hoeveel zouden jullie bereid zijn te betalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: hoeveel zouden jullie bereid zijn te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:01

ik ben vooral 's avonds dan bij m'n paard omdat ik vaak werk tot half 8, 8u...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:16

Is het dan wel handig om geen licht te hebben bij de bak?

Ik begrijp dat het financieel haalbaar moet zijn en dat je paard het goed moet hebben, maar het is natuurlijk ook niks als je zelfs niks kan doen met je paard.

Je zegt veel grondwerk te willen doen, dan heb je toch licht nodig neem ik aan :j

Hopelijk is de stal morgen leuk en bevalt deze je!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:20

pmarena schreef:
Ik zou zeggen tussen de 100 en 150 euro.

Maar eet 1 paard bij jullie 2 balen per dag ???? Dat is wel bizar veel zeg.

't Zijn mssn hele kleintjes? := Er zit soms veel verschil op... Zo had ik balen van 20 kg en balen die amper 10 kg wogen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:26

Jeetje, 2 balen hooi per dag en een zak brokken per week? Dat is wel erg veel hoor! En qua prijs, voor alleen weidegang en een buitenbak zonder verlichting, max 125 inclusief hooi en brok?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:30

Kan je dan niet beter incl hooi doen en excl. brok? Dat iedereen gewoon ander voer zelf voor z'n paard koopt, want in brok zitten ook nog weer verschil in prijzen en iedereen voert een andere hoeveelheid... Dan is dat misschien een idee als de prijs wat gedrukt moet worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:37

Belgische baaltjes ? :D

Maar gewoon geperste hooibaaltjes met touwtjes , hebben toch grofweg een bepaalde afmeting , als het nu een half baaltje per paard per dag zou zijn , of als je een hele grote eter hebt , een hele...okee.

Maar 2 balen is wel bizar veel hoor , en 25 kg brokken per week is ook behoorlijk wat , eet een paard dan 3,5 kg brokken per dag ? Nouja dat kan nog natuurlijk , maar is ook aardig wat.

Maar in ieder geval : als hooi en voer bij de prijs inbegrepen zit , zal wellicht niet elke aanbieder er vanuit gaan dat je dan 2 balen hooi en 3,5 kg brokken per dag gaat voeren , dan kun je wel eens duurder uit zijn.

Ik weet niet hoe duur het hooi bij jullie is , maar hier begint het bij zo'n 3 euro per baaltje als je hooi in gaat kopen.

Dan zou je voor 1 paard met 2 balen per dag , ongeveer 60 balen hooi per maand nodig hebben , dan zit je al op 60 x 3 is 180 euro per maand , alleen aan hooi :P

Heb je dan nog een zak brokken per week nodig , stel dat je vrij goedkope hebt voor 10 euro per zak , dan is dat ook nog zo'n 4 x 10 euro per maand , dus nog eens 40 euro erbij.

Zit je al op 180 euro + 40 euro = 220 euro , puur aan hooi en voer , dus nog zonder de andere kosten....

Even ter vergelijking , wij voerden altijd (op een vrij kale wei in de winter , dus geen gras erbij) een baal per dag aan een D-pony , 3-jarig paard en een B-Welsh , en dat baaltje hadden ze dan soms nog niet eens op in 1 dag. Zaten ook wat verschillen in qua gewicht of afmeting , maar gemiddeld dus maar net een baaltje per dag en daar stonden ze dan de hele dag van te eten.

Als 1 paard dan 2 baaltjes weg moet werken...poeh , vandaar dat ik er zo van sta te kijken , weet je wel zeker dat dat klopt ? :)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:12

Hooi zijn baaltjes van ongeveer 20 kg... Ik heb een groot paard (warmbloed van 1m70), die kan echt wel wat eten.
Hooi komt hier als je zelf hooit op ongeveer 1 euro per baal. (dan betaal je enkel het persen... afdoen en draaien doen we momenteel zelf). 1 euro per baal, 2 balen per dag= 2 euro per dag x 30 dagen is 60 euro

1 zak voer per week aan 10 euro per zak x 4 weken = 40 euro per maand

Samen dus 100 euro per maand.

Ja hoor, ik weet wel zeker dat mijn paard 2 balen per dag weg werkt, want ik geef haar zelf eten momenteel :) en idd ze krijgt 3,5 kg krachtvoer per dag... 1,5 's morgens; 1,5 's avonds.

Wanneer ik minder geef gaat ze zienderogen afvallen.... Ze valt dan echt helemaal in aan haar bekken
Mijn paard staat ook wel zonder deken op de wei, en staat 24/7 op wei.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:16

100 euro per maand is daarvoor echt goed!
bijna goedkoop zelfs!
maar, staat hij ook in de stal? of alleen in de wei?

mijn ouders zijn zo'n 250 euro per maand kwijt voor alleen de stallingskosten. maar ik kan gebruik maken van 3 goede binnenbakken, goed verlichte buitenbak, wei, paddock, stal, spoelplek, alles!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:26

nope enkel wei en schuilstallen... een zelf geimproviseerde buitenpiste (graspiste) met houten paaltjes en draad, zonder verlichting en ik doe alles zelf, dat is wat ik nu heb waar ik nu sta.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 21:31

Ik ben daarstraks in opglabbeek gaan kijken voor een plaatsje voor casandra.
Het zit zo: volgende winter haalt m'n tante haar paarden weg op de wei waardoor casandra alleen zou komen te staan...

