marktonderzoek mbt stallingsgeld

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:17

Sonja schreef:
Terwijl jij "mooi" misschien ziet als prachtig geschilderd met gouden ballen op de spijlen ofzo Haha!

Ja inderdaad dat verstond ik onder "mooi" Haha! . Maar ik ken zat mensen die hun paarden in zulke luxe boxen hebben staan. En waarvoor?? Omdat ze zelf graag willen pronken, denk je dat zo'n paard dat wat uitmaakt waar hij in staat Verward
Misschien kan je het woord "mooi" vervangen door "betrouwbaar", dat klinkt al veel beter in mijn ogen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:13

Sonja schreef:
Neel, kan het zijn dat jij en anderen misschien een verschillend beeld hebben van "mooi"?
Ik hecht persoonlijk dus waarde aan een mooie box. Mooi is voor mij: ruim, open (geen muren), met frisse lucht en "uithang"-mogelijkheid (naar buiten kijken) en gladde, veilige afwerkingen, gevuld met een goede laag kwaliteitsstro.
Terwijl jij "mooi" misschien ziet als prachtig geschilderd met gouden ballen op de spijlen ofzo Haha!

Weer met je eens Sonja

Mijn paard doe ik overigens absoluut geen plezier door hem dag en nacht in weer en wind buiten te laten staan Als het regent en Omar moet buiten staan is hij echt het zieligste paard ter wereld Knipoog hij trilt dan over zijn hele lichaam en is daar gewoon niet voor gemaakt en is ook erg mokgevoelig. Ik denk ook dat het per paard zal verschillen maar er zijn gewoon veel paarden die hier helaas niet meer voor geschapen zijn

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:05

Fitzroy schreef:
Je hoeft niet uit te mesten, je hebt geen binnenbak, weinig werk door het voersysteem, kortom allemaal redenen waardoor de prijs zeker 125 euro lager mag liggen.

Er is wel een binnenbak.

Ik weet ook niet over hoeveel paarden het gaat. Maar ik zie het ook niet zitten om in een kudde paarden 1 paard eruit te vissen en zeker niry op 6 ha.
Voor dat geld neem ik aan dat mijn paard op de gewenste tijd eruit gehaald wordt? Clown

Daarbij, is er een mogelijkheid om te zadelen als het pijpestelen regent? En hoe doe je dat in de winter? Het gras is minder naar mijn idee. 6 ha lijkt veel, maar als de kudde groot is, hoe hou je het land op conditie en dergelijke? Is er mogelijkheid tot scheiden, niet elk paard zou de andere velen.
Enz, enz, enz...... Vergeet niet dat het geen wilde paarden zijn, de meeste zijn niet anders gewent dan op stal staan en af en toe eens weidegang.
Ik denk dat het voor weinig mensen interresant is.
En veel te duur!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:23

Onder soortgelijke omstandigheden kun je hier je paard wel bij een boer stallen. Meestal betaal je daar rond de E175,- incl hooi-stro-brok maar ex. een overdekte rijbaan. Dan heb je het over een heel ander bedrag dat dat jij hier schetst.
Ik denk dat de mensen die hun paard 24/7 in de wei zetten of 's nachts in een groepsstal doen niet zo'n behoefte hebben aan die overdekte rijhal.
Voor mezelf en mijn paard vind ik een dergelijke stal ook geen optie.

offspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:38

ik run zelf een manege en ik bij ons heb je open stallen waar ze lekker naar buioten kunnen kijken. Niet van die schuif boxen die dicht zijn.

Het is niet altijd super netjes op het erf maar dat ziet een paard niet hoor hoe mooi of hoe lelijk zijn stalletje is!!
Wij hebben een binnen bak logeerbak buitenbak en weidegang. moet wel zelf mesten en stro en kuil zitten er bij in begrepen en je betaalt maar 128 euro pm!!

ik heb zelf ook op stallen gestaan vroeger waar je 450 gulden pm betaalt en super netjes met alles er op en er aan. Maar ik werd er gek van en me paard maakt het niks uit hoor!!

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 22:45

Bedankt voor de vele reacties. Ik merk dat er toch wat onduidelijkheden zijn over het systeem. Ik pak een paar punten uit de reacties om toe te lichten.

