Tips and tricks gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 03:25

Ik hoop idd dat Trekruiter dat niet serieus meent :=

Mijn pony kan zich leuk vermaken met een voetbal of met water uit de grote waterbak in het weiland.
Of met mij, als ik haar uit het weiland wil halen om te rijden of wat dan ook, gaat ze met de oren naar voren rondjes om me heen rennen en hinniken en bokken, zodat ik haar niet te pakken kan krijgen :+

wuswa

Re: Tips and tricks gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 08:38

Heb er nog 1-tje.... In deze tijd verharen de paarden flink. Ik gebruik zo'n plastic bladhark (steel iets korter gemaakt) om de losse haren te verwijderen. Ze moeten even aan dat grote ding wennen maar vinden het al gauw heerlijk. Als ze de hark zien gaan ze er echt even voor staan. Je bent sneller klaar en de vlokken vliegen in het rond!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:57

een hark??? ik gebruik een zweetmes met kartels daarvoor :)

tegen verveling en bijten in staldeuren etc kun je wilgentakken in de stal leggen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:20

Sambal als anitbijt schijnt ook heel goed te helpen. Alleen nadeel dat sommige paarden/pony's er dol op blijken te zijn.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:00

[

Ik hoop toch niet dat je dit echt serieus meent? In Belgie bestaat toch ook een dierenbescherming? Ben benieuwd wat die hier van vinden.........[/quote]
Heb je liever een stamp ,misschien,of een snauw op een onverwacht moment,
als het onverbetelijke zijn,dan helpt aub niet!

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:05

poes schreef:
zooo vriendelijke oplossingen heb jij :=

Ik zou er eerder dit van maken:

verveling: paard buiten zetten
wever: buiten zetten
bijter: opvoeden
paard dat slordig eet: wat is het probleem ook alweer?
Stamper: opvoeden

Verveling,als je niet in de mogelijklheid bent van buiten te zetten!
Wever,idem dito.
Bijter,t'is maar 2 min werk,en t'is afgeleerd voor de rest van zijn leven,of timmer je er liever op ,misschien.
Stamper ,idem dito.
Paard dat slordig eet,leg mij het probleem eens uit?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:11

trekruiter schreef:
Stal verveling tegen gaan,met koorden links en rechts op te hangen.
Gaan ze graag aan gaan bijten!
En,als je een wever hebt,ter hoogte van de schoft een autoband laten hangen.
telkens ze weven tikt de band dan tegen de schoft.enorm vervelend,zo vlug afgeleerd.
Een jong paard dat graag bijt,
Je smeert de mouw van een oude jas in met bruine zeep,laat hem maar bijten.
Na 3a'4 x ligt de mond open,en t'is ook alweer afgeleerd.
Een paard dat zijn voeder uit de bak werpt,leg er een baksteen los in,.
Happen wordt voortaan voorzichtiger,en ze eten veel langer.
Een paard dat stampt met de achterbenen ,als je achterlangs passeert?
Hoofdstel met bit erin,aandoen.
Dressuur singel op de rug ,en dan een touw verbinden met het gebit,via de singel en verbinden met het achterbeen(boven de kogel).
Telkens hij slaat,snakt zijn hoofd naar achter,leuk is anders.

Dit kun je toch niet menen, vooral het laatste van dat touw van het bit naar het achterbeen is toch zeker te zot voor woorden!

En dan nog even dit:
Een geplaatste reactie op Strokorrel topic. Het gaat over iemand die wil voorkomen dat het paard strokorrels op gaat eten:
citaat:
Volgens mij is inderdaad de aanblik van de strokorrels die eruit zien aan als biks genoeg om te doen eten. Ik heb eerst een paar keer vers uit de zak korrels onder de neus gehouden en ze at het op, weliswaar niet super enthousiast. Vanavond paar keer een handje half uiteen gevallen korrels voorgehouden en dat hoefde ze echt niet -maar goed daar zat natuurlijk ook nog wat azijnlucht/smaak aan-.

