Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie dat zien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:17

Tja gevorderd. Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van als iemand L rijdt. Ik zal een voorbeeldje geven bij ons op de manege heeft een vrouw een Z-paard gekocht die alles automatisch doet, maar kan ze goed rijden nee. Wint ze alles ja helaas. Jury's kijken naar een mooi paard maar als ik zie hoe zij de voltes rijdt zonder stelling zakt mijn mond open van verbazing dat ze toch wint. Dus B of L of M zegt mij niet zoveel. Ik rij een jaar of 5 waarvan bijna 2 jaar een eigen paard. Ik ben sinds een half jaar echt bezig met rijden. Het gaat ook steeds beter maar ik voel me nog een beginner.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:22

wat me ook opvalt is dat iedereen zijn normen hoger legt naarmate ze zelf meer ervaring hebben. Logisch, dat bedoelde ik ook juist met 'het hangt er maar van af met wie je vergelijkt.'
Wel zie je vaak terug: op verschillende paarden kunnen rijden en opleiden. En vrijwel iedereen zegt ook dat wedstrijdniveau niet alles zegt.
Dus toch een paar gemeenschappelijke dingen.

Wat ruiterbewijs betreft: dat heb ik gehaald toen ik 12 (18 jaar geleden!) was en uitsluitend wat manegeponies had gereden. In mijn ogen was ik toen zeker geen gevorderde ruiter, en niet in staat om alleen een buitnerit te maken. Ik weet niet of het sindsdien moeilijker is geworden, maar voor mij heeft het niet veel waarde.

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:25

Ik zie mezelf eigenlijk niet echt als een gevorderde ruiter. Ik rijd nu wel 11 jaar en heb vanaf mijn 10e twee pony's gehad die ik tot de M heb gereden. Maar ik rijd alleen op Ameretto. Het lijkt me best leuk om 2 paarden te hebben zodat je heel verschillend moet leren rijden. Nu heb je allerlei manieren bij je eigen paard om hem goed te laten lopen, maar elk paard is verschillend.

Ik heb dus wel veel concourservaring, maar ik vind pas dat je een gevorderde ruiter bent als je verschillende paarden op redelijk niveau kunt rijden!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 12:25

Citaat:
Op 2001-07-06 12:17, schreef Lisette:
Tja gevorderd. Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van als iemand L rijdt. Ik zal een voorbeeldje geven bij ons op de manege heeft een vrouw een Z-paard gekocht die alles automatisch doet, maar kan ze goed rijden nee. Wint ze alles ja helaas. Jury's kijken naar een mooi paard maar als ik zie hoe zij de voltes rijdt zonder stelling zakt mijn mond open van verbazing dat ze toch wint.

Nou ik heb dus een vrij simpel paard met geen flitsende gangen. Als ik een mooi paard voor me heb rij ik dus geen punten. Terwijl hij dan super loopt Boos! . Ik baal daar zo van.
Daarom ben ik dus een springruiter want springen kan hij SUPER Lovers . En dan lach ik iedereen uit met een mooi paard. Pling

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:42

PRIS, ik ben het weer eens helemaal met je eens Knipoog !!! Ik rijd met mijn tuigertje in de dressuur tussen de dressuurpaarden en Friezen... vraag me serieus af wat ik er eigenlijk doe... Als je mij ziet rijden met Jurga zul je waarschijnlijk denken, wa's dat nou voor een combinatie??? Jurga is een doodnormaal paardje, zonder supergangen en zonder de tuigpaardactie, die is allang weggereden. Uitstrekken??? Welnee, wat is dat? Doet ze niet. Galopperen? Waarom zou ze dat normaal doen als het ook gek kan? Jur met haar komische gangen...ik kan er erg om lachen. Als er iemand anders op jurga rijd, en ik sta het eens aan te kijken, lig ik in een deuk om haar komische gehobbel. Maar het probleem is: ze kan wel lopen, erg netjes ook nog eens. Maar waarom ziet dat jurylid dat niet? Ik weet wel dat mijn paardje geen vergelijking aan kan gaan met een mooi dressuurpaard, maar is tact en regelmaat ook niet belangrijk dan??? En een goede aanleuning ed? Word er af en toe echt flauw van. Ik rijd altijd net tegen de winstpunten aan. Kan met mijn tuiger gewoon niet op tegen de dressuurpaarden. Okee, ik geef zelf toe dat ik niet kan rijden, super ziet het er niet uit, maar de meeste onderdelen zijn wel correct. En hee, ik rijd nog maar B. In het proevenboekje staat zelfs dat B niet staat voor beste der beste, maar voor beginners. Nou dan, juryleden, ga eens niet zo af op het uiterlijk van een paard en zijn flitsende bewegingen, dan komen de mindere ruiters ook nog eens wat verder... Ach, mijn tijd komt nog wel, eens neem ik revanche, hopelijk met het veulen dat nu nog vrolijk meeklotst onder me als ik Jurga aan het rijden ben. Liefs Ilo.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 14:04

