waneer begint bij jullie het weideseizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

Re: waneer begint bij jullie het weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:14

Als de wei goed is en mooi droog dan mogen ze dr in. Meestal zo half april.. als ik geluk heb nog iets eerder.

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:44

hier is het weideseizoen alweer begonnen! :D

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:48

Bij ons staan ze elke dag buiten, de tijden verschillen wel. In de winter herfst staan ze van een uur of 11/12 tot 17 uur buiten. In het voorjaar en de zomer langer, van een uur of 11/12 tot het gaat schemeren. Als het echt heel warm is gaan ze er om 's ochtends 05.00 uur uit tot een uur of 11. En dan 's avonds voor de schemer nog even naar buiten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:32

ik hoop dat wei hier snel droger word,nu staan de plassen erop [ is veengrond ]en de buurman houd de paarden nog even in de paddock ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:13

Mijn shetten gaan vandaag de wei op, ik heb daar wel mogelijkheden om ze op stal te zetten als het heel erg bar weer word (en natuurlijk voor het opbouwen).

Mijn paard gaat pas later, die mag eerst wennen op de pensionstal en pas als ie 24/7 buiten kan gaat ie naar mijn eigen land

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:14

Bij ons komen ze op het land als het land niet te nat is. Dus dat zijn soms ook en paar winterdagen. Als het land te nat is komen ze in de bak, of het nu zomer of winter is.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:15

bij ons gaan ze het laatste weekend van april :) igg rond 1 mei..
hier ligt het heel laag, dus is alles veel langer nat..

Toen mijn pony nog bij de boer stond, ging ze half maart het land op, en eind november eruit.. Helaas is dat nou niet meer zo..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:22

Bij mij is het ieder jaar weer spannend wat het gaat worden. Tot nu toe loop ik zelf volgens schema. Ook voor het eerst :D . Vorige week was er geinjecteerd, daarna ging het zeiken van de regen, en nu wordt het warmer en schijnt de zon. Mooier kan eigenlijk niet. Gras begint nu te groeien. Misschien dat ik vh weekend een hoekje voor ze afzet, en ze even een uurtje mogen grazen. Uiteindelijk moeten ze dat toch ook rustig opbouwen.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:53

Ik hanteer geen vaste datum, het is puur afhankelijk van de weersomstanigheden. Vorig jaar liepen ze vanwege de vele regen pas half mei voor het eerst op de wei terwijl dat in 2007 al begin april was. Wij zitten op kleigrond, welke spijtig genoeg lang nat blijft.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:11

1 mei.. maar we beginnen al met wennen vanaf half april.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:12

ik denk dat ik mijn paardjes vannavond eens een uurtje de wei op doe kunnen ze een beetje wennen totdat het ook op is. Per 1 mei gaan ze de andere wei op.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:02

't jaar door als het niet te nat is natuurlijk anders is alles kapot gelopen. Meestal 's nachts op paddock anders komen ze te dik.
Met dit weer komen ze elke dag op de weide, jaarling heeft gans de winter buiten gelopen op enkele dagen na dat het echt niet te doen was van het water.
Hebben hier zand-leem grond dus dat gaat wel.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:32

Vorig jaar stonden ze rond deze tijd al buiten, nu nog niet het is te nat geweest en de grond is nog niet "bijgekomen"
2 dagen geleden hebben we gemest, dus komen ze de komende 2 weken de wei nog niet op.

Wel hebben ze tot half januari gewoon op de wei gestaan, dus de hersteltijd is dit jaar korter.

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:51

Als het dit weer blijft gaan ze binnen 2 weken naar buiten bij ons :D

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:21

Met het mooie weer van de afgelopen dagen , staat Tara (haflinger merrie van 4,5 j ) al enkele dagen buiten . Wij kunnen een braakliggend stuk weide gebruiken van ongeveer 1 ha . Ze heeft het reuze naar haar zin . Komt rond 9:30 op de weide en wordt rond 19 uur binnen gehaald. Bij nat weer staat ze onder het afdak en kan ze vrij in en uit haar stal. het afdak is 6 op 3 m . Dit vind ze tevens reuze . Dan staat ze samen met ons bokje . Gedurende de nacht staan ze ieders in hun eigen stal .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:33

Bij ons is het weide seizoen een paar dagen geleden begonnen, ook op de pensionstalling verderop staan de paarden sinds gisteren weer buiten.

Onze paarden hebben vd winter ook op de weide gestaan dus 1 weiland was helemaal vertrapt die is nu in ruste, de andere weide staan ze nu ook, voorlopig alleen enkele uren totdat ze weer gewent zijn aan het verse gras, hopelijk is de andere weide tegen de tijd dat daar deze weide kaalgegeten is weer voldoende bijgetrokken zodat ze daar weer op kunnen, maar dat zien we dan wel weer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 06:58

wij hebben zaterdag de paarden op de wei gehad, in de wei een dorp verderop
we rijden ze s`ochtends erheen en s`avonds halen we ze weer op
en waarschijnlijk eind deze week als ze goed gewend zijn blijven ze 24 uur op de wei.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:24

Zo snel het weiland droog genoeg is dat ze het niet ernstig stuk lopen, mogen ze er op!
Anders staan ze op ruime paddoc's.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:32

hier mag van mij een slotje op, mijn vraag (waarom vroeger dan 1 mei eventueel slecht zou zijn) is beantwoord. Overigens zij de paarden bij ons vrijdag voor het eerst het land op gegaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:58

onze paarden staan meestal elke dag buiten, swinters en szomers, alleen met sneeuw of vries gaan ze niet buiten

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:10

bij mij op stal staan ze nu een paar uur in de middag buiten en vanaf 1 mei gaat ze naar een andere wei om daar dag en nacht te staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:11

Wij doen op stal niet aan weideseizoen, ze staan het hele jaar overdag buiten. ;)

Wel zijn ze afgelopen zondag naar een stuk met meer gras verhuisd en ze vinden het heerlijk. :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:26

mijn paardjes komen iedere dag buiten (tenzij het ontzettend slecht weer moet zijn) Wel zo fijn voor de paardjes voor beweging en afwisseling...

toen ze nog in de opfok stonden begon het weide seizoen in mei tot oktober/november. Afhankelijk van hoeveelheid gras die in de weides staat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:31

wij hebben vanavond even getwijfeld of we ze naar binnen moesten halen vanwege het slechte weer wat onze kant opkomt

we hebben ze toch op de wei laten staan, hopelijk krijg ik daar vannacht geen spijt van, er komt nl behoorlijk wat onze kant op zag ik net op de radar >;)

ook nog aan een regendeken voor vannacht gedacht, maar om 2000 uur was het nog 16 gr hier dan gaan ze zweten en dat is erger dan regen :+

Faro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:10

Ik zie wel dat ik geluk heb!!
Onze paardjes komen iedere dag op de wei, of het nu regent of sneeuwt ze gaan altijd een paar uurtjes de wei op!