Ik ben er laatst mee begonnen om mestonderzoek te laten doen ipv preventief ontwormen en tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik stuur wat poep op en binnen 2 werkdagen had ik de uitslag al via de mail.
Hoefijzers hebben mijn pony's ook niet. Hun hoeven zijn goed en op het verharde lopen ze ook goed. Nu moet ik zeggen dat ik alleen maar stap op het verharde. Mijn smid vindt het ook niet nodig om ze te beslaan, we hebben het er alleen over gehad toen mijn pony hoefbevangen was, dat dat een mogelijkheid was, maar hij was er voor om het eerst zonder ijzers te proberen. Een beetje goede smid kan je dus goed advies geven.
Mjay
Geplaatst: 03-04-09 19:42
resistentie van wormen treed juist op als je niet goed en regelmatig ontwormt. voorgeschreven is om in de zomer met een ivermectine middel om de 8 weken te ontwormen. bij in name van het middel is de concentratie het hoogst en de meest zwakke wormen zullen sterven de wormen die wat harder zijn die doen daar wat langer over en als je dan niet 8 weken later weer ontwormt is er dus een hele lage concentratie ivermectine aanwezig die sommige wormen nog over leven het begin van resistentie is dan dus gezet en als je dan wel gewoon weer ontwormd dan dood je die wormen ook.
daar komt nog eens bij dat de wormen die zijn ingekapseld in het darmslijmvlies niet bereik baar zijn voor worm middelen dus regelmatig ontwormen zorgt ervoor dat die wormen ook gedood worden zodra ze uit dit kapsel komen.
ik geef in het voorjaar (nu dus) en in het na jaar (voor en na het weide seizoen) met een middel tegen gewone wormen en lintworm en de rest van het jaar ontworm ik om de 8 weken met een ivermectine middel mocht er resistentie optreden dan kan je middelen nemen met andere werkzame stoffen. ik heb zelf nog geen problemen gehad hiermee (en ja dat is via onderzoek gecontroleerd)
je kan t wel niet doen maar wormen staan nog steeds in de top drie van de oorzaken van koliek!
ingekapselde bloedwormen worden gedood door equest pramox
Musjes
Geplaatst: 03-04-09 20:53
Ik zie hier ook niemand die niet ontwormt. Misschien anders, of het wel of niet beter is blijft een discussie denk ik, maar niet minder nadenkend.
singasong
Geplaatst: 03-04-09 22:13
geerke schreef:
ingekapselde bloedwormen worden gedood door equest pramox
... en alle andere wormen ook!
Hobby
Geplaatst: 04-04-09 14:42
Eén van mijn paarden heeft ook erg lage en dunne zolen. Ze loopt er prima mee op het harde, zolang de hoefsmid maar van de zolen afblijft. Ik heb lang moeten zoeken naar een hoefsmid die van de zolen afblijft en ze niet uitholt. Dat laatste heeft namelijk een kreupele pony tot gevolg. Voor de zolen zou het lopen op de harde weg zonder ijzers niet zo'n probleem moeten zijn. vaak is een pad met steentjes een veel groter probleem. Het snel afslijten kan voorkomen worden als je het trainen op de harde weg goed opbouwt. Bij mijn paard werden de hoeven erg hard na enkele keren per week over de weg te lopen. Ik begon met mijn weideafstand (1600 m) en bouwde dit langzaam op naar een rondje van drie km. Vervolgens merkte ik dat de hoeven harder werden en bouwde de afstand verder uit. Nu maakt de afstand niets meer uit. In totaal heeft dit ongeveer een half jaar geduurd. Als je het paard graag zonder ijzers wil houden, kun je altijd proberen of de hoeven het aankunnen. Aan de hoeven kun je goed zien wanneer ze te snel slijten. Mocht het niet goed gaan, dan zou je haar altijd weer kunnen laten beslaan.
Me haflingertje staat altijd blootsvoet heb een keer in de zomertijd een ijzertje eronder gehad(voor) maar ga het nu weer eronder laten doen. Haar hoeven groeien niet echt snel en ze zijn al kort. Buiten dat rijd ik ook nog is 4/5 keer in de week buiten waar ik veel over het harde moet. Als het niet nodig was had ik het ook niet gedaan ben er geen voorstander van.