Daarom ben ik nu al op zoek naar een plaatsje voor de winter... Want ik weet ook hoe vlug alles vol zit!
Afin, in opglabbeek lijkt het echt een ideale plaats!
De merries en ruinen worden apart op wei gezet (omdat meerdere ruinen met meerdere merries geen goed idee was, haar ervaring was dat die ruinen gingen vechten om de merries). De paarden staan per 2 of 4, atijd in even getallen op stukjes wei, die groot genoeg zijn om een sprintje te kunnen trekken. Elk stuk heeft een schuilstal/blok. In de zomer hebben ze wei en moeten ze niet echt bijgevoerd worden. De wei wordt ingezaaid met kruidengrassen, speciaal voor paarden, bovendien is het gros van de mensen ook NH-minded en recreatieruiters die vooral buiten in het bos gaan rijden, dus ik zou altijd iemand hebben die met me mee naar buiten kan.

Nu is het zo dat die vrouw van dat pension me zei dat ze momenteel wel plaats genoeg had voor de zomer. Ze wilde voor mij in mei wel een plaats vrij houden, maar in de winter doet ze dat niet. Er is meer vraag dan aanbod, dus wie eerst zaait, eerst oogst. Ze heeft in het verleden meermaals meegemaakt dat mensen toezeiden en uiteindelijk hun paard toch niet brachten, en ze toch een open plaats had die niet opgevuld raakt.
Afin, ik heb wel een paar weken om toe te zeggen.

Nu ben 'k daarstraks even met m'n tante gaan babbelen en nu krijg ik van haar het verwijt dat ik ondankbaar ben. Nu sta ik gratis en verzorg in ruil de paarden. We hebben een piste, die ik heerlijk voor mezelf alleen heb, ik heb daar ook veel wandelmogenlijkheden, maar geen wandelpartner en ik vind het echt niet veilig om met m'n paard alleen op stap te gaan...
Dus ik heb toch niets te klagen, waarom zou ik dan vroeger weggaan en betalen om mijn paard te stallen? Ik moet toch echt wel zot zijn!
Bovendien vind zij een pensionSTAL veel beter omdat je daar beschikking hebt over een binnenbak en je dan toch meer kan rijden, want dat hoort toch echt wel zo met een jong paard! Ze moet toch echt wel eens gereden worden!
Maar het is wel zo dat ik daar best goed zit waar ik nu zit! Ik heb absoluut niet te klagen. Ik word soms alleen zo moe van die oordelen.

Afin, wat zouden jullie doen? Toezeggen en in mei verhuizen naar die ideale plaats of afwachten tot september/oktober en dan maar zien of er een plaats vrij is en riskeren dat het vol zit?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:37

Van wie is het paard?

Juist! Van jou en niet van je tante. Jij beslist wat je goed vindt voor je paard en ik zou het juist heel stom vinden om zo'n plekje (wat je eigenlijk heel goed bevalt) te laten schieten, omdat je tante je ondankbaar vindt.

Lekker laten gaan en je paardje verplaatsen hoor :j

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 08:52

Ja dat is ook wel waar hoor.
Ik denk ook da'k haar ga verplaatsen. Ik word het zo stilaan zat :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:17

misschien ziet je tante er tegenop dat haar paard dan ineens alleen komt te staan en ze zelf voor haar paard moet zorgen?
Was voor haar het fijnste als de paarden tegelijkertijd zouden verhuizen. Maar goed, dat was niet jou keuze maar de hare.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:37

joyce B schreef:
misschien ziet je tante er tegenop dat haar paard dan ineens alleen komt te staan en ze zelf voor haar paard moet zorgen?
Was voor haar het fijnste als de paarden tegelijkertijd zouden verhuizen. Maar goed, dat was niet jou keuze maar de hare.

Volgens mij is dat niet mogelijk, omdat het plekje op stal niet vrijgehouden wordt voor haar! Dus geen kwestie van keuze, maar van noodzaak. Dat haar tante dat niet wil inzien en het afschuift op ondankbaarheid vindt ik eigenlijk puur eigenbelang...want inderdaad moet ze vervolgens die tijd haar paard alleen verzorgen!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:10

Het is zo dat haar paard niet alleen zal staan. Voorlopig staat er nog een jong paard van haar vriend in hun kudde. Dus die twee zouden tot de zomer op de wei blijven en in november gaat die jonge naar een sportstal om zadelmak gemaakt te worden en verhuist die van haar naar haar beste vriendin. In april komen dan haar oude paardje en het paard van haar beste vriendin naar de wei. Haar beste vriendin kan dan de paarden 's morgens doen. Vorig jaar ging dat ook zo in de zomer (april tot oktober/november). Dat was eigenlijk best wel zot! Want elke morgen kwam ik voeren (dat was zo op voorhand afgesproken), en haar beste vriendin kwam dan meestal ook... en met 2 samen 5 paarden voeren is eigenlijk een beetje zot vind ik.. Dus ze staat er niet alleen voor...

