonieej_ schreef:
Er wordt gezegt dat vlas de hoeven uitdroogt is dat nou waar of niet?
wat vinden jullie van vlas?

hey vlas holt de hoeven uit maar droogt ze niet uit van z'n uitgeholde hoef zie je niks of weinig vaak bij zware rassen die op vlas staan zie je het goed het zal niet goed zijn maar slecht is het ook niet teminste het kan geen kwaad je hoeft hem echt niet af te maken of zo ik vind vlas lekker spul hoor

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:57

Scum schreef:
Drollen vind ik juist minder erg dan nat. Ok, daar zou je een vieze kleur van krijgen als je die laat liggen. Maar de amoniaklucht komt voornamelijk van het nat. En dat is voor mij de reden om het er elke dag uit te halen.

Ik heb geen last van ammoniak geur :n
De bovenkant moet helemaal droog zijn, en als ik ook maar iets aan het oppervlakte zie komen bij de plas plek ga ik pas scheppen. Owke, dan is het even flinke ammoniak geur bij het uitmesten, maar gewoon op stal heb ik adar geen last van. Ik gebruik op de bodem overigens Sirocco (zo heette het geloof ik) poeder. Dat neutraliseerd IETS met uitmesten :P

Maar zolang de bovenkant helemaal netjes blijft en ik niets van plas zie/vind heb ik ook geen last van plas geurtjes in stal. Dat is heel wat anders in de stal van het andere paard, die op stro staat. en wat dat betreft enorm blij met vlas!

Wat ik ook zo verbazend vind ik de vermindering van vliegen in stal. Zeker ook van die hele kleintjes die altijd in de poephoek zaten. BIj de stro stal zitten veel vliegjes in de zomer, in de vlas stal amper.

Enige nadeel blijf ik een gehele nieuwe stal vinden als je net begint... Pff, wat een gladheid en mis ik echt de wat vastere onderlaag op de bodem. Mijn paard gnig ook onderuit :o En uitmesten is lastiger lijkt het wel. Ik moest laatst helaas alles eruit scheppen omdat mijn paard de waterleiding had gesloopt en haar hele stal is verzopen.... SUPER zonde!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:47

Mustang1995 schreef:
_Nonieej_ schreef:
Er wordt gezegt dat vlas de hoeven uitdroogt is dat nou waar of niet?
wat vinden jullie van vlas?

hey vlas holt de hoeven uit maar droogt ze niet uit van z'n uitgeholde hoef zie je niks of weinig vaak bij zware rassen die op vlas staan zie je het goed het zal niet goed zijn maar slecht is het ook niet teminste het kan geen kwaad je hoeft hem echt niet af te maken of zo ik vind vlas lekker spul hoor

:?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:11

huh?

ik wil niets anders meer dan vlas.
elke dag mest ik 2 x uit, dan strooi ik ook dagelijks vlas bij.
1 of 2 keer in het jaar haal ik alles eruit en ontsmet ik de stal.
de kleur is inderdaad niet zo mooi als schoon stro, maar ik wil niet meer zonder.
en volgens mij heeft vlas geen enkele invloed op de staat van de hoeven.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:55

Vlas is zoo fijn.

Mijn verzorgpaard is nu tijdelijk verhuist en staat nu op stro. Ik vin het niet fijn als ze poept in de stal en ze gaat er met de hoeven in staan. Dan is het moeilijk om er weer uit te krijgen. En het is een fries en ze heeft een bos met staart en al dat stro gaat erin. Bij vlas in Echt super is het

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:54

In verband met koliek heb ik het paard een hele tijd op vlas gehad, ideaal: minder snel vieze geurtjes, makkelijk uit te mesten en schoner paard. Haalde 1-2 keer per dag drollen uit de stal en gemiddeld om de dag de plasplek. Ik kwam met 1 baal vlas per week prima uit. De hoeven bleven in prima conditie. Nadeel vond ik, ook al krijgen ze veel ruwvoer, er dan niets meer te knabbelen over blijft dus inmiddels staat ze weer op stro.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:00

Qau ammoniakgeur merk ik niks.

