Brokken-biks.. "what's in a name ?"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:07

vera"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Ik voer Pavo en Lannoo Martens.
Het paardenvoeder van de "boerenbond" zit altijd stampvol met troep die er niet in hoort (zoals ongepofte maisvlokken, erwten, en soms zelfs pulp) zegt al veel over het respect waar het voer mee gemaakt is ...
.

Ik heb onderzoek gedaan naar het productieproces en samenstelling van verschillende voederbedrijven voor een paarden tvprogramma. Wat jij hier schrijft is klinklare onzin. Het voer van de "Boerenbond " is bv. Subli en toevallig is dat het enige voer in Nederland met een Europees keurmerk.
[/quote]

Ik zie dat Loolapelooza in Essen woont, bij mijn weten nog België, zou het dan niet kunnen dat ze het heeft over voer van de Belgische Boerenbond (Aveve)?

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 12:55

Op de vorige stal kreeg Cerise een basisbrok die eigenlijk alleen in deze streek verkocht wordt.
Het was een zeer dunne/kleine brok, en de trekpaarden en de fries deden het er goed op, maar zij (trakhener met volbloed en anglo-arabierbloed) dus totaal niet: ze werd er heet en shagrijnig en fel van. Boos!

Ik ben er zelf muesli zonder haver van Havens bij gaan voeren en heb haar terug gezet in het voer dat ze daar kreeg, toen ging het wel wat beter. Haha!
Toen bekend werd dat ze ging verhuizen naar een andere stal ben ik meteen overgegaan op het voer dat ze daar zou gaan krijgen: draversbrok van Havens.
Sindsdien is ze niet meer zo onrustig, op de nieuwe stal weeft ze nog nauwelijks.

Ik hoorde van een vriendin die een arabier had dat ze ook die basisbrok had gevoerd die bij Cerise zo slecht viel, en dat ze dezelfde problemen ermee had gehad.
En destijds op de vorige stal stond nog een 'hyper' paardje met volbloedafstamming die het ook niet goed deed op dit voer.
Ik ben blij dat deze nieuwe stal Havens geeft, maar mocht ik zelf ander voer willen geven dan is dit ook mogelijk.
Verder krijgt Cerise nog knoflookpoeder, appelazijn, zemelen en muesli zonder haver van Havens, zeer goede kwaliteit hooi en staat hele dagen in de wei. Party!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:07

De paarden bij ons op stal krijgen geen brok omdat er afval van andere productieprocessen gebruikt wordt als goedkoop vulmiddel.
De paarden op onze stal krijgen haver met supplementen zodat de staleigenarresse altijd weet wat ze krijgen, daarnaast krijgen ze veel goede kwaliteit hooi. En ik moet zeggen dat Omega het daar ook goed op doet, en extra gek wordt hij er niet van. Het was wel verrassend voor mij dat de paarden er dus niet extra gek van worden. Hij krijgt nu evenveel haver als dat hij eerder aan brokken kreeg. En zijn verteringsprobleem is ook opgelost, eerder had hij nog wel regelmatig last van diarree maar dat ik ook over.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:18

Francis"]
[quote="Alice schreef:
Ik hoorde zelfs dat er in varkensvoer precies hetzelfde zit als paardenvoer, en dat is lang niet zo duur!
Zeker weten doe ik het niet, heb het ook maar van horen en zeggen, maar misschien is het een onderzoekje waard?

Écht niet!! In varkensvoer zitten ook dierlijke bestanddelen. Hartstikke slecht voor paarden! Nooit voeren dus!
[/quote]
Het gebruik van dierlijke eiwitten in diervoeders is bij mijn weten per 1 januari 2001 verboden. Zie ook dit persbericht van het ministerie van LNV: http://www.minlnv.nl/infomart/persinfo/ ... medp14.htm
Ik heb geen tegenbericht kunnen vinden.

Het lijkt mij een heel interessant onderwerp voor een onderzoek. Ik denk, dat bij paardenvoer de smakelijkheid belangrijker is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:41

Ik voer al vanaf het begin Pavo. Ik ben ermee begonnen omdat ze mij een goed voedingsadvies gaven. Ik voer nu nog steeds Pavo, mijn paarden doen het er prima op. Ik heb nu wel sinds kort muesli van Havens, dit omdat de Pavo Stimix op was en ik eens wat anders wilde proberen. Dit bevalt me ook prima dus ik haal nu altijd die muesli

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:56

Rydar heeft jaren pavo gehad.. op een gegevenmoment begon ie steeds slechter te eten.. toen ik een keer een zak "goedkoope" brok had mee genomen stond ie te smullen! En sinds dien eet ie enkel nog "goedkoop" bix een stuk goedkoper en hij vind het nog lekkerder ook! Vork

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:09

Wij voerden eerst zelf de Equiral Stud. Hele fijne brok, ook 100% puur natuur. Sinds een tijdje staan we op een pensionstalling en daar krijgen ze de draversbrok (basis) van Havens.

Volgens mij is het bij paardenvoer, hetzelfde als bij hondenvoer. Het moet aan zoveel eisen en keurmerken voldoen, dat er geen slecht voer bestaat! Je moet dus alleen uit zoeken waar jouw paard het het beste op doet, en wat je er aan wilt uitgeven.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:53

ik voer subli,eigenlijk omdat er niets mis mee is en het goedkoper is dan de rest!
Ik voer wel marstall, das wel duur maar beter dan de muesli van subli vind ik!
en faf zal het een worst wezen of ze pavo of subli eet Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:26

wij hebben ook 'eigen merk'.
ze krijgen het allemaal, al jaren. fokmerries, veulens, sportpaarden, noem maar op. Ze doen t er allemaal prima op, dus geen reden tot switchen.

Minne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:36

Ik ben het eens met Loolapelooza, het voer van de boerenbond in België AVEVE is niet altijd even kwalitatief hoogstaand. In onze laatste levering bietenpulp zit het vergeven van de erwten, niet gepofte maikorrels en een andere peulvrucht die ik nieet ken. Het is echt geen leuk werkje om die er allemaal uit te vissen. Veel van de mengvoeders van de AVEVE zijn slecht uitgebalanceerd, soms is het bijna puur melassevoeder (vlaskaf overgoten met melasse).

Hoe bevalt de lannoo-martens trouwens?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:36

Ik voer mijn tinker Horsekwik (Kaspar faunafood) basisbrok en muesli zonder haver, zelfde merk. Niet te veel want tinkers kunnen eigenaardig worden van teveel krachtvoer. Daarnaast veel winterpeen. Volgens mij eet eet ze alle soorten biks, ik heb nog niet meegemaakt dat ze ergens haar neus voor ophaalt Lachen