Hoe zet jij je paardje vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Hoe zet jij je paardje vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:58

ik denk dat Stravero met tou om z'n nek bedoeld dat hij het touw van het halster gewoon over de nek hangt en z'n paard zo laat staan. 't enige wat kan gebeuren is dat als ze toch gaan lopen het op de grond valt en ze erop gaan staan.
Zo zet ik ook de paarden soms ook klaar om naar de wei te gaan. Staan ze netjes aan de deur met halster en touw en kan ik gewoon de deuren 1 voor 1 openen en het touw pakken. ZO kan ik er 4 ineens meenemen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:12

petitparis schreef:
ik denk dat Stravero met tou om z'n nek bedoeld dat hij het touw van het halster gewoon over de nek hangt en z'n paard zo laat staan. 't enige wat kan gebeuren is dat als ze toch gaan lopen het op de grond valt en ze erop gaan staan.
Zo zet ik ook de paarden soms ook klaar om naar de wei te gaan. Staan ze netjes aan de deur met halster en touw en kan ik gewoon de deuren 1 voor 1 openen en het touw pakken. ZO kan ik er 4 ineens meenemen.

Ah, nee ok dat maakt idd niks uit.. Nee ik dacht echt het touw vast aan de muur en dan om de nek heen knopen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:05

ik heb hem vaak tussen twee kettingen staan die hangen vast aan de stal. ze blijft ook los staan hoor, maar vind het wel makkelijk dat als ik weg loop oif ik neit op me paard hoef te blijven letten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:27

Henrieke schreef:
Net zoals je gaat vingerhaken zegt maar en dan 1 keer er doorheen halen en daarna het uiteinde er door halen, klaar :).
Ik doe hem alleen nooit zo heel lang aan het touw aangezien ze dan nog wel eens met het hoofd eronder door kunnen gaan en ze zichzelf dan op kunnen hangen.

ja dat doe ik ook zo :D
zo irritand als ze lang staat, ze is nogal een muts dus ze kan idd zomaar dr been er overeen gooien, nou dan gaat ze geheid de stress in waarna er Auw is. ook wanneer die over dr hoofd gaat inderdaad!
daarnaast komt ze vaak met der neus bij mij kijken waarmee ze het automatisch iets langer trekt :7.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:10

blue_kim schreef:
ik heb hem vaak tussen twee kettingen staan die hangen vast aan de stal. ze blijft ook los staan hoor, maar vind het wel makkelijk dat als ik weg loop oif ik neit op me paard hoef te blijven letten.

zo doe ik het ook! :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:18

Niet vastzetten.

Of zo'n paardenknoop/veiligheidsknoop lus door een lus.
Deze kun je overigens wel in een keer lostrekken in geval van nood.
Als je paardje dit doorheeft kun je het uiteinde van het touw door de lus halen.
Is ie toch veilig en als je paardje aan het uiteinde trekt komt ie niet los.

Veel succes!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:54

Hier op stal hebben we 2 plekken waar ze tussen stangen staan. Dus aan twee kanten vast :j Met paniekhaken.
En soms zet ik ze helemaal niet vast.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:13

aan beide kanten van het halster met musketons of met paniekhaken (het beste is paniekhaken)

iMyrable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:45

Ik houd Noury vast of ik zet hem vast met de veiligheidsknoop.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:36

Ik gebruik de gewone paardenknoop.. Maar ik zet mijn paard altijd vast tussen 2 touwen.. Dus hij krijgt knopen zoizo niet los.. :D

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:00

De mijne was in het begin ook onustig en altijd aan het klooien met zijn knoop, kreeg hem dan ook meestal los of ging met zijn hoofd nder het touw door om vervolgens te schrikken en te gaan hangen. Dit heeft geduurd tot ongveer z'n 5e jaar , binnekort wordt hij zes en staat inmiddels gewoon rustig zonder ongein uit te halen. Alleen als ik langere tijd wat anders ga doen ( kletsen oid) komen z'n oude fratsen boven ;) geef 'm is ongelijk :D Dus ook weer gewoon een kwestie van volhouden, maar maak het touw niet te lang dan is het makkelijk m met het hoofd erondr door te gaan en vervolgens t schrikken en t egaan hangen..

geheimpoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:45

vroeger werd mij de paardenknoop altijd aangeleerd
als de pony trekt trekt hij hem dus strakker.

