Beste manier om te werken met vlasstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:29

Aan iedereen al bedankt voor de reacties.
Ik heb het ook nog es met de mama besproken, en zij ziet de aankoop van rubberen staltegels wel zitten. Ook omdat dit een eenmalige investering is. Omdat de meningen over vlas nogal sterk verdeelt zijn, zijn strokorrels is ook een optie, maar voor hoever ik weet mogen die niet op de mesthoop..?
@Imker: ik heb jouw topic over de strokorrels iedere dag trouw gevolgt, en ik wil het dus wel proberen. Het probleem is dus de mesthoop...
En langskomen zal spijtig genoeg niet gaan, aangezien ik in België woon. :\

Groetjes!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:33

Citaat:
Het probleem is dus de mesthoop?

De mesthoop zal een stuk kleiner zijn dan met vlas.
Misschien ten overvloede maar Imker kan jou helpen aan rubberen staltegels.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:38

diana1 schreef:
Citaat:
Het probleem is dus de mesthoop?

De mesthoop zal een stuk kleiner zijn dan met vlas.
Misschien ten overvloede maar Imker kan jou helpen aan rubberen staltegels.

Ja, maar dat is het probleem niet, het probleem is of het wel op de mesthoop màg, of het wel afgevoerd kan worden.
Ik weet nu niet hoe dat allemaal zit, maar ik weet wel dat men bepaalde dingen liever niet op de mesthoop heeft..?
En over die staltegels.. Ik woon wel in België, dus misschien dat dat wat moeilijk wordt vanuit Nederland. Toch vriendelijk bedankt hoor! ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:42

De korrels van Ecobodem en Strovan bestaan beiden uit 100% stro dus dat lijkt me geen probleem.

Of dit (de tegels) moeilijkheden oplevert weet ik niet, kun je even contact over opnemen met Imker via PB.
SUCCES!

Imker

Re: Beste manier om te werken met vlasstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:49

Charlotte, ik heb je 10 min. geleden een PBtje gestuurd. We gaan toevallig zondag naar de Flanders Horse Show, dus zouden richting België gaan.
PB maar even terug, als je wilt.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:56

imker schreef:
Charlotte, ik heb je 10 min. geleden een PBtje gestuurd. We gaan toevallig zondag naar de Flanders Horse Show, dus zouden richting België gaan.
PB maar even terug, als je wilt.

Je hebt PB! ;)

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:57

diana1 schreef:
De korrels van Ecobodem en Strovan bestaan beiden uit 100% stro dus dat lijkt me geen probleem.

Of dit (de tegels) moeilijkheden oplevert weet ik niet, kun je even contact over opnemen met Imker via PB.
SUCCES!

Jaa, ik ga het nog es nagaan op de manege hoe dat juist zit met de mesthoop. ;)
Over de tegels ben ik aan het PBen met Imker.
Dankje!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:05

Ik zit er ook aan te denken om over te stappen op strokorrels of vlas en rubber tegels,maar mijn stallen hebben een betonvloer,zonder afloop of gierput eronder.Gaat alle nattigheid dan niet onder de tegels zitten,en wordt het daaronder een vieze stinkende bende?Heb in 1 stal namelijk matten liggen,sluiten niet helemaal aan en 1 ker per maand moeten de matten eruit om daaronder alles schoon te maken en dat vind ik niet ideaal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:13

@ Catalyst1,
Voor info kun je het best even contacten met Imker...zij verkoopt rubberen tegels

@ChrlOtte
GRAAG GEDAAN

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:24

catalyst1 schreef:
Ik zit er ook aan te denken om over te stappen op strokorrels of vlas en rubber tegels,maar mijn stallen hebben een betonvloer,zonder afloop of gierput eronder.Gaat alle nattigheid dan niet onder de tegels zitten,en wordt het daaronder een vieze stinkende bende?Heb in 1 stal namelijk matten liggen,sluiten niet helemaal aan en 1 ker per maand moeten de matten eruit om daaronder alles schoon te maken en dat vind ik niet ideaal.

In alle 4 mijn stallen liggen rubber matten. Die haal ik één maal per jaar eruit om ze af te spuiten. Meer niet. Ik heb géén stinkende bende.
2 stallen hebben afschot en gootje en 2 stallen klinkerbodem zonder afschot of gootje.
Bij beide is het schoon en fris.

Natuurlijk heb je wat prut onder je tegels liggen, maar het is écht niet zo dat de tegels ervan omhoog komen. Kwestie van netjes aaneensluitend leggen. (kijk eens in het strokorrelupdatetopic, eerste post): [VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates zo hoor je de tegels te leggen, liefst zelfs nog in halfsteensverband. Maar omdat deze stallen zo kaarsrecht haaks waren, was het hier niet nodig om ze te laten verspringen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:06

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:44

Heb net je advertentie gelezen,maar hoe zit het dan met dat vochtdoorlatend?Of moet ik er zoveel strooisel opgooien dat ik daar dan geen last meer van heb?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:48

Hoe bedoel je dat je daar geen last van hebt?

