hooiruif op de grond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:49

Alicia2u schreef:
Wij hebben sinds kort grote plastic bakken in de wei staan:

http://94.100.113.42/534550001-53460000 ... _q7f7.jpeg
Misschien is dat iets?

Die hebben wij ook in de paddock. Moet hem alleen elke dag uit de modder halen, m'n paard vind het leuk z'n been daarin te stoppen (en dan uiteraard om te trekken)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:09

ik heb er even over zitten filosoferen met mn medestagiaires.
Een grote kuip of bak of iets dergelijks is niet echt ideaal in een stal, want te weinig ruimte en dat de paarden het misschien omver kunnen gooien. Maar we hebben het volgende idee bedacht, als je nou een hooiruif omgekeerd tegen de buitendeur van de stallen monteerd, de onderkant dichtmaken met hout of iets dergelijks en dan in de deur een klein deurtje maken, waardoor het hooi naar binnen kan worden gegooid. En over de ruif gaas spannen, zodat niet al het hooi in 1 keer op is, maar dat ze maar met kleine hapjes kunnen eten.
Wat denken jullie?

Palmera

Re: hooiruif op de grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:14

Euh, ik zie het niet. Maar heb dan ook geen technisch inzicht. Wilde nog badkuipen opperen, (dat doen mijn buren) maar dat gaat dus niet. Kan je vrees ik niet helpen

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:56

Is er geen mogelijkheid tot het installeren van een voederwand waardoor de dieren die in de stal staan, buiten de stal kunnen eten? Ik zou in mijn stal onder geen beding eigenlijk voederruiven aan een deur willen hebben hangen. Lijkt mij erg onpractisch.

Een ander alternatief, je hebt ook hooiruiven van nylon welke je aan een wand (hoog) kunt ophangen. Geen idee of je stal blinde muren heeft? Deze nylon hooiruiven kun je ophangen en van bovenaf vullen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:39

zo'n groot hooinet aan de muur hangen lijkt mij toch eenvoudiger :=
deze mensen hebben veel verschillende netten: http://loewers-heu.net/
ik heb zelf van hen een groot net van 2,50 x 2,50 m (Raufen-Heunetze) dat ik nu geknoopt heb zoals je op hooinet.nl ziet.
maar ik heb het vroeger ook nog gebruikt om over een grote ronde baal te hangen die ik toen in de hoek van de schuilstal zette.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:50

ja dat is waar ja, maar als je zo´n groot hooinet ophangt in een stal met 4 paarden, denk je dan niet dat ze ermee gaan spelen? of dat er ongelukken gebeuren als ze erin gaan staan ofzo?
Probleem is namelijk ook dat ze hier liever hebben dat de paarden van de grond eten...... Maar dat is dan weer gevaarlijk met zo'n net lijkt mij...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:30

bij mij hangt het hooinet (voor 2 paarden) tegen de muur.
de mazen zijn zo klein dat ze er niet met hun hoeven in kunnen blijven haken (4 x 4 cm geloof ik).
een dergelijk net kan je veilig tot tegen de grond hangen, dus eten ze quasi in graashouding.
op de foto's op hooinet.nl zie je het net steeds tussen 2 palen hangen, maar ze hebben ook een handleiding over hoe je zo'n net tegen de wand monteert: http://www.hooinet.nl/handleiding%20houten%20wand.pdf
ik heb hier nog geen problemen mee gehad, ook niet met mijn twenter hengstje dat behoorlijk uit de bol kan gaan :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:16

wauw super!! kijk daar kan ik wat mee :) dankjulliewel!