perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:41

Mijn ouders wonen op 1900m2 grond, trek het huis en de schuren eraf, dan de stallen eraf..daar staan mijn 2 mini shetjes en mijn fjord, in een ruime uitloop met stallen (zie profiel).

Naast het huis van mijn ouders hebben we 2 weien die we huren van de buren. Swinters komen ze echt niet op het land.

Het kan goed, maar geen 4 D-E ponys. Ik zou het dan bij een rijpaard/pony houden en evt 2 shetjes als vriendjes.

Ik heb hier namelijk 2 fjorden en een new forester gehad, dat was aan de krappe kant, maar ik had uitwijkmogelijkheden naar de weides.

Nu met mijn fjord en 2 shetjes is het prima te doen.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik er voor gaan!
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 04-04-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:42

Vind 3 of 4 paardjes veel teveel voor zo'n klein stukje grond, 1 paard en een shet, maar beslist niet meer.
En wat ga je doen met de mest, want vergis je niet ze poepen flink, tenmiste als ze genoeg te eten krijgen :).

Waarom wil je ook "zoveel" paarden/pony's?

ukoldaatje

Re: perceel groot genoeg voor paarden aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:44

Ik haal elke dag een halve (grote groene) kruiwagen mestballen weg, en dat is alleen uit de uitloop. Uit elke box ook nog een kruiwagen..

Maarre..ben ik dan zo snel?? Ik heb dat in 20 min gefixt hoor!!!

Effe de mouwen opstropen en je bent zo klaar met mesten dan!!

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:03

Lucienne,

Ons paard stond altijd al alleen want niemand wilde zijn paard bij de onze in de paddock zetten.
Wij hebben toen jarenlang een geit als gezelschap voor hem gehad. Die is ondertussen overleden dus nu staat hij alleen.
Wel staat hij tegenwoordig overdag in een wei die we hebben kunnen huren. Daaromheen staan andere paarden in de wei, maar hij heeft dus nooit sinds wij hem hebben met andere paarden in een wei of paddock gestaan. Ik zou best een paard erbij willen, maar ik weet dus totaal niet hoe hij daar op gaat reageren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:30

siskeh schreef:
@maikeltje: een paar uur per dag is wel wat overdreven, tenminste als je het elke dag doet...
ik mest samen met iemand anders een weiland voor 10 paarden uit(24/7 buiten), en daar zijn we dan van 8 uur tot half 10 mee bezig, in totaal iets minder als 1,5 uur.
want in die tijd maken we eerst medicijnen klaar, rijden naar het land, geven de medicijnen, waterbakken vullen, soms nog hooi geven, en weer terugrijden.
voor 3 a 4 paarden moet je van 2 kleine kruiwagens uitgaan...

maar als je weinig ruimte hebt is het wel noodzakelijk!

Wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn dan ben ik met 3 kwartier klaar en ik heb 3 kruiwagens per dag (kleine). Maar wanneer de grond nat en modderig is, tel dan maar gerust het dubbele. En van de winter met die vorst moest de mest echt los gebikt worden. Jij doet het met z'n tweeen en bent al 1,5 uur bezig dus lijkt me niet overdreven. Verder de boel schoon houden en dan bedoel ik vegen etc kost ook tijd. Hoe minder ruimte je hebt, des te arbeidsintensiever het is wil je ervoor zorgen dat het niet in no-time een rotzooitje is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:35

als je ze wel 24/7 buiten hebt, heb je met schoonmaken weinig te maken, en als ik trouwens niet help, dan is degene die overblijft ietsie langer bezig, maar al met al scheelt het niet zo heel veel.
als het blub is, is het trouwens wel meer werk, maar bij die weides valt het wel mee, dus dan heb ik er geen last van, thuis is dat wat anders...
trouwens, ik vond de vorst wel handig, schep een drol op een schep, en gooi hem zo in de kruiwagen...

maar haal jij drie kruiwagens per dag uit de wei, voor 3 paarden/pony's?
want ik kom met 2 pony's (C en D) maar op 1 kleine kruiwagen..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:42

Ja, 3 kruiwagens van twee grote KWPN-ers en een a-tje.
Bij ons rotzooi genoeg iedere dag hoor, alleen al met het voeren van hooi. Dat doe ik wel met de kruiwagen maar heb geen zin om tig keer te moeten lopen dus dan valt er weleens wat uit. En wanneer ik ga rijden dan moet de rest op stal omdat ik dan door mijn bak heen moet om op de weg te komen. Dus ze lopen vanlles mee de stal uit en ik hou gewoon van opgeruimd ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:49

hier 2 kruiwagens pure mest per 24 uur voor 4 paarden. Moet de schuilstal schoon (2 a 3x per week natte plek eruit, en 1x in de zoveel tijd bijna alles eruit) dan komt er minimaal 1 kruiwagen per keer nat strooisel bij. Wij gebruiken nu zaagsel in de schuilstal.

