'natuurlijke huisvesting' pensions

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

Re: 'natuurlijke huisvesting' pensions

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:06

klinkt geweldig zo t paard aan huis en dan ook nog met al die mooie faciliteiten... :D

Als ik hier in mijn buurt rondspreek is er toch wel opkomende animo voor dit soort stallen. Ik zelf ben namelijk ook geen bitloos, boomloos en elke dag met parelli beginnen ruiter (nix mis mee btw :P ) en zou toch heel erg graag mijn paard op een zo'n natuurlijk mogelijke manier houden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:26

Miryamk schreef:
Ik heb een fantastische pensionstal voor mijn paardje.
Het hele jaar door weidegang, een gedeeltelijk overdekte paddock met toegang tot de wei. In de winter kan je zelf kiezen of je je paard 'snachts op stal wilt hebben. Echt ik, en vooral mijn paardje boffen enorm! :D

Ziet er inderdaad goed uit! En de uitrijdmogelijkheden daar zijn ook goed! (heb er jaren geleden eens een boktrit gereden) Zin in een keertje een gezamnelijke buitenrit vanaf jou stal en dan even een rondleiding voor of na de rit? ;)

@mvs
Ik rijd ook gewoon dressuurmatig met bit en buitenritten. Heb ook wel bitloos hoofdstel die ik af en toe uit de kast pak, maar in mijn ogen gaat het er om hoe je met je paard om gaat en niet wat je erop legt of aan hangt. Natuurlijk houden is bij mij zo belangrijk omdat ik aan mijn pony merkte dat hij veel liever buiten stond dan op stal, en hij jaren alleen had gestaan bij de vorige eigenaar en enorm opbloeide toen ik hem verhuisde naar een stal met andere paarden en hij vervolgens verlatingsangst kreeg... Heb hem jaren in de wei gehad 24/7 onder elke omstandigheid en dat was niet altijd ideaal omdat de wei soms erg nat was, of modderig werd, of er 30cm sneeuw lag en geen droge plek om te liggen, dus wilde het thuis beter voor elkaar hebben. Dat is makkelijker gedacht dan gedaan, maar we doen ons best!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 06:09

@joyce B lijkt me leuk ;)
Moet ik alleen eerst een ander paardje hebben aangezien die van mij momenteel te koop staat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 06:56

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:56

eversdijk schreef:
Mijn paard staat op een pensionstalling waar hij het hele jaar door weidegang heeft van 's ochtends 0800 in principe tot het donker wordt, toch zou er 2 keer zoveel land nodig zijn als deze paarden dag en nacht buiten zouden staan, daar ze het dan (met name in de winter) zwart lopen. De oppervlakte die ze nu hebben is ongeveer 2ha voor 5 paarden en 1 pony.

maar "natuurlijk" hoeft niet dorect te betekenen 24/7 jaarrond op de weide

die van mij staat nu nog hele dagen op de wei
maar dalijk in het seizoen word dat een beperkt aantal uren lange weide en de rest van de dag paddock met hooi
dit ivm ontploffingsgevaar bij volledige dagen weide
en de risico's van korte weide ivm eczeem

zolang de dieren maar wel lekker zelf kunnen kiezen of ze binnen(schuilstal) of buiten staan in gezelschap , vind ik het natuurlijk genoeg
dat er maar 5 uurtjes weidegang in die 24 uur zitten geeft niet, dat is zelf nodig ivm gezondheid van mijn paard en haar groepsgenootjes (ijslanders)
maar tis nog steeds dag en nacht op de groep

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:01

Wat me opvalt aan die lijst is dat er geen HIT-actief stallen bij staan. Is dat bewust?

Ik vind zo'n lijst wel handig en leuk. Al is het alleen al om te kijken hoe andere mensen dit aanpakken. Interessant en leerzaam.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:37

@ Joyce B bedoelde ook meer dat je het van mij als "normale" ruiter niet zou verwachten.. dat er misschien daardoor toch meer animo is dan we denken omdat niet iedereen het uitspreek :)

Zo'n lijst lijkt mij inderdaad ook handig als ik in de toekomst ene paardje wil stallen :j Over de HIT-actief zijn ook nogal verschillende meningen ok onder de aanhangers van het natuurlijk houden.. het zou te mechanisch zijn ... misschien inderdaad bewust

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:21

Bedoel jij geen HIT - actief stal ?

