Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

siskeh schreef:mmm geen idee wat bodemleven is, maar imo is dat toch erg handig om in de wei te hebben...
sarosxx schreef:Ik heb wel eens gelezen dat je de resten van de hoef na het bekappen in de molshoop kan doen en ze daar niet van houden. We hebben hier een keer twee molshopen gehad en heb daar een stukje hoef in gedaan en heb geen mol meer gezien, puur toeval of het helpt echt.
Heleen123 schreef:hebben ze er katten? of honden?
of ga op zoek naar een mollenvangende hond kat..
jack russels hebben bijv. best voorkeur voor een lekker molletje (mijnes graaf in ieder geval iedere molshoop uit die ze vind in t bos)
)
). mizzpoez schreef:Laat je weiland eens met kunstmest bemesten, dan sterft het bodemleven en zijn de mollen ook weg.
Bij ons wordt al jaren elk voorjaar gemest met kunstmest en een mol heb ik nog nooit gezien, wel in het aangrenzende bos: plenty zelfs.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van kunstmest maar sja, als je niet van mollen houdt is dat een optie.
Caira schreef:Als jij dat een fabeltje vindt Kendra ben je van harte welkom om mijn merrie even te komen halen. Bel je wel gelijk even de slager? Kan ze daarna in 1x door.
Het gaat mij erom dat er onzinnige adviezen aan TS gegeven worden.
madamX schreef:Als je nog meer ellende wil hebben moet je juist kunstmest gebruiken. Wees juist blij met een paar mollen. Zand in je hooi klopt, mits je een slecht weidebeheer hebt, anders heb je daar geen last van.
Kendra schreef:Sorry hoor, als je 5 hectare land hebt dat omringd wordt door bos en hei komen de mollen toch je land in, dat heeft niks met goed of slecht weidebeheer te maken. Off topic over kunstmest: als je geen kunstmest zaait wordt je gras overwoekerd door onkruid. Hier zijn al heel veel topics over geweest dus ik wil het hier graag bij laten, maar dat idee dat je je paard wat aandoet als je kunstmest (wat je overigens ook in 20 soorten hebt) zaait slaat echt nergens op. Wel als je Engels raai hebt en je zaait stikstof - maar dat vind ik nu écht slecht paardenweidebeheer.

mizzpoez schreef:Citaat:mmmm wij thuis gebruiken wel kunstmest, en redelijk veel mest(maar het is bij ons voor de koeien)
alleen daar hebben we net zo goed mollen inzitten...
Dat betekent dat er nog bodemleven aanwezig is. Bij ons wordt het land (het is dus niet mijn land, moge dat duidelijk zijn) al járen met kunstmest bestrooid dat alles 'down under' het loodje legt. Ook wordt er koeienpoep en gecompesteerde paardenmest overheen gestrooid, maar dat mag niet meer baten...

lauwtjuhh schreef:ik ben gister het weiland zomerklaar weze maken en tot mijn aschrik ben ik over het gehele land 68 molshopen tegen gekomen. vaders zet altijd klemmen en het schijnt dat als je er 1 vangt die nog leeft moet laten krijsen door hem in de fik te steken. (ja ja ik weet het dierenbeul) en dat hij hiermee de andere mollen waarschuwt en het land verlaten.
? Ik wordt al misselijk als ik het lees...