Ook hadden we van de winter regelmatig een kruiwagen met oud vies hooi. Dat gaat bij ons ergens het bos in of een composthoop op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:28

rissa schreef:
Al jaren droom ik van het hebben van mijn paardjes aan huis. Aangezien ik in een tussenwoning woon zat dat er natuurlijk niet in. Nu staat er sinds 3 weken een huisje te koop in mijn woonplaats met een perceel oppervlakte van 2900 m2 en het is voor ons een haalbaar financieel plaatje. Er staan nu ook al 3 paardjes en een shetlander op, stallen zijn aanwezig (echter zonder vergunning) en een soort van paddock. Perfect zou je kunnen zeggen, nu is echter het perceel maar 13 meter breed en verschrikkelijk lang.
Mijn vraag is dus ook of het wel te doen is om hierop paardjes te zetten?
Het zou gaan om d/e pony's dus geen paarden van 1.70 ;)

Ik staar me een beetje blind op het feit dat ik eindelijk mijn droom zou kunnen waarmaken en ben bang dat ik me laat meevoeren door mijn enthousiasme. Vandaar mijn vraag of dit geschikt is.

Het oppervlakte zelf is nog wel te doen, maar het is te smal om iets groter dan een shet veilig op door de bocht te laten crossen. en dat zullen ze toch echt gaan doen. Verder geef je aan dat de stallen illegaal zijn en de buren de extra wei niet meer willen verhuren. Kan heel goed dat die niet blij zijn met paarden (en voornamelijk de vliegen) vlak naast hun huis. Kans dat je een vergunning krijgt om legaal daar paarden neer te zetten is daarmee klein. Ik zou het niet doen en toch nog even verder zoeken.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 02:56

Heel veel bruikbare adviezen hier.
Nog even ter verduidelijking...... de huidige bewoners gaan weg omdat ze gaan scheiden, niet omdat ze problemen met de buren hebben. De woning ligt in het buitengebied van het dorp en iedereen die hier gaat wonen weet dat ze met paarden, vee en prut te maken gaan krijgen.
Graag zou ik een veel groter stuk weiland bij het huis willen, maar dat kan gewoon niet met het budget. Ik heb zelf een d en en e pony en wil er zeker nog een kleine pony bij zodat ze nooit alleen komen te staan als ik er een uithaal (heel ander probleem, zie mijn overige topics daarvoor)
Ik ben bij de gemeente geweest om te horen over het hoe en wat met de vergunningen en voor de stal is dus geen vergunning af gegeven. Mocht het daadwerkelijk tot bieden op dit huis komen is dat zeker een onderhandelingspunt.
Maar ik wil me vooral veel oriënteren momenteel om te weten te komen wat me allemaal te wachten staat als we dit echt gaan doen en jullie helpen me echt super! +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:10

op zich is je instelling van een kleine pony erbij wel handig, maar dat kan gewoon een shet zijn neem ik aan...
als het voor jou mogelijk is om land in de buurt te huren, zou ik het wel te doen vinden

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 10:28

Zat inderdaad richting een shet te denken of een andere kleine pony ( bijvoorbeeld van iemand die geen afstand kan doen van de kinderpony maar er wel afgegroeid is en een goedkope stalling zoekt)
Zit net voor de zoveelste keer op funda.nl te kijken maar er is gewoon niets met land in een betaalbare klasse in noord-holland. Wonen in Groningen of Duitsland is helaas geen optie.
Wil echt graag mijn paardjes aan huis hebben......ben de pensionstallen hier in de buurt echt helemaal zat. Kreeg onlangs te horen dat ik op mijn huidige stalling niet meer na 20.00 uur op het terrein mag zijn (ook in het weekend niet). Is daardoor totaal niet meer haalbaar om door de weeks langs mijn paardjes te gaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:56

rissa schreef:
Wil echt graag mijn paardjes aan huis hebben......ben de pensionstallen hier in de buurt echt helemaal zat. Kreeg onlangs te horen dat ik op mijn huidige stalling niet meer na 20.00 uur op het terrein mag zijn (ook in het weekend niet). Is daardoor totaal niet meer haalbaar om door de weeks langs mijn paardjes te gaan.

Jemig, das l*llig. Wat heb je dan aan een pensionstalling ?? Meeste mensen werken overdag en dan wil je 's avonds graag naar je paardje toe.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:01

precies en dat is al de zoveelste stal waar ze opeens regeltjes veranderen of introduceren waardoor jezelf zo in de knoei komt met tijd en dat gaat uiteindelijk ten koste van de band met je paard. Ze worden overigens prima verzorgd hoor op deze stal, daar absoluut geen klagen over, maar op deze manier betaal ik alleen maar een hoop geld voor paarden waar ik amper naar toe kan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:18

Ik zou er zeker voor gaan! *D
Afhankelijk qua gemeente moet je misschien voor nieuwe stallen een vergunning aanvragen, maar als er al stallen staan en je wilt vernieuwen, heb je vaak geen problemen.
Sinds kort heb ik ook mijn pony's aan huis en zou niet anders meer willen, alleen heb ik geen eigen grasland erbij.
Wil je echt je pony's 24/7 buiten, dan kan je dat toch afwisselen met paddock en grasland? Desnoods zet je steeds stukjes af. Geen probleem lijkt me.
En als het huis dan ook nog eens leuk is...
Gewoon er voor gaan als het haalbaar is! 8-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:21

rissa schreef:
Zit net voor de zoveelste keer op funda.nl te kijken maar er is gewoon niets met land in een betaalbare klasse in noord-holland. Wonen in Groningen of Duitsland is helaas geen optie.