De reactie van Trekruiter op bovenstaande reactie:
wat U hier doet is verkeerd!
U leert uw paard het te eten
Daarom dat er geadviseerd wordt van de korrel nat te maken
Mede door het aanblik en als de paarden dan proeven,dan wrijft het al uit tussen tong en gehemelte
en daar houden paarden niet van

Beetje jammer Trekruiter, geen strokorrels laten "plakken" in de mond want daar houden paarden niet van.... maar wat vinden ze dan van bakstenen en bruine zeep? beetje jammer dit ;(

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:15

;([/quote]
Laatst bijgewerkt door trekruiter op 11-03-09 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:22

trekruiter schreef:
MandyR schreef:

Ik hoop toch niet dat je dit echt serieus meent? In Belgie bestaat toch ook een dierenbescherming? Ben benieuwd wat die hier van vinden.........

Heb je liever een stamp ,misschien,of een snauw op een onverwacht moment,
als het onverbetelijke zijn,dan helpt aub niet!

Nee, natuurlijk heb ik niet liever een "stamp" maar, ik wil ook geen paard met een uitgescheurde mond met angst voor een bit en angst voor touwen.
Ik zie het al helemaal voor me. Paard schopt, krijgt een ruk in zijn mond, schrikt, schopt weer, krijgt weer een ruk, raakt in paniek en verwond zichzelf. En wat als hij schopt omdat er een vlieg op zijn hak zit? Dan wordt hij afgestraft omdat hij een vlieg weg jaagt? Het moet toch niet gekker worden.
Dan gebruik ik liever wat meer tijd om een paard het trappen (naar mensen) af te leren dan dat ik er een panisch paard aan over houd.

Nee jongen, jouw adviezen vind ik echt van geen kant kloppen. :n

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:26

Beste diana,ben bang dat je het niet snapt,als een paard al niet het vrijvingsgevoel tussen tong en gehemelte kan waarderen,dan zeker geen bruine zeep.na 2 a' 3 happen,krijgt het paard een prikkelend gevoel,en stopt het bijten.
Eveneens voor het stampen af te leren,.
Dit zijn echte paardemiddelen,die in laatste instantie toegepast worden,voor paarden waar al de rest niet bij geholpen heeft.
Of verkoop je liever je paard,zodat een ander met het probleem opgezadeld wordt?
Niet iedereen is een fluisteraar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:33

trekruiter schreef:
Verveling,als je niet in de mogelijklheid bent van buiten te zetten!
Wever,idem dito.
Bijter,t'is maar 2 min werk,en t'is afgeleerd voor de rest van zijn leven,of timmer je er liever op ,misschien.
Stamper ,idem dito.
Paard dat slordig eet,leg mij het probleem eens uit?

Als je niet de mogelijkheid hebt om ze buiten te zetten moet je geen paarden houden.
De mond open leggen of een keer een goede tik komt eigenlijk op hetzelfde neer. Gek genoeg moet ik bijna nooit slaan, beetje creatief zijn is de boodschap.
Stamper: paard die gericht naar me uithaalt, krijgt toch echt een trap terug en geen snok in zijn mond, lijkt me net iets logischer. Heb trouwens nog nooit een stamp gevangen al er naast staan, zal ook maar weer te maken hebben met de paarden die ik tegenkom zeker? :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:16

paard verwond zichzelf, begrijpt er geen fiets van en geraakt misschien zelfs in paniek waarbij hij zich weer kan verwonden
hoera het slaan is afgeleerd

de logica ontgaat mij

poes je haalt de woorden uit mijn mond ;)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:21

Cockpispray ipv antiklit, veel goedkoper en even effectief.
Een 6 liter tonnetje met een gaatje erin ipv een dure snackbal

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:18

wuswa schreef:
Heb er nog 1-tje.... In deze tijd verharen de paarden flink. Ik gebruik zo'n plastic bladhark (steel iets korter gemaakt) om de losse haren te verwijderen. Ze moeten even aan dat grote ding wennen maar vinden het al gauw heerlijk. Als ze de hark zien gaan ze er echt even voor staan. Je bent sneller klaar en de vlokken vliegen in het rond!