Yep ze zeggen altijd dat voor een B proef je paar dniet aan de teugel hoeft te lopen. Nou als je dat niet doet krijg je geen winstpunt Huilen ??

Jasmijn wat vindt jij hiervan als Jury ???

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:32

In een B proefje hoef je idd nog niet aan de teugel te lopen, maar dan wel ontspannen, neusje eruit en geen geblokkeerde rug. Een paard of pony die tegen de hand is of stijf loopt van vastigheid, mag ook in de B niet scoren. Verder van mij geen commentaar over B proeven, B pony's kan ik gewoon niet, ben net sinterklaas, als je die kleine meisjes met fanatieke koppies of juist met big smile die pony'tjes door de baan ziet sturen, en alles gaat op de goede plaats, hoe kom je dan onder de winstpunt?
Ook niet goed natuurlijk, want als ze in de L komen worden ze des te harder afgestrafd, maar ik beken, ik kan geen B pony's jureren Verdrietig

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 16:45

Ach, ik heb veel geleerd van mijn 'rotzak'. Ik denk dat ik inmiddels wel gevorderd ben. Ik kan bijna alles uitzitten en heb meestal wel écht overwicht op mijn paard. Ik stap gewoon overal op en probeer alles.
Wat wel uitmaakt: veel paarden rijden. Door Voltrack heb ik een veel rustigere en zachtere hand gekregen, door een weekje hogeschool in Portugal heb ik een vastere hand (vooral buitenhand). Door Vol's zadel heb ik ook een betere beenligging, dus wil ik nu aan het dressuurzadel.
Ik rij geen wedstrijden, maar volgens mijn instructeur rij ik ong M-niveau. Heb Joop helemaal zelf ingereden en ben nu op een niveau dat hij echt dingen kan, snel dingen oppikt ed.
Gevorderd heeft ook wel met horsemanship te maken, of je een paard aanvoelt en op 1 golflengte zit, als je dat niet hebt ben je voor mij minder dan een beginner. Dan is het gewoon machinaal, en dat is paardrijden niet.

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 11:39

ik ben dan wel n manegeruiter en ik vind mezelf redelijk gevorderd...
en idd manege mensen roepen best wel snel van 'ik ben gevorderd'...
maar die reden waarom ik me redelijk gevorderd noem is omdat op mn vorige manege ik reed in de les die altijd de nieuwe paarden kreeg, altijd de eerste buitenles had, en we gingen altijd als 1 van de eerste het bos in..
daardoor heb k nu wel geleerd de meeste 'vrolijkheids' bokjes uit te zitten.. en dat zie k al als n prestatie.. (tja.. tis geen zdressuur maar dat is ook niet mijn droom... ik ben allang tevreden als k op een paard kan rijden zonder angst dat ie gaat bokken en ik er dan af vlieg)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 11:43

ach, wanneer ben je gevordert?
Ik kan een leuk L proefje rijden, maar daar heb je het zo ongeveer mee gehad (rijtechnisch gezien).
Verder lees ik veel (o.a. op bokt) waar ik steeds wat van leer over bijv. bepaalde hulpteugels of bepaalde bitten (noem maar even een zijstraat).
Ik ben tevreden als ik een paard op de juiste manier onder controle kan houden, zowel in de bak als buiten. En dat kan ik, dus ja.... (zal uiteraard niet voor elk paard gelden)