Vochtdoorlatend is juist enorm fijn: als je paard plast, dan trekt dat dóór de porieën van de tegel heen en heb je een droge ondergrond. Dat gaat echter niet binnen 10 tellen, maar in ca. 1 minuut is je urine weg.
Daardoor blijft ook je toplaag mooier schoon en droog, indien je die nog wenst te gebruiken.

Ik gebruik in de winter een toplaag op de rubberen tegels, meer voor mijn eigen idee als voor de 'moet'. Maar in de zomer staan de paarden hier op de kale, rubberen matten. Super makkelijk met uitmesten!

Eéns per jaar de matten eruit (fluitje van een cent), schoonspuiten en weer terugleggen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:17

Ik denk dat het een groot verschil is of je klinkers hebt of een dichte betonnen vloer, en dan ook nog zonder putje.

Klinkers laten vocht door, beton niet. Ik heb hier ook een rubberen mat voorin de stallen liggen. Bij de viespeuk moet ik dit geregeld schoon maken aan de onderkant omdat het dan vies en nat is....en dan plast ze daar nog niet eens.
Bij het schone paard komt er wel "rommel" onder de mat maar daar wordt het nooit nat dus dat veeg je zo weg.

Als het nat is onder de matten blijft het beton vochtig. Dan is dus de vraag hoe sterk de geur is onder de matten. Als je korrels op een betonnen vloer gooit nemen de korrels alle vocht op en dus ook de geur.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:39

diana1 schreef:
Ik denk dat het een groot verschil is of je klinkers hebt of een dichte betonnen vloer, en dan ook nog zonder putje.

Klinkers laten vocht door, beton niet. Ik heb hier ook een rubberen mat voorin de stallen liggen. Bij de viespeuk moet ik dit geregeld schoon maken aan de onderkant omdat het dan vies en nat is....en dan plast ze daar nog niet eens.
Bij het schone paard komt er wel "rommel" onder de mat maar daar wordt het nooit nat dus dat veeg je zo weg.

Als het nat is onder de matten blijft het beton vochtig. Dan is dus de vraag hoe sterk de geur is onder de matten. Als je korrels op een betonnen vloer gooit nemen de korrels alle vocht op en dus ook de geur.
Dat denk ik ook... jaren terug zag ik die tegels voor het eerst op de kwpn hengstenshow...en heb die dan ook aangeschaft voor 2 boxen... de boxen kregen een nieuwe betonnen vloer met een gladde afwerklaag en een afschot naar een goot..het waren rubber tegels met een aparte kunststof rastervloer (stond op pootjes zeg maar)hoefde ook geen strooisel op....man man wat een vieze zwijnenbende...de urine en de mest vormden een drab laagje die de doorlaatbaarheid enorm verminderde...1 keer per week moest de "plastegel" doorgespoeld met water...1 keer per maand de ondervloer doorspuiten met de slang...ik ging er per dag drie keer doorheen om de mest eruit te halen..dit alles maakte niks uit...ik moet zeggen dat ik enorme viesspeuken heb... en het stonk wel degelijk ondanks dat door spuiten enz...ik vond het ook geen fijn gezicht die kale rubbertegels de paarden werden er ook enorm vies van...nee dat is mij echt niet goed bevallen ..daarna heb ik ze eruit gehaald en ze liggen inmiddels al jaren op het middenpad van de stal dat is wel ideaal lekker stroef ;) daar heb ik geen ondervloer onder omdat het gangpad droog blijft..voor mij dus nooit weer rubber tegels in de boxen...ik heb mijn paarden jaren op stro, bevalt verder uitstekend..alleen grote mestbult en arbeidsintensief... sinds een maand of 4, 1 van de boxen op vlas...bevalt redelijk, alhoewel ik stro veel mooier vind staan,veel netter...
dit paard is trouwens ook een viespeuk. Een week of 5 terug heb ik nog eentje op vlas gezet ivm allergie..dit is een zeer schoon paardje... en dan kan ik net met 1 baaltje in de 6 dagen toe... Gister voor het eerst de andere viespeuk op stro korrel gezet, ook ik heb steeds het topic gevolgd en wilde dit ook eens proberen..ik ben zeer benieuwd hoe het bevalt ...vandaag voor het eerst de mestballen verwijderd was wel een zoektocht lag door de hele box en heb daarom niks minder werk gehad dan met vlas...maar we wachten af hoe dit uit zal pakken... en of het goedkoper is dan stro (ik gebruik altijd een dikke laag stro in de boxen en mest elke dag uit doe het schone stro terug en strooi bij, boxen zien er altijd prachtig uit)Ik ben benieuwd! :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:59