Ik mest mijn stal nu hij hele dagen op het land staat 1x in de 2 dagen uit. Ik haal dan de drollen eruit, en af en toe de natte plekken. Ook het losse hooi moet er goed uit! Als het was weinig word, doe ik er een baaltje bij, en we hebben veel minder afval als met stro. De stal is lekker vlak en hij ligt er ook iedere nacht in. Ik vind het goed spul! :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:27

Mijn haflinger staat sinds een paar maanden op vlas en het bevalt erg goed.
Daarvoor heeft ze op houtkrul gestaan en een paar weken op stro (maar dat beviel niet goed dus stond ze weer snel op krul).
Voordelen van vlas vind ik dat het financieel gunstiger is......de stal langer droog blijft.....minder werk is om het netjes te houden.

Ik haal iedere dag de rollen eruit en trek de boel weer recht, de natte plekken laat ik zitten en gooi ik wat vers vlas overheen, 1 keer in de maand haal ik de hele stal leeg omdat er dan niet meer tegenaan te strooien is met nieuw vlas dat heeft dan geen nut meer (dan gaan er 3 nieuwe pakken in in 1 keer).
Ik weet niet hoelang je paard op stal staat, want dat maakt natuurlijk wel uit met hoelang je ermee doet, Mijn haflinger staat alleen snachts op stal.

Maar om op jou vraag terug te komen, ik vind de hoeven van mn haflinger er opvooruit gegaan, ze zijn inderdaad droger en schoner, volgens mij drogen de hoeven niet uit door vlas.
Waarom zouden ze uitdrogen? omdat de bodem droger is? dat is juist goed voor een hoef, want als je bodem in de stalling niet droog zou zijn staat de hoef in de ammoniak, dat is helemaal niet bevordelijk.
Tot nu toe ben ik erg te spreken over vlas en de hoeven hebben er tot nu allen maar baad bij, mocht ik in de toekomst merken dat ze TE droog zouden worden dan bevochtig ik ze wel met water en lauriercreme, maar dat lijkt mij persoonlijk onnodig alleen vanwege de vlas.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:51

Mijn paard heeft op stro gestaan , viel mee werd wel erg smerig en heel erg dik , constant op dieet

daarna zaagsel ramp

nu vlas sinds half jaar wil niks anders.
perfect schoon te maken .
en de hoeven , hoefsmid vind mijn pony zijn hoeven echt perfect , heel goeie hoeven heeft ze :)
en als de hoeven snel uitdrogen :) hoeven goed afspoelen poos, olie of vetje er over :) hoeft niet .

en wat teer onder de hoefjes en dat is ook weer klaar :D

_pascalle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:43

Vlas is echt super spul, het ziet er wel snel vies uit, maar neemt alles echt goed op! ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:23

Het nadeel van vlas is idd dat je meer last hebt van hoefproblemen (zijn ze niet te vochtig dan zijn ze te droog) het stinkt naar ammoniak en het ziet er idd niet mooi uit na een paar weken.
Met strokorrels heb je bovenstaande problemen niet én je hebt nog eens 40% minder mestafval dan bij vlas!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:41

Ik snap toch nog steeds niet waar je die ammoniak-geur vandaag haalt? En de hoefproblemen ook niet. :?

Heb met mijn paard op zaagsel hoefproblemen gehad, maar nu met de vlas gaat het juist super.

En ik ruik echt nooit ammoniak in de stal. Alleen als ik de onderlaag die nat is eruit ga halen. Maar dan staat mijn paard niet in de stal.

En wil wel eens een foto maken, maar mijn stal ziet er eigenlijk altijd uit om door een ringetje te halen.

