Koeienwaterbed voor paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Koeienwaterbed voor paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:49

@Barvrouwke : ik had hier het geluid niet aanstaan ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:37

Siggy schreef:
Ik heb ook geinformeerd naar deze heerlijk uitziende matten voor in mijn paardenstal (open inloopstal), het werd mij door de fabrikant sterk afgeraden deze matten bij paarden te gebruiken !!!!!
Zoals je ook in het filmpje ziet liggen de matten bij de koeien in zogenaamde stands, de koeien lopen in zo'n stand, staan daar eventueel een tijdje en gaan liggen, als ze willen lopen gaan ze naar het middenpad. Paarden bewegen, lopen, schrapen veel meer in de stal en daar zijn deze matten niet tegen bestand. Daar komt nog bij dat zulke zachte matrassen niet goed zouden zijn voor het hoefmechanisme, ze moeten continu spiertjes aanspannen in de benen om 'evenwicht' te bewaren, waardoor pezen overbelast kunnen raken.
Ik denk dat je dan beter voor een HIT matras kunt gaan.

Ik heb het idee van koeienmatrassen dus maar snel weer laten varen. Ik heb gekozen voor hardere matten met een soort luchtholtes eronder, speciaal gefrabriceerd voor paardenstallen. Het voelt een stuk aangenamer aan als beton, is superslijtvast en de paarden liggen toch wat warmer en zachter.
http://www.kraiburg-belmondo.com/belmon ... -plus.html

Klopt, vandaar dat ik dergelijke matrassen na een testfase weer weg heb gedaan. Ook het water in de matras is een nadeel bij vorst.
HIT matras ben ik geen voorstander van; heb nu ook hardere matrassen met luchtholten eronder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:40

madamX schreef:
HIT matras ben ik geen voorstander van.

Ben benieuwd naar je onderbouwing :D

Ik weet dat het voor paarden die 24/7 op stal staat wordt afgeraden omdat het een te zware belasting zou zijn op de pezen. Die zijn meer gebaat bij een iets hardere/stuggere ondergrond.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:52

DubbelDun schreef:
Ben benieuwd naar je onderbouwing :D

Ik weet dat het voor paarden die 24/7 op stal staat wordt afgeraden omdat het een te zware belasting zou zijn op de pezen. Die zijn meer gebaat bij een iets hardere/stuggere ondergrond.

Bij mij staan paarden bijna nooit binnen (ze mogen kiezen; kiezen meestal toch voor buiten).
Prijs/kwaliteit verhouding vindt ik slecht bij HIT matras, zie er geen meerwaarde van t.o.v. andere matrassen. Ik vind te té zacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:58

In vergelijking met een stal met rubber tegels (die dikke) ben je net zoveel kwijt (rond de 450/500).
Verder bespaar je echt veel op bedding (alleen een strookje achterin om de nattigheid op te vangen).
Blijft het 'zachte' over :D Maar dat is dus juist de insteek van het ding :D

Ik merk iig dat mijn oude merrie er graag op ligt als ze eens binnen staat.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:23

oke duidelijk, ik heb me vergist in het koeienwaterbed zoals ik jullie hoor. Daarvoor had ik ook dit topic gestard om reacties uit te lokken wat jullie er van vinden en om mijn mening met jullie te delen.

Ik zoek dus iets wat echt bij mijn paarden past, ze staan sowieso 24 uur per dag op een paddock met daarop een grote inloopstal, voor de inloopstal en in de inloopstal liggen varkensroosters en de rest is gewoon zand.
Ik zoek dus iets waar ze gewoon lekker op kunnen liggen dus dacht in aan de koeienwaterbedden.

Dubbeldun, jij had het over HIT-matras en HIT-softbed, wat is het verschil tussen die 2, wat vind jij het beste werken (in een situatie zoals mijn paarden er bij staan) en waarom? hoe slijtvast zijn ze en hoe onderhoud je deze (wat betreft ontlasting)? hoe dik zijn die dingen? is het nog van belang om er vlas/stro op te leggen of zijn die dingen ook zo te gebruiken?
en ook waar zijn die dingen te bestellen en rond welke prijsklasse moet ik gaan denken?

