Help : mol in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Help : mol in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:57

mmm geen idee wat bodemleven is, maar imo is dat toch erg handig om in de wei te hebben...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:59

mizzpoez schreef:
Laat je weiland eens met kunstmest bemesten, dan sterft het bodemleven en zijn de mollen ook weg.
:oo Dat is toch doodzonde? Is een rijk bodemleven niet juist iets om na te streven?

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:00

hebben ze er katten? of honden?
of ga op zoek naar een mollenvangende hond kat..
jack russels hebben bijv. best voorkeur voor een lekker molletje (mijnes graaf in ieder geval iedere molshoop uit die ze vind in t bos)

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:04

Citaat:
:oo Dat is toch doodzonde? Is een rijk bodemleven niet juist iets om na te streven?

Dat was dan ook niet serieus bedoeld maar het ís een optie. Het is ook iets waar ik ontzettend van baal maar ik blijf toch maar waar ik ben met mijn paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:48

siskeh schreef:
mmm geen idee wat bodemleven is, maar imo is dat toch erg handig om in de wei te hebben...

Alles wat onder/op de grond leeft, wormen, mollen en alle andere beestjes.
grondleven is volgens mij juist goed dat houd de bodem gezond en dus ook je gras. Wormen zijn een teken van vruchtbare grond.

marly1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:01

Wij doen altijd 1 keer in de maand met de tractor en de sleep door de wei en alle molshopen zijn weer plat. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard met zijn hoef in de molshoop terecht is gekomen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:53

sarosxx schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat je de resten van de hoef na het bekappen in de molshoop kan doen en ze daar niet van houden. We hebben hier een keer twee molshopen gehad en heb daar een stukje hoef in gedaan en heb geen mol meer gezien, puur toeval of het helpt echt.

die ga ik proberen als ik ze hier weer heb :D

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:02

Heleen123 schreef:
hebben ze er katten? of honden?
of ga op zoek naar een mollenvangende hond kat..
jack russels hebben bijv. best voorkeur voor een lekker molletje (mijnes graaf in ieder geval iedere molshoop uit die ze vind in t bos)

Volgens mij vroeg TS om een molvriendelijke oplossing, denk niet dat deze oplossing hieronder valt (valt meer onder vrijetijds besteding voor honden met jachtinstinkt ;) )

Ik heb deze winter ook nog 3 mollen uit mijn, gehuurde, wei gevangen met klemmen (ook niet molvriendelijk dus :o ).
Maar ik ben ooit bij een man geweest die zo'n electrisch apparaatje in zijn, perfect uitziend, grasveld had geplaatst en die was erg te spreken over het goede effect.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:32

mizzpoez schreef:
Laat je weiland eens met kunstmest bemesten, dan sterft het bodemleven en zijn de mollen ook weg.
Bij ons wordt al jaren elk voorjaar gemest met kunstmest en een mol heb ik nog nooit gezien, wel in het aangrenzende bos: plenty zelfs.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van kunstmest maar sja, als je niet van mollen houdt is dat een optie.

Met een beetje geluk wordt je paard ook flink ziek van met kunstmest bemest land, ideale oplossing ;(

Mollen klemmen zijn idd de beste oplossing, maar daar moet je wel tegen kunnen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:33

Van een beetje kunstmest op je land worden paarden natuurlijk niet ziek, da's echt een fabeltje. En bij ons zitten óók mollen (en wij zaaien dus wel kunstmest). Als je er niets aan doet, gaat je wei er aan. Bovendien krijg je - mocht je ooit een keer willen hooien - zand in je hooi, ook niet leuk. Ik zet dus gewoon klemmen, je moet wel even leren hoe je ze moet zetten. In de 'rit', de gang waar ze door kruipen is het meest effectief.
Zo'n electrisch apparaatje (werkt met geluidsgolven) is leuk voor een grasveld, maar voor een grotere wei kan dat volgens mij niet).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 06:23

Als jij dat een fabeltje vindt Kendra ben je van harte welkom om mijn merrie even te komen halen. Bel je wel gelijk even de slager? Kan ze daarna in 1x door.

Het gaat mij erom dat er onzinnige adviezen aan TS gegeven worden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:09

Caira schreef:
Als jij dat een fabeltje vindt Kendra ben je van harte welkom om mijn merrie even te komen halen. Bel je wel gelijk even de slager? Kan ze daarna in 1x door.

Het gaat mij erom dat er onzinnige adviezen aan TS gegeven worden.

Idd, ik zie zelden zoveel onzinnige adviezen op 1 plek.
Als je nog meer ellende wil hebben moet je juist kunstmest gebruiken. Wees juist blij met een paar mollen. Zand in je hooi klopt, mits je een slecht weidebeheer hebt, anders heb je daar geen last van.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:30

dat van die hond vind ik ook een goed idee hoor... (maar tis nogal stom om daarvoor een hond aan te schaffen als je der geen hebt voor't moment he...). t gaat er niet zo zeer om dat hij ze dood bijt, maar vooral dat hij af en toe eens met zn snuit in een molshoop gaat enz en dat de mollen ruiken dat er een roofdier rondspeurt hier...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:54

misschien een berichtje ergens plaatsen of ze ergens in de buurt nog een mollenvangerhond hebben?
zodat die een aantal keer zich lekker uit kan leven!
(maaar die manier is ook niet erg molvriendelijk, misschien wel onvriendelijker dan klemmen, aan de andere kant, het is dan wel weer natuurlijker, al is het de vraag of je daar vrolijk van wordt)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:48

madamX schreef:
Als je nog meer ellende wil hebben moet je juist kunstmest gebruiken. Wees juist blij met een paar mollen. Zand in je hooi klopt, mits je een slecht weidebeheer hebt, anders heb je daar geen last van.

