Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:59

opala schreef:
Het paard staat er voor gezelschap van jouw paard, dan zou ik niet zo moeilijk doen over wie water verzorgt. Er is meer aan de hand, dus ga het a.j.b. met de eigenaar goed doorspreken in plaats van hier op Bokt. Je hebt vast een telefoonnummer van haar.

Er is idd wel meer loos ja, maar daar is ze al op aangesproken. Ik wil alleen weten of water noodzakelijk is 's avonds en 's nachts op stal. Dat mag ik hier toch wel vragen? Ik zie en spreek haar nauwelijks omdat ze zo vroeg komt. En om nou op te bellen waarom ze geen water in d'r stal zet vind ik ook niet nodig als ik niet zeker weet of het wel kwaad kan.
Je kent de hele situatie niet dus oordeel niet zo snel aub.

Bovendien heb ik al antwoord op mijn vraag maar een topic zelf sluiten gaat tegenwoordig niet meer.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:38

Loody schreef:
hmm zulke mensen ken ik ook.

En de reden dat ze hun paarden geen water geven 's avonds en 's nachts is dat ze hun stalletjes niet vol plassen. omdat het stro en vlas zo duur is _-:(

Klopt dit advies heb ik ook ooit een gehad van een hoefsmid :+ Beetje idioot. Paarden hebben natuurlijk ook 's nachts water nodig. Vooral wanneer ze hooi en stro eten, droog materiaal.
Het paard zal niet dood gaan aan twaalf uren niet drinken, maar fijn is anders. En hij zal best dorst hebben wanneer hij weer naar buiten gaat. Wat weer kan zorgen voor koliek omdat hij meer water op 1 moment zal drinken.
Al met al niet gezond dus. Ik zou ook voor een gesprekje kiezen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:30

wij hebben ook gewoon emmers en bij mijn pony een HH grote voerbak hangen in de stal
en deze word om 1900 uur nog gevuld,er gaan 3 10 liter emmers in en mijn bak is bijna leeg s`ochtends

ze drinkt best veel maar het hooi is ook droog ;)
ik zou zeker s`nachts water neerzetten ,als ik zie hoeveel de mijne drinkt zou het mishandeling zijn om zolang geen water te hebben ;)

Amanda_T

Re: Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:45

Ik vind dat paarden 24/7 beschikking moeten hebben over water. Ik voel me al schuldig tegenover mijn pony/paard wanneer er 's morgens nog maar een klein laagje water in de bak ligt..

Ik denk dat het gezien de situatie misschien geen verkeerd idee is om eens met elkaar rond de tafel te gaan zitten en de ergernissen uit te praten en om het water-verhaal ook even te bespreken. Want als ik jou posts lees, heb ik het idee dat het anders niet lang meer duurt voordat of jij besluit dat het beter is als ze vertrekt, of zij haar spullen/paard pakt en vertrekt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:51

Misschien geen permanente oplossing aangezien ik lees dat je al meer problemen hebt met je klant, maar is het geen optie om voor te stellen dat zij wat meer betaalt en dat jij dan 's avonds ook de ton van haar paard vult?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 01-04-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:54

Kleine moeite om een speciekuip te kopen en die te vullen met water lijkt me?

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:59

Inderdaad Arabesk, ben ik met je eens. Kan je het niet zelf vullen? Is toch niet zo'n grote moeite?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:03

als je haar bijna niet ziet wanneer rijden jullie dan?
misschien is het een idee om te overleggen dat zij smorgens de paarden doet[buitenzetten] en jij ze s'middag of s'avonds weer naar binnen doet,zo weet je meteen dat alles goed verzorgd is en kun je voor het weekend ook nog wat afspreken dan kunnen jullie om de beurt ook nog eens uitslapen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:03

Misschien doet ze het wel omdat ze dan niet zo veel hoeft uit te mesten de volgende dag:P

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:14

Ife schreef:
Inderdaad Arabesk, ben ik met je eens. Kan je het niet zelf vullen? Is toch niet zo'n grote moeite?

Maar dat was de afspraak niet. Tuurlijk is het zelf niet zoveel moeite, maar als je alles gratis gaat doen dat de ander niet (meer) zelf wilt doen, waar eindigd het dan? Wat dit met het water is blijkbaar al niet het enige incidentje die de TS met haar klant heeft (gehad).