Siggy, jij had het over de hardere matten met een soort luchtholtes eronder. Hoe onderhoud je deze? Ik zag je site en ze leken me erg dun, is dat genoeg om op te liggen, want ik wil ze kunnen gebruiken zonder dat ik er nog vlas/stro op moet gooien.
en zijn ze gewoon via die site te bestellen? (ben niet zo goed in duits :+ )

Iemand nog tips/ aanraders van sites enz? of juist afraders?
Alle info is welkom :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:17

moniekk schreef:
Dubbeldun, jij had het over HIT-matras en HIT-softbed, wat is het verschil tussen die 2,
Niets :D de naam. De ene zegt noemt het sus en de ander zo. Als je googlt op beide namen krijg je hetzelfde product.
wat vind jij het beste werken (in een situatie zoals mijn paarden er bij staan) en waarom?
Je hebt er geen strooisel bij nodig, hooguit aan de achterkant een strook als je geen putje of roosters daar hebt.
Ze zijn 180x240, dus als je wilt dat al je paarden tegelijk zacht moeten kunnen liggen heb je er aan eentje niet genoeg. Bij een groter benodigd oppervlak kan het handiger zijn om voor het andere systeem te kiezen. Kun je op de website ook vinden.
http://www.hit-horseconsult.de/holl/pro ... tbett.html

hoe slijtvast zijn ze
Hij ligt bij mij nu 3 jaar en ik zie nog geen slijtage
en hoe onderhoud je deze (wat betreft ontlasting)?
Er ligt zelden mest op en dat schep je er zo af. Zijn ze érg smerig dan kun je er zo een emmer water over gooien en schoon vegen
hoe dik zijn die dingen?
aan de zijkanten dik 2 cm rubber(dus 2 lagen van dik een cm) en daar tussen 5 cm foam
is het nog van belang om er vlas/stro op te leggen of zijn die dingen ook zo te gebruiken?
Hoeft niet als je een afvoerputje of roosters hebt.
en ook waar zijn die dingen te bestellen en rond welke prijsklasse moet ik gaan denken?
Zie de site van de importeur (meen Hengelo) en ik was 450 euro kwijt.
Ze komen iig uit Duitsland

Zoek een op Bokt, er zijn ondertussen meer mensen die ze hebben liggen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:40

Siggy schreef:
Ik denk niet dat je pony het zo interessant vind of jij de stal al dan niet 'gezellig' vindt....

Nee maar ik wel, en een paard vind het vast warmer om op vlas of stro te liggen dan op rubberen matten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:17

@sologirl : wat jij vind is je goed recht, maar nogal antromorf gedacht :D
Rubber heeft een bewezen zeer hoge isolerende eigenschap en neemt dus snel de temperstuur van het paard aan.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:34

sologirl schreef:
Nee maar ik wel, en een paard vind het vast warmer om op vlas of stro te liggen dan op rubberen matten.

Wanneer men paarden gaat vergelijken met mensen....... is het einde zoek. Met een dergelijke instelling kweekt men problemen en ziekten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:46

Hebben jullie adressen van waar die matten te koop zijn.
Die hit actief matrassen ken ik, zit serieus te denken deze aan te schaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:52

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:53

moniekk schreef:
Siggy, jij had het over de hardere matten met een soort luchtholtes eronder. Hoe onderhoud je deze? Ik zag je site en ze leken me erg dun, is dat genoeg om op te liggen, want ik wil ze kunnen gebruiken zonder dat ik er nog vlas/stro op moet gooien.
en zijn ze gewoon via die site te bestellen? (ben niet zo goed in duits :+ )

De matten zijn 18 mm dik en waterondoorlatend, ik heb helaas nauwelijks tot geen afloop in mijn stalbodem. Mijn paarden gaan gewoon op de matten liggen. Ze waren erg makkelijk te leggen en bij te snijden met de zaagmachine. Wegen ca. 20kg per mat. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de matten, ze liggen er bij mij nu vanaf begin december in. Helaas zijn 2 van de 5 paarden enorme smeerpoetsen, poepen en piesen door de hele stal (ja, zelfs gewoon op beton :o ). Ik trek de boel 's avonds en 's ochtends even aan met een doodnormale keukenvloerwisser, als er veel mest ligt is de hulp van de sneeuwschep soms wel even makkelijk :D Het gaat in elk geval heel snel en makkelijk, ik ben in 10 minuten klaar voor 5 paarden, ik schuif alle zooi naar de achterkant van de stal en haal de mest er 2-3 x per week uit.
Ik heb geprobeerd aan de achterzijde een paar tegels eruit te laten en daar vlas te strooien in de hoop dat de knollies aan die kant zouden plassen en poepen, maar helaas. Zoals gezegd, vreselijk smeerpoetsen. Bij erg nat weer (waarbij dus ook veel moder en nattigheid naar binnen wordt gelopen) gooi ik er nu wel een heel dun laagje stro in, de boel blijft dan toch wat droger. In de zomer zal ik dat niet doen denk ik.
Afgezien van af en toe een laagje stro, staan ze dus op de kale matten. Ik heb een inloopstal van ca. 45 m2 met aansluitend een grote paddock.