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:46

Ik zet mijn pony's altijd vast met een paardenknoop, je loopt dan wel het risico dat ze het zelf weer los maken, maar ik neem liever dat risico dan dat ik ze niet meer los krijg mochten ze in paniek raken :Y)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:49

Afbeelding

Misschien geeft dit een beeld

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:50

Mijn paard staat op de gang tussen twee elastieken met paniekhaken.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:58

Ik zet mijn pony altijd met een gewone veiligheidsknoop vast en geef hem wat hooi. Dan blijft hij keurig staan. Als hij lang alleen moet staan zónder hooi, gaat hij zich vervelen en ook aan het touw klooien. Misschien is dat de oplossing? Gewoon voor wat afleiding zorgen :)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:01

Ik doe gewoon een paardenknoop en dan inderdaad het uiteinde door de lus. die kan je nog makkelijk los maken als ze gaan hangen..

Maar waar ik wel benieuwd naar ben, net zoals Annemuts zei, wie hun paard niet vast zetten blijven die dan ten alle tijde staan? hoe leer je ze zoiets? blijf je er dan de hele tijd bij of kan je ook even weglopen?
Die van mij staat namelijk nog niet eens stil als ze wel vaststaat.

gewoon nieuwschierigheid. Lijkt me heerlijk, heb je ook geen halster meer nodig :D

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:08

gewoon paardenknoop doen en dan het uiteinde nog een keer door de lus doen..;)

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:13

neinie schreef:
Ik zet mijn pony altijd met een gewone veiligheidsknoop vast en geef hem wat hooi. Dan blijft hij keurig staan. Als hij lang alleen moet staan zónder hooi, gaat hij zich vervelen en ook aan het touw klooien. Misschien is dat de oplossing? Gewoon voor wat afleiding zorgen :)

hooi gooi ik ook altijd er bij, maar dat beestje vreeet zo snel (en hij krijgt echt een goede lading hooi) als ik de stal uit ga mesten dan is het al op voordat ik de kruiwagen weg gebracht heb naar de mesthoop.

die lus door lus tactiek ga ik maar even uitproberen, had ik nog niet aangedacht =)

los laten staan gaat t helaas niet worden, de boer gaat vaak met een tractor of een lading schapen over t terrein heen.

tnx voor de tips!

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:34

Ik zet mijn paardje met de veiligheidsknoop vast, maar op een of andere manier weet ze deze altijd los te freubelen om vervolgens gewoon te blijven staan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:46

Ik maak altijd gewoon zo'n lus, en weet uit ervaring dat je die bijna onmogelijk weer los krijgt als paard gaat hangen. Maar heb ook weinig vertrouwen in de 'paardenknop', kan mij niet wijs maken dat die wel makkelijk los gaan als daar 700kg aan hangt. Daarom heb ik halstertouwen met paniekhaak. En dan kan ik gelijk m'n houdini stevig vast zetten (uiteindelijk door de lus halen), want ik kan haar toch los krijgen dmv die paniekhaak

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:45

Ik heb mijn paard altijd vaststaan in een wasplaats/poetplaats
en dan aan 1 kant vast met een veiligheidstouw die aan een paal
vast zit.;)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:27

Ik zet haar nu gewoon aan 1 touw vast met een veiligheidsknoop. Dat gaat nu weer goed. Een tijd geleden maakte ze die telkens los, toen zette ik haar gewoon aan 2 touwen vast zodat ze niet bij de knopen kon komen.

Succes!

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:16

Veiligheidsknoop, en die zit vast aan een stro touwtje en niet aan een ijzeren ring / spijl., zodat ze zich los kan trekken als er paniek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:16

blesco: heel erg lang, soms doe ik er geen knoop in
chalinka: hoef ik niet vast te zetten die staat stil