De bezorgdheid dat 1 paard geen/te weinig eten zou kunnen krijgen wordt voorkomen omdat de voerstations voor elk paard vrij te benaderen is. Als hij eet heeft hij, doordat het station achter hem gesloten wordt voor andere paarden, alle tijd om te eten. Via de computer is, op elk moment, het eetgedrag per individu af te lezen. Dus mocht een paard minder eten dan kan hier gelijk op gereageerd worden.
Dit geldt zowel voor het krachtvoer als voor het ruwvoer. Dit wordt per paard afgemeten naar behoefte. Uiteraard zullen de paarden eten in volgorde van rang. omdat er meerdere plekken beschikbaar komt elk paard aan de beurt.
Ook de weidegang (vet/arm) kan gedoseerd worden.

Buiten dit systeem zijn er ruimtes voor poetsen, opdrogen en zieke paarden. De rust en overdekte slaapruimtes zijn dusdanig ingericht dat er genoeg ruimte is voor alle paarden. Ook de lager in rang staande paarden.

De omgeving is zodanig ingericht dat de paarden nergens achter kunnen blijven hangen met hun halsband. Ook de afrastering is zodanig dat de kans op blessures nihil is.

Verder zijn er uiteraard meerder controles per dag.

Verder zijn we verbaasd dat de prijs afgemeten wordt aan de hoeveelheid werk die de stalhouder heeft.Het neerzetten van dit systeem is een forse investering. Het is jammer om te merken dat het nastreven van de natuurlijke leefgewoontes niet als kwaliteit erkend wordt.

Zijn we in Nederland nog niet zover dat we inzien dat het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, het paard ( ook het "dressuurpaard") zowel fysiek als mentaal ten goede komt? En waar wij als ruiter dan weer profijt van hebben in onze directe omgang met ons paard?

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:16

boontje schreef:
Zijn we in Nederland nog niet zover dat we inzien dat het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, het paard ( ook het "dressuurpaard") zowel fysiek als mentaal ten goede komt? En waar wij als ruiter dan weer profijt van hebben in onze directe omgang met ons paard?

Jawel hoor, maar dat kan ook een stuk goedkoper Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:27

boontje schreef:
De omgeving is zodanig ingericht dat de paarden nergens achter kunnen blijven hangen met hun halsband. Ook de afrastering is zodanig dat de kans op blessures nihil is.

Prima, maar hoe wil je voorkomen dat als een paar jeuk achter zijn oor heeft en wil krabben, met zijn achterhoef in de band schiet? (yep, spreek uit ervaring)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:27

Natuurlijk kan het altijd goedkoper.Alleen Noord-Holland staat bekend om zijn dure grond,dus daarmee ook de duurdere pensionstalling.Of er behoefte bestaat aan dit soort plaatsen om je paard te stallen weet ik niet.Bij ons bestaat het contact met de paarden(van onze klanten) vooral op de momenten dat we voeren.Op het moment dat we voeren merken we direct als er iets mis is met het paard.Lekker uitslapen lijkt me wel wat Slapen ,maar toch vind ik het voeren juist erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:22

boontje schreef:
Verder zijn we verbaasd dat de prijs afgemeten wordt aan de hoeveelheid werk die de stalhouder heeft.Het neerzetten van dit systeem is een forse investering. Het is jammer om te merken dat het nastreven van de natuurlijke leefgewoontes niet als kwaliteit erkend wordt.

De prijs wordt afgemeten aan dat wat je er voor terug krijgt alle waren naar zijn geld. De meeste mensen hebben voor een dergelijke stalling dus niet veel geld over. Simpelweg omdat er genoeg stallen zijn die ongeveer dezelfde faciliteiten bieden voor minder dan 50% van de prijs die jullie vragen.
Ik ben dus ook wel benieuwd hoe jullie kostenplaatje er uit ziet en wat de marge is die jullie als winst nemen. De marge in de paardenhouderij is maar heel dun. En nu met de teruglopende economie zal dat alleen maar minder gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:08

boontje schreef:
.........Ook de weidegang (vet/arm) kan gedoseerd worden..........