Wil strokorrels nog wel eens proberen, maar zie echt geen nadelen aan vlas. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:10

Marliesje, dat had ik ook nooit 'tót ik strokorrels ging gebruiken. Toen viel mij vlas ineens zo enorm tegen!
Ik had toen 2 vlasstallen en 2 strokorrelstallen. Wat mij van dag 1 af aan opviel was dat je veel meer (goed) vlas weggooit wat aan je mest plakt en dat scheelt bijna een kwart tot een halve kruiwagen per dag (met 2 paarden).
En toen begon ik het verschil in geur tussen de twee stallen (apart complex) te ruiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:19

Mijn paard heeft ruim 9 jaar op stro gestaan en nooit een vieze natte stal gehad, staat sinds ruim een jaar op vlas.
Voordelen van stro: paarden hebben wat te knabbelen als het hooi op is.
Nadelen van stro: meer mesthoop.
Voordelen van vlas: minder grote mesthoop, lager kostenplaatje wat bodembedekking betreft.
Nadelen: niet eetbaar voor de paarden dus meer hooi dan bij een strostal. Stal oogt niet schoon/droog door de donkere kleur die het aanneemt bij gebruik. Heb je een paard wat graag de bodem omwoelt is vlas niet ideaal want het kan geen laag gaan vormen. Wil je echt optimaal van vlas gebruik maken moet je toch wel een vaste bodemlaag gaan krijgen.
Voordelen: kostenplaatje bodembedekking ligt lager.

Bij het uitmesten heb ik geen tijdswinst, zelf vind ik stro makkelijker mesten.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:59

meggiemeg schreef:
Mijn paard heeft ruim 9 jaar op stro gestaan en nooit een vieze natte stal gehad, staat sinds ruim een jaar op vlas.
Voordelen van stro: paarden hebben wat te knabbelen als het hooi op is.
Nadelen van stro: meer mesthoop.
Voordelen van vlas: minder grote mesthoop, lager kostenplaatje wat bodembedekking betreft.
Nadelen: niet eetbaar voor de paarden dus meer hooi dan bij een strostal. Stal oogt niet schoon/droog door de donkere kleur die het aanneemt bij gebruik. Heb je een paard wat graag de bodem omwoelt is vlas niet ideaal want het kan geen laag gaan vormen. Wil je echt optimaal van vlas gebruik maken moet je toch wel een vaste bodemlaag gaan krijgen.
Voordelen: kostenplaatje bodembedekking ligt lager.

Bij het uitmesten heb ik geen tijdswinst, zelf vind ik stro makkelijker mesten.

Zo ervaar ik het ook.
Het is dat ik niet op stro kan wegens afvoer en opslag problemen maar ben geen fan van vlas...
Mijn pony eet het op, ze heeft 29 jaar op stro gestaan en dan is vlas geen vooruitgang.
Verder is het snel smerig en ze hebben niets te knabbelen.
Na de zomer ga ik gehakseld stro proberen... *D

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:24

Ik heb mijn paard ook op vlas staan. Vind het ideaal spul!

Mijn paard heeft geen last van hoefproblemen hoor, gewoon in de winter af en toe teren omdat ze wat zacht worden. Ze staat dan 's nachts op stal en overdag in de wei die dan best nat kan zijn. In de zomer staat ze 24/7 buiten.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:45

Hugo staat op vlas sinds we weten dat hij allergisch voor stof is, werkt echt perfect! Zodra hij op stro staat begint hij weer te hoesten..

Verder waren wij ook bang voor hoefproblemen, maar eigenlijk zijn zijn voeten alleen maar beter geworden. Hij heeft wel een uitloopje naar
buiten, dus hij gaat vooral 's nachts op het vlas om lekker te liggen..

Uitmesten: perfect, vooral als er een goede onderlaag ligt. Wij doen elke dag even drollen wippen en wanneer er nat door de bovenlaag komt
halen we dat ook weg.. Verder zoveel mogelijk een mooie onderlaag houden. Als er helemaal nieuw vlas in ligt is het de eerste dagen een beetje
glad.. Je veegt je wel helemaal gek en als je 's avonds thuis komt komt het ook nog uit je kleren ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:55

Hahahaha Hugo op vlas, mijn vriend heet Hugo zie hem al op vlas staan en slapen :D

Ik lees iedere keer teren maar volgens mij drogen ze van teren uit dat vind ik tenminste ik gebruik nooit teer.
Sorry effe off-topic

Sta ook op vlas bevalt prima
1x per week de pisplek eruit en dan nieuwe baal erbij en het is weer schoon en netjes.
en iedere dag de drollen eruit en in de winter 2x per dag de drollen eruit.

