Welke lengte bij welk paard (stokmaat?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:01

Abby, heb je mij horen zeggen dat ik het andersom wel mooi vind? Vind ik dus ook lelijk.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:01

Ligt er maar net aan wat je wil. Ik ben het er mee eens dat in de dressuur de combinatie toch een beetje moet tonen maar als recreatie ruiter maakt het mij niet uit.
Ik ben zelf 1.75m en mijn vorige paardje was een NRPS ruintje van 1.58m mijn voeten kwamen er wel onderuit maar het was niet storend, we pasten gewoon goed bij elkaar. Nu heb ik een KWPN ruin van 1.75m en dat past ook mooi, temeer omdat ik in de loop van de jaren grof zwaarder ben geworden en mijn Kevin ook behoorlijk grof gebouwd is, we passen dus goed bij elkaar Haha!
Op Kevin heb ik een bijrijdster gehad van 1.50m, daar hadden we onder de beugels dan nog een behoorlijk stuk buik van Kevin over, in de eerste instantie vond ik het geen gezicht, kan toch niet dacht ik. Maar naar mate ze meer op elkaar ingespeeld raakte ging het er steeds beter uitzien, dus eigenlijk maakt het niet uit, als jij je er maar goed bij voelt (en je paard ook natuurlijk)

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:25

Fitzroy schreef
Citaat:
Abby, heb je mij horen zeggen dat ik het andersom wel mooi vind? Vind ik dus ook lelijk.

Nee, maar dat schreef ik toch ook niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:06

ik ben zelf 1.65 en heb paarden gereden varierend van 1.37 (D pony dus) tot 1.75 maar rond de 1.65 staat eigenlijk het beste. Foto's in mijn profiel *LOL*

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:00

Ik ben 1.69, en met Amiga (1.575) ben ik nog wel een nette combinatie, maar Lady (plm.1.71) zit fijner en de combinatie is harmonieuzer om te zien.
Ik vind het een groot punt dat mijn zit op de grote merrie ook veel beter is. Dat heeft natruulijk ook wel te maken met bewegingen, maar toch ook echt dat ze gewoon groter is. Vooral met benen stilhouden scheelt dat.
Maar ook op m'n broertje's pony (1.46) kan ik nog best (voor hem is dat overigens een ander verhaal, hij is een kop groter dan ik, en al is Jim een welshcob, ik vind het niet mooi meer).

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:19

ik ben 1.68 en lucky is ongeveer 1.48, ik vind dat het er goed uit ziet!
zolang jij je er lekker op voelt en je benen geen metersssssssssss onder je paard uitsteken is het goed vind ik Haha!

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:00

Ik 1.72 en Nico 1.45 & Lucky 1.48
Ik kom met mn voeten een heel klein stukje onder hun buik uit (zie rijfoto Nico in profiel), dus das geen punt!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:47

Ik ben 1.87m en mijn paard is iets boven de 1.50m. Hij is erg breed, dus misstaat het niet, maar als ik ernaast loop is hij toch redelijk klein Haha! (in de westernsport niet, maar voor een dressuurmens wel, denk ik)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 01:32

Tja, ik ben zelf 1.75m en heb een tinker van 1.64m. Mijn benen komen bij lange na niet onder zijn buik uit.
Maar ik heb ook een pony van 1.43m. Die zal nog wel iets groeien maar ik zie er tegenop om er op te stappen omdat ik hele lange benen heb. Aan de andere kant waarom eigenlijk niet? Hij is nog te jong voor mijn dochters en ik zal hem beter rijden dan een kind wat een aantal jaren manegeles heeft gehad. Dus heb ik simpelweg de keus tussen een mooi plaatje of een goed/redelijk gereden pony waar straks mijn dochters mee weg kunnen rijden.

Wat betreft die maten van paarden heb ik ook wel eens mijn twijfels. Twintig jaar geleden was een paard van 1.65m behoorlijk aan de maat en daar reden ook hele lange mensen op. Nu wordt er steeds groter gefokt en wordt er steeds meer benadrukt dat lange mensen grote paarden nodig hebben. Helaas zijn er nu ook veel meer paarden met been en rugproblemen door het fokken van steeds grotere paarden. Ik rij liever op een gezond paard dan dat "het plaatje" perfect is.

Danijelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 11:16

Inderdaad Percy, daar heb je gelijk in! Ik heb vrij kleine benen, dus ik denk dat een paardje rond de 150 / 160 niet kwaad kan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:44

Ik ben ongeveer 1,72 en rij op een fjordje van 1,35. Dit staat geen eens raar en ik kom er met mijn benen niet onderuit. Het hangt ook heel erg van jouw bouw en de bouw van het paardje af. Ik ben erg smal gebouwd en het paardje breed, dus dat past wel mooi met elkaar ondanks de stokmaat en mijn lengte.