** Dus dat betekent bijvoorbeeld dat onze Fjord op een ander land komt te lopen dan onze KWPN'er? Dus dat je ook meerdere ruimtes hebt waar bv de voerstations opstaan Verward

** Heb je wel eens een paard gezien dat met z'n achterhoef in een halsband zat? (ja, die een uur geleden nog gecontroleerd was of 'ie wel strak genoeg zat...) Ik hoop dat nl. nooit meer mee te maken, was niet echt lollig..... Huilen

Het is jammer om te merken dat het nastreven van de natuurlijke leefgewoontes niet als kwaliteit erkend wordt.

** Ik denk dat dit zeker wel erkend wordt. Ik denk dat iedereen z'n paard graag een paar uurtjes per dag in het land wil hebben met soortgenootjes, zodat ze lekker effe een tijdje 'paard' kunnen zijn. Zou ik ook graag hebben, maar is in deze omgeving niet haalbaar.
Maar ik denk dat je niet alleen naar het plezier van het paard moet kijken, maar ook naar dat van de ruiter die immers keihard (immens hard met genoemde stalprijs zelfs Haha! ) moet werken voor z'n beestje. Als je ze 24/7 buiten laat lopen, hoe doe je dat dan bv met de wintervacht? Ik train bijvoorbeeld nogal hard, en m'n paard is 5 dagen per week kleddernat na het werk, terwijl ze helemaal geschoren is. Zweetdekkie erop en na een uurtje kan ze onder staldek. Maar hoe doe je dat als ze 24/7 buiten staan? Want dan wil je ze niet scheren. En de sokken er aan laten zitten tegen bv mok. Maar daarmee kom ik liever niet op een show als je het niet erg vindt Haha!

** Grappig dat je deze conclusie trekt, imo alleen maar omdat men jouw idee niet betaalbaar vindt, en op sommige punten zelfs gevaarlijk.
Ik denk dat als jij een stal aan zou bieden met binnen- en buitenbaan (allwheather), goede uitrijmogelijkheden, mooie boxen (zie mijn omschrijving van mooi, kleur en glitters boeien mij niet) EN zomer en winter enkele uren weidegang (naar keuze in koppel of duo's of apart), in "mijn" regio, dat je heel andere reacties krijgt. De stalprijs blijft dan absurd hoog (716 gulden per maand ) maar stel dat je 50 tot 75 euro zakt, dan zul je zien dat daar een behoorlijk grote markt voor is.....

Sonja

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:22

Voor de opfok van jonge paarden vind ik dit systeem heel mooi.
Maar dan heb ik geen binnenbak en uitrijmogelijkheden nodig. Dus zou ik kiezen voor een "goedkopere" lokatie in Nederland, dwz in het noorden van het land of in het buitenland (Polen bv.) ligt de grondprijs lager dus zijn de kosten per maand lager.
Ik heb het geluk dat ik zelf voldoende mogelijkheden bij huis heb voor de opfok, anders waren mijn jonge paarden zeker naar zo'n bedrijf gegaan.

Verder lijkt het me wel een hele goede huisversting voor manege paarden.
Ik kan me voorstellen dat mensen die 1 paard houden voor de sport dit niet snel zullen doen. Maar dan denk ik dat zij kiezen voor hun eigen luxe.
Geen paard "zoeken" in de wei bv...
Overigens had ik vroeger mijn sportpony's wel in de zomer dag en nacht op een weide van 5 ha. Oke, soms was ik misschien een keer een half uur bezig om ze uit het land te halen als ze op het verste punt stonden, maar die tijd bespaarde ik dan weer op het uitmesten.
Maar ze waren wel "geestelijk fit". Je merkte erg veel verschil met de stalperiode in de winter (ivm veengrond was er in de winter geen weidegang).

Overigens ken ik meerdere bedrijven die werken met dit voersysteem en dus de halsbanden.
Ik denk dat in verhouding meer paarden verongelukken door een slechte omheining dan door een halsband...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:30

In verhouding misschien wel, maarook qua omheining ben ik een grote zeikerd. Waarom zou ik risico's nemen met het mooiste wat in m'n leven rondloopt?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:33

stef schreef:
Prima, maar hoe wil je voorkomen dat als een paar jeuk achter zijn oor heeft en wil krabben, met zijn achterhoef in de band schiet? (yep, spreek uit ervaring)

dan heeft de band te los gezeten,
Jij moet zo strak dat ze er niet met een poot tussen kunnen komen en er geen hinder van ondervinden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:43

Sonja schreef:
In verhouding misschien wel, maarook qua omheining ben ik een grote zeikerd. Waarom zou ik risico's nemen met het mooiste wat in m'n leven rondloopt?

