doek voor paardenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:25

moeilijk russel ! bij mijn vorige huis had ik in de uitloop van de stallen (100m2) dat gele zand......nooit meer !!! dat wordt een vaste laag waar geen water meer doorheen komt.

Vroeger....bij mijn ouders had ik een bak (ook op klei) waar ik eerst zand in had..dat mengde zich met de klei= ellende ! dus houtsnippers er op (kwamen van een palletfabriek, die versnipperen slechte pallets en halen daar met magneten de spijkers mee uit- eerlijk waar nog nooit een spijker terug gevonden !) perfect in te rijden, ook als het vroor...1 nadeel ze vergaan, dus je moet verzekerd zijn dat je elk jaar een wagen kan laten komen.

Mijn huidige huis had ik het geluk dat de bak al "gekeerd" was (ook klei trouwens) lag echter te diep waardoor er veel plassen bleven staan. Ik heb daar sinds 4mnd rijnzand (5cm) op laten storten en de bak is nu perfect, ook al regent het een week keihard, 1 dag droog en ik kan weer rijden.

diana1

Re: doek voor paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:43

Je hoort ook nog wel eens dat ze tapijtsnippers in een rijbak doen, misschien is dat nog een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:22

Wat moeilijk zo zeg, al die ervaringen. Diana ik heb in een bak met tapijtsnippers gereden, dat is pas zwaar een ware ellende, zeker met gladtrekken, dan heb je hele bulten van dat spul.

Mist, rijnzand, is dat fijn zand? Het mag niet te zacht en fijn zijn, want ik denk dat ik dan nog een zwaardere bak krijg.

Geel zand dat een vaste koek wordt, is helemaal niet de bedoeling. Ook als je een paar keer per week de bak trekt??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:59

Ik weet het verder niet hoor, alleen dat het ook wel eens wordt gebruikt.
Woudzand is volgens mij het best om te gebruiken.
Volgens mij wordt met het aangegeven gele zand het veluwse zand bedoelt???

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:01

DubbelDun schreef:
Bij mij is het de eerste tijd idd best wel zwaar. Maar het mengt zich met slepen en loshalen vanzelf met het originele gele Veluwse zand en dan krijg je een hele mooie bak.

nog even de quote waar ik op doel.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:07

Het gaat hier over een bodem in de paardrijbak.
Maar hebben jullie voor aanleg ook een aanlegvergunning aangevraagd en voor de omheining een bouwvergunning bij de gemeente.

Graag jullie reacties want men zegt dat dit tegenwoordig verplicht is hoor.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:24

@Yvette 10

Misschien is het handig als je eerst even leest, de bak ligt er nl. al.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:46

Ja, dat had ik wel begrepen hoor. Ik vroeg het algemeen.
Maar hebben de vorige bewoners daar dan destijds vergunningen op papier voor gekregen,( aanleg of bouw)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:29

Het handigst is om bij de eigen gemeente te informeren. Per gemeente is het verschillend of je vergunning moet aanvragen of niet. Als je op google kijkt kom je diverse "zaken" tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:57

Yvette10 schreef:
Het gaat hier over een bodem in de paardrijbak.
Maar hebben jullie voor aanleg ook een aanlegvergunning aangevraagd en voor de omheining een bouwvergunning bij de gemeente.

Graag jullie reacties want men zegt dat dit tegenwoordig verplicht is hoor.

Per gemeente is het wel verschillend. Deze bak ligt er al 10 jaar, maar voor verlichting moet je zeker een vergunning aanvragen, de gemeente zal het veelal weigeren omdat je als je paarden hebt meestal in een buitengebied woont en dan heb je weer te maken met beschermde gebieden voor dieren/natuurbeheer. Als alles er al staat val je vaak binnen een gedoogbeleid.

Mijn bak ligt achteraan mijn erf, van de buitenkant zie je alleen de omheining van 1 kant in de herfst als de bomen en heg kaal is. Een storend beeld op het landschap geeft hij niet en dat speelt ook vaak een rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:26

Mist, heb je het adres van die houtsnipperman= Ik denk dat ik er idd houtsnippers op ga laten uitstrooien. De bak echt opknappen, dat is nu te kostbaar voor ons en het oude bakzand met de snippers kunnen over een jaartje of 3 wel over het pad naar de wei, dat is ook zo een drama...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:32

Houtsnippers moet je wel goede hebben, niet die simpele voor de tuin. Die zijn veel te scherp, rotten snel en worden een dikke onderlaatbare koek in je bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:38

Ja, idd, ben op zoek naar goede snippers, weet nog niet waar ik zijn moet..Google moet toch raad geven, lijkt mij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:40

Agterberg heeft ook snippers.
Heb je al eens aan dat kunststof spul gedacht?? Geen tapijtsnippers, het lijkt op wollige sneeuw.
Cocos misschien ook nog een optie ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:41

DubbelDun schreef:
Agterberg heeft ook snippers.
Heb je al eens aan dat kunststof spul gedacht?? Geen tapijtsnippers, het lijkt op wollige sneeuw.
Cocos misschien ook nog een optie ??

Ik heb een baal van 400 kg snippers van agterberg er in liggen, was 400 euro, zelf gehaald, dus prijzig, maar je merkt er niets van. Dat wollige sneeuw, ja dat is iets nieuws, maar dat is ook behoorlijk aan de prijs heb ik al eens gezien op internet.

Cocos ken ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:17

Heb het topic helemaal gelezen, bedankt, ik denk dat het wel wat voor ons is. Alleen dat er in laten frezen zal een probleem zijn, wij hebben geen frees. Nog maar net een paar weken geleden een nieuwe weidesleep gekocht voor de bak, en die kunnen we dus al niet gebruiken :+ voor de kokos.

Ik reken op ongeveer 900 kg heb ik al begrepen en op ongeveer 95 ex per baal. Eigenlijk best wel een dure grap.., maar als het goed werkt, is het wel een goed idee..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:28

let wel op met houtsnippers dat je geen houtsoorten hebt die schadelijk (kunnen) zijn voor paarden.
Zeker als je de bak ook als paddock gebruikt en je je paarden er los in zet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:29

als je snippers wilt is mijn ervaring de palletfabriek (waar ik ze vandaan haalde was in Moerdijk- zal mijn vader vragen of hij de naam nog weet....) Maar misschien zit er bij jou wel eentje in de buurt ? Wel eerst inspecteren voordat je bestelt ! Die van mij waren super, maar zou me zelf nooit vergeven als ik het jou aan zou raden en dat jij wel spijkers terug gaat vinden.

Houtsnippers van de gemeente niet doen he ! maar dat kun je zelf ook wel bedenken, daar zit tuinafval in. (tenzij je ze aan een bepaalde reeks onschadelijke bomen ziet werken bij jou in de buurt...zo heb ik ook wel eens een gratis partij populierenboom snippers gekregen ;)