En als zij op vakantie is spring ik maar wat graag in om te helpen, dat weet zij ook! Ik zie haar paarden ook dolgraag! Daar heb ik als kind op leren rijden. Ik vind het juist fijn om hun nog regelmatig te kunnen zien.

Ook als ze gaat hooien kom ik zeker en vast helpen. Alles voor de paarden! Ook al botert het wat minder tussen m'n tante en mij, ik vind niet dat de paarden daar de dupe van mogen worden.

dus ik begrijp eigenlijk niet waarom ze nu zo doet...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:26

ik betaal zelf voor mijn paardenstal 150 euro per paard per maand.
ik heb daarvoor een verlichte buitenbak.
een paddock, hooi en stro.
ik moet zelf het krachtvoer kopen daar ben ik onng 30 euro in de maand voor kwijt per 2 paarden.
ik moet zelf mesten.
in de zomer 24/7 weidegang.
ik moet de paarden zelf buiten zetten omdat de man van de stal om 6 uur smorgens naar ze werk gaat.
hij zet ze wel binnen en in het weekend binnen en buiten.
en de bak word 1x per week gesleept.

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:17

Hoi!
Zoveel weide is er nu ook weer niet in Limburg (mijn paardje heeft zelf in Heusden-Zolder gestaan. Vooral omdat je niet overal een paard mag zetten. Tussen de 100 en 150 euro is normaal. Die mevr. in Opglabbeek (ik geloof dat ze Isabelle heet) heb ik al veel goeds gehoord. Wilde mijn paard daar ook zetten (3jaar geleden, voor ik naar Groningen verhuisde), maar dat was met vervoer niet haalbaar. Ze rijden er freestyle en doen er aan grondwerk, een gemoedelijke sfeer. De weide worden zo natuurlijk mogelijk gehouden (geen bemesting, speciale kruiden voor de paarden), daarbij komt dat het zo'n mooie omgeving is, je kunt er tot in As, Genk, Zutendaal rijden, bijna in een stuk door allemaal bossen, prachtig gewoon.

Veel succes met je zoektocht!

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:36

Je zit al gauw tussen de €100 en de €150 denk ik ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:06

Leen24 schreef:
Hoi!
Zoveel weide is er nu ook weer niet in Limburg (mijn paardje heeft zelf in Heusden-Zolder gestaan. Vooral omdat je niet overal een paard mag zetten. Tussen de 100 en 150 euro is normaal. Die mevr. in Opglabbeek (ik geloof dat ze Isabelle heet) heb ik al veel goeds gehoord. Wilde mijn paard daar ook zetten (3jaar geleden, voor ik naar Groningen verhuisde), maar dat was met vervoer niet haalbaar. Ze rijden er freestyle en doen er aan grondwerk, een gemoedelijke sfeer. De weide worden zo natuurlijk mogelijk gehouden (geen bemesting, speciale kruiden voor de paarden), daarbij komt dat het zo'n mooie omgeving is, je kunt er tot in As, Genk, Zutendaal rijden, bijna in een stuk door allemaal bossen, prachtig gewoon.

Veel succes met je zoektocht!

ja klopt! Pension Kleine Heide.
De knoop is trouwens doorgehakt. 1 mei verhuizen we naar daar :)
Ik kijk er al enorm naar uit! Ik zag inderdaad dat er nog andere mensen waren de bezig waren met Natural horsemanship. Ik doe zelf ook al 3 jaar parelli en ben nu bezig met level 2/3. Dus ik denk dat ik me daar echt ga thuis voelen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:34

Andere optie. Waarom zoek je geen gezelschapspony (shet bv) voor jouw paard voor de winter? Denk dat je dan fors goedkoper uit bent dan met naar een pensionstal verhuizen, en waar je nu staat heb jij het rijk alleen. Plus geen stalkosten en regels waar je aan gewend bent.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:40

tamary schreef:
Andere optie. Waarom zoek je geen gezelschapspony (shet bv) voor jouw paard voor de winter? Denk dat je dan fors goedkoper uit bent dan met naar een pensionstal verhuizen, en waar je nu staat heb jij het rijk alleen. Plus geen stalkosten en regels waar je aan gewend bent.

Helaas is dat geen optie. Ik sta nl op de wei van m'n tante. Die deel ik momenteel met haar en haar beste vriendin (die laatste enkel in de zomer).
Mijn tante wil geen tweede paard van mij erbij. Wanneer ik dat wil moet ik verhuizen. Dat stond al van dag 1 vast toen ik mijn paard naar daar bracht. Wij mogen maar 5 paarden in totaal houden op die 3 Ha land en in de zomer komen daar de veulens van haar vriend nog bij en bereiken we het max aantal. Vandaar dat ze dat absoluut niet wil. Een shet is zeker geen optie omdat de weien niet shetproof zijn en mijn tante ook geen zin heeft daarin te investeren.

Een vreemd paard erbij in de winter om haar gezelschap te houden, daar viel al helemaal niet over te praten. Haar wei = haar regels...