Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:58

pol013 schreef:
Bouw voorschriften en vergunning gaan toch om het bouwsel en niet om de inrichting?
Dan kun je toch een schuur bouwen en er later stallen in maken?

Ik heb hier ook een gebouw staan wat eventueel ooit als stal zou kunnen dienen. Neem toch aan dat ik zelf mag bepalen wat ik met mijn bouwsels doe?

Voor zover mij bekend gaat dat dus niet op. Als je er later stallen van wilt maken, dient dit gemeld/aangevraagd te worden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:13

Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis en ik wil daar graag drie paardenboxen achter het huis plaatsen. Via google kwam ik hierop uit: http://www.vrom.nl/docs/wonen/folder_Bi ... pingen.doc

Thuis heb ik een documentje liggen waaruit blijkt dat ik die drie boxen mag plaatsen mits het maar onder de 30m2 meter blijft en niet hoger dan 3 meter is. (helaas telt een oversteek mee en kan ik die dus niet meer doen)

paardje staat nu in een bijgebouw wat voorheen rommel/knutsel hok bedoeld was van steen. Hier in 9 jaar nooit commentaar op gehad.

pol013

Re: Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:44

aslo: hoezo? als ik die hele schuur in wil richten als sm kelder/kermis/woonkamer/feestzaal/ kattenspeeltuin met alle attributen mag ik dat toch ook gewoon? Zie niet wat het verschil zou zijn met een aantal muurtjes voor een paardenstal.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:46

Noem het idd 'hobbyruimte'. ;)

Maar de eisen en procedures (ook controle tijdens en na de bouw) verschillen per gemeente.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:09

pol013 schreef:
aslo: hoezo? als ik die hele schuur in wil richten als sm kelder/kermis/woonkamer/feestzaal/ kattenspeeltuin met alle attributen mag ik dat toch ook gewoon? Zie niet wat het verschil zou zijn met een aantal muurtjes voor een paardenstal.

Dat vind ik dus ook zo vreemd. Als ik er gewoon een schuur van maak met spullen erin is het goed, maar met 2 ponykes erin moet het weer apart worden aangevraagd. Maar goed dat zal dan wel weer mee te maken hebben met stank/gehoor overlast

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:12

In bijna alle gemeentes mag je geen paard/pony houden binnen de bebouwde kom.
Het gaat dus niet (alleen) om de stal. Maar om het houden van paarden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:17

Jij bent op de hoogte van de regelgeving van bijna alle 450 gemeenten in Nederland?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:38

*hangt net op bij gemeente*
Binnen onze omgeving zijn geen (strenge) regels mbt het houden van paarden. Afhankelijk van de woonomgeving (veel of weinig bebouwing) ben je milieu plichtig vanaf een aantal dieren (niet wbt bouwvergunning oid) Dan hebben ze het hier over 5-6 paarden in bewoond gebied en 10 paarden buiten bebouwing.

Milieu en bedrijfsmatig bezig zijn leken mij uit dit telefoontje meer begrenzende zaken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:39

Het beste lijkt het me dus om naar de eigen gemeente te gaan en het na te vragen. Echter is het dan wel als je het gaat vragen dat je eerder kans hebt op controle.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:40

Risico van illegaal bouwen is dat je het weer kunt afbreken als ze erachter komen. Er zal maar net iemand zijn die het niet eens is met jouw plannen en dat meldt bij de gemeente. Eerlijkheid duurt het langst. ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:47

Ja dat klopt ook weer en dan heb je helemaal niks en nog kosten gemaakt voor niks.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:57

Ja daar ben ik het ook mee eens, ik ga sowieso gewoon stallen aanvragen om teleurstelling achteraf te voorkomen. Ik wil het zwart op wit hebben dat ik die stallen mag bouwen want als ik een schuur ga aanvragen en ze komen op controle kan ik het dalijk allemaal gaan afbreken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:03

Is het specifieke doel van een bouwsel dan bepalend voor de vraag of je een bouwvergunning krijgt? Als je een schuur bouwt mag je toch zeker zelf bepalen hoe je hem inricht?

Mag je je later niet bedenken en er toch een stal van maken ipv uit de kluiten gewassen fietsenstalling?

Dan doe je toch gewoon navraag onder een andere naam en een ander adres in de straat met als smoes dat je dat huis graag wil kopen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:11

ponygekje21 schreef:
lovelucydan schreef:
kom nou zeg het is toch jou tuin, jouw grond (zeker als er een stuk tussen zit, heb ik het wel over min. 15 a 20 meter) ik zou gewoon een aanvraag voor een schuur in dienen.
als de relatie goed is met de buren zou ik het wel even melden wat je gaat doen, maar je gaat toch niet van je buren aflaten hangen of jij wel of geen paarden neemt.

