.........Ook de weidegang (vet/arm) kan gedoseerd worden..........
** Dus dat betekent bijvoorbeeld dat onze Fjord op een ander land komt te lopen dan onze KWPN'er? Dus dat je ook meerdere ruimtes hebt waar bv de voerstations opstaan

De omgeving is zodanig ingericht dat de paarden nergens achter kunnen blijven hangen met hun halsband. Ook de afrastering is zodanig dat de kans op blessures nihil is.
** Heb je wel eens een paard gezien dat met z'n achterhoef in een halsband zat? (ja, die een uur geleden nog gecontroleerd was of 'ie wel strak genoeg zat...) Ik hoop dat nl. nooit meer mee te maken, was niet echt lollig.....
Het is jammer om te merken dat het nastreven van de natuurlijke leefgewoontes niet als kwaliteit erkend wordt.
** Ik denk dat dit zeker wel erkend wordt. Ik denk dat iedereen z'n paard graag een paar uurtjes per dag in het land wil hebben met soortgenootjes, zodat ze lekker effe een tijdje 'paard' kunnen zijn. Zou ik ook graag hebben, maar is in deze omgeving niet haalbaar.
Maar ik denk dat je niet alleen naar het plezier van het paard moet kijken, maar ook naar dat van de ruiter die immers keihard (immens hard met genoemde stalprijs zelfs

) moet werken voor z'n beestje. Als je ze 24/7 buiten laat lopen, hoe doe je dat dan bv met de wintervacht? Ik train bijvoorbeeld nogal hard, en m'n paard is 5 dagen per week kleddernat na het werk, terwijl ze helemaal geschoren is. Zweetdekkie erop en na een uurtje kan ze onder staldek. Maar hoe doe je dat als ze 24/7 buiten staan? Want dan wil je ze niet scheren. En de sokken er aan laten zitten tegen bv mok. Maar daarmee kom ik liever niet op een show als je het niet erg vindt

Zijn we in Nederland nog niet zover dat we inzien dat het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, het paard ( ook het "dressuurpaard") zowel fysiek als mentaal ten goede komt? En waar wij als ruiter dan weer profijt van hebben in onze directe omgang met ons paard?
** Grappig dat je deze conclusie trekt, imo alleen maar omdat men jouw idee niet betaalbaar vindt, en op sommige punten zelfs gevaarlijk.
Ik denk dat als jij een stal aan zou bieden met binnen- en buitenbaan (allwheather), goede uitrijmogelijkheden, mooie boxen (zie mijn omschrijving van mooi, kleur en glitters boeien mij niet) EN zomer en winter enkele uren weidegang (naar keuze in koppel of duo's of apart), in "mijn" regio, dat je heel andere reacties krijgt. De stalprijs blijft dan absurd hoog (716 gulden per maand

) maar stel dat je 50 tot 75 euro zakt, dan zul je zien dat daar een behoorlijk grote markt voor is.....