Toen ik de matten kocht was ik een beetje bang dat het erg glad zou zijn, maar het tegendeel is waar. Ik heb de paarden geen enkele keer zien uitglijden (uitzondering daar gelaten als er gladde modder op lag)
45 m2 matten heeft me ca. €2000,- gekost.

Ik zal vanmiddag eens zoeken naar een foto van mijn stal en of de leverancier ook in NL zit
Laatst bijgewerkt door Siggy op 21-02-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:55

Gaat een paard dan nog wel lekker plassen? Want zo'n rubbermat zonder bodembedekking spettert wel tegen de benen...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:56

Die van mij wel hoor, die piesen zelfs op beton... :P Zijn wel smeerpoetsen hoor :o

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:53

Ik zou zo'n koematras niet in mijn paardenstal willen hebben. De koeien hebben per box 1 matras, dus niet het effect van het waterbed als de buurvrouw gaat liggen dat jij al het water krijgt. De bovenkant bestaat uit een vrij ruwe toplaag, waardoor bijna alle boeren toch nog dun zaagsel strooien om te voorkomen dat de koeien brandplekken op hun hakken krijgen, en dus idd kale plekken. Veel boeren komen toch weer terug op diepstrooisel boxen, omdat de matten geen vocht op nemen. Mest en uitgelegen melk vormen dus een besmettingsbron voor de volgende koe die in de box gaat liggen.
Zelf zou ik eerder gaan voor drainagematten die speciaal voor paarden zijn gemaakt. De meeste zijn 1x1m en zo'n 6 cm dik. Glad van boven en geblokt van onderen voor de snelle afvoer van de urine. Eventueel kun je hier nog wat "lok"stro of vlas op strooien om uit te nodigen tot liggen. Ik heb mijn matten gekocht bij Seegers in Halle (Achterhoek).
Laatst bijgewerkt door suffie op 21-02-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:57

Ik vind het zeer goed! ik heb het zelf niet maar een vriendin van mij haar paard heeft het ook in zijn stal voor de helft en dan ligt er ook nog stro bij. Ik denk dat het idd erg prettig is voor een paard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:08

Weet je zeker dat dit de koeienmatrassen zijn? Ze zijn er nl ook speciaal voor paarden, zijn veel groter en sterker, dus ook bestand tegen krabbende paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:52

geerke schreef:
ik heb altijd z'on 'ongezellig'idee met dit soort stallen.
Ook rubbertegels...ik weet het niet...zo kaal en koud...
Niets te knabbelen,erhm...je geeft toch gewoon voldoende ruwvoer?
hooi, plakje stro, kunnen ze gewoon de hele dag knagen
en die plas? waar blijft dat?
Nee....niet mijn ding ben ik bang

wat betreft spetteren ;) sja, dat is een kwestie van wat de mogelijkheden zijn...
is er echt alleen maar die stal met rubber op de grond of kunnen ze ook nog een uitloop inlopen etc , ligt er ene rand strooisel achterin etc ,

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:02

Belmondo Box-Plus matten in mijn inloopstal
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:34

Dat ziet er keurig uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:36

Siggy jij hebt even mijn hele mening over inloopstallen veranderd, het ziet er prachtig en erg fijn uit

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:48

Hihi, het ziet er natuurlijk niet altijd zo superschoon uit hoor :D , maar moet echt zeggen, met die matten is 2x per dag de boel even aantrekken met de keukenwisser/sneeuwschep voldoende. Paarden kunnen vrijwel altijd schoon en droog staan, ook al is het in de paddock een modderzooi. Ik ben tot nu toe erg tevreden over stalmatten.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:06

Kunnen die waterbedden niet lek raken?

Wij hebben voor de koeien ook van die zachte bedjes maar niet met water erin. :D Wij hebben matten van een raar materiaal (gercycled ofzo) en dan groen spul erover heen dat ze dat niet kapot kunnen trappen enzo. Maar het kan wel glad zijn denk ik als je het op je hele vloer legt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:23

bij de stal waar ik rij hebben ze beton en onder het afdak hebben ze ook matten liggen. wij maken daar altijd gewoon schoon met een trekker gaat prima, dit lijkt me ook veel beter dan zo'n water bed. de paarden die daarop staan hebben geen problemen mee met het plassen (zijn er rond de 30) er is een paard die plast er niet op en die laten we sochtens gewoon buiten plassen en die gaat eind van de ochten altijd de padock in dus heeft er verder ook niet echt last van, en in hele hoge noot plast die ook gewoon op de matten.
bij ons mesten we ook altijd 2x per dag de stallen (met matten) en 3x per dag de plaat (beton met matten) het blijft ook gewoon schoon. verder komen de paarden van de plaat tijdens het mesten in een padock met zand en in de zomer 6 weken op het land. dus zo komen ook veel op andere ondergronden.