Op google etc. of misschien marktplaats is er veel te vinden ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:29

@mvs, dat snapte ik hoor ;)
Ik ben dus ook geen "natural" in die zin dat ik aan natural horsemanship doe, ijzers afwijs (wel liever zonder dan met) of alleen met touwhalster of bitlooshoofdstel wil rijden... Ik rijd ook gewoon dressuur en als het fijn gaat vind ik wedstrijden ook leuk, en dan is het ook fijn als je je paard 's avonds kan vlechten en 's ochtends vroeg, met je nette wedstrijdkleren, schoon uit de paddock of wei kunt vissen zonder dat je opnieuw moet boenen en schrobben ;) En je droog kunt poetsen, een plek hebt om je paard te wassen en te vlechten en je spullen kwijt kunt.

Heb 2 dames met hun paarden hier staan en het gaat hen ook vooral om een goed plekje voor hun paard met heel veel buiten in groepsverband met veel ruwvoer. De ene rijd recreatief dressuur, de ander voornamelijk endurance en doet er nog wat "alternatieve" dingen naast.

In de ijslanderwereld is het veel normaler dat de paardjes in groepsverband 24/7 buiten worden gehouden. Hier in de buurt zijn veel liefhebbers en dan zie je inderdaad de dieren in paddock lopen met evt. wat weidegang erbij.

Ik denk dat er best een markt is voor goede "natuurlijke" stallen met goede en nette voorzieningen, zodat je als eigenaar niet door de modder hoeft te banjeren in weer en wind. In Duitsland heb je veel meer van zulke stallen en die hebben dan vaak ook de luxe van een binnenbak. Prijzen van dat soort stallen (vooral de HIT-actief) liggen wel erg hoog. Vergelijkbaar met luxe 4 of 5 sterren pensionstallen of maneges. Niet te vergelijken met de prijzen van de boer om de hoek die een stukje wei verhuurt of goedkoop een stal aan biedt...

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:14

nee dat van de prijzen is begrijpelijk, echter rijzen hier in de randstad ook de prijzen de pan uit. Zo is het op de stalling waar mij VZ paard staat een bedrag van 400 wat ik toch echt torenhoog vindt. Dit is dan wel voor een luxe voorziening maar dan vooral voor de mens, als het paard er 24/7 in groepsverband zou staan zou ik die 400 eerder overwegen.. dus het komt er op neer dat ik als ik het welzijn van mijn paard vergroot best 50 euro extra wil betalen als zowel ikzelf als mijn paard daar op vooruit gaan :j

Hopenlijk komen er meer van dit soort natuurlijke stallen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:06

zou ook al fijn zijn als die stallen zichzelf wat meer bekend zouden maken. Als klopt wat MadamX zegt dat die stallen vaker voorkomen dan je denkt, maar geen behoefte hebben zich op zulke lijsten te profileren en ook geen websites hebben, en ook geen namen noemen van die stallen (ben nog steeds erg benieuwd naar de stal van MadamX, zou er graag eens gaan kijken) dan is het voor mensen die niet in het juiste netwerk zitten moeilijk om zulke stallen te vinden.

Zo'n lijst met paardvriendelijke huisvesting vind ik best handig. Of een algemene lijst met stallingen (zowel groot als kleinschalig, bedrijfsmatig of particulier) met daarbij objectief hoe de paarden gehouden worden zomer en winter met oppervlakte aan paddocks en weide, aantal paarden, aantal uren buiten (paddock of wei) in zomer, aantal uren buiten (paddock of wei) in winter, aantal keren voeren met welk voer in welke hoeveelheden/of individueel afgestemd op het paard... En dan de kosten erbij en de overige voorzieningen... Dan kun je makkelijker een aantal stallen kiezen op basis van je wensenlijstje waar je eens wilt gaan kijken.

Maar goed, kan me voorstellen dat als je alles vol hebt, je geen behoefte hebt aan "adverteren"

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:02

Helemaal mee eens. Ik kan me ook voorstellen dat die pensionstallen niet meer bekendheid nodig hebben, maar dat is wel jammer voor pensionklanten die niet in dat netwerk zitten. Rond Amsterdam is het sowieso problematisch (ook al zijn er ook hier zeker goede opties), maar het lijkt me heel interessant om een beter overzicht te hebben van de pensionstallen in deze regio waar de paarden buiten komen/'natuurlijk' gehouden worden.