Ik zeg niet dat ik het zo zou doen, maar ik snap de TS wel hierin. Afspraken zijn afspraken...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:14

Als het paard bij mij zou staan kreeg hij water, basta. Een paard hoort water te krijgen. En jij moet die regels opstellen.

Stel voor dat ze zich een keer flink verslaapt en jij bent er niet; dan heeft dat beest geen drinken. Belachelijk gewoon

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:17

BraveSpots schreef:
Ife schreef:

Maar dat was de afspraak niet. Tuurlijk is het zelf niet zoveel moeite, maar als je alles gratis gaat doen dat de ander niet (meer) zelf wilt doen, waar eindigd het dan? Wat dit met het water is blijkbaar al niet het enige incidentje die de TS met haar klant heeft (gehad).

Ik zeg niet dat ik het zo zou doen, maar ik snap de TS wel hierin. Afspraken zijn afspraken...

Wat vind je belangrijker? Jouw afspraken met je klant of de welzijn van het paard?

Wees de wijste en geef die knol water.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:20

xxappiexx schreef:
Ik wil alleen weten of water noodzakelijk is 's avonds en 's nachts op stal. Dat mag ik hier toch wel vragen? Ik zie en spreek haar nauwelijks omdat ze zo vroeg komt. En om nou op te bellen waarom ze geen water in d'r stal zet vind ik ook niet nodig als ik niet zeker weet of het wel kwaad kan.

Misschien moet jij je eens wat meer in paarden verdiepen voordat je ze aanschaft, laat staan de verantwoordelijkheid op je neemt om die van een ander onder je hoede te nemen.

Als je dít al niet eens weet, vraag ik me af, of je wel genoeg weet om verantwoord een eigen paard te beheren....

:(

Beetje bot misschien, maar wel de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:22

xxappiexx schreef:
aerdenhout1 schreef:
2 paarden en ze moet haar paard zelf buiten zetten? Hoe moet ik dat voor me zien? Jij gooit je eigen paard los s' morgens en die van haar blijft dus binnen tot ze komt?
Het is toch een hele kleine moeite om ook die van haar even los te laten, of heb ik het nu verkeerd begrepen.
Wat betreft het water...maak een goede afspraak met haar en geef haar dagen dat zij het doet en jij de andere dagen.
Is er trouwens leidingwater of moet je uit de sloot halen, of aanvoeren vanaf huis? Ook dat maakt een wereld van verschil natuurlijk.

Haar paard gaat in de winter om 7.15 naar buiten, die van mij als ik naar school ga om 8.15. Die van mij staat dus binnen totdat ik er ben. Vind ik geen probleem. Als het slecht weer is laat ze die van haar staan en zet ik ze allebei op de wei.
Maar daar gaat het niet over, dat gaat allemaal prima.

Het water is gewoon leidingwater, er is een slang aan aangesloten die totaan de stal komt dus veel moeite kost het niet.

Kan er niet met die slang een aansluiting tot een automatische drinkbak gemaakt worden? Kleine moeite hoor. Wij hadden ook emmers op stal, een drama. Mijn paard gooide ze om en hij kwam altijd te kort als hij hem niet om gooide. We hebben een drinkbak gekocht, een paar verloopstukjes en klaar is kees. Ik vind eerlijk gezegd ook als je pension biedt aan iemand je er altijd beter van wordt, anders doe je het niet. Dan heb je ook verplichtingen naar zo iemand toe. En dat is duidelijke afspraken en een handje hulp als iemand er niet aan toe kan komen.

Waarom niet een rooster wie de paarden buiten zet en voert? Dan ook weer binnen zet en voert en water geeft? Kunnen jullie toch samen wel regelen? Voor de paarden ook fijn om samen in het zelfde ritme te lopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:23

Arabesk schreef:
[Wat vind je belangrijker? Jouw afspraken met je klant of de welzijn van het paard?

:oo we zijn het een keer eens!