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 11:59

Hmm, interessant topic Knipoog
Het ligt heeeel erg aan de mogelijkheden die je hebt (ambitie om verder te komen en zeker niet op de laatste plaats: financien!) hoe gevorderd je kunt worden.
Ik kan met mijn eigen paard die ik ruim 5 jaar heb uitstekend uit de voeten (M1 dressuur), maar zodra ik op een ander paard zit moet ik echt ff wennen. Het is ook jammer dat ik niet de tijd heb om nog een paard (bij) te rijden, dan had ik dat zeker weer gedaan.
Met een ander paard is het voor mij gewoon altijd even wennen, maar ook dat komt na een tijdje wel.
Iets anders: finaciele middelen. Als mijn ouders het niet in hun hoof hadden gehaald om een paard voor mij te kopen, reed ik nog steeds rond op manegepaarden of was ik daar zelfs mee gestopt. Ik denk dat je op een manege paard op een gegeven moment een niveau bereikt waar je niet verder kunt, tenzij je verder gaat op een paard voor jezelf.
Maar goed, de een hoeft geen wedstrijden te rijden en kan wel heel leuk met verschillende paarden uit de voeten, en de ander rijdt M en die hoef je niet op een ander te zetten. Het is inderdaad een beetje moeilijk te beoordelen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:11

Heeel leuk topic, Prisca!!

Ik vind mezelf dus absoluut niet gevorderd. Oke, ik mag Z1 starten maar zegt dat wat??
Oke, ik stap op ieder paard en kom er meestal aardig mee weg maar zegt dat wat??

Ik vind zelf dat je je gevorderd kunt noemen als je meerdere paarden naar het Z hebt gereden vanuit de B.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:27

Citaat:
Op 2001-07-08 12:11, schreef Fitzroy:

Ik vind zelf dat je je gevorderd kunt noemen als je meerdere paarden naar het Z hebt gereden vanuit de B.

Hoe zit het dan met recreanten die geen wedstrijden rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:29

En ik ken ook mensen die zijn begonnen op ver doorgereden leerpaarden, en intussen in de lichte tour zitten zonder ooit zelf een beest naar Z-niveau te hebben te gebracht. Vind niet dat je kan zeggen dat dat soort mensen niet kunnen rijden hoor!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:39

Citaat:
Op 2001-07-08 12:11, schreef Fitzroy:

Bekeken vanuit wedstrijdperspectief ben ik het met je eens, Fitz. Maar dan heb je ook nog mensen die voor hun hobby of werk paarden zadelmak maken en dat op een rustige, prettige manier doen. Kan me niet voorstellen dat dat allemaal Z-ruiters zijn. Maar toch zie ik ze als gevorderd.

Ik denk dat je 'gevorderd' (in het algemeen, dus niet alleen met paardrijden) moet zien als 'het kunnen omgaan met verschillende situaties, gebruik makend van de kennis en ervaring die je hebt opgedaan in andere situaties'. En dan kom je inderdaad op het kunnen rijden van verschillende paarden, op een ontspannen manier, waarbij je ook vooruitgang ziet. Heb het misschien wat abstract beschreven, maar ik hoop dat mijn visie duidelijk overkomt... Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:47

Dit is echt een leuk topic, maar volgens mij is er niet uit te komen Party!!

Ik vind het veilig om kunnen gaan met paarden ook een belangrijk punt.
Niet bang worden als je paard eens gek doet, het hoofd koel houden en het probleem rustig oplossen.

Gevorderd wat betreft rijden......daar kun je volgens mij over door blijven gaan.
Misschien als je ieder paard wat je onder je kont krijgt kunt verbeteren (gaat natuurlijk weer niet op als ze je op Bonnie zetten......zucht...)?

Ik denk dat ik me maar gewoon bij de voorgaande reactie van karin aansluit, knap verwoord hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:49

maar niet iedereen heeft het doel tot verbeteren.
ALs ik buiten mijn paard volledig onder controle kan houden, maar ik kan qua rijtechnisch (houding en de hele rattaplan) nog geen B proef rijden (hmm, klopt ook weer niet echt geloof ik) Ben ik dan gevordert of beginner of wat?
(dit is overigens een stelling)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 13:05

wat me erg opvslt is dat de meeste zichzel eerder richting gevordert schatten (in hun eigen richting dan) dan richting beginner. of de beginners bemoeien zich niet met deze discussie.
is anky gevorderd? tuurlijk ze heeft een gouden plak. maar als je haar op een western zadle zet. dnek je dat ze er iets van bakt? nee hoor echt niet. of denk je dat jeroen dubbeldam een echt nette dressuurproef neer kan zetten. lijkt me ook niet. terwijl hij de afstanden naar de sprong toch kan inschatten.
gevorderd zijn is niet een begrip dat in de paarden wereld thuis hoort. want van elk paard kan je leren. een bloedkikker of een boerenknol een shet of een shire. elk paard is anders. denk dat iedereen hier op bokt op zn eigen manier gevorderd is.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 13:22