@Houstonfan,
Het is af en toe even zoeken naar de keutels, met een zaagselvork overigens goed te doen. Ik denk dat het jou al snel beter zal bevallen dan vlas, aangezien de geur een stuk minder is. Ik vond het vlas hier niets, zowel bij de viespeuk als het nette paard.
Er zit hier wel duidelijk verschil tussen de beide stallen qua hoe het er uit ziet, na 6 en 3 weken. Ik ben overigens zeer tevreden!
Foto's en verslag van beide stallen te bekijken via onderstaande links.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:53

diana1 schreef:
@Houstonfan,
Het is af en toe even zoeken naar de keutels, met een zaagselvork overigens goed te doen. Ik denk dat het jou al snel beter zal bevallen dan vlas, aangezien de geur een stuk minder is. Ik vond het vlas hier niets, zowel bij de viespeuk als het nette paard.
Er zit hier wel duidelijk verschil tussen de beide stallen qua hoe het er uit ziet, na 6 en 3 weken. Ik ben overigens zeer tevreden!
Foto's en verslag van beide stallen te bekijken via onderstaande links.
ja erg leuk, ik volg alle topics over de strokorrels!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:10

Onbeperkt ruwvoer. Als je dat niet kan, zou idd wat stro erbij in stal een optie zijn. Die van mij staat ook op vlas, maar heeft altijd wat te knabbelen. Is het neit het kuil/hooi dan krijgen ze wel een plakje stro voor stal. Wnat anders heb je ook nog kans dat ze uit verveling of iets aan hun vlas beginnen en dat wil je al helemaal niet hebben. Bedenk je wel dat vlas een deel van haar 'to do list' weg neemt, want stro knabbelen zit er dan niet meer in. Ik zou daarom extra ruwvoer bij gaan voeren, ook tegen verveling. Die van mij zou ik niet snel op vlas laten staan als ze niet altijd wat te knabbelen zou hebben.

Verder kan het in de winter soms wat vaker nodig zijn een nieuwe baal erin te doen. Zomers doe ik er elke 2 weken eentje bij, maar swinters moet er om de 5 dagen een nieuwe baal in. dan blijft ze mooi droog en houdt ze een lekker dik bedje. Mijne staat ook niet veel buiten, al komt die wel standaard 1,5 uur in de bak/werk.

Ow ja, mijn paard is heel zindelijk, en poept vaak op 1 plek achterin (heb een strook leeg ook, waar geen bodembedekking ligt). Verdwaalde drollen worden savonds laat door de staleigenaar vaak in de hoek gegooid.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:46

MyrtheJ schreef:
Ik vind dat de bodem beter droog blijft als je de natte onderlaag er eens in de 7-10 dagen uit haalt. Ik haal alleen de echt natte plekken eruit, en de bovenste (vaak inmiddels iets minder schone) laag dient dan als nieuwe onderlaag. Hieroverheen gaat dus ook een nieuwe baal vlas.

Ik heb denk ik een bodem van minimaal 10cm dik op deze manier.

Maar dan haal je toch juist wel het vieze eruit, dus geen potstal, want dan laat je alles liggen;)
Ik doe het ook zo;
Elke dag drollen en viesplekken eruit. Vlas wat niet schoon maar ook niet erg nat is laat ik liggen en dient als nieuwe onderlaag.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:08

roosje84 schreef:
MyrtheJ schreef:
Ik vind dat de bodem beter droog blijft als je de natte onderlaag er eens in de 7-10 dagen uit haalt. Ik haal alleen de echt natte plekken eruit, en de bovenste (vaak inmiddels iets minder schone) laag dient dan als nieuwe onderlaag. Hieroverheen gaat dus ook een nieuwe baal vlas.

Ik heb denk ik een bodem van minimaal 10cm dik op deze manier.

Maar dan haal je toch juist wel het vieze eruit, dus geen potstal, want dan laat je alles liggen;)
Ik doe het ook zo;
Elke dag drollen en viesplekken eruit. Vlas wat niet schoon maar ook niet erg nat is laat ik liggen en dient als nieuwe onderlaag.

Ik beschrijf ook nergens een potstal? Ik houd niet zo van de echte potstallen....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:10

sorry dan heb ik verkeerd gelezen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:24

ik heb vandaag op de nieuwe stal van 4x3 4 pakken vlas er in gedaan,hij heeft nou een lekker dikke laag erin liggen,haal elke dag de drollen eruit,en 1x in de week het natte ligt eraan hoe nat die is..