Ik heb ook ongelukken zien gebeuren met een hele mooie houten omheining die goed onderhouden was. Net zoals ik een paard heb gekend dat in een hele veilige box verongelukt is.

Als je paarden houdt, weet je dat er iets mis kan gaan. Net zoals dat er iets mis kan gaan als je zelf in een auto stapt.
Maar je kan ook van de trap vallen...

En als zo'n band op de juiste manier is om gedaan, kan er geen hoef achter. Het is niet te vergelijken met een halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:08

Citaat:
Grappig dat je deze conclusie trekt, imo alleen maar omdat men jouw idee niet betaalbaar vindt, en op sommige punten zelfs gevaarlijk.
Ik denk dat als jij een stal aan zou bieden met binnen- en buitenbaan (allwheather), goede uitrijmogelijkheden, mooie boxen (zie mijn omschrijving van mooi, kleur en glitters boeien mij niet) EN zomer en winter enkele uren weidegang (naar keuze in koppel of duo's of apart), in "mijn" regio, dat je heel andere reacties krijgt. De stalprijs blijft dan absurd hoog (716 gulden per maand ) maar stel dat je 50 tot 75 euro zakt, dan zul je zien dat daar een behoorlijk grote markt voor is.....

laat ik het hier dan eens een keer eens zijn met Sonja (iets wat de laatse tijd op dit onderwerp niet veel voorkomt Knipoog )
Ik denk dat je dan idd meer mensen trekt.
En als de paarden zomer en winter overdag buiten kunnen, maar savonds op stal, is voor rijpaarden toch wel prettig (jaja dat vind ik ook hoor)

En ik ken helaas ook gevallen met een perfecte omheining waar het mis is gegaan.
Maar ik ken er ook 1 die in de stal zijn been gebroken heeft om onverklaarbare wijze.
Je kunt dus nooit alles voorkomen, helaas.
Dus gewoon paardvriendelijk de wei afrasteren, meer kun je imo niet doen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:12

MarijeR schreef:
En als zo'n band op de juiste manier is om gedaan, kan er geen hoef achter. Het is niet te vergelijken met een halster.

Een tak van een ijzer kan zo ongeveer overal achter blijven hangen. Als die er niet tussen past, dan zit zo'n band wel echt loeistrak!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:14

Margreet"]
[quote="MarijeR schreef:

Een tak van een ijzer kan zo ongeveer overal achter blijven hangen. Als die er niet tussen past, dan zit zo'n band wel echt loeistrak!
[/quote]
In een groep paarden heb ik er geen ijzers onder zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:17

Nou dat is dan nog een punt wat niet werkt.
Want als jou rijpaard nu ijzers nodig heeft?

Kawa staat overrigens wel in een groep, met ijzers.
En hij is niet de enige.
Hij heeft altijd in een groep gelopen en door de ijzers, ook niet door iets anders, is er nog nooit iets mis gegaan. *afkloppen*

Als een paard voluit op een ander zou trappen dan twijfel ik hard of het nog uitmaakt of ze ijzers dragen of niet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:18

Bij een sportpaard heb ik er toch wel graag ijzers onder zitten. Dat zou dus ook niet kunnen bij dit systeem... Nog een puntje om toe te voegen aan al eerder genoemde argumenten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:39

runningkawa"]
Nou dat is dan nog een punt wat niet werkt.
Want als jou rijpaard nu ijzers nodig heeft?

Kawa staat overrigens wel in een groep, met ijzers.
En hij is niet de enige.
Hij heeft altijd in een groep gelopen en door de ijzers, ook niet door iets anders, is er nog nooit iets mis gegaan. *afkloppen*

Als een paard voluit op een ander zou trappen dan twijfel ik hard of het nog uitmaakt of ze ijzers dragen of niet.
[/quote]
Persoonlijk vind ik een paard met ijzers in een groep een groter risico dan een halsband om.
In een groep paarden zonder ijzers heb ik ook regelmatig paarden gezien met hier en daar een kras of een keer een dik been door een klap.
In een groep met ijzers heb ik 2x een paard met een gebroken been (door een klap) gezien.
Zelf neem ik dat risico dus niet meer.

