24/7, hele jaar door buiten, hoe te realiseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: 24/7, hele jaar door buiten, hoe te realiseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:49

hier staan de ijsjes, de shetjes en de haf gewoon op het land 24/7 jaarrond
de warmbloedjes staan overdag op het land, snachts op stal
tis gewoon heel erg geluk hebben met de bodem

anders zou je kunnen denken aan een ruime paddock waar ze in kunnen zodra de bodem het niet meer trekt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:55

Wat ik mij het volgende afvraag.
Zelf ben ik op zoek naar 24/7 weidegang voor mijn pony's zodat ze lekker zelf kunnen kiezen.

Mijn vader kwam met het volgende, want stel dat één van de pony's ziek wordt en op stal moet.
Het is gelukkig nog nooit gebeurd en ik heb er zelf helemaal niet over nagedacht, puur om het feit dat ik geen reden kan bedenken waarom een pony op stal moet komen.
Maar toch het zal maar gebeuren.

Hoe doen de mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan dat nu?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:59

Ik heb de mogelijkheid om de pony's bij mijn ouders te stallen als ze binnen moeten. Verder zou ik een noodbox kunnen creeeren in het hooihok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:08

Ik heb ook 2 losse boxen, met nog ruimte in een kapschuur voor een derde box. Ook kunnen we de schuilstal afsluiten en desnoods in 2 stalletjes verdelen.

Wij hebben dus wel de paarden 24/7 buiten, maar niet kaal ergens op een weitje zonder verdere voorzieningen. Dat zou ik ook niet (meer) willen. Ze staan nu aan huis, maar ergens anders met dezelfde voorzieningen zou ook oke zijn.

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:10

Ik heb 3 pony's en die staan 24/7 buiten. Ze hebben 2 stallen waar ze in kunnen wanneer ze maar willen. De weide ligt wel een aan riviertje, dus komt die omhoog staan ze wel te soppen, dat is wel lastig, alleen in het voorjaar/zomer hebben ze gras. De rest van het jaar lopen ze het helaas kapot.
Het ligt er dus ook aan hoe het weiland ligt hoog of laag :+

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:12

goede schuilstal met afdakje en onder het afdakje hadden wij plastic tegels waar het gras door heen kon groeien. Zorg ervoor dat ze een goede droge plek hebben en voldoende hooi en water.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:17

Die van ons stan in de wei, met schuilstal. Deze schuilstal bestaat uit twee kleine stalletjes. Er zit een afdakje aan waar een ruif onder hangt. Daar krijgen ze hun hooi in. Als het echt heel vies weer is kunnen ze hun hooi ook in de schuilstal krijgen.
Bij de ingang van de stal en bij de ruif liggen tegels. De bodem van de schuilstal is gewoon de grond, met daarover een laag stro/hooi.
De pony's staan overigens aan huis en de stallen zijn eventueel af te sluiten. Dus als een van de pony's om wat voor reden dan ook binnen moet staan, dan kan dat in de schuilstal.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:18

Onze paarden staan 24/7 buiten.Ze staan in 3 groepjes.
De shetten hebben inloopstallen bij hun zandpaddocks.
De rest kan in en uit de stal wanneer ze willen.Voor de stallen is een stuk straatwerk voor de slijtage van de hoefjes.
Onze weides zijn in verschillende kleinere weides gedeeld. In de winter krijgen ze altijd een stuk wat aan de stallen grenst,deze is afgezet.
In de zomer mogen ze afhankelijk van de buikjes van ze de grasweide op en zaaien we de winterstukken opnieuw in.

Ze krijgen allemaal hooi gevoerd op de wei, de shetten in kratjes en de paarden in grote blauwe bakken.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:21

die van mij staan 24 uur per dag op een grote paddock, met daarop een inloopstal. in de inloopstal (stal dus zonder deur) zit gewoon een hooiruif en voerbak en liksteen. voor de inloopstal liggen varkensroosters, de rest is zand. vanuit de paddock kunnen de paarden de wei op als ik de draad open maak. dus ze kunnen altijd zelf beslissen of ze op het zand, op de varkensroosters staan of in de stal..
is het vies weer dan mogen ze niet op de wei want dan lopen ze alles kapot.. dus dan staan ze gewoon op de paddock.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:23

Bij ons hebben ze (3 paarden) een paddock formaat buitenbak, gewoon met zand op de bodem en een inloopstal van 3*9. Daarnaast zijn er een aantal weides, in de zomer krijgen ze een paar uur weidegang per dag, de rest van de dag staan ze in de paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:00

Marchador schreef:

Daarom heb ik dus open stallen waarvan er 1 sowieso afgesloten kan worden. Die gebruik ik trouwens in het voorjaar als veulenstal, dus dan sluit ik moeders en veulen voor de nacht vaak op. En de tweede stal kan desnoods ook dicht, maar in de praktijk doe ik dat bijna nooit. Alleen bij zeer extreme winter en noordoostenwind (zit dan op de opening).

Indien nodig kan ik ook extra stallen creëren elders op het erf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:58

indien nodig dan hebben wel een box, of een schuur die omgebouwd kan wrden

afgelopen winter hebben ze een paar dagen binnen gestaan ivm het weer
toen zijn er een aantal plekken aangepast om tot tijdelijke stal te dienen voor twee of meer paarden

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:58

Marchador schreef:
Wat ik mij het volgende afvraag.
Zelf ben ik op zoek naar 24/7 weidegang voor mijn pony's zodat ze lekker zelf kunnen kiezen.

Mijn vader kwam met het volgende, want stel dat één van de pony's ziek wordt en op stal moet.
Het is gelukkig nog nooit gebeurd en ik heb er zelf helemaal niet over nagedacht, puur om het feit dat ik geen reden kan bedenken waarom een pony op stal moet komen.
Maar toch het zal maar gebeuren.

daarom hebben ze bij mij op stal alle 3 hun eigen stalletje :) mocht er iets voorvallen kunnen ze alle 3 individueel ''afgezonderd'' worden, zonder dat de andere 2 met veranderingen te maken gaan krijgen :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-09-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.