hij krijgt wel degelijk de gelegenheid zn voeten te bewegen, weet niet waar je uit op kan maken dat dat niet zo is.. Hij staat bij mij alleen vast aan aan een halster touw aan een paal me voldoende lengte. Alleen voor hem hangt dus een soort van ketting zodat hij niet de wasplaats helemaal uit kan rennen. Kan hem moeilijk de hele tijd de was plaats af laten rennen waar nog véél gevaarlijke situaties van komen. 
Ben vandaag begonnen met de emmer en een spons. Kon goed merken dat hij dus echt bang van het water is. Als de spons een beetje vochtig was, was het opzich niet zo erg. Maar was hij wat natter en kneep ik er een beetje in waardoor water over zn huid liep kwam de angst weer. Maar bij de spons is veel minder paniek en goeie rust momenten, waardoor ik denk dat hier wel vooruitgang in zit.
Het is overgens wel mijn bedoeling de spons uit eindelijk te vervangen voor de spuit. Maar als eerst zn angst voor het water weg gaat is die spuit al veel minder eng. Ik denk ook niet dat je altijd maar 1 methode voor elk paard kan gebruiken, dus als hij het op een andere manier nodig heeft dan doe we dat gewoon.