Je kunt ook kijken net aan de andere kant van de afsluitdijk in Friesland. De kust/ en plattelandsgebieden daar zijn ook niet zo duur.
Mijn zwager woont bijvoorbeeld in Sneek en zijn vriendin werkt in den Helder. Is goed te doen als woon/werkverkeer omdat het meestal niet zo druk is.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:37

@ Joyce B, helaas zit mijn werk voornamelijk in de randstad en omgeving Den Haag. Daarnaast wil mijn ega echt in noord holland omgeving Alkmaar blijven.

@marvanTom, Huis is leuk in die zin dat we het helemaal moeten opknappen en dus compleet naar ons eigen smaak kunnen maken. Het is een klein boederijtje met een enkel gebroken dak. Gaat nog een hele hoop werk en tijd in zitten. Gelukkig zijn we handig aangelegd ;)

Maar eerst een boel informatie verzamelen en dan pas een beslissing maken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:50

rissa schreef:
@marvanTom, Huis is leuk in die zin dat we het helemaal moeten opknappen en dus compleet naar ons eigen smaak kunnen maken. Het is een klein boederijtje met een enkel gebroken dak. Gaat nog een hele hoop werk en tijd in zitten. Gelukkig zijn we handig aangelegd ;)

Maar eerst een boel informatie verzamelen en dan pas een beslissing maken.

Klinkt wel erg leuk!
Dat laatste raadt ik je zéker aan: taxatie van het huis en opstallen, kan je er wel wonen en klussen tegelijk, moet je veel in 1 x doen of kan je dingen in fases doen, hoe zal het gaan met paarden aan huis tov je privé-tijd, kunnen jullie dat samen oplossen.
Je bent al wezen kijken he?
Ga gewoon nog een keer, maar dan met een enorm negatieve instelling. Nú is het wel de tijd om een droomhuis te kopen. Er zal vast wel wat gesleuteld kunnen worden aan de prijs.
Succes hoor! ;)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 11:56

Precies wat jij allemaal zegt maakt ons positief en negatief tegelijk. Erg moeilijk.
Lekker hoor, hier even de mening van andere te horen die er wat verder vanaf staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:44

Rissa, je geeft aan dat er geen vergunning voor de stallen is afgegeven.
Kan dit niet als consequentie hebben dat je ze af moet breken of zeg ik nu iets heel raars? Als die buren niet kapot zijn van paarden hebben ze zeker een punt met illegale bouwwerken.

Ik zou er niet aan beginnen zolang er geen vergunning is voor de stallen. Buren kunnen je het leven zuur maken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:25

Voor mijn stallen is ook geen vergunning afgegeven en ik heb er 2, met ombouw 3.
Ik heb dat zo overgenomen van vorige eigenaar, dus een knappe kop die iets anders gaat beslissen!
Illegaal of niet, dat is nader te bepalen toch? Afmetingen zijn tegenwoordig nodig om zoiets te bepalen en verbetering is conform gemeenteregels altijd welkom.

Heerlijk die negatieve reacties! :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:31

Ook na aankoop van een ander persoon kan een gemeente dwingen het af te breken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:18

kazary schreef:
Ook na aankoop van een ander persoon kan een gemeente dwingen het af te breken.

Niet dus.
Tenzij dat stalgebouw alle proporties te buiten gaat natuurlijk!
TS heeft heel veel kans huidig illegaal bouwsel om te zetten naar legale stallenbouw, mits aan bepaalde waardes wordt voldaan.
Ze zet toch geen manege neer...
En als dat illegale bouwsel niet is aangeklaagd door de buren, dan kan TS makkelijk vergunning krijgen, MOCHT dat nodig zijn.
Want dat is ook nog maar de vraag of dat echt nodig is. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:26

Alles wat niet op vergunning staat moet worden afgebroken als de gemeente dat wil.
De verjarings termijn dat het niet meer hoeft is iets van 30 jaar.

Je mag wel 30 m2 vergunningsvrij bouwen en dat is denk ik wat jij in je hoofd hebt, maar ook dan mag niet zomaar alles. Daar zijn ook regels voor. (zie de site van vrom)

En de gemeente kan bouwwerken die qua vormgeving slecht passen bij het pand of straat wel afkeuren en een welstandtoetsing eisen. De vergunningvrije bouwwerken moeten wel worden gebouwd volgens de regels van het bouwbesluit.
Ook overeenstemming met de buren is vereist voor bouwwerken die hun belang kunnen schaden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:39

Jij zegt precies wat ik ook zei, enkel anders. ;)
Dan kan TS toch vergunningsvrij stallen bouwen? Ze bouwt toch geen manege? Of woont in een beschermd natuurgebied?
Dus dat zal het probleem niet zijn.

TS zit nu met het probleem of haar paardjes wel de bocht doorkomen bij slechts een breedte van 13 m in een renbui... :D