Sorry hoor, als je 5 hectare land hebt dat omringd wordt door bos en hei komen de mollen toch je land in, dat heeft niks met goed of slecht weidebeheer te maken. Off topic over kunstmest: als je geen kunstmest zaait wordt je gras overwoekerd door onkruid. Hier zijn al heel veel topics over geweest dus ik wil het hier graag bij laten, maar dat idee dat je je paard wat aandoet als je kunstmest (wat je overigens ook in 20 soorten hebt) zaait slaat echt nergens op. Wel als je Engels raai hebt en je zaait stikstof - maar dat vind ik nu écht slecht paardenweidebeheer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:46

Ik wordt ook gek van één of meerdere mollen op mijn weitje. Heb zo'n apparaatje staan wat een toontje uitzend (helpt dus niet), strooi regelmatig kunstmest (helpt dus ook niet). Ben nu bezig met mottenballen in de molsgangen te doen, voorlopig helpt dat ook nog niet.
Ik vrees dat ik dus ook gewoon aan de mollenklem ga.
In tegenstelling tot anderen ben ik dus wel bang dat mijn toekomstig veulen er met een hoefje in kan komen en dat dat niet goed kan aflopen is een simpele optelsom.
Als ik een bezemstel in de gang steek dan gaat die echt 40 cm diep de grond in. Daar kan je paard dus echt zijn been wel door breken ;(

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:13

Kendra schreef:
Sorry hoor, als je 5 hectare land hebt dat omringd wordt door bos en hei komen de mollen toch je land in, dat heeft niks met goed of slecht weidebeheer te maken. Off topic over kunstmest: als je geen kunstmest zaait wordt je gras overwoekerd door onkruid. Hier zijn al heel veel topics over geweest dus ik wil het hier graag bij laten, maar dat idee dat je je paard wat aandoet als je kunstmest (wat je overigens ook in 20 soorten hebt) zaait slaat echt nergens op. Wel als je Engels raai hebt en je zaait stikstof - maar dat vind ik nu écht slecht paardenweidebeheer.

Zolang je praat over kunstmest ZAAIEN weet je absoluut niet waar je het over hebt, dus is het zeker niet zinvol om er verder op in te gaan. En wel of geen onkruid heeft alles te maken met slecht of goed weidebeheer, niets met kunstmest.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:59

Kunstmest kan wel degelijk funest voor je paard zijn (met name koudbloeden zijn hier heel gevoelig voor) en of 't mollen bestrijd? Ik zou ook voor een degelijke klem gaan. Tegen onkruid zijn ook wel andere opties die minder schadelijk voor je paard zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:04

Voor de mensen die klemmen gebruiken..hebben jullie de ronde klem of de vierkante. Ik heb ergens gelezen dat de ene niet zo best werkt als de ander, maar weet dus niet welke nu wel goed is.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:12

Bij mij op stal de vierkante :)
Heeft al goed zijn werk gedaan.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:22

Ik heb ook de vierkante en als je weet waar je ze moet plaatsen (dus niet in de molshopen zelf, zoals veel mensen schijnen te denken) dan werkt het perfect.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:04

@Deaglán : waar/hoe plaats jij ze dan ??
Ik heb ook nooit anders gehoord als in de uitgang van een molshoop. Buuf doet er een omgekeerde emmer overheen zodat het nog donker er onder is ook :D

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:59

ik ben gister het weiland zomerklaar weze maken en tot mijn aschrik ben ik over het gehele land 68 molshopen tegen gekomen. vaders zet altijd klemmen en het schijnt dat als je er 1 vangt die nog leeft moet laten krijsen door hem in de fik te steken. (ja ja ik weet het dierenbeul) en dat hij hiermee de andere mollen waarschuwt en het land verlaten.

niet echt diervriendelijk maar een vriendelijke manier helpt vaak niet.

volg het topic wel dus kom maar op met die goede diervriendelijke manieren

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:03

mizzpoez schreef:
Citaat:
mmmm wij thuis gebruiken wel kunstmest, en redelijk veel mest(maar het is bij ons voor de koeien)
alleen daar hebben we net zo goed mollen inzitten...

Dat betekent dat er nog bodemleven aanwezig is. Bij ons wordt het land (het is dus niet mijn land, moge dat duidelijk zijn) al járen met kunstmest bestrooid dat alles 'down under' het loodje legt. Ook wordt er koeienpoep en gecompesteerde paardenmest overheen gestrooid, maar dat mag niet meer baten...

ook dit wil niks zeggen, wij doen dit ook maar nog komen er zo nu en dan een mol,
het heeft toch met de voeding e maken in de grond, beestjes in de grond etc.

maar wij zetten altijd klemmen, dus het is meestal zo opgeruimd

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:05

lauwtjuhh schreef:
ik ben gister het weiland zomerklaar weze maken en tot mijn aschrik ben ik over het gehele land 68 molshopen tegen gekomen. vaders zet altijd klemmen en het schijnt dat als je er 1 vangt die nog leeft moet laten krijsen door hem in de fik te steken. (ja ja ik weet het dierenbeul) en dat hij hiermee de andere mollen waarschuwt en het land verlaten.

Je bedoelt toch hopelijk niet dat je vader dat ook zo doet :? ? Ik wordt al misselijk als ik het lees... ;(

Ok, dat ze soms snel dmv een klem gedood worden (hoewel het niet mijn pakkie an is) kan ik nog inkomen, maar om zo'n volledig onschuldig dier dat gewoon doet waar hij voor gemaakt is, ook al strookt dat met onze belangen, te martelen... nee :n