Zo denk ik dus ook ;)
We gaan nooit met de buren om we weten hoe ze heten meer niet, we zien elkaar nooit, er zit idd zo'n 15 meter tussen onze huizen in.
Ze zullen het niet eens merken als er pony's staan alleen als we ze naar de weide zouden brengen. De tuin is zo afgeschut dat je het niet eens zou kunnen zien!

Nou, dat zal wel moeten, want als je buren in de krant lezen dat jij stallen in je tuin gaat bouwen, en ze maken bezwaar, dan gaat je feestje mooi niet door ;)

Ik geef je eerlijk gezegd weinig kans dat je stallen mag bouwen in je achtertuin. Ik weet niet hoe het in andere gemeentes zit, maar wij mochten geen eens een tuinhuis van 12 vierkante meter bouwen omdat het niet in het bestemmingsplan stond := Terwijl wij de grond gekocht hebben, er een huis op hebben laten bouwen (waarvan het plan ook minstens 100x opnieuw moest :P) en dus van ons is. Als het niet in het bestemmingsplan staat, kun je het wel schudden. Helemaal als je in de bebouwde kom woont.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:32

even helemaal een andere vraag :P een zwembad /jacuzzi in je tuin mag dit wel zonder vergunning :P die staat namenlijk ook nog op de planning :o

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:33

ponygekje21 schreef:
even helemaal een andere vraag :P een zwembad /jacuzzi in je tuin mag dit wel zonder vergunning :P die staat namenlijk ook nog op de planning :o

nee, ook hier moet je een vergunning voor aanvragen... ;) :D

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:34

oh nee dat meen je niet ik moet me daar toch maar eens wat meer in gaan verdiepen :+
oh en een gewone jaccuzi dan van een paar vierkante meter dat mag toch wel? man wat een regeltjes allemaal :P

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:36

als je niet hoeft te graven, beneden de 10 m² en een meter buiten de erfgrens blijft hoef je, volgens mij geen vergunning aan te vragen... meer info staat wel op www.vrom.nl

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:39

volgens mij mag je echt niet zomaar besluiten paarden te houden zonder vergunning ik weet dat de eigenaar van mijn pensionstal een milieu vergunning heeft om ze te houden en ja dat geld ook voor minder dan 5 paarden dus ik zou het maar goed navragen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:41

maar dat is ook bedrijfmsatig paarden houden.....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:43

Mjay schreef:
volgens mij mag je echt niet zomaar besluiten paarden te houden zonder vergunning ik weet dat de eigenaar van mijn pensionstal een milieu vergunning heeft om ze te houden en ja dat geld ook voor minder dan 5 paarden dus ik zou het maar goed navragen!

dat hangt dan waarschijnlijk meer af vd afstand vd vaste mestopslag dan vd de hoeveelheid paarden (die ligt bij een milieuvergunning rond de 50, bij een melding rond de 10).. is de vaste mestopsag binnen de 25 m vd omliggende buren, dan kunnen ze je verplichten om n milieuvergunning aan te vragen. maar elke gemeente gaat hier weer iets anders mee om... ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:44

pol013 schreef:

Nou, dat is niet helemaal waar. Wij hebben een huis waar een schuur aangebouwd is. De vorige eigenaren hadden hier een kamer in gemaakt, met douche en wc en de makelaar had - toen ze het huis te koop zetten - het omschreven als: gastenverblijf.

De gemeente kwam meteen bij ons verhaal halen toen we het gekocht hadden en eiste dat alles weer in de oorspronkelijke staat werd teruggebracht, omdat er alleen een vergunning was afgegeven voor een schuur ooit. Na máánden en máánden van brieven over en weer hebben we uiteindelijk de tussenmuur mogen laten staan, maar moesten de wc en douche worden weggehaald.

Het hele balletje was bij de gemeente gaan rollen omdat onze buren ze erop gewezen hadden dat dit zo in de advertentie stond. Dus ook buren kunnen een belangrijke rol spelen in dit soort zaken..

Het is dus zeker niet zo dat als je een schuur aanvraagd, je hiermee mag doen wat je wilt. Het houden van paarden valt volgens mij sowieso onder allerlei regelgeving.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:59

ja maar dan maak je er ook bewoning van...(met een douche en een wc)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:16

pol013 schreef:
ja maar dan maak je er ook bewoning van...(met een douche en een wc)

Door paarden in een schuur te zetten, maak je er ook een andere bestemming van. Voor echte bewoning was het niet geschikt (alleen als logeergelegenheid), omdat er geen verbinding zat tussen het huis en de schuur (je moest er van buiten af in) én geen verwarming oid.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:21

Beneden de 35 vierkante meter mag je vergunningsloos bouwen, je hoeft dan geen bouwvergunning aan te vragen, wellicht wel een bouwmelding doen.