Minder mesthoop door minder afval en door composteren, en als de mesthoop over het land gaat is het vlas ook zo weer verdwenen.
Stro vind ik op zich lekker voor het paard, wat te knabbelen en ziet er gezellig uit maar zal er niet snel meer mijn paard op zetten.
En strokorrels wel topic mee gelezen maar nooit geprobeerd.

En mijn hele erf ligt niet onder hoor voor het paard uit de stal gaat effe de vlas alvast wat naar binnen vegen zodat op het eerst stukje de vlas ligt.

En als je je hele stal met nieuw vlas doet dan moet je een na de eerste baal in de stal het een beetje vochtig maken dan voorkom je uitglijden, en dan na de 2e baal ook beetje natmaken dan vormt het al een laagje.
En nee niet kletsnat maar beetje vochtig maken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:58

Skaatje schreef:
KNIP

Als er helemaal nieuw vlas in ligt is het de eerste dagen een beetje glad.. Je veegt je wel helemaal gek en als je 's avonds thuis komt komt het ook nog uit je kleren ;)

Dat heb je dus met strokorrel niet, dat is niet glad, ook al gooi je de korrels nét in de stal. Doordat de diameter zo klein is van de korrel, vallen ze uiteen zodra ze belast worden.

En: het plakt nagenoeg niet aan je schoenen en kleren! De paarden hebben misschien één klompje onder de hoef, dat valt eruit zodra ze uit de stal stappen en dan heb je ook veel minder te vegen.
Met vlas idd, ik veegde me een ongeluk en het waaide echt overal heen. Dat heb je met strokorrel (daarna stromot) niet en je kleren stinken niet en je hoeft je schoenen niet iedere keer schoon te maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:03

Hier nog een vlas-fan!

Ik heb sowieso geen last van uitgedroogde hoeven bij mijn paarden. En geen koliek meer, ik had namelijk twee paarden die de gehele stal leeg aten, hoe vies het stro ook was. Met vlas is dat helemaal niet zo.

Ik vind het veel minder werk, de mest heeft veel minder massa zodat je een veel kleine mesthoop hebt.

Ik heb ook geen last gehad van gladheid.

Ik heb ook geen last van overal vlas. Het ziet er wel iets minder mooi uit, maar aangezien ze anders in een lege stal met enkel mest stonden omdat al het stro op gegeten werd is het voor mij niet minder mooi dan een stro-stal.

Ik heb minder last van geurtjes en vliegen, dat vind ik ook echt een grooot voordeel.

En voor mij is het ook nog eens goedkoper, zeker in deze regio was het stro heel schaars en dus moeilijk te krijgen en ontzettend duur. Oja! dan nog 1 voordeel ;) het is veel makkelijker op te slaan, neemt veel minder ruimte in beslag en zorgt voor minder rommel.

Dus de enige twee nadelen vind ik dat het er minder mooi uitziet en ook dat ze niets te knabbelen hebben.

Dus het lijkt me wel duidelijk; ik ben pro vlas :P

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:48

Imker het is denk ik wel duidelijk dat jij enorme fan ben van de stro-korrels en alle stalbedekkingen hebben nadelen en die zijn er vast ook wel bij stro-korrels.
En het blijft een persoonlijke voorkeur wat je wil in je stal en een evt. medisch probleem bij je paard.

kimmekuh

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:49

kan je bij vlas er ook een laag stro overheen gooien of zeg ik nou iets geks?

mariekie

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:51

Dat kan wel maar dat word echt een bende.... :-(