[quote="Margreet schreef:
Bij een sportpaard heb ik er toch wel graag ijzers onder zitten.

Erg offtoppic, een paard dat goede hoeven heeft, heeft voor de (dressuur)sport echt niet altijd ijzers nodig. Wij hebben ook paarden in het Z gehad die op blote voeten liepen. Wedstrijden op zand uitzoeken en dan is er geen probleem. Bij het springen is het op landelijk nivo misschien wat moeilijker wedstrijden uit te zoeken op zand dus dan kan ik me voorstellen dat er eerder ijzers onder gaan om ze op scherp te kunnen zetten.

Anders is het als een paard veel op de harde weg komt.
Omdat bij deze stal ook de nadruk wordt gelegd op de uitrijmogelijkheden, is dat wel een punt waar ik over zou vallen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:44

Sonja schreef:
Sorry moddie, maar ik MOET effe zwaar off-topic van de stemmetjes in m'n hoofd.....

Waar zijn nou al die Bokkers die het megamegamegapaardvriendelijkst voor hun paard waren???? *LOL* *LOL* *LOL* Hahaha ik als grootste Boktdierenbeul mag negatief over dit onderzoek zijn, maar jullie echt niet hoor! Dit hebben jullie toch zeker graag voor je lievelingen over? *LOL* *LOL* *LOL*
(voor wie het niet snapt: zoek topic "hoe belangrijk is weidegang voor je paard" Haha! Lees, lach, en trek een droge broek aan Haha! )

Hoho,
ik vind weidegang gigantisch belangrijk voor mij paard. En ik vind het ook belangrijk dat ze in een kudde kan lopen. Maar tegelijkertijd wil ik haar 's nachts wel graag op stal. Een jaar geleden stond ze met een gebroken kaakbeen en een gigantische wond in haar uitloopstal. En niemand begrijpt hoe het kan. Maar in onze regio loopt al wel een hele tijd een paardenmishandelaar rond die ze nog steeds niet hebben. Kortom je paard 's nachts op stal vind ik een veilig idee. Verder vind ik het een aardige stal, maar gewoon te duur voor de faciliteiten (inclusief 6 ha wei) die ik nu voor veel minder geld ter beschikking heb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:53

wedstrijden op zand uitzoeken, dan zal ik weinig meer starten hier! En dan heb ik het nog niet over springen. Weinig realistisch dus, die opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:53

MarijeR
Ik heb in mijn paardrij verleden alleen maar op plaatsen gereden waar alle paarden in groepen buiten kwamen.
Paarden met ijzers zodat ze met springen scherp gezet konen worden.
En in al die jaren heb ik nog niks ernstigs meegemaakt door de ijzers.
Ook niet door het in de groep staan.
Dus ik ben er persoonlijk niet bang voor.

Zoals gezegd ken ik er wel 1 die zijn been heeft gebroken in de stal.

Dus daarmee wil ik aangeven, dat als je pech hebt, altijd was mis kan gaan. Hoe voorzichtig je ook bent.

En helaas hebben niet alle paarden sterke hoeven
En met springen is het erg fijn om scherp te zetten.
En met dresuren ook.
Zelf heb ik zo'n watje die als hij denkt dat hij wel eens wat kon schuiven hij niet meer durft te lopen.

Door scherp te zetten ben ik van dat probleem af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:54

MarijeR schreef:
Erg offtoppic, een paard dat goede hoeven heeft, heeft voor de (dressuur)sport echt niet altijd ijzers nodig.

IJzers zijn er niet altijd alleen maar omdat het paard slechte hoeven heeft, veel op de weg loopt of bv correctief beslag nodig heeft. Als ik dressuur zou rijden met de mijne, zou ze ook ijzers onder krijgen. Puur omdat de beweging dan ruimer is.

Ook een beetje offtopic Haha! maar toch stiekum wel van belang voor genoemde stallingsvorm. Want sportpaarden lopen nou eenmaal vaak op ijzers, en dat lijkt me in een groepsstalling niet gewenst (ik wil het in ieder geval niet, in ieder geval blote achtervoeten).