Als je je eigen paard water geeft is het toch geen moeite om de slang even door te hangen? Dit is nu niet iets waar ik me druk om zou kunnen maken.
misschien kun je regelen dat zij jouw paard dan een keer water geeft als jij eens weinig tijd hebt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:24

Sluit een automatische bak aan op die leiding. Dan hoef je er nu in de zomer niet meer naar te kijken.
In de winter ook vaak niet, zeker overdag niet. In de avond kun je hem afsluiten en de ton vol laten lopen.
Wie hem vol maakt maakt niet uit, als het maar gebeurd.
Spreek haar er op aan, hang desnoods een vriendelijk briefje op met de vraag waarom er geen water meet bijgevuld wordt.
Maar nogmaals, hang voor in de zomer gewoon een automatische bak, hebben ze nu zeker water.
Laatst bijgewerkt door kazary op 01-04-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:24

Uhm Arabesk, net als een pony op een kaal weitje die heel zielig zonder eten staat.
Lekker voeren en er dan achter komen dat het ding hoefbevangen is en dus daarom op een kale wei staat.

Ze weet niet wáárom het dier geen water heeft, zelfde geld heeft het een reden dus ik snap wel dat ze het paard geen water geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:25

Ja Arabesk, zeer zinnige opmerkingen. Beetje hard maar wel de waarheid als een }:0

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:25

Arabesk schreef:
Wat vind je belangrijker? Jouw afspraken met je klant of de welzijn van het paard?

Je hoeft mij niet zo aan te vallen hoor, ik zet er nog bij dat ik het niet zo zou dan als de TS...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:26

Citaat:
Uhm Arabesk, net als een pony op een kaal weitje die heel zielig zonder eten staat.
Lekker voeren en er dan achter komen dat het ding hoefbevangen is en dus daarom op een kale wei staat.

Ze weet niet wáárom het dier geen water heeft, zelfde geld heeft het een reden dus ik snap wel dat ze het paard geen water geeft.

Geen water geven 's nachts is nog nooit voorgekomen bij een advies van een VA :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:27

moonfish13 schreef:

Is er ooit een reden om een paard geen water te geven dan? Moeten ze niet drinken dan als ze eten? Zou het kunnen zijn omdat ze vind dat de stal te nat wordt geplast en dat het makkelijker uitmesten is en goedkoper? Of zou het zijn omdat de emmer steeds wordt omgegooid? Tja wij weten het niet, maar wat we wel weten is dat een paard moet kunnen drinken als ze dorst hebben en dat een paard niet met een paar litertjes per dag toe kunnen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:28

Arabesk schreef:
Citaat:

Geen water geven 's nachts is nog nooit voorgekomen bij een advies van een VA :+

Jawel wel bij die van mij. Paard had erg snel last van diarree. Van alles geprobeerd, de DA van de paardenkliniek in Wolvega heeft dit idee toen ook geopperd. Dus kan wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:29

Medische noodzaak, iets wat je niet voor het leven zal gaan doen, verwacht ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:30

Slechte veearts dan, diarree is een spijsverteringsprobleem met een oorzaak, die neem je niet weg door domweg het paard minder te laten drinken :(. Bij mensen wordt er altijd zó op gehamerd, als je diarree hebt, drink dan veel, voorkom uitdroging!!! Anders onttrekt het lichaam nog meer water aan allerlei organen.

Citaat:
Specifieke behandeling is bij infectieuze diarree door bacteriën en virussen zelden mogelijk. Uitdroging voorkomen en genezing afwachten is het belangrijkste. Bij diarree worden water en andere dranken niet goed door de darm opgenomen. Een ORS-preparaat kan dan helpen. Dit is een oplossing van suiker en zout in de juiste verhouding. Deze combinatie maakt opname van vocht wat gemakkelijker. Hierdoor wordt uitdroging voorkomen, wat bij de meeste vormen van diarree het grootste gevaar is. Treedt uitdroging in gevaarlijke mate op dan zal de patiënt in principe worden opgenomen om intraveneus vloeistof toegediend te krijgen om uitdroging en sterke verstoring van het elektrolietenevenwicht tegen te gaan terwijl hij zelf de infectie overwint.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diarree
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-04-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:33

Heel raar advies. Precies wat Arabesk zegt, bij diaree moet je juist veel drinken.