Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Siggy schreef:Ik heb ook geinformeerd naar deze heerlijk uitziende matten voor in mijn paardenstal (open inloopstal), het werd mij door de fabrikant sterk afgeraden deze matten bij paarden te gebruiken !!!!!
Zoals je ook in het filmpje ziet liggen de matten bij de koeien in zogenaamde stands, de koeien lopen in zo'n stand, staan daar eventueel een tijdje en gaan liggen, als ze willen lopen gaan ze naar het middenpad. Paarden bewegen, lopen, schrapen veel meer in de stal en daar zijn deze matten niet tegen bestand. Daar komt nog bij dat zulke zachte matrassen niet goed zouden zijn voor het hoefmechanisme, ze moeten continu spiertjes aanspannen in de benen om 'evenwicht' te bewaren, waardoor pezen overbelast kunnen raken.
Ik denk dat je dan beter voor een HIT matras kunt gaan.
Ik heb het idee van koeienmatrassen dus maar snel weer laten varen. Ik heb gekozen voor hardere matten met een soort luchtholtes eronder, speciaal gefrabriceerd voor paardenstallen. Het voelt een stuk aangenamer aan als beton, is superslijtvast en de paarden liggen toch wat warmer en zachter.
http://www.kraiburg-belmondo.com/belmon ... -plus.html
DubbelDun schreef:Ben benieuwd naar je onderbouwing
Ik weet dat het voor paarden die 24/7 op stal staat wordt afgeraden omdat het een te zware belasting zou zijn op de pezen. Die zijn meer gebaat bij een iets hardere/stuggere ondergrond.
Maar dat is dus juist de insteek van het ding 
)
moniekk schreef:Dubbeldun, jij had het over HIT-matras en HIT-softbed, wat is het verschil tussen die 2,
Nietsde naam. De ene zegt noemt het sus en de ander zo. Als je googlt op beide namen krijg je hetzelfde product.
wat vind jij het beste werken (in een situatie zoals mijn paarden er bij staan) en waarom?
Je hebt er geen strooisel bij nodig, hooguit aan de achterkant een strook als je geen putje of roosters daar hebt.
Ze zijn 180x240, dus als je wilt dat al je paarden tegelijk zacht moeten kunnen liggen heb je er aan eentje niet genoeg. Bij een groter benodigd oppervlak kan het handiger zijn om voor het andere systeem te kiezen. Kun je op de website ook vinden.
http://www.hit-horseconsult.de/holl/pro ... tbett.html
hoe slijtvast zijn ze
Hij ligt bij mij nu 3 jaar en ik zie nog geen slijtage
en hoe onderhoud je deze (wat betreft ontlasting)?
Er ligt zelden mest op en dat schep je er zo af. Zijn ze érg smerig dan kun je er zo een emmer water over gooien en schoon vegen
hoe dik zijn die dingen?
aan de zijkanten dik 2 cm rubber(dus 2 lagen van dik een cm) en daar tussen 5 cm foam
is het nog van belang om er vlas/stro op te leggen of zijn die dingen ook zo te gebruiken?
Hoeft niet als je een afvoerputje of roosters hebt.
en ook waar zijn die dingen te bestellen en rond welke prijsklasse moet ik gaan denken?
Zie de site van de importeur (meen Hengelo) en ik was 450 euro kwijt.
Ze komen iig uit Duitsland

Citaat:VDM HORSECONSULTANCY
Consultance and Sales
Erik van der Meulen
Berendinastraat 49
NL-7555 GA Hengelo
Tel. +31 742 59 61 69
Fax +31 742 59 61 68
Mobil +31 653 27 08 25 od. +49 (0)170-206 83 07
evdmeulen@home.nl
moniekk schreef:Siggy, jij had het over de hardere matten met een soort luchtholtes eronder. Hoe onderhoud je deze? Ik zag je site en ze leken me erg dun, is dat genoeg om op te liggen, want ik wil ze kunnen gebruiken zonder dat ik er nog vlas/stro op moet gooien.
en zijn ze gewoon via die site te bestellen? (ben niet zo goed in duits)
). Ik trek de boel 's avonds en 's ochtends even aan met een doodnormale keukenvloerwisser, als er veel mest ligt is de hulp van de sneeuwschep soms wel even makkelijk
Het gaat in elk geval heel snel en makkelijk, ik ben in 10 minuten klaar voor 5 paarden, ik schuif alle zooi naar de achterkant van de stal en haal de mest er 2-3 x per week uit.geerke schreef:ik heb altijd z'on 'ongezellig'idee met dit soort stallen.
Ook rubbertegels...ik weet het niet...zo kaal en koud...
Niets te knabbelen,erhm...je geeft toch gewoon voldoende ruwvoer?
hooi, plakje stro, kunnen ze gewoon de hele dag knagen en die plas? waar blijft dat?
Nee....niet mijn ding ben ik bang
sja, dat is een kwestie van wat de mogelijkheden zijn...
, maar moet echt zeggen, met die matten is 2x per dag de boel even aantrekken met de keukenwisser/sneeuwschep voldoende. Paarden kunnen vrijwel altijd schoon en droog staan, ook al is het in de paddock een modderzooi. Ik ben tot nu toe erg tevreden over stalmatten.
Wij hebben matten van een raar materiaal (gercycled ofzo) en dan groen spul erover heen dat ze dat niet kapot kunnen trappen enzo. Maar het kan wel glad zijn denk ik als je het op je hele vloer legt.