Oe ja of een zaag, dat vind ik net wat prettiger omdat die wat kortere karteltjes heeft :D

Nja mijn merrie laat per poetsbeurt zo'n 3 haren los dus ik wacht nog even :')

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:08

Als je niet de mogelijkheid hebt om ze buiten te zetten moet je geen paarden houden.

De mond open leggen of een keer een goede tik komt eigenlijk op hetzelfde neer. Gek genoeg moet ik bijna nooit slaan, beetje creatief zijn is de boodschap.
Stamper: paard die gericht naar me uithaalt, krijgt toch echt een trap terug en geen snok in zijn mond, lijkt me net iets logischer. Heb trouwens nog nooit een stamp gevangen al er naast staan, zal ook maar weer te maken hebben met de paarden die ik tegenkom zeker? :+[/quote]

Ik heb 4 hectare,jammer genoeg dank zij de groene jongens,staat er de laatste jaren meer water op dan gras.(Blankaartvallei)
Dat in combinatie,met paarden met witte kousen,dan ben je wel verplicht van ze binnen te houden.
Derbij,Bari had breuk van het sesambeen aan de voorkogel,en heeft verplicht 4 maand stilgestaan in de box.
dan ga je al eens op zoek naar iets om de verveling tegen te gaan.
Wat slaan betreft,ik heb nog nooit geslaan naar een paard,(heb de trics ook nooit moeten toepassen).
Ik heb in regel paarden die al overal geweest zijn,en waar niemand nog iets kan mee aanvangen.
Mijn paarden eten uit mijn hand,en worden bereden en aangespannen,met enkel stemhulp.
Daarbij,wat zou paardvriendelijker zijn,sporen gebruiken(dat is een ruiter die niet kan rijden),of bijten afleren met wat groene zeep.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:23

trekruiter schreef:
Dat in combinatie,met paarden met witte kousen,dan ben je wel verplicht van ze binnen te houden.

Of een fles shampoo kopen :)*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:03

trekruiter: ik heb geen sporen doorgaans maar leer een paard simpelweg op de juiste manier reageren. Je moet immers niet fluisteren maar luisteren nietwaar :D

Buitenzetten kan ook op een paddockje of zelfs op hete rf gewoon, zolang ze maar even kunnen kroelen.
Een paard dat staat te weven staat te schreeuwen dat hij eruit wil!

ik heb ook al wat paarden gezien waarmee niemand wat kon en die engeltjes bleken... in de juiste handen :)

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 06:23

Poes,denk dat we samen goed zouden overeenkomen.
Ga je eens mee op buitenrit,ruitergroep de grensgevallen(zie gezellig ,huiskamer)allemmal meiden van links en rechts van de grens,en ik als enige man(voorlopig toch nog).de ritten zitten altijd in een straal van max 50 km van Gent.
Kijk maar even op topic,en als je inbreekt,mij vermelden als aanbrenger.
Zelf rij ik met dravers,die gekoerst hebben.aan teugel komen,van, de stap in de galop gaan,en vooraan,achteraan of weggaan van de groep.
Zonder de minste tegenstand.
Paarden reageren puur op mijn gevoel.en denken mee in de richting die mijn zintuigen doorgeven.
Ik heb ook nog een franse merrie(sf)die van de grootste trainer van frankrijk komt.
Op 5 jarige leeftijd,kon ze nog niets,zelf niet aangelijnd lopen.
ze viel iedereen aan,die ook maar in haar omgeving kwam.
Ik heb ze zelf gaan halen in fr.en er serieus wat werk mee gehad.
Met heel veel moeite,is dat paard die door iedereen afgeschreven was,door mij heropgevoed.
Met als beste resultaat,kampioen belgische juniors( csi brugge 2008)parcours 1 meter 30.
12 hindernissen en 2x waterbak met dubbelle oxer!
Dit jaar wat kalmer aan,en in het najar gaat ze klaar zijn voor de grote tour,
Ruiter,Janne Devriendt-Stal Tillegem - Brugge.
Paard.Eurotrade's Maya.
Resultaat van mee te denken met je paard,ipv van voor het paard te denken.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:47