Ik rijd nu zelf 4 jaar. Heb 3 jaar op manegepony's gereden en daarna ben ik overgestapt naar de paarden. Ik denk dat ik door de pony's toch wel goed heb geleerd te blijven zitten als je pony eens gek doet (niet dat ik dat goed kan ofzo). Want we hebben nogal behoorlijk pittige manegepony's. Ik noem maar een paar voorbeelden, mijn lievelingspony Pepper, als je die vooruit kreeg kon je dus best wel aardig rijden want als ze geen zin had of voelde dat je onzeker was, dan stond ze stil en bokken als je haar vooruit probeerde te krijgen, omdraaien enzo en maar niet de goede kant op gaan. Ook hield ze er niet van als er een andere pony dicht bij haar kwam en ging dan altijd bokken.
Bij nader inzien was ze toch niet zo heel moeilijk te rijden, als je wist hoe enzo, ik kon haar wel rijden, reed ook op haar buiten, toen moest ik een keer voor Beauty, die is buiten echt zo'n bumperklever en zoals ik al schreef houdt ze niet van paarden die vlak achter haar zitten. Ze heeft 3 keer gebokt, daarna een tijdje niet meer. Maar ik moest toch achteraan gaan rijden. Helaas was Pepper verkocht, omdat ze zo vervelend deed voor een manegepony. Maar daar leer je toch juist van?
Zo is het ook met Iwan, als je die in een groepsles kan laten galopperen is dat best wel goed, want ze is ongelofelijk sterk (Fjord) en rent zo naar binnen naar de andere pony's toe en dan bokken naar ze. Als je haar op de hoefslag kan houden is dat ook heel wat.
En Skipper, die bokte heel veel. Altijd naar de andere pony's toe bokken als ze ook maar ietsje te dicht in de buurt kwamen. En met aangalopperen, stilstaan - bokken. Zij is dan wel niet zo moeilijk uit te zitten maar toch.
Okee, nu dan als laatste Valerie, ook zo'n pony die als ze geen zin heeft ineens het midden op rent, neus op de grond en bokken maar. En dan niet zo'n klein bokje, nee echt. Een bok dus. Als je dat kon uitzitten was je echt een superhero haha. Nee dat is echt bijna onmogelijk, misschien klinkt dat zo makkelijk maar je zou het eens moeten zien.

Nu zullen jullie wel denken wat een rotpony's hebben ze daar. Maar dat valt wel mee, op stal zijn ze allemaal lief.

Maar sinds ik op de manegepaarden rijd, rijd ik toch heel anders, we doen hele andere dingen, lopen niet meer in een rijtje achter elkaar aan maar rijden voor onszelf. Nouja, gewoon je eigen figuren, overgangen enz. We doen ook aan de teugel en dat lukt me allemaal best met de manegepaarden. En denk nou niet dat ze gelijk nageeflijk lopen als je dat wilt. Ik bedoel, je moet er echt wel wat voor doen hoor!

Maar of ik nou gevorderd ben, niet echt nee.. Of te wel, helemaal niet ik ben gewoon beginner. Ik weet niet wanneer ik me tot gevorderd moet rekenen want ik rijd tenslotte maar op manegepaarden Scheve mond\

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *-Spirit-* op 2001-07-08 13:25 ]</font>

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 13:24

Ik vind dit dus echt heel grappig.
Fitz zei: Ik vind zelf dat je je gevorderd kunt noemen als je meerdere paarden naar het Z hebt gereden vanuit de B.

Ben ik het natuurlijk helemaaaaal niet mee eens. (als top-dressuur ruiter Haha! )
Want ik neem een voorbeeld:
Mijn pa iets van 56 jaar oud, heeft nooit officieel les gehad, geen lessen hoe je moet zitten ed. Maar gevorderd is ie zeker! Hij rijd al sinds ie 2 turven hoog was en heeft heel veel ervaring. Hij heeft verschillende paarden ingereden, recreatieniveau natuurlijk, zowel aangespannen als onder het zadel. Raggen zonder zadel? Of je paardje netjes laten lopen, hij doet het hoor!

