Stro , Zaagsel, of houtvezel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DruifJ

Re: Stro , Zaagsel, of houtvezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:39

Vlas kan glad zijn omdat;
Je geen goede afvoer hebt ofzo!
Dat is iig het meest logische, maar het ligt er ook aan wat voor merk vlas je koopt denk ik. :o

En volgens mij is stro nog het goedkoopst :D

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:47

? De gladheid van vlas heeft niets met wel of geen afvoer te maken. Het is zelfs zo dat hoe meer vocht het opneemt, hoe stroever het is. (dus hoe viezer de stal, des te stroever het vlas) Net uit het pak is het erg glad, maar als je het goed mixt met het vlas dan nog in de stal ligt, heb je geen last van gladheid.
Vlas kost bij ons geloof ik 6 euro per pak en daar gebruik ik er 1 van per week. Van de stroprijzen in de buurt heb ik geen idee..

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 13:50

Sorry, :P :o!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:02

Haha, maakt niet uit ;)

BlackSXLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:16

Je kunt er van alles in leggen! maar pas wel een beetje op met stro. Als je pony heel veel (en vaak) stro eet kan hij koliek krijgen... In de stal van mijn verzorgpony's ligt zaagsel. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:24

Ik ben helemaal om: *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* STROKORRELS!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

En ik ook : +:)+ +:)+ +:)+ De Ecobodemkorreltjes bevallen zeer goed! +:)+ +:)+ +:)+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:44

En hier nog een strokorrelfan :)) , voor mij geen stro meer!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:17

Ik ben nog niet helemaal 'om', maar zolang de korrels er nu inliggen ben ik er wel tevreden mee :D (pas 2 weken)

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:47

DruifJ schreef:
Eline_Fergie schreef:
Mijn merrie staat op vlas. Ze is 31 en heeft wat moeite met kauwen. Waarschijnlijk is dit de oorzaak voor haar koliek geweest. Nu staat ze op vlas en dat gaat heel goed. Ze krijgt genoeg hooi en staat de hele dag in haar stal met aangrenzend paddock. Gaat super goed!

Nu maar hopen dat ze het nog heel wat jaartjes volhoudt :D

Dat hoop ik ook ja!! Maar voorlopig gaat het erg goed! :D

Ik merk bij mijn merrie trouwens niet dat het vlas glad is hoor. Wel merk ik dat ze het beter naar haar zin heeft in de stal. Ze ligt meer en rolt nu zelfs in haar stal. Heerlijk hoor!

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:31

Zelf gebruik ik zaagsel omdat het lekker veel vocht opneemt en de bodem geheel verspreid en dus een lekker bedje is! Wel moet je goed opassen dat er GEEN stof inzit! Vaak staan paarden op stro omdat ze niet tegen zaagsel kunnen... Mijn paard staat in een buitenstal maar als ze in een schuur staat moet je er goed mee oppassen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:03

Ben sinds vandaag weer over op stro ipv vlas, ik werd er een beetje triest van. Koste me of veel tijd en geld, of hij stond er vies bij (niks voor mij dus). Dus nu weer een schone stro stal :)

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:10

ik heb 2 verzorgpaardjes waarvan er 1 op vlas staat en 1 op stro. Ik vind het allebei wel handig. Alleen heb ik het gevoel dat vlas sneller vies is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:10

@ Fannetje,
Heb je er al wel eens over gedacht om strokorrels te gaan gebruiken? ideaal, scheelt een hoop werk, afval geur ed.
Zie voor een uitgebreid verslag de onderstaande links.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:12

Ja, maar wij zijn van bodembedekking afhankelijk van stal.
Daar nemen we af, dus je kunt kiezen stro of vlas.
Nu stro dus

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:13

oke, ja dan houdt het op, helaas maar wel erg jammer.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:13

zaagsel neemt idd meer vocht op, ik heb onderlaag zaagsel en daarop stro.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:18

Ik gebruik zelf alleen maar stro, ben niet zo kapot van zaagsel en het is nog duur ook. Zoiezo vind ik stro in een stal noodzakelijk..ik vind dat ze lekker moeten kunnen nestelen in een dikke laag stro plus het belangrijkste feit dat je je stal opstrooit van buiten naar binnen, de randen dus hoger legt. Dit om de kieren (frisse wind) onder de stallen te dichten en zodat het paard altijd overeind kan komen in het geval dat het niet overeind kan komen of een aanval krijgt.

summerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:25

Wie kan mij vertellen of het goed of slecht is dat een paard heel veel stro eet die van ons doet eigenlijk niks anders ondanks het goed uitgeballanceerde voeding die hij krijgt?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:33

Als het paard heel veel stro eet is niet goed. Uiteindelijk kunnen ze er koliek van krijgen.
Kun je het paard niet meer hooi voeren. Dit is iig beter dan stro eten.
Succes

miranda19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:11

wij gebruiken zaagsel 1 pony van ons krijgt koliek van stro

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:23

summerke schreef:
Wie kan mij vertellen of het goed of slecht is dat een paard heel veel stro eet die van ons doet eigenlijk niks anders ondanks het goed uitgeballanceerde voeding die hij krijgt?

Heb je al eens bloed laten trekken bij dit paard? Want het kán zijn (ik zeg niet zo dat het ís) dat je dénkt dat je een uitgebalanceerde en gevarieerde maaltijd voor je paard hebt, die echter niet zo goed is als jij dacht.
Door een bloedonderzoek kun je vinden of je paard een tekort of teveel van een bepaald enzym/voedingsstof binnenkrijgt of evt. een ontsteking heeft (maagzweer) waardoor het paard blijft eten. Sommige paarden eten hun pijn weg en daarom moet je eerst de oorzaak van het vele stro-eten weten.

Jeszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:22

Mijn pony staat zelf op vlas, vlas is wel makkelijk. Het neemt veel vocht op. Maar als je het te lang laat liggen gaat het schimmelen, en dat is slecht voor je pony.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:28

De mijne staat op vlas omdat ze te dik wordt als ze van het stro gaat eten wat ze graag doet. Voor het knabbelen wordt er af en toe een plak stro bijgedaan.( naast hooi) Vlas is makkelijker op te slaan -in pakken- maar voor alle bodembedekking geldt; dagelijks mest en natte plekken eruit en royaal opstrooien om te voorkomen dat het naar ammoniak gaat ruiken. Ik denk dat je niet kunt zeggen wat het beste is maar wat het beste bij jouw paard en omstandigheden past. Denk aan kosten,opslag en verkrijgbaarheid. En misschien moet je bij een verzorgpony rekening houden met wat de eigenaar wil? Succes met je keuze.