Goh, het gaat nu wel erg offtopic zeg.

TS, ik heb nog een tip voor je. In plaats van babydoekjes kopen om je paard te laten glimmen, kan je ook vers geschoren schapenwol gebruiken. Met een goede handvol wol kan je een hele tijd doen en vaak kan je dit gratis afhalen bij schapenhouders.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:26

2 specikuipen
de onderste bodem vullen met piepschuim of ander isolatie matriaal
langs de rand dat isolatie matriaal doen die zo ook bij huisen gebruiken of proberen iets anders en dan de 2 de specikuip erop zetten
de rand vol spuiten met spuit piepschuim ik weet effe niet hoe dat heet en dat er tussen spuiten zodat de paarden er niet aan kunnen maar de bak wel dicht is zo bevriest het water in de winter niet wat erin zit

heb ik gehoort van een kennis maar zelf nooit geprobeert

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:22

Mijn 10jarige verzorgstertje en ik hebben laatst een snack-slinger gemaakt voor de ponies.

Ment neemt een stevig touw met een naald eraan en reigt daar vervolgens wat appels, wortels en ander lekkers aan. Vervolgens hang je dat op in de stal. :)

Verder gebruik ik mijn lickit houder meer om sneetjes brood en appels doorheen te boren. :=
Vind ze net zo leuk, echt waar.

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:23

een leuk huisje voor minipony's shetjes.
je neemt een oude silo en draait deze ondersteboven. het gat aan de bovenkant ( nu boven) maak je dicht met een stuk plastic en bindt er een strotouw omheen.
aan de onderkant zaag je gat voor als deur.
prima schuilplaats voor kleine pony's!

verder vind ik tegen verveling die tonnen heel leuk waar steeds een beetje voer uitrolt...
en voor de mensen die er over beschikken vind ik de stapmolen ook nog altijd een goede uitvinding. paarden zijn in beweging, even lekker buiten etc ( dan praat ik over paarden die het grootste deel van de dag op stal doorbrengen, weide of op een andere manier blijft altijd beter natuurlijk!)

en veel hooi zodat als ze op stal staan ze iets te doen hebben blijft ook belangrijk, wortels erin verstoppen kan natuurlijk ook als leuke afwisseling... denk wel dat die sneller op zijn dan het hooi ;)

Over de tips van trekruiter.
tips als laat ze maar eens in iets heel vies bijten als ze zonodig willen bijten, heb ik niets tegen!
ze even keihard in de mond gaan staan trekken en hoofd en hals naarachter trekken als ze trappen vind ik ronduit dierenmishandeling.
als een paard naar mij trapt kan die goede schop terug krijgen, desnoods een keer een tik met een zweep.
oog om oog, tand om tand. ( net als in de natuur, schopt een paard daar een ander paard kan die ook een schop terug verwachten)
maar wat jij voorsteld is gewoon puur dom geweld inzetten tegen een weerloos paard wat mijn inziens alleen gebruikt word door mensen die ook niet verder kunnen denken dan dat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:35

Zo ik ga niet reageren op de discussie hier die off topic is.

Ik gebruik voor het dagelijkse water een oude badkuip. Daarin hebben we een flotter gemaakt zodat de bak zichzelf vult.
En schoonmaken is zo gebeurd omdat er geen hoeken in een badkuip zitten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:37

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 13:25