Maar wat ik eigelijk met gevorderd nog belangrijker vind als inhet rijden. Dat je gevorderd bent in de omgang met je paard.
Ik denk eigelijk dat gevorderd een helemaal verkeerd woord is. Dat woord zouden we niet meer moeten gebruiken.
Want we zien het nu toch, iedereen ziet het anders, dat gevorderd zijn.
En zelfs de klasses zeggen niets. Als ik een kennis van mij bekijk, ze rijd M, vind ik haar zeker niet gevorderd!! Ze kan heel aardig in de bak dressuurproefjes rijden. Maar verantwoordleijkeid voor haar paard heeft ze niet. Dat hoort er ook bij, bij dat "gevorderd" zijn.
Niet alleen goed kunnen rijden. maar ook verantwoordelijkheid dragen voor je paard, weten wanneer ze niet zo lekker is en misschien ziek zal zijn. Weten wanneer je moet stoppen, weten hoe je moet verzorgen.
Respect hebben voor je paard hoort er ook bij.

Ik denk dus dat we uit het "gevorderd zijn" nooit uit zullen komen. Imo is het een verkeerd woord om te gebruiken.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:05

Citaat:
maar niet iedereen heeft het doel tot verbeteren

Kon t niet laten Knipoog maar hier ben ik het dus niet mee eens!
Het komt op mij over dat jij dat doel niet hebt, maar jij wilt best proberene en groot paard te rijden, wat een verbetering/verandering is.
Mijn vader wil geen dress, wil niet netjes rechtop, wil daar dus niets aan verbeteren, maar zijn paard wel, en de trainingen ook.
Het ligt eraan op welk vlak je het bekijkt, er is altijd verbetering want iedereen leert elke dag weer, ook al WIL je t niet. Volgens mij is dat gewoon iets wat je moet accepteren, als je met levende dieren (die dus veranderelijk zijn) bezig bent, verbeter/verander je zelf ook.
Niet dat verbeteren en veranderen 1 ding is, maar veranderen komt eerst en daaruit volgt bijna gelijk verbetering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:10

hmm, tja, zo had ik het eigenlijk nog geeneens gezien.
Ik bedoel dus, niet iedereen hoeft in het Z te komen. Beetje raar geformuleerd nu ik er over nadenk (danzij jou bericht)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:58

Ik praat dan ook echt over gevorderd qua rijden, Jantina.
Over de omgang van paarden heb ik het niet, ik weet ook best het een en ander van paarden.

Maar ik vind niet dat mensen die een aantal jaren op een manege hebben gereden zich gevorderd kunnen noemen.
Je kunt manegepaarden totaal niet vergelijken met prive-paarden.

En voor de rest: iedereen die dat wil mag zich van mij gevorderd noemen, alleen ben ik zo eerlijk om te zeggen dat ik mezelf niet gevorderd vind.
Ik ga heus op een goede manier met mijn paard om, weet heel veel theorie maar toch..... in de paardensport blijf je leren.

Zo zit ik nu weer in de stang- en trensfase, dus weer een geheel nieuwe leerperiode voor mij. Zometeen ga ik met de wissels beginnen en zo kun je nog wel even verder gaan ...
Je bent in de paardensport gewoon nooit uitgeleerd.
Tja, en 'gevorderd' is idd een relatief begrip, misschien houd ik gewoon niet zo van zelfoverschatting.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-01 21:37

Mhh leuke dicussie zo he. Party!!

Ik vindt wel dat mensen die op allerlei typen paarden kunnen rijden en deze naar een goede onstappaning kunnen rijden (groot klein, jong en oud) zich een gevorderde ruiter mag noemen. Waarom zij kunen kunnen zich aanpassen aan het betreffende paard wat dus heel belangrijk is. Party!!

Iemand die dus onderling/landelijk op een wedstijd zijn eigen paard waar hij dagelijks op rijdt rond kan rijden vindt ik dus geen gevorderde ruiter. Ik ben dus ook geen gevorderde ruiter. Ik zou ik niet echt commentaar kunnen geven aan een ruiter maar wel kunnen helpen met tips enz..vooral als het een jong paard of beginnende ruiter is. Haha!

Ik geef op dit moment een aantal mensen les tot groot plezier van mezelf ik ben zelf maar een L ruiter maar ik kan een beginnende ruiter aardig op weg helpen. Ik zou dus absoluut niet een ruiter die L of M rijdt kunnen helpen Scheve mond\ .

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 22:08

Fitzroy, jij hebt het erover dat je toch blijft leren. Betekent het dan volgens jou dat je als je gevorderd bent niet meer leert? Dat lijkt me toch stug. Ik denk dat iedereen nog wel kan leren, zelfs Anky leert vast regelmatig bij terwijl zij toch